Gå til innhold

Forbruk i matbutikk per dag


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi er familie på 5 med 3 voksne (eldste "barnet" er 18), barn på 15 (gutt), 11 (jente). Guttene spiser mye kjøtt og vi spiser generelt veldig godt. Mye grønnsaker, bær, egg, kylling etc. Det meste er hjemmelaget. i handler riktignok mye på tilbud. Vi bruker 13000-16000. Har også noen mnd vært nede på 11-12k hvis vi har fylt godt opp mnd før og brukt 16 000. 

Jeg skjønner virkelig ikke hvordan du klarer å bruke så mye. Som andre sier, slutt å handle på Meny. Kjøp kun det som er på tilbud der. Fyll opp fryseren og ikke handle hver dag. Se over hva du bruker penger på.

Anonymkode: 07d8d...aa6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er enslig, kjøper mye økologisk, kjøper lite halv og helfabrikata, og er avhengig av pepsi max som det går en flaske av om dagen. Har jeg lys på en biff på en tirsdag så spiser jeg biff på en tirsdag. Skjønner ikke hvordan det går an å bruke 15000 på en måned. Kan komme opp i 7-8 k i desember da det kjøpes inn mye ekstra og dyr mat. Det eneste jeg kanskje gjør annerledes er å handle inn stort på tilbud om det er gode tilbud. Det hadde vært veldig interessant å se en kvittering fra en av handleturene dine. 

Anonymkode: 54d7a...3f4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner ikke at det er mulig å bruke så mye i dagligvarebutikken. Jeg er singel og bruker i snitt mellom 4 og 5 tusen på mat. Det er kun mat og all mat, dvs inkl. spise ut. 

Jeg gjør alt "feil" - jeg handler flere ganger i uken, jeg handler ofte på Meny, jeg kjøper aldri EMV, jeg ser ikke på priser, jeg kjøper brus og snop og jeg elsker dyre skinker og oster.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her må du bruke penger på mye du ikke er klar over, fordi 15000 er mat for en stor familie..Dere er jo bare 2, og kunne fint klart dere på 6000 kr inkl godteri.

Vi er her 2 voksne, et barn på 4 og baby på 4 mnd. Bruker 10000 på mat og hygiene artikler. Og det inkluderer da også brus og godteri. 

Vi kjøper mat enten via oda (stor handling 2 ganger i mnd) +et par ganger I uka på kiwi for å supplere/kjøpe små ting.  Handle hver dag lønner seg ikke. Da kjøper Man som regel ting man ikke trenger.

Cluet er å planlegge. Hva skal man feks ha til middag en uke, hva mangler av tilbehør og pålegg? Tørr varer? Etc.. Ut i fra det sett opp en Handleliste og handle en dag i uka.

Endret av tussi84
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.43):

Økonomien begynner å bli trangere, selv om jeg klarer meg helt greit, så er forbruker på Kiwi og Meny helt enormt i måneden. Har et barn annenhver uke på 7 år ellers alene. Forbruket er da på nesten 15 000 kr i snitt hver måned(!) Kjøper en proteinbar, sjokolade og potetgull som alle andre i normale mengder, men klarer ikke se hva jeg skal spare inn på utenom dette, som jeg vil unne meg.

Så hvor mye bruker dere som har et romslig budsjett og ikke spinker og sparer på butikken hver dag i forbruk? Noe burde jeg klare å få ned?

Anonymkode: 03237...4ce

Er en voksen og en 14-åring her 100% av tiden. Bruker i snitt 5,5k i måneden på mat i måneden. Det inkluderer alt i dagligvarehandelen ,7/11, narvesen, take out o.l

Hvordan du klarer å bruke 15k forstår jeg ikke!

Anonymkode: 0b80f...ec7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.43):

Økonomien begynner å bli trangere, selv om jeg klarer meg helt greit, så er forbruker på Kiwi og Meny helt enormt i måneden. Har et barn annenhver uke på 7 år ellers alene. Forbruket er da på nesten 15 000 kr i snitt hver måned(!) Kjøper en proteinbar, sjokolade og potetgull som alle andre i normale mengder, men klarer ikke se hva jeg skal spare inn på utenom dette, som jeg vil unne meg.

Så hvor mye bruker dere som har et romslig budsjett og ikke spinker og sparer på butikken hver dag i forbruk? Noe burde jeg klare å få ned?

Anonymkode: 03237...4ce

Prisene har gått opp, men her har su et forbruk langt over SIFO budsjett. Gå og se på det budsjettet.

Dernest må du ta vare på og samle opp alle kvitteringer for en hel kalendermåned for å få oversikt over hva pengene blir brukt til, for å se hvor du kan spare inn. 
 

Jeg spiser ikke mat fra matbutikker så vår families matbudsjett kan ikke brukes til sammenligning. 

Anonymkode: 1a670...7f5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er helt sinnsykt, så mye bruker ikke vi engang, 1 voksen og 3 barn til vanlig, 1 voksent barn innom til stadighet. Jeg fatter ikke hvordan du får det til. 

Anonymkode: 606a8...2a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel over 10 000 kroner mer enn vi brukte da min datter bodde hjemme.

Anonymkode: be1ca...c16

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.8.2024 den 15.45):

Prisene har steget enormt.
Jeg som er enslig sliter med å holde meg under 8000 i måneden, handler kun first price og lignende samt det som er nedpriset.

Anonymkode: e233e...09e

Jeg klarer fint å holde meg under 4000 kroner i butikken som enslig.

Anonymkode: be1ca...c16

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har jo et stort overforbruk. Vi som familie på 4 med to barn på 10 og 14 år bruker ca. 10 000 i måneden på dagligvare. 
 

Du må finne ut hvor det trykker, hva det er du kjøper mye av som er så dyrt osv. Og Meny er vel den dyreste butikkjeden… 

 

Anonymkode: af3d5...a58

Lenke til kommentar
Del på andre sider

On 8/22/2024 at 6:12 PM, AnonymBruker said:

Jeg forstår ikke helt hvordan dere kommer opp i disse summene. Som enslig bruker jeg maks 3000 i måneden, og da har jeg et sunt og variert kosthold. Kjøper potetgull og sjokolade kun til helgen, og lager det meste av maten fra bunnen av. Mye grønnsaker, kylling og fisk(en-to ganger i uka). Jeg lager også store middagsporsjoner, så blir restene til middag neste dag. Lunsj og frokost er brød eller knekkebrød med pålegg+grønnsaker. 

Anonymkode: ce740...7d7

Jeg ligger også rundt den summen. Lever dessverre ikke så sunt som deg, men lar ofte ukens tilbud bestemme hva jeg handler. Synes tilbudene har blitt dårligere og mindre relevante siden pandemien, spesielt Rema der jeg før sparte mye på topp 10-listen. Men klarer meg likevel godt på rundt 3000 i mnd. 

Anonymkode: bf713...9d5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fra 1 juli til 1 august så brukte jeg og samboer ca 8000 i matbudsjett og da var husholdningsartikler ink. Fra 2 august til 2 september ser det ut som det blir ca det samme 🙂 Fører opp hver dag hva vi bruker i matbutikken av penger. 

Anonymkode: 78cb1...ca1

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvor mye av denne maten blir kastet? 

Anonymkode: c0791...1ca

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...