Gå til innhold

Lærer og videreutdanning

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg er adjunkt med PPU, men jeg har ingen basisfag. Ønsker å få fast jobb på barneskole, jobber per nå som vikar.

Tenkte å ta begynneropplæring for å få kompetanse på 1-4. trinn, men da vil jeg fortsatt ikke ha noen basisfag om 1 år. 

Er det da bedre å ta f.eks engelsk, for å satse på å jobbe på 5-7. trinn noen år og mest sannsynlig få fast jobb som engelsklærer?

Eller spiller det liten rolle hvilken rekkefølge jeg tar dette i? Målet er fast jobb så fort som mulig. 

Anonymkode: e253a...68a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør ha noe mer, om du skal jobbe som lærer på barneskolen. Det kommer selvfølgelig an på hvor du skal jobbe, men her i Oslo ansetter de sjeldent med kun ett fag. Engelsk høres lite ut, da de gjerne ikke ansetter kun faglærere på barneskolen. Du bør ha noe enn som så. De ser helst etter allmennlærere med mange fag, med et minimum av matte, norsk, engelsk osv. 

Selv er jeg lektor med opprykk, og kan undervise i de fleste fag. Jeg ble dog regnet som for dyr sammenlignet med allmennlærerne fordi jeg er lektor med opprykk, selv om jeg også har lærerutdanning (jeg har både adjunkt lærerutdanning og bachelor/master + videreutdanning). Heldigvis fikk jeg jobb et sted hvor de kan bruke meg både som allmennlærer og som faglærer fra 1.-10. trinn. Der har de også mulighet til faglærere på alle trinn. Jeg er f.eks faglærer i naturfag i flere klasser, i tillegg å være kontaktlærer på småskoletrinnet.

Mitt råd er altså å ta flere fag, gjerne i norsk og matte.

Endret av SPOCA
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har andre fag, men ingen av basisfagene (norsk, engelsk og matematikk). Tenkte det var lurt å ta engelsk først siden det er mer mangel på engelsklærere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Jeg har andre fag, men ingen av basisfagene (norsk, engelsk og matematikk). Tenkte det var lurt å ta engelsk først siden det er mer mangel på engelsklærere. 

Jeg forsto det, men man bør ha mer enn engelsk. Man må gjerne ha engelsk, men i tillegg til norsk og matte. 

Hvor har du hørt at det er mangel på engelskkærere? Da snakker man gjerne om ungdomsskole og videregående. På en barneskole ansetter man sjeldent kun for å være engelsklærer. Det er selvfølgelig mangel på kompetanse innen engelsk, men det er stort sett i kombinasjon med f.eks matte og norsk, samt andre fag. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden norsk og matte var obligatorisk på allmennlærerutdanningen, og de fleste har disse fagene. På skolen jeg jobber nå er det spesielt engelsk det er mangel på. Derfor jeg tenker jeg kommer lengre med å ta engelsk først, få fast jobb, så på sikt ta matte eller norsk.... Et fag tar som regel et år ved siden av jobb, og jeg vil gjerne få fast jobb fordi jeg har lyst på barn, mtp på permisjon etterhvert... 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...