Gå til innhold

Jenter som er flinke til å kjøre bil.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Hvilket poeng er det?

Anonymkode: 191a3...2d8

At man klarer å kjøre bil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vet ikke, har tilgode å møte noen 

Anonymkode: d2def...296

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (På 1.9.2024 den 15.56):

Klarer du f.eks og håndtere en sladd som du aldri i verden regna med og tilegg kjøre videre som intet har skjedd? Spørmav rein nyskjerrighet!

Sånn som man lærer på glattkjøring?

Anonymkode: 61029...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (På 3.9.2024 den 15.17):

Gjorde det også skulle jeg mene. Klarer du ikke å ta en uventa sladd i norge hvor det er vinter og glatt halve året så er man er dårlig sjåfør. Du saluterte at du fikk det til om jeg ikke husker feil

Du skryter jo at du gjør det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Klarer du f.eks og håndtere en sladd som du aldri i verden regna med og tilegg kjøre videre som intet har skjedd? Spørmav rein nyskjerrighet!

Jeg klarer å rette opp en sladd i 99 % av tilfellene, og i de tilfellene jeg ikke klarer det er det som oftest på grunn av dype spor.
Men det viktigste jeg gjør i trafikken på glatt føre er å unngå å få sladd. 

Noe av det verste jeg vet er når "tøffe lokale helter" provoserer fram sladd, og kommer seilende sidelengs gjennom svinger, bare fordi de synes det er moro å leke på glatt føre.

Anonymkode: 05914...110

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva har det å styre med beina mens man spiser med å være en god sjåfør å gjøre? I mine øyne er det ganske uansvarlig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 18.21):

Du skryter jo at du gjør det selv.

Haha.. Der tok du meg gitt.. Jada, må nok bare stå for at det hender seg det blir en real skrens sommer som vinter samt en og anna skikkelig ryker av en  burnout sommerhalvåret. Ble en senest i går, høstryker før bilen må på lagring for sesongen.. Det skal jeg ikke nekte på. Gjør selvsagt ikke slik midt i beste sendetid eller hvor som helst, foregår på kveldstid oppi ei forlatt fjellside med en skarve asfaltvei på. Som forøvrig er vegen opp til huset mitt. Ca 300 meter med snor rett strekke ingen bruker til vanlig utenom turister. Dem får bare tåle det, er min vei det står tydelig "privat veg" flere steder før du svinger inn. Og ja, man mister uansett lappen selv om jeg er såkalt eier av området veien ligger på og veien. Hvis lovens lange finner ut av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 5.9.2024 den 9.17):

Jeg klarer å rette opp en sladd i 99 % av tilfellene, og i de tilfellene jeg ikke klarer det er det som oftest på grunn av dype spor.
Men det viktigste jeg gjør i trafikken på glatt føre er å unngå å få sladd. 

Noe av det verste jeg vet er når "tøffe lokale helter" provoserer fram sladd, og kommer seilende sidelengs gjennom svinger, bare fordi de synes det er moro å leke på glatt føre.

Anonymkode: 05914...110

Provosere frem sladd og seile rundt en sving er helt greit det, men ikke slik man gjør i tette strøk eller i vanlig trafikk. Di fleste her jeg holder til reiser ut av bygda og bort fra folk før noe slik skal utøves. Har jo seff utskudd som ikke klarer å la være, men dem har vi ikke rundt oss eller av den grunn. Dem sørger for at vi med bensin i blodet ikke får være noen steder til slutt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For det første vil jeg heller si at det å klare å kjøre etter forholdene er en ting som kjennetegner en god sjåfør. Altså, er det veldig glatt, setter man ned farten. Kjedelig svar for deg, sikkert.😉

Og du skal kjøre ganske hardt, eller ha fryktelig dårlige dekk, hvis du får uventet sladd på tørt føre. 

Men, selvsagt kan en god sjåfør også oppleve uventede situasjoner, og da er det en stor fordel å klare å bevare roen, og gjøre det man lærte det grunnleggende for på glattkjøringsbanen. 

Jeg har kjørt mange forskjellige biler, som oppfører seg forskjellig på veien, og har aldri bulket en eneste en av dem. Men det har selvsagt vært nære på i løpet av årene. Det skumleste jeg har opplevd var nemlig uventet sladd. 

Jeg kjørte min Land Rover Discovery, en SUV på 2.4 tonn. Slapseføre, og dype hjulspor av is. Bilen var for bred til å ligge nedi hjulsporene med alle fire hjul på en gang, og veien jeg kjørte på var smal så stedvis delte motgående trafikk venstre hjulspor. I ettertid ser jeg jo at jeg kjørte for fort etter forholdene. Så da jeg møtte en bil, vippet bilen min opp av hjulsporet  og jeg fikk sleng. På rett slette i 70- 80 km/t fikk jeg først sleng med "rompa på bilen" mot høyre, og så en skikkelig kontra. Med en så stor SUV var interessant, for å si det mildt. Instinktivt rattet jeg som en helt.  På det meste var jeg nesten helt sidelengs. Hadde det kommet biler i mot, hadde det smelt så til de grader. Men til mitt hell, så gjorde det ikke det. Jeg fikk rettet opp og fortsatte turen hjemover. Litt skjelven både jeg og mannen min, som var passasjer, litt lavere tempo og en stor erfaring rikere. 

Var jeg en god sjåfør som klarte å rette den opp? Ja, jeg gjorde jo det jeg skulle. Men hadde jeg vært enda bedre, burde jeg kjørt roligere i mine øyne. Det gjør jeg etter den erfaringen, når jeg kjører på samme vei og føre.

Jeg har fått flere slenger både før og etter, men aldri som dette. De har vært helt ufarlig og til tider ganske morsomme. Men de aller morsomste slengene er de man gjør bevisst, for å bil kjent med bilen sin, så man kan vite hvordan den oppfører seg hvis den slipper. For det er helt forskjellig fra bil til bil. 

Hilsen dame som er blitt en enda bedre sjåfør etter den opplevelsen. 

Anonymkode: 1c64c...0c5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.8.2024 den 19.38):

Hva mener du kjennetegner dyktige kvinnelige sjofører? 

En som verken kjører unødvendig sent eller unødvendig fort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Donald Duck skrev (På 1.9.2024 den 16.37):

Hehe, er artig med en skrens du aldri i verden regna med ut av ei rundkjøring på både tørt å glatt føre😎

Vel. Jeg har hatt lappen siden jeg var 18, så ser ikke problemet. Det handler om hvor mye erfaring man har, hvor godt man klarer å lese trafikken og forholdene og handle fornuftig deretter. Det handler i hvert fall ikke om kjønn...

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 3 uker senere...
AnonymBruker skrev (På 4.9.2024 den 18.19):

Sånn som man lærer på glattkjøring?

Ha ha. Sladd lærte jeg ikke på glattkjøring. Det lærte jeg i øvelseskjøring over snøkledde og glatte fjelloverganger. 

Tenker at jenter nødvendigvis ikke er dårligere sjåfører, de tenker mer konsekvenser. Jeg sier de, da jeg ikke har vært like flink. 

Har kjørt bil i over 35 år. Har hatt 2 ulykker. En kræskj, min skyld. Da var jeg 26 år. Kræsjet med en elg engang. Kaller det delt skyld. Har dessverre noen fartsbøter, heldigvis lenge siden sist nå. 

Jeg fikk et godt råd da jeg kjørte opp. KJØR SOM DU ØNSKER ANDRE RUNDT DEG SKAL GJØRE. Så jeg bruker blinklys. Ved forbikjøring, gi tydelig signal. Legg deg rett i filer. Bare noen eksempel. 

Jeg har vært borti damer som er skikkelige pyser. Redd for å kjøre på snø eller holde fartsgrensen. Heldigvis er de i mindretall. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en venninne som merkelig nok har kjørt nesten uten skader i 12 år. Er dritredd når jeg sitter på med henne. Hun har oppmerksomheten rettet mot mye annet mens hun kjører. Drikker kaffe, titter på medpassasjeren, spiser, prater som en foss. 

Men: Hun er en jævel på å lukeparkere. Seriøst. 

Hun kan lukeparkere på umulige steder, der (nesten) ingen menn ville prøvd seg. Jeg var vitne til en rå lukeparkering for noen måneder siden, i Drammen. Luken var knøttliten og utenfor en uterestaurant. Hun parkerte superfort, og jeg glemmer ikke øyeblikket da flere på uterestauranten reiste seg og applauderte. 

Anonymkode: de18c...9fe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

MegJa skrev (På 29.8.2024 den 21.34):

For meg kjennetegner DETTE en god sjåfør;

- Bruker blinklys

- Kjører forsvarlig etter føre og vei

- Holder fartsgrensa sånn ca

- Tar hensyn til gående og syklende

- Holder vikeplikten

- Kan trafikkreglene

- Foretar forbikjøringer da det er god sikt og nok tid, uten å lage en trafikkfarlig situasjon.

Om sjåføren er mann eller kvinne, det blåser jeg i, så lenge vedkommende oppfører seg som forventet og sikkert i trafikken.

PS; Jeg nevnte syklister..... Unntaket er da syklister SYKLER over fotgjengerovergang istedenfor å gå av sykkelen og TRILLE den over!!!!! Jeg har opplevd det x antall ganger, folk som sykler rett over, voksne som barn. Dette er livsfarlig!!!!! Og skulle uhellet være ute, så er det sjåføren i bilen som får skylda. Her må voksne ta ansvar og være gode rollemodeller, SKJERPINGS!

Dette.

Jeg blir så oppgitt over folk som kommenterer andres kjøring negativt, mens de selv ikke engang klarer å bruke blinklys riktig eller lese trafikkbildet.

Jeg sitter heller på med en som kjører trygt og sikkert enn en som kan lukeparkere med bind for øynene eller styrer med nesen eller hva det nå måtte være som regnes som tegn på en god sjåfør i denne tråden.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...