Gå til innhold

Man må en IQ på over 82 for å fungere i det moderne arbeidslivet

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I den moderne arbeidsverden, hvor kravene til både kognitiv evne og tilpasningsevne stadig øker, blir spørsmålet om intelligensens rolle i yrkeslivet mer presserende. Jordan Peterson, en kontroversiell men innflytelsesrik akademiker, har påpekt at det amerikanske militæret setter en nedre grense for IQ på 83 – et tall som antyder at de med lavere intelligensnivå rett og slett ikke anses i stand til å utføre selv de mest grunnleggende militære oppgaver. 

Ifølge statistiske data har omtrent 12% av befolkningen en IQ under 83. Dersom vi aksepterer Petersons resonnement, står vi overfor en ubehagelig, men kanskje uunngåelig konklusjon: En betydelig andel av befolkningen kan mangle de nødvendige kognitive forutsetningene for å lykkes i det moderne arbeidslivet. Dette er en realitet som utfordrer grunnleggende antakelser om likhet i muligheter, arbeidsmarkedets krav og samfunnet som helhet.

Det følger av dette at det at 10% av befolkningen er uføre faktisk ikke er spesielt høyt, det er overraskende lavt, med tanke på at veldig mange er uføre pga sykdom, ikke lav intelligens. 

Anonymkode: 1eb5b...e1d

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tenker at vi blir mer og mer kompartmentalisert, altså vi får flere svada-jobber der vi verken er ansvarlig for sluttproduktet eller ser hele kjeden i hva vi driver med. Samlebånd, kan man kalle det.

Sånn sett blir jobber i stor grad ensformige, rutinepregede og ikke avhengig av intelligens. Jeg vil nesten si motsatt - med et snev av intelligens vil man føle behov for mer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså, man må jo ha en viss grad av evne til å tenke logisk og konsekvenser, særlig om man skal håndtere våpen. Synes den nedre grensen på 83 var ganske lav, har du under 70 er du psykisk utviklingshemmet liksom, og et samfunn må vel ha over 90 i snitt for å opprettholde demokrati? 

Anonymkode: 79648...00f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (20 timer siden):

I den moderne arbeidsverden, hvor kravene til både kognitiv evne og tilpasningsevne stadig øker, blir spørsmålet om intelligensens rolle i yrkeslivet mer presserende. Jordan Peterson, en kontroversiell men innflytelsesrik akademiker, har påpekt at det amerikanske militæret setter en nedre grense for IQ på 83 – et tall som antyder at de med lavere intelligensnivå rett og slett ikke anses i stand til å utføre selv de mest grunnleggende militære oppgaver. 

Ifølge statistiske data har omtrent 12% av befolkningen en IQ under 83. Dersom vi aksepterer Petersons resonnement, står vi overfor en ubehagelig, men kanskje uunngåelig konklusjon: En betydelig andel av befolkningen kan mangle de nødvendige kognitive forutsetningene for å lykkes i det moderne arbeidslivet. Dette er en realitet som utfordrer grunnleggende antakelser om likhet i muligheter, arbeidsmarkedets krav og samfunnet som helhet.

Det følger av dette at det at 10% av befolkningen er uføre faktisk ikke er spesielt høyt, det er overraskende lavt, med tanke på at veldig mange er uføre pga sykdom, ikke lav intelligens. 

Forøvrig betyr lav intelligens ikke at man ikke kan jobbe, men man bør nok ha enkle og evt tilpassede oppgaver. Nei, personer kommer aldri til å lykkes med utdanning eller bli direktør, men de kan fremdeles bidra med noe. Om det så er rutinepregede oppgaver som i en fabrikk eller å hente søppel eller å gjøre rent, så er det fremdeles viktige jobber som må løses! 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

IQ kan vel på mange måter være situasjonsbasert også. Jeg har fint klart å ta mastergrad, men da jeg ble deprimert ble IQen min målt til 74. Lider av tilbakevendende depresjon, så i perioder er jeg ikke like god til å tenke og formulere meg, mens andre perioder fungerer det godt. 

Anonymkode: a01b1...036

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En foreleser jeg hadde på universitetet, kvinne med doktorgrad i kunstig intelligens, fortalte oss at hun har iq under 80, altså på 70-tallet. Aldri i livet om jeg hadde gjettet det.

Anonymkode: 99168...e2f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

En foreleser jeg hadde på universitetet, kvinne med doktorgrad i kunstig intelligens, fortalte oss at hun har iq under 80, altså på 70-tallet. Aldri i livet om jeg hadde gjettet det.

Det stemmer bare ikke 😂 Kan aldri se for meg at hun lavere enn 110. Mao. minst 110 eller høyere. Dessuten; doktorgrad i kunstig intelligens på 70-tallet? Var det en ting i det hele tatt? 

Endret av Ytdhd
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (4 minutter siden):

Det stemmer bare ikke 😂 Kan aldri se for meg at hun lavere enn 110. Mao. minst 110 eller høyere. Dessuten; doktorgrad i kunstig intelligens på 70-tallet? Var det en ting i det hele tatt? 

Tror vedkommende mener at IQen var på "70-tallet", ikke årstallet.

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Det kan jo ikke være mulig? 

Anonymkode: 30475...cd8

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ytdhd skrev (8 minutter siden):

Dessuten; doktorgrad i kunstig intelligens på 70-tallet? Var det en ting i det hele tatt? 

Trådens kontekst tatt i betraktning, dette var veldig gøy😆

Anonymkode: ab4f2...9df

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Tror vedkommende mener at IQen var på "70-tallet", ikke årstallet.

Det stemmer. Og det gjør det i hvert fall umulig å ha en så lav IQ i en sånn stilling, hvis vi snakker om 2024. Foreleseren har nok trollet studentene sine 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, Ytdhd said:

Kunsteig intelligens ble omtalt av Turing allerede på 50-tallet. 

Anonymkode: 9b1cb...f02

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Jeg tviler meget sterkt på at en person med IQ under 80 har doktorgrad i noe som helst.

Sitat

• Decreased intellectual functioning in areas such as reasoning, problem solving, planning, abstract thinking, judgment, academic learning, and learning from experience.
  • Difficulty adapting to changes or learning new skills.
  • Difficulty achieving independent living, executing daily life activities, and participating with others in social situations.
  • Difficulty managing emotions and aggression, with moods swings and low frustration tolerance.
  • Naiveté, gullibility, or poor common sense.
  • Social inappropriateness.
  • Poor ability to concentrate and slow response time. General disorganization.

Borderline intellectual functioning

Anonymkode: df3c1...e6c

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg regner med at det mangler et ord eller to i trådtittelen?

Et godt tips er å se over det en skriver før en publiserer det.

Anonymkode: 8b937...b17

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uavhengig av faktisk evne til å utføre arbeidsoppgavene, så er det jo vanlig at arbeidsgivere sender ut IQ-tester til jobbsøkerne før de blir kalt inn til intervju, så selv om en med denne IQ-en skulle være i stand til å gjøre jobben, så kan vi ende opp med en situasjon der de fortsatt holdes utenfor arbeidslivet.

Så om ikke vi gjør tiltak, for eksempel krever at arbeidsgivere ansetter en viss andel med lav IQ, må vi som samfunn være forberedte på og villige til at 12% av befolkningen settes på uføretrygd bare på grunnlag av IQ, i tillegg til alle andre uføregrunner.

Anonymkode: 34ac0...e74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (55 minutter siden):

Jeg regner med at det mangler et ord eller to i trådtittelen?

Et godt tips er å se over det en skriver før en publiserer det.

Anonymkode: 8b937...b17

Budskapet er likevel enkelt å forstå, så å påpeke det er fryktelig unødvendig. Alle forstår at det var en glipp.

Anonymkode: 95e67...528

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har ikke spesielt høy IQ målt på klassiske tester, men jeg vet at jeg er langt fra dum. Jeg har en mastergrad, en jobb med mye ansvar, lærer språk svært fort og leser en bok i uka. Jeg er langt over middels samfunnsengasjert, har meget god allmennkunnskap  og vet at jeg fremstår som reflektert og kunnskapsrik i diskusjoner om samfunn, politikk, kultur og litteratur. Men når det kommer til tallrekker og hvilke figurer som passer sammen så har jeg ikke sjans. Og det lever jeg godt med. 

Anonymkode: c3e2e...4cc

• Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angående tall og statistikker så er man flinke her til lands til å manipulere tall av politiske årsaker. 

Mange med lav intelligens er uføre, og jeg vil tro at i denne gruppen finner du mange med diagnoser som Downs, osv. Mange "jobber" på vernede bedrifter rundt om. Så de er teknisk sette ikke arbeidsledige eller uføre. 

Anonymkode: 1dcde...d41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 9/1/2024 at 11:57 AM, AnonymBruker said:

Forøvrig betyr lav intelligens ikke at man ikke kan jobbe, men man bør nok ha enkle og evt tilpassede oppgaver. Nei, personer kommer aldri til å lykkes med utdanning eller bli direktør, men de kan fremdeles bidra med noe. Om det så er rutinepregede oppgaver som i en fabrikk eller å hente søppel eller å gjøre rent, så er det fremdeles viktige jobber som må løses! 

Men slike rutinepregede oppgaver blir det jo bare færre og færre av i det norske samfunnet. Å gjøre rent krever kjennskap til ulike materialer, kjemikalier og evne til å betjene en del ulike maskiner. Rutinepregede oppgaver i fabrikk er tatt over av roboter og ofte trenger man folk med fagkompetanse til å ta de øvrige jobbene. 

Hente søppel? Trenger jo førerkort for egnede kjøretøy. 

Vi lever i et høyteknologisk samfunn, og enkle oppgaver tas over av roboter og datamaskiner. Noen enkle oppgaver er det jo, men det er ikke nok til alle som ønsker seg en 'enkel jobb'. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 hours ago, issoras said:

Men slike rutinepregede oppgaver blir det jo bare færre og færre av i det norske samfunnet. Å gjøre rent krever kjennskap til ulike materialer, kjemikalier og evne til å betjene en del ulike maskiner. Rutinepregede oppgaver i fabrikk er tatt over av roboter og ofte trenger man folk med fagkompetanse til å ta de øvrige jobbene. 

Hente søppel? Trenger jo førerkort for egnede kjøretøy. 

Vi lever i et høyteknologisk samfunn, og enkle oppgaver tas over av roboter og datamaskiner. Noen enkle oppgaver er det jo, men det er ikke nok til alle som ønsker seg en 'enkel jobb'. 

Nettopp derfor må folk slutte å klage på at det er "mange" uføretrygdede.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...