AnonymBruker Skrevet 29. august #1 Del Skrevet 29. august Jeg står i fare for å miste jobben min pga nedbemanning. Sist jeg gikk på dagpenger fikk jeg 100% det året jeg var arbeidsledig. Så jeg tenkte at javel, det skal gå bra hvis jobben ryker. Men så sjekket jeg det. Dagpenger er på kun 62% av lønna og man har ikke lov å jobbe ekstra for å jobbe inn de % man mister. Da trekker de i dagpengene. Hva faen? Hvordan i pokker skal folk leve på 62% av lønna? Hvorfor er satsen så lav? Og hvorfor har man ikke lov å jobbe ekstra når man er på dagpenger? Anonymkode: 26960...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #2 Del Skrevet 29. august Jo, du kan jobbe. Men du må melde inn hvor mye du jobber, så trekker de dagpengene for de timene/dagene. Du vil få lønn i stedet, så jobbing lønner seg økonomisk. Jobbing bør lønne seg økonomisk. Anonymkode: 3003e...ebf 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #3 Del Skrevet 29. august Jobber du under 50 % så trekker de ikke i dagpenger. Gjort det selv i noen år før jeg fikk 100% jobb. Anonymkode: a4269...662 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #4 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Jo, du kan jobbe. Men du må melde inn hvor mye du jobber, så trekker de dagpengene for de timene/dagene. Du vil få lønn i stedet, så jobbing lønner seg økonomisk. Jobbing bør lønne seg økonomisk. Anonymkode: 3003e...ebf Jobbing lønner seg men de som ikke får noen jobb, straffes. De som søker og søker og ikke får. Og det er ikke fristende når man straffes hvis man jobber tre timer over det tillatte før man trekkes. Hvem gidder å jobbe hvis man får mindre penger enn å jobbe? Jobber man deltid og kombinerer det med dagpenger så kan man tape penger på det. Ikke logisk! Anonymkode: 62eb6...342 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 29. august #5 Del Skrevet 29. august Det vil jo selvsagt lønne seg å jobbe når du får full lønn for å jobbe, kontra 62% for å ikke jobbe. Målet er å oppfordre deg til å jobbe deg tilbake i full jobb. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 29. august #6 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jobbing lønner seg men de som ikke får noen jobb, straffes. De som søker og søker og ikke får. Og det er ikke fristende når man straffes hvis man jobber tre timer over det tillatte før man trekkes. Hvem gidder å jobbe hvis man får mindre penger enn å jobbe? Jobber man deltid og kombinerer det med dagpenger så kan man tape penger på det. Ikke logisk! Anonymkode: 62eb6...342 I dagens arbeidsmarked skal det mye til å ikke få jobb. Spesielt når du allerede har arbeidserfaring. Så får det heller være at du ikke få fortsette i drømmejobben. Er uansett mulig å ha en midlertidig jobb mens du leter etter noe bedre. 2 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #7 Del Skrevet 29. august Hensatt skrev (8 minutter siden): Det vil jo selvsagt lønne seg å jobbe når du får full lønn for å jobbe, kontra 62% for å ikke jobbe. Målet er å oppfordre deg til å jobbe deg tilbake i full jobb. Nei det vil jo ikke det. Hvis jeg får dagpenger på 60%, og da ønsker å jobbe 40-60% for å dekke inn resterende og få litt ekstra. Så går ikke det. Fordi de trekker tilsvarende utbetalt du får av å jobbe i tillegg til dagpenger av dagpengene. Sånn at man i praksis ikke får noe ekstra Anonymkode: 26960...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #8 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Nei det vil jo ikke det. Hvis jeg får dagpenger på 60%, og da ønsker å jobbe 40-60% for å dekke inn resterende og få litt ekstra. Så går ikke det. Fordi de trekker tilsvarende utbetalt du får av å jobbe i tillegg til dagpenger av dagpengene. Sånn at man i praksis ikke får noe ekstra Anonymkode: 26960...89a Dette er fordi folk ikke skal kunne utnytte det ved å kun jobbe 40% og leve på staten for 60% når de ikke må. Systemet er laget for folk i krise. Ikke at det hjelper å bli lutfattig når man blir syk, men ja... du skjønner greia. Anonymkode: 7aa83...f62 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #9 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Dette er fordi folk ikke skal kunne utnytte det ved å kun jobbe 40% og leve på staten for 60% når de ikke må. Systemet er laget for folk i krise. Ikke at det hjelper å bli lutfattig når man blir syk, men ja... du skjønner greia. Anonymkode: 7aa83...f62 Ja jeg skjønner hva du mener. Men hva med oss som da mister jobben pga nedbemanning. Som da ikke for lov å jobbe noe ekstra for å få det til å gå rundt. Anonymkode: 26960...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #10 Del Skrevet 29. august For at mottakeren ikke skal bruke det som hvilepute men finne seg ny jobb. Anonymkode: 62b24...568 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #11 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Nei det vil jo ikke det. Hvis jeg får dagpenger på 60%, og da ønsker å jobbe 40-60% for å dekke inn resterende og få litt ekstra. Så går ikke det. Fordi de trekker tilsvarende utbetalt du får av å jobbe i tillegg til dagpenger av dagpengene. Sånn at man i praksis ikke får noe ekstra Anonymkode: 26960...89a Tror du har misforstått. Jeg ble permittert i starten under pandemien, og fikk da dagpenger. Satsene var midlertidig høyere enn bare 62% akkurat da. Husker ikke helt hva satsene var, men si at dagsatsen min fra NAV var 1500 kr og dagsatsen i jobb var 2000 kr. Hvis jeg jobbet en dag så mistet jeg 1500 kr fra NAV, men tjente jo 2000kr hos arbeidsgiver. Jeg fikk da 500 kr mer for å jobbe én dag, og hadde jeg jobbet flere dager så kunne du ha ganget det opp med antall dager. På dagpenger straffes man så absolutt ikke for å jobbe. Satsene på dagpenger skal være lave fordi det er midlertidig, og noe som skal motivere deg til å komme deg ut i jobb raskt igjen. Man blir sjeldent oppsagt på dagen, og har da oppsigelsestid også til å finne seg noe nytt. Anonymkode: 27c02...e71 5 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #12 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Ja jeg skjønner hva du mener. Men hva med oss som da mister jobben pga nedbemanning. Som da ikke for lov å jobbe noe ekstra for å få det til å gå rundt. Anonymkode: 26960...89a Det kan bli vanskelig på småsteder med to nærbutikker og et halvt sykehjem, men ellers kan jo de fleste skaffe seg en midlertidig jobb/skaffe seg kurs/utdanning? Ser at den er lei for Brita på 60 år å bli rammet av nedbemanning da, er det noe lignende du står i? Anonymkode: 55c3a...fcd Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #13 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tror du har misforstått. Jeg ble permittert i starten under pandemien, og fikk da dagpenger. Satsene var midlertidig høyere enn bare 62% akkurat da. Husker ikke helt hva satsene var, men si at dagsatsen min fra NAV var 1500 kr og dagsatsen i jobb var 2000 kr. Hvis jeg jobbet en dag så mistet jeg 1500 kr fra NAV, men tjente jo 2000kr hos arbeidsgiver. Jeg fikk da 500 kr mer for å jobbe én dag, og hadde jeg jobbet flere dager så kunne du ha ganget det opp med antall dager. På dagpenger straffes man så absolutt ikke for å jobbe. Satsene på dagpenger skal være lave fordi det er midlertidig, og noe som skal motivere deg til å komme deg ut i jobb raskt igjen. Man blir sjeldent oppsagt på dagen, og har da oppsigelsestid også til å finne seg noe nytt. Anonymkode: 27c02...e71 Ja jeg ønsker jo å være i jobb. Men sist søkte jeg utrolig mange jobber, fikk ikke ett eneste jobb intervju. Jeg gikk ledig i 1 år. Men det gikk fint, fordi jeg fikk 100% hele perioden. På dagpenger. Jeg har fremdeles ikke utdannelse, så er redd for at jeg kan bli gående lenge uten jobb denne gangen også hvis jeg blir sagt opp Anonymkode: 26960...89a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #14 Del Skrevet 29. august Satsene er lave fordi det skal være en nødløsning. Det er ikke noe man skal kose seg med, men heller pushe folk til å legge ekstra innsats i å få ny jobb og i mellomtiden ta det man får. En sier over her at man kan jobbe 50% før en trekker dagpenger. Det er feil, man kan jobbe 50% og fremdeles beholde dagpengene for resten. Jobber man over 50% mister man dagpengene fullstendig. Satsen har forresten vært 62% i iallfall 25 år. Anonymkode: b5e3b...38c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #15 Del Skrevet 29. august En midlertidig jobb er ofte deltid da og da sitter man i fella. Jeg har selv vært der med en deltidsjobb at jeg har sagt fra meg vakter for ikke å komme over grensa, for da tapte jeg penger. Føles ikke bra men å tape penger på å jobbe , det gadd jeg ikke. Anonymkode: 62eb6...342 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
takinova Skrevet 29. august #16 Del Skrevet 29. august Det er noe underlig over at dagpenger er 62%, mens sykepenger er 100%. Kanskje burde begge deler vært 80%. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Hensatt Skrevet 29. august #17 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Nei det vil jo ikke det. Hvis jeg får dagpenger på 60%, og da ønsker å jobbe 40-60% for å dekke inn resterende og få litt ekstra. Så går ikke det. Fordi de trekker tilsvarende utbetalt du får av å jobbe i tillegg til dagpenger av dagpengene. Sånn at man i praksis ikke får noe ekstra Anonymkode: 26960...89a Jo, for de timene/dagene du jobber får du 100% lønn, ikke 60% som du gjør om du går hjemme. Du skal selvsagt ikke ha både lønn og dagpenger samtidig! 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #18 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Nei det vil jo ikke det. Hvis jeg får dagpenger på 60%, og da ønsker å jobbe 40-60% for å dekke inn resterende og få litt ekstra. Så går ikke det. Fordi de trekker tilsvarende utbetalt du får av å jobbe i tillegg til dagpenger av dagpengene. Sånn at man i praksis ikke får noe ekstra Anonymkode: 26960...89a Jobber du fullt i 2 uker på en 4 ukers-periode får du full lønn i 14 dager og 14 dager med 62 % dagpenger. Anonymkode: 97a07...83a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #19 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja jeg ønsker jo å være i jobb. Men sist søkte jeg utrolig mange jobber, fikk ikke ett eneste jobb intervju. Jeg gikk ledig i 1 år. Men det gikk fint, fordi jeg fikk 100% hele perioden. På dagpenger. Jeg har fremdeles ikke utdannelse, så er redd for at jeg kan bli gående lenge uten jobb denne gangen også hvis jeg blir sagt opp Anonymkode: 26960...89a Poenget er vel at man skal motiveres til å ta en jobb innenfor hva som helst, og en sånn jobb skal normalt kunne oppdrives innen et år. Jeg har heller ingen utdannelse, men tror jeg skulle ha funnet meg noe annet som betalte bedre enn dagpenger hvis jeg måtte. Anonymkode: 27c02...e71 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #20 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jobber du under 50 % så trekker de ikke i dagpenger. Gjort det selv i noen år før jeg fikk 100% jobb. Anonymkode: a4269...662 Joz det gjør de i de aller fleste tilfeller fra første time!! Anonymkode: dba6b...57e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå