AnonymBruker Skrevet 28. august #41 Del Skrevet 28. august 1 minutt siden, AnonymBruker said: I steden for Gym burde man ha "mosjonsfaget". Kanskje starte hver eneste morgen med en liten treningsøkt. Uten noe press, uten noen karakterer, men med deltagelsesplikt. Gym (med karakterer) kan være et valgfag for spesielt interesserte, hvor det stilles krav til både kunnskap og fysikk. Anonymkode: f396e...c79 Deler av poenget med karakterene er nok å motivere elevene til å gjøre en innsats. Selv om man har deltakerplikt så vil det jo være veldig varierende innsats. Anonymkode: 4232a...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Fant80 Skrevet 28. august #42 Del Skrevet 28. august Da jeg gikk på skolen var det gjerne 1 eller 2 i klassen på 20ish elever som fikk 6 i gym. De fleste lå på en 4er eller 5er. Var forøvrig svært få som fikk 6ere i andre fag ogsåog selv de beste fikk aldri 6ere på rams nedover... Er elevene mye bedre i dag,eller var det mye strengere før? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #43 Del Skrevet 28. august 11 minutter siden, AnonymBruker said: Deler av poenget med karakterene er nok å motivere elevene til å gjøre en innsats. Selv om man har deltakerplikt så vil det jo være veldig varierende innsats. Anonymkode: 4232a...93b Ingen innsats = markert som fravær Anonymkode: f396e...c79 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #44 Del Skrevet 28. august Fant80 skrev (1 time siden): Da jeg gikk på skolen var det gjerne 1 eller 2 i klassen på 20ish elever som fikk 6 i gym. De fleste lå på en 4er eller 5er. Var forøvrig svært få som fikk 6ere i andre fag ogsåog selv de beste fikk aldri 6ere på rams nedover... Er elevene mye bedre i dag,eller var det mye strengere før? Karakterinflasjon = man får bedre karakterer enn før uten at prestasjonene er bedre. Hos oss var det nesten ingen som fikk sekser i gym, det var kanskje 1-2 per klasse. Selv de fleste som drev aktivt med idrett på relativt høyt nivå fikk fem. Anonymkode: 86ff2...8c1 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #45 Del Skrevet 28. august 4 hours ago, Fant80 said: Da jeg gikk på skolen var det gjerne 1 eller 2 i klassen på 20ish elever som fikk 6 i gym. De fleste lå på en 4er eller 5er. Var forøvrig svært få som fikk 6ere i andre fag ogsåog selv de beste fikk aldri 6ere på rams nedover... Er elevene mye bedre i dag,eller var det mye strengere før? Hadde det vært slik at karakterene økte pga økt innsats så hadde nok ikke Korona-kullene fått de beste karakterene. De klagde jo over at det var umulig å få gjort skolearbeid under den vanskelige situasjonen. Det er nok heller slik at lærerne har blitt snillere. Som nevnt tidligere så ser man også at elevene ved enkelte skoler i Oslo går mye mer ned når de tar eksamen enn andre skoler i Oslo. Det er fordi lærerne på enkelte skoler er snillere enn andre. Anonymkode: 4232a...93b 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 28. august #46 Del Skrevet 28. august Så dere støtter altså toppkarakter for innsats i matematikk, biologi og fysikk? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #47 Del Skrevet 28. august 1 hour ago, TomBombadil said: Så dere støtter altså toppkarakter for innsats i matematikk, biologi og fysikk? Nei. Men etter min mening så bør karakterene komme om elevene legger inn innsats over tid. Finnes selvsagt enkelte med diagnoser som gjør at de sliter med å lære. Men for friske mennesker så burde toppkarakterene komme om elevene legger inn innsatsen. Om man ikke blir bedre i matte selv om man legger inn mye innsats så burde lærerne hjelpe elevene med bedre læringsstrategier og eventuelt finne ut om eleven har en diagnose om ingenting hjelper. Selvsagt vil det ta lengre tid for noen elever enn andre. Akkurat som i gym. Desto lenger bak man er desto lengre tid vil det ta å komme seg på toppnivå. Anonymkode: 4232a...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. august #48 Del Skrevet 28. august 16 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Men etter min mening så bør karakterene komme om elevene legger inn innsats over tid. Finnes selvsagt enkelte med diagnoser som gjør at de sliter med å lære. Men for friske mennesker så burde toppkarakterene komme om elevene legger inn innsatsen. Om man ikke blir bedre i matte selv om man legger inn mye innsats så burde lærerne hjelpe elevene med bedre læringsstrategier og eventuelt finne ut om eleven har en diagnose om ingenting hjelper. Selvsagt vil det ta lengre tid for noen elever enn andre. Akkurat som i gym. Desto lenger bak man er desto lengre tid vil det ta å komme seg på toppnivå. Anonymkode: 4232a...93b Jeg har heller ingen problemer med at det legges vekt på innsats og samarbeid i gymtimene. Om noe så synes jeg evnen til å samarbeide er viktig for å øke trivselen i gymtimene. Så det bør absolutt belønnes. Men det er forskjell på å belønne innsats og samarbeidsevner og å gi 1/3 av elevene 6er. Det burde stilles strengere krav enn det gjøres i dag for å få 6er. Anonymkode: 4232a...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TomBombadil Skrevet 29. august #49 Del Skrevet 29. august AnonymBruker skrev (13 timer siden): Nei. Men etter min mening så bør karakterene komme om elevene legger inn innsats over tid. Finnes selvsagt enkelte med diagnoser som gjør at de sliter med å lære. Men for friske mennesker så burde toppkarakterene komme om elevene legger inn innsatsen. Om man ikke blir bedre i matte selv om man legger inn mye innsats så burde lærerne hjelpe elevene med bedre læringsstrategier og eventuelt finne ut om eleven har en diagnose om ingenting hjelper. Selvsagt vil det ta lengre tid for noen elever enn andre. Akkurat som i gym. Desto lenger bak man er desto lengre tid vil det ta å komme seg på toppnivå. Anonymkode: 4232a...93b Noen er disponert for fysisk aktivitet, noen for tankevirksomheten som kreves for å forstå fysikk. Alt er ikke for alle. Man kan ikke belønne "innsats" med toppkarakter, når resultatene ikke tilsier toppkarakter. AnonymBruker skrev (13 timer siden): Jeg har heller ingen problemer med at det legges vekt på innsats og samarbeid i gymtimene. Om noe så synes jeg evnen til å samarbeide er viktig for å øke trivselen i gymtimene. Så det bør absolutt belønnes. Men det er forskjell på å belønne innsats og samarbeidsevner og å gi 1/3 av elevene 6er. Det burde stilles strengere krav enn det gjøres i dag for å få 6er. Anonymkode: 4232a...93b Nettopp. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #50 Del Skrevet 29. august 17 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har heller ingen problemer med at det legges vekt på innsats og samarbeid i gymtimene. Om noe så synes jeg evnen til å samarbeide er viktig for å øke trivselen i gymtimene. Så det bør absolutt belønnes. Men det er forskjell på å belønne innsats og samarbeidsevner og å gi 1/3 av elevene 6er. Det burde stilles strengere krav enn det gjøres i dag for å få 6er. Anonymkode: 4232a...93b I mange idretter vil heller ikke de dårligste få noe trening om de beste ikke samarbeider. I fotball kan de beste holde på ballen hele tiden og klart det er demotiverende for de dårligste. Anonymkode: 4232a...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. august #51 Del Skrevet 29. august 20 hours ago, AnonymBruker said: Hadde det vært slik at karakterene økte pga økt innsats så hadde nok ikke Korona-kullene fått de beste karakterene. De klagde jo over at det var umulig å få gjort skolearbeid under den vanskelige situasjonen. Det er nok heller slik at lærerne har blitt snillere. Som nevnt tidligere så ser man også at elevene ved enkelte skoler i Oslo går mye mer ned når de tar eksamen enn andre skoler i Oslo. Det er fordi lærerne på enkelte skoler er snillere enn andre. Anonymkode: 4232a...93b Det er heller ikke så rart at lærere sliter å være objektiv med elever de sympatiserer med. Det er derfor man har anonyme eksamener. Anonymkode: 4232a...93b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 2. september #52 Del Skrevet 2. september On 8/27/2024 at 8:48 PM, AnonymBruker said: Ganske utrolig egentlig, at så mange får såpass høye karakterer i forhold til tidligere. Har man en samtale med en av disse unge "geniene", så viser det seg jo ofte at de er skremmende kunnskapsløse om så mangt. Ikke alle, men mange virker dumme som brød og oppnår likevel femmere og seksere.. Det er noe som ikke stemmer 😅 Anonymkode: 670e8...496 Vil tippe at Kunstig intelligens vil gjøre folk bare dummere og dummere. Når barna føler at de ikke trenger å jobbe med fagene og i stedet kan bruke ChatGPT eller lignende til å gjøre oppgavene så kommer barna og de unge til å bruke mindre tid på skolearbeid og studier. Når de kommer i arbeidslivet vil sikkert også mange av dem kunne klare seg greit ved å la Kunstig intelligens gjøre mye av arbeidet for dem. Men kostnaden blir at man selv ender opp som "dumme som brød". Anonymkode: 4232a...93b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå