AnonymBruker Skrevet 22. august #1 Del Skrevet 22. august Jeg er godt trent, men jeg klarer sjelden å begrense meg i forkant av løp. Eller, jeg prøver, men bommer tidvis. Så, når bør jeg løpe siste langtur før 21 km konkurranse i fjellet? Langtur her, tenker jeg er på ca. 20 km, og 2,5 time. Mellom konkurransene kan jeg løpe to langturer på 2,5-3 timer i fjellet i uka, 2 uker på rad. Den tredje uka vil jeg kjenne det ganske greit, og må ha en rolig uke. Nå vurderer jeg 2,5 time i dag, med konkurranse (21 km) neste lørdag, altså om 9 dager. Generelt sett vil jeg føle meg restituert allerede tirsdag eller onsdag. Men om kroppen faktisk er helt restituert til neste lørdag, er jeg mer usikker på. Hva tenker dere? Anonymkode: 630d3...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #2 Del Skrevet 22. august Jeg pleier å ta siste langturer som er intensiv senest 14 dager før løpet. Dag 14-7 har jeg noen rolige joggeturer som er maks 10 km. Dagene før løpet er det kun rolige gåturer uten noe som helst intensitet, eller slapper bare helt av. Anonymkode: f139b...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #3 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Jeg pleier å ta siste langturer som er intensiv senest 14 dager før løpet. Dag 14-7 har jeg noen rolige joggeturer som er maks 10 km. Dagene før løpet er det kun rolige gåturer uten noe som helst intensitet, eller slapper bare helt av. Anonymkode: f139b...3e8 Langturen i dag tenker jeg skal være rolig, men litt usikker på om 2,5 timer blir for langt når det kun er 9 dager igjen. Hadde 1t45min på tirsdag, sone 1/2, men et par innslag av sone 3/4. Anonymkode: 630d3...f9e Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. august #4 Del Skrevet 22. august AnonymBruker skrev (6 timer siden): Langturen i dag tenker jeg skal være rolig, men litt usikker på om 2,5 timer blir for langt når det kun er 9 dager igjen. Hadde 1t45min på tirsdag, sone 1/2, men et par innslag av sone 3/4. Anonymkode: 630d3...f9e Om du kjører den rolig går det helt sikkert fint 🙂 Lykke til med løpet! Anonymkode: f139b...3e8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 23. august #5 Del Skrevet 23. august Man trener løpsøkonomien maksimalt når man jogger i en time. Alt over det gir liten til ingen effekt. Muskelfibrene er allerede trent i ønsket retning så sånn sett er det heller ikke noen vits i en skikkelig langtur. Da gjenstår kroppens evne til å bruke fett som energikilde. Det trenes når man jogger i minimum 1,5 time. Men det er sjeldent man får noe særlig utbytte etter 2t. Ville nok derfor holdt meg til 1,5-2t Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 23. august #6 Del Skrevet 23. august Majer skrev (4 minutter siden): Man trener løpsøkonomien maksimalt når man jogger i en time. Alt over det gir liten til ingen effekt. Muskelfibrene er allerede trent i ønsket retning så sånn sett er det heller ikke noen vits i en skikkelig langtur. Da gjenstår kroppens evne til å bruke fett som energikilde. Det trenes når man jogger i minimum 1,5 time. Men det er sjeldent man får noe særlig utbytte etter 2t. Ville nok derfor holdt meg til 1,5-2t Nå er du på luggeføre. Selvsagt gir det effekt å trene over én time. Med din logikk skal ikke ultraløpere trene mer enn én time. Du kommer deg ikke gjennom et 100km ultraløp ved å løpe kun én time... Anonymkode: 630d3...f9e 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majer Skrevet 24. august #7 Del Skrevet 24. august AnonymBruker skrev (18 timer siden): Nå er du på luggeføre. Selvsagt gir det effekt å trene over én time. Med din logikk skal ikke ultraløpere trene mer enn én time. Du kommer deg ikke gjennom et 100km ultraløp ved å løpe kun én time... Anonymkode: 630d3...f9e Både ja og nei. De tåler mer belastning ved å løpe i mer enn en time av gangen, men den effekten får man og ved å kjøre to kortere økter om dagen etc. Man vil og kunne fortsette å omdanne muskelfibre ved å løpe lenger, men dersom man allerede har nok med treige gir det minimalt med effekt. Så har man kroppens evne til å bruke fett som energikilde, men den kan og trenes opp ved å eks løpe lenge, men den effekten får man og ved å løpe i 1,5t og sykle i 2t etterpå. Det er heller ikke like relevant for kortere distanser som 2,1 mil i terreng som ved 100km Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå