AnonymBruker Skrevet 2. september #1 Del Skrevet 2. september Hei, sorry hvis dette blir langt Jeg har slitt med søvn i noen år nå, og det er kjempeslitsomt. Har vært på diverse utredninger uten noe svar fått melatonin og andre søvnpiller. Melatonin har null effekt, og sovepiller går jeg enten opp i vekt av, eller føler meg full av. Jeg måtte, pga andre helseutfordringer, holde meg unna trening i noen uker. Sov som en stein. Nå har jeg begynt å trene igjen, og mønsteret jeg ser, er at de dagene jeg trener, uteblir god søvn også. Har skrevet dagbok og det er en klar sammenheng. Jeg liker å slite meg skikkelig ut, enten jogger jeg i et par timer, eller så er det tung styrke. Er derfor sliten, så jeg skjønner ikke sammenhengen med at jeg sover så dårlig. Drikker ikke kaffe, trener før middag, så ikke rett før leggetid. Tar alle forbehold, men sove likevel så dårlig. Det begynner å gå utover psyken og treningslysten. Er det noen so kan ha en forklaring, eller tips til bedre søvn? Sover som sagt veldig godt de dagene jeg ikke trener. Men å kutte ut/ned trening, er jeg ikke lysten på. Anonymkode: e4272...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #2 Del Skrevet 2. september Har du prøvd å trene på morningen? Anonymkode: e5714...ade 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #3 Del Skrevet 2. september Tren på morgenen Anonymkode: 2eb06...475 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #4 Del Skrevet 2. september Skal prøve det, takk for svar! Ts Anonymkode: e4272...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #5 Del Skrevet 4. september Nå har det bare gått to dager, kanskje jeg må gi det tid. Men jeg har nå trent på morgenen både tirsdag og idag onsdag. (eller, i går, det er over midnatt nå). Jeg er lys våken. Natt til onsdag lå jeg våken til halv fire. Sto likevel opp til normal tid og trente. Kjennes ut som jeg ikke får sove med det første i natt heller. Ts Anonymkode: e4272...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #6 Del Skrevet 4. september Virker som om du trener for hardt, at kroppen din ikke får roet ned systemet nok til å sove. Du må ha tålmodighet for å se endringer. Se også på kostholdet ditt, på stressfaktorer m.m. Anonymkode: 04ae0...04b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #7 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Virker som om du trener for hardt, at kroppen din ikke får roet ned systemet nok til å sove. Du må ha tålmodighet for å se endringer. Se også på kostholdet ditt, på stressfaktorer m.m. Anonymkode: 04ae0...04b Kan det være det altså, at jeg trener for hardt? Kan selvsagt prøve å kutte litt ned på intensiteten en periode for å se. Kostholdet er fint, tror ikke det er noe der som er årsaken. Spiser rene råvarer. Men takk for tips, skal uansett se på det. Og prøve å trene med litt mindre intensivitet en stund og se om det blir bedre. Ts Anonymkode: e4272...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #8 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Nå har det bare gått to dager, kanskje jeg må gi det tid. Men jeg har nå trent på morgenen både tirsdag og idag onsdag. (eller, i går, det er over midnatt nå). Jeg er lys våken. Natt til onsdag lå jeg våken til halv fire. Sto likevel opp til normal tid og trente. Kjennes ut som jeg ikke får sove med det første i natt heller. Ts Anonymkode: e4272...07d Prøv å ta en hviledag mellom treningsøktene. Det kan også være at du stresser for mye rundt det, og derfor ikke får sove. Anonymkode: e5714...ade Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #9 Del Skrevet 4. september Folk trenger generelt å lære om søvnhygiene og at man har ulikt behov for søvn. Jeg har det feks best med 5 timer. Anonymkode: e890f...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #10 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Kan det være det altså, at jeg trener for hardt? Kan selvsagt prøve å kutte litt ned på intensiteten en periode for å se. Kostholdet er fint, tror ikke det er noe der som er årsaken. Spiser rene råvarer. Men takk for tips, skal uansett se på det. Og prøve å trene med litt mindre intensivitet en stund og se om det blir bedre. Ts Anonymkode: e4272...07d De fleste voksne sover ikke som småbarn i 8 timer. Folk har urealistiske forventninger til sin egen kropp. Anonymkode: e890f...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. september #11 Del Skrevet 4. september AnonymBruker skrev (2 minutter siden): De fleste voksne sover ikke som småbarn i 8 timer. Folk har urealistiske forventninger til sin egen kropp. Anonymkode: e890f...3f6 Jeg tror ikke det er det som er problemet til TS her, et sterkt ønske om å sove som et barn i 8 timer hver dag. Slutt å bagatelliser soveproblemer, det er faktisk et reelt problem som kan forkorte livet og gjøre det jævlig surt å eksistere. Anonymkode: 0fd4a...d00 3 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #12 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (1 time siden): Jeg tror ikke det er det som er problemet til TS her, et sterkt ønske om å sove som et barn i 8 timer hver dag. Slutt å bagatelliser soveproblemer, det er faktisk et reelt problem som kan forkorte livet og gjøre det jævlig surt å eksistere. Anonymkode: 0fd4a...d00 Derfor jeg nevnte søvnhygiene. Anonymkode: e890f...3f6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #13 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (2 timer siden): De fleste voksne sover ikke som småbarn i 8 timer. Folk har urealistiske forventninger til sin egen kropp. Anonymkode: e890f...3f6 Altså, jeg sliter med å sove i det store og det hele. Jeg har ikke sagt noe om 8 timer. Ellers har jeg hviledager ja, og da sover jeg bedre. Ts Anonymkode: e4272...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #14 Del Skrevet 5. september Kanskje du trener for hardt ut i fra det nivået du er på. Hva om du reduserer intensitet noe og ser om det har effekt? Anonymkode: e0b81...738 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #15 Del Skrevet 5. september Ved for hard trening kan kroppen komme i et for høyt aktiveringsmodus i sympatikus-systemet, så du bør roe ned treningsintensiteten 50-70%, og så langsomt øke i intensitet. Hvor lenge har du trent slik? To timers løpetur er som et halvmaraton, det er for de fleste altfor mye på ukentlig basis, du trenger også intervalltrening og helt rolige joggeturer. Hvorfor er det viktig å trene så hardt, er du anspent ellers? Trening fungerer egentlig avspennende på muskelsystemet, men det virker som kroppen din blir overaktivert. For å sove trenger vi å aktivere parasympatikus-systemet, og søvhygiene-tips hjelper med dette, samt avspenningsapper, pusteøvelser, finne måter å håndtere stresstanker på, osv. Anonymkode: 2d4d7...4e5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Apis Skrevet 5. september #16 Del Skrevet 5. september Kun trene hardt når en er i overskudd, ellers bare rolig jogging, i såkalt prate tempo, evt gå tur. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #17 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (3 timer siden): Altså, jeg sliter med å sove i det store og det hele. Jeg har ikke sagt noe om 8 timer. Ellers har jeg hviledager ja, og da sover jeg bedre. Ts Anonymkode: e4272...07d Der har du nok svaret ditt. Du trener nok for hardt/mye. Prøv en periode å roe litt ned, sier ikke du skal slutte å trene, men dem intensiteten og kanskje antall dager å se om det er en forandring. Prøv deg litt frem. Å du som trener, er kanskje vandt til at forandringer tar tid. Anonymkode: 350b2...e7a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #18 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (7 timer siden): Kan det være det altså, at jeg trener for hardt? Kan selvsagt prøve å kutte litt ned på intensiteten en periode for å se. Kostholdet er fint, tror ikke det er noe der som er årsaken. Spiser rene råvarer. Men takk for tips, skal uansett se på det. Og prøve å trene med litt mindre intensivitet en stund og se om det blir bedre. Ts Anonymkode: e4272...07d Jeg har slitt med samme problem i mange år. For eksempel testet jeg meg selv litt på mandag med høy intensivitet i 30 minutter, og har fremdeles ikke fått god nattesøvn tilbake. Men samtidig, hvis jeg er for lite aktiv får jeg nøyaktig samme problem da også. Det har ikke vært lett å finne ut av det, men for meg er det trening med LISS (low-intensity-steady-state), med puls 50-65 % av makspuls, maks to dager i uken, og ellers normal hverdagsaktivitet, det eneste som fungerer. I tillegg til søvn går for høy intensitet også ut over andre kroppslige funksjoner, som for eksempel fordøyelse (diaré eller forstoppelse) og hjerne/konsentrasjon (hjernetåke), samt at jeg får høy betennelsesaktivitet i kroppen (oppbluss av kroniske sykdommer) Jeg så at noen nevnte høy aktivering av det symatiske nervesystemet litt høyere oppe i tråden. Om det er grunnen hos meg, eller om det er høyt kortisol, skal jeg ikke si, men kroppen min havner i ubalanse med en gang jeg trener for hardt, eller for ofte. Nå har du funnet ut at du trener feil for deg, og nå må du finne ut hva som er riktig for å holde kroppen din i balanse. Det er ikke alltid lett å finne ut av, men du finner et svar selv om du kanskje ikke liker det Anonymkode: 660b2...eb0 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #19 Del Skrevet 5. september Tusen takk for alle tilbakemeldingene her, har faktisk ikke tenkt på at det var intensiteten som var årsaken. I mitt hode er det logisk å sove som en baby når man er utslitt😅 Skal ta det roligere fremover! Ts Anonymkode: e4272...07d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. september #20 Del Skrevet 5. september AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Jeg har slitt med samme problem i mange år. For eksempel testet jeg meg selv litt på mandag med høy intensivitet i 30 minutter, og har fremdeles ikke fått god nattesøvn tilbake. Men samtidig, hvis jeg er for lite aktiv får jeg nøyaktig samme problem da også. Det har ikke vært lett å finne ut av det, men for meg er det trening med LISS (low-intensity-steady-state), med puls 50-65 % av makspuls, maks to dager i uken, og ellers normal hverdagsaktivitet, det eneste som fungerer. I tillegg til søvn går for høy intensitet også ut over andre kroppslige funksjoner, som for eksempel fordøyelse (diaré eller forstoppelse) og hjerne/konsentrasjon (hjernetåke), samt at jeg får høy betennelsesaktivitet i kroppen (oppbluss av kroniske sykdommer) Jeg så at noen nevnte høy aktivering av det symatiske nervesystemet litt høyere oppe i tråden. Om det er grunnen hos meg, eller om det er høyt kortisol, skal jeg ikke si, men kroppen min havner i ubalanse med en gang jeg trener for hardt, eller for ofte. Nå har du funnet ut at du trener feil for deg, og nå må du finne ut hva som er riktig for å holde kroppen din i balanse. Det er ikke alltid lett å finne ut av, men du finner et svar selv om du kanskje ikke liker det Anonymkode: 660b2...eb0 Ahh, dette høres ut som meg. Egentlig litt deprimerende å lese, for det gir veldig mening i forhold til hva jeg opplever akkurat nå. Jeg sliter også med helsen, men går på en kort men ganske intens fjelltur to ganger i uken. Det er den aktiviteten jeg er komfortabel med, og noe som jeg føler gir resultater. Det er også veldig godt for hodet. God hverdagsaktivitet/lavintenstitetstrening, er dessverre vanskelig for meg å få til av forskjellige årsaker. Jeg vet at jeg nok presser meg for hardt, men kommer likevel til å fortsette, så får det gå som det går Anonymkode: fccb5...1d7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå