Gå til innhold

1/3 får 6er i gym.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hver tredje elev fikk karakteren 6

33 prosent av norske vg3-elever fikk toppkarakter i kroppsøving i 2023-24.

Ti år tidligere fikk 14 prosent toppkarakter.

Økningen kan skyldes endringer i læreplanen og større vekt på innsats og samarbeid.

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/xmlLgl/hver-tredje-elev-fikk-karakteren-6

Det er noe som går igjen i den norske skolen. Flere og flere får 6er.  Da er det heller ikke rart at inntakskravene på enkelte studier er skyhøyt. Det er en ond sirkel. Karakterkravene på studiene er høye fordi mange får høye karakterer og lærerne føler press til å gi gode karakterer fordi de ønsker at elevene skal få komme inn på studiene de ønsker. 

 

Anonymkode: 4232a...93b

  • Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

lærerne føler press til å gi gode karakterer fordi de ønsker at elevene skal få komme inn på studiene de ønsker. 

Læreren har et pensumkrav å forholde seg til, dersom eleven fyller dette får de også tilsvarende karakter - en lærer kan ikke gi karakteren 6 uten at elevens besvarelser er i tråd med disse kravene. 

Anonymkode: 025f4...b6b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Læreren har et pensumkrav å forholde seg til, dersom eleven fyller dette får de også tilsvarende karakter - en lærer kan ikke gi karakteren 6 uten at elevens besvarelser er i tråd med disse kravene. 

Anonymkode: 025f4...b6b

Nå klarer ikke lærerne å være objektive.  Læreren som intervjues sier jo selv at karakterene settes i stor grad på bakgrunn av skjønn og at de føler sterkt press på å sette opp karakterene. 

Anonymkode: 4232a...93b

  • Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på ingen måte godt trent, og er tidenes mest ukoordinerte person, men jeg fikk en 5’er i standpunkt, fordi innsats telte. Jeg syns det er fint at det ikke bare legges vekt på hvor fort man klarer å løpe og hvor utholdende man er. Ved å vektlegge innsats, så vil flere elever delta i gymmen, fremfor å skulke hver time. 

Anonymkode: ff6b5...d7e

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den subjektive faktoren spiller en for stor rolle ved karaktersetting på VGS-nivå. Burde vi ikke begynne å diskutere innføring av nasjonale prøver for avgangselever? Standpunktkarakterer holder ikke mål og gjør opptak til høyere utdanning urettferdig.

Anonymkode: c48f2...a1a

  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I vår avgangsklasse fikk 10/12 jenter 6 i gym, også de som nesten aldri deltok i timene, mens de resterende 2 jentene (som var overvektige) fikk 5.

Kun 1/15 av gutta fikk 6, resten av gutta havnet på 5 og 4, på tross for å ha fått 6 på innleveringer/prøver, deltatt på alle timene og faktisk var blant de beste innenfor nær sagt alt av idrett og idrettskunnskap.

Gymlæreren var en garderobelusker som aldri fikk noen konsekvenser mot seg.

Anonymkode: c0a22...d0e

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg var på ingen måte godt trent, og er tidenes mest ukoordinerte person, men jeg fikk en 5’er i standpunkt, fordi innsats telte. Jeg syns det er fint at det ikke bare legges vekt på hvor fort man klarer å løpe og hvor utholdende man er. Ved å vektlegge innsats, så vil flere elever delta i gymmen, fremfor å skulke hver time. 

Anonymkode: ff6b5...d7e

Jeg er enig i at innsats bør vektlegges. Men det er forskjell på at innsats bør vektlegges og at 1/3 skal få 6er.

I tillegg om man legger ned innsats i gymtimene så burde man jo også over tid bli bedre trent. Med innsats mener jeg ikke bare i gymtimene, men at man også trener på fritiden. Det burde forventes at man trener litt på fritiden også på lik linje med at det forventes at man gjør lekser og øver til prøver på fritiden i de andre fagene. 

Anonymkode: 4232a...93b

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg er enig i at innsats bør vektlegges. Men det er forskjell på at innsats bør vektlegges og at 1/3 skal få 6er.

I tillegg om man legger ned innsats i gymtimene så burde man jo også over tid bli bedre trent. Med innsats mener jeg ikke bare i gymtimene, men at man også trener på fritiden. Det burde forventes at man trener litt på fritiden også på lik linje med at det forventes at man gjør lekser og øver til prøver på fritiden i de andre fagene. 

Anonymkode: 4232a...93b

Om man ønsker bedre folkehelse så burde man jo også oppmuntre barna til å trene på fritiden. Hadde det vært opp til meg hadde man også hatt vekt på tøying. Er nok mange som kunne unngått ryggsmerter om de hadde tøyd ut regelmessig. 

Anonymkode: 4232a...93b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri gode karakterer i gym... Fikk kun 3'ere. Uansett hvor hardt jeg prøvde. De snakket jo så fint om at det skulle ikke gå på hvor "flink" man var, men at man visste god innsats i faget. Prøvde å gi alt jeg hadde, men det var visst fortsatt ikke bra nok. Når jeg gikk i ungdomsskolen så var jeg overvektig og slet mye med en kronisk sykdom.

Jeg tenker at kanskje retningslinjene for karakterer i gym er mye vanskeligere å forholde seg til enn i andre fag hvor man har noe mer konkret og håndfast. I gym må jo læreren selv bare vurdere om de syns den enkelte eleven gir en god nok innsats eller ikke. Jeg følte selv jeg ga kjempegod innsats, men mulig gymlæreren ikke så det og at det ble litt "forhåndsdømming" fordi de bare så en syk og overvektig ung jente  ?

Anonymkode: b689e...c83

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg hadde aldri gode karakterer i gym... Fikk kun 3'ere. Uansett hvor hardt jeg prøvde. De snakket jo så fint om at det skulle ikke gå på hvor "flink" man var, men at man visste god innsats i faget. Prøvde å gi alt jeg hadde, men det var visst fortsatt ikke bra nok. Når jeg gikk i ungdomsskolen så var jeg overvektig og slet mye med en kronisk sykdom.

Jeg tenker at kanskje retningslinjene for karakterer i gym er mye vanskeligere å forholde seg til enn i andre fag hvor man har noe mer konkret og håndfast. I gym må jo læreren selv bare vurdere om de syns den enkelte eleven gir en god nok innsats eller ikke. Jeg følte selv jeg ga kjempegod innsats, men mulig gymlæreren ikke så det og at det ble litt "forhåndsdømming" fordi de bare så en syk og overvektig ung jente  ?

Anonymkode: b689e...c83

Det er ikke umulig. Å gi karakterer etter "innsats" kan jo fort ende med å bli karakterer på trynefaktor.  Kanskje visste heller ikke læreren om hvordan sykdommen din påvirket deg i gymtimen? 

Anonymkode: 2786c...f5d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns det er bra at karakterkravene handler mer om innsats og hva de gjør rundt timene. 

Her fikk min topptrente idrettsgutt 5, for han hadde ikke alltid gymtøyet på i rett tid, han hjalp aldri til med å rydde etc etter timen uten at læreren måtte mase. Han tok ikke iniativ til noe annet enn selve treningen. Han sa aldri noe oppbyggende til lagkamerater etc. Det var en del av kravet for å få 6.. Noe han visste. Tenker det er helt greit.  

Anonymkode: cbf8b...da3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

12 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns det er bra at karakterkravene handler mer om innsats og hva de gjør rundt timene. 

Her fikk min topptrente idrettsgutt 5, for han hadde ikke alltid gymtøyet på i rett tid, han hjalp aldri til med å rydde etc etter timen uten at læreren måtte mase. Han tok ikke iniativ til noe annet enn selve treningen. Han sa aldri noe oppbyggende til lagkamerater etc. Det var en del av kravet for å få 6.. Noe han visste. Tenker det er helt greit.  

Anonymkode: cbf8b...da3

Problemet er ikke at innsats vektlegges. Men at 1/3 får 6er. Da er listen for å få 6er for lav etter min mening. Det fører også til at de beste ikke har noe å strekke seg etter fordi så lenge man er blant de 1/3 beste så får man øverste karakter som er mulig. I tillegg har 5er blitt gjennomsnittlig. 

Jeg synes absolutt at innsats burde telle og det samme bør samarbeidsevner. Men det betyr ikke at det skal være enklere å få 6er i kroppsøving enn i andre fag.

Ønsker man innsats og samarbeid så bør det jo også kreves en del innsats og samarbeid for å få 6er. Om det kun kreves minimalt for å få 6er og 5er så oppmuntrer man kun til å gjøre absolutt minimum. 

Anonymkode: 4232a...93b

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På en måte fint, på en annen mpte urettferdig for den som stort sett er flink i gym. Og dermed ikke får oppleve å utmerke seg der heller. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 minutt siden, klarinetta said:

På en måte fint, på en annen mpte urettferdig for den som stort sett er flink i gym. Og dermed ikke får oppleve å utmerke seg der heller. 

I tillegg blir det urettferdig for de som ikke har snille gymlærere eller ikke er lærerens favoritt. 

Det burde være mindre skjønnsmessig hvem som får hvilken karakter. Karakterene brukes jo til å komme inn på studier. 

Anonymkode: 2786c...f5d

  • Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Den subjektive faktoren spiller en for stor rolle ved karaktersetting på VGS-nivå. Burde vi ikke begynne å diskutere innføring av nasjonale prøver for avgangselever? Standpunktkarakterer holder ikke mål og gjør opptak til høyere utdanning urettferdig.

Anonymkode: c48f2...a1a

Enig. 

Anonymkode: 2786c...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt åpenbar karakterinflasjon når 1/3 får sekser! Det har ikke noe med endret læreplan å gjøre. 

Anonymkode: 86ff2...8c1

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

6 hours ago, AnonymBruker said:

I vår avgangsklasse fikk 10/12 jenter 6 i gym, også de som nesten aldri deltok i timene, mens de resterende 2 jentene (som var overvektige) fikk 5.

Kun 1/15 av gutta fikk 6, resten av gutta havnet på 5 og 4, på tross for å ha fått 6 på innleveringer/prøver, deltatt på alle timene og faktisk var blant de beste innenfor nær sagt alt av idrett og idrettskunnskap.

Gymlæreren var en garderobelusker som aldri fikk noen konsekvenser mot seg.

Anonymkode: c0a22...d0e

Det var noe lignende i min klasse også. Ikke like ekstremt. De som aldri deltok i gymtimene fikk ikke 6er, men det var vel 10/12 jenter som fikk 6er av de som deltok i gymtimene. 

Noe som også irriterte meg var at om man hadde bygget opp godt forhold til læreren de to første årene på videregående så kunne man droppe de fysiske testene tredjeåret og fortsatt få 6er.  Læreren satte karakterer etter forrige års prestasjoner. Det var jo ikke noe som belønnet innsats, men i stedet belønnet de som taktisk valgte å være borte fra tester hvor de trodde de ville gå ned i karakter sammenlignet med fjoråret. 

I tillegg tror jeg INGEN av de som var i god fysisk form i klassen min var flinke på samarbeid. Men var enormt mange som fikk 6er likevel. Ser at samarbeid vektlegges mer nå i læreplanen og håper det gir utslag i praksis også.

Anonymkode: 2786c...f5d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg erfart at jeg fikk dårligre karakter da jeg ikke drev med noe form for idrett på fritiden. Pga den erfaringen, har jeg oppfordret barna til å orke i idrett i hvertfall de 3 årene de går på ungdomsskolen, selv om fotfall ikke er noe morsomt.

Anonymkode: 5e87d...706

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Det er ikke umulig. Å gi karakterer etter "innsats" kan jo fort ende med å bli karakterer på trynefaktor.  Kanskje visste heller ikke læreren om hvordan sykdommen din påvirket deg i gymtimen? 

Anonymkode: 2786c...f5d

De visste om det. Jeg hadde fortalt det til gymlærerene ( vi hadde 2 stk). Begge virket veldig forståelsesfulle og sa jeg måtte bare si ifra hvis jeg trengte noe tilrettelegging eller hvis det var noen aktiviteter jeg ikke klarte å være med på. Var noen få ganger at jeg var veldig dårlig form pga. sykdommen og fikk en tilrettelagt aktivitet i gymtimen. F.eks. at jeg fikk jogge og trene styrke alene, mens resten av klassen gjorde en annen aktivitet. Men som regel så var jeg med på det som alle andre gjorde, og prøvde mitt beste.

Anonymkode: b689e...c83

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Jeg var på ingen måte godt trent, og er tidenes mest ukoordinerte person, men jeg fikk en 5’er i standpunkt, fordi innsats telte. Jeg syns det er fint at det ikke bare legges vekt på hvor fort man klarer å løpe og hvor utholdende man er. Ved å vektlegge innsats, så vil flere elever delta i gymmen, fremfor å skulke hver time. 

Anonymkode: ff6b5...d7e

Jeg er delvis enig, men de som gjør 15 timer hjemmelekse (trener) i uka og møter opp kliss utslitt til gymmen stappfull av melkesyre, og ute av stand til å gi noe i nærheten av den innsatsen de kan prestere uthvilt, de får trolig dårlig  betalt karaktermessig, og det er i såfall urettferdig.

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...