Gå til innhold

Spørsmål om salgsannonse bil på finn

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skal selge en gammel bil, og holder på med annonsen på finn nå. Billigste alternativ er for 14 dager, nest billigste 60 dager inkl bedre synlighet de første dagene. Men siste alternativ er nesten 500kr, jeg syns det er mye når bilen er så gammel og ikke er verdt så mye i utgangspunktet, er det ikke?

Kan man endre annonsen etter den er lagt ut?

Jeg leste at man bare betaler for finn-annonsen dersom man selger bilen til prisen man har lagt den ut for? Betyr det at jeg også kan ombestemme meg og slette annonsen uten salg, og dermed ikke betale noe som helst?

Kvier meg for hele prosessen, man hører så mange skrekkhistorier med å selge gamle biler på finn. Noen gode råd og tanker?

Anonymkode: e1dde...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke solgt bil mer enn to ganger, mulig det var noe sperre for å endre annonsen? Finn.no ønsker trolig ikke at annonsen benyttes til flere biler, ønsker å få betalt. 😇

Ved privat salg må ikke selger dekke alt uansett hva som skjer etter kjøpet. Selger har et ansvar etter kjøpet som gjelder selv om begge parter er privatpersoner.

Det er et krav bilen er i «vesentlig dårligere stand» enn forventet.

Eksempler på ting som utløser krav mot selger:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet.

Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.

Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det kjøper fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Er bilen kjøpt av privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Ved å oppgi korrekt informasjon i annonsen, være forsiktig med å selge til kjøper som ikke ønsker å prøvekjøre bilen.

Og selge bilen noe rimeligere enn tilsvarende biler (men likevel høyere pris enn innbytte pris fra forhandler) vil sannsynligvis ikke kravet til at bilen blir i vesentlig dårligere stand plutselig oppstå.

Se også her:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/#hva-skal-til-for-at-du-kan-klage

Endret av TBL12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må betale annonsen før den blir publisert, og du får ikke tilbake pengene om den ikke blir solgt. 

Anonymkode: c937c...f82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TBL12 skrev (44 minutter siden):

Jeg har ikke solgt bil mer enn to ganger, mulig det var noe sperre for å endre annonsen? Finn.no ønsker trolig ikke at annonsen benyttes til flere biler, ønsker å få betalt. 😇

Ved privat salg må ikke selger dekke alt uansett hva som skjer etter kjøpet. Selger har et ansvar etter kjøpet som gjelder selv om begge parter er privatpersoner.

Det er et krav bilen er i «vesentlig dårligere stand» enn forventet.

Eksempler på ting som utløser krav mot selger:

Selger har holdt tilbake opplysninger, og det antas å ha innvirket på kjøpet.

Selger har gitt feil opplysninger og det antas å ha innvirket på kjøpet.

Bilen er i dårligere stand enn du hadde grunn til å regne med ut fra det kjøper fikk opplyst om pris, alder og kilometerstand. Er bilen kjøpt av privatperson må den være i vesentlig dårligere stand.

Ved å oppgi korrekt informasjon i annonsen, være forsiktig med å selge til kjøper som ikke ønsker å prøvekjøre bilen.

Og selge bilen noe rimeligere enn tilsvarende biler (men likevel høyere pris enn innbytte pris fra forhandler) vil sannsynligvis ikke kravet til at bilen blir i vesentlig dårligere stand plutselig oppstå.

Se også her:

https://www.forbrukerradet.no/forside/bil/kjop-og-salg-av-bil/misfornoyd-med-kjop/#hva-skal-til-for-at-du-kan-klage

Tusen takk! Det gjorde meg litt tryggere. Godt man har KG å spørre! Prøvde å spørre kjæresten om hjelp, men der var det lite engasjement å hente😏 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (39 minutter siden):

Du må betale annonsen før den blir publisert, og du får ikke tilbake pengene om den ikke blir solgt. 

Anonymkode: c937c...f82

Ja jeg skjønte det etter hvert, det var visst «Smidig handel» det gjaldt det jeg leste, at man bare betaler for den tjenesten dersom man får solgt bilen. Valgte ikke Smidig handel😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordelen med smidig handel er Finn hjelper med digital kjøpekontrakt og betaling.

Det er kjøper som betaler for tjenesten. Det er helt frivillig å benytte tjenesten.

Viktig å skrive en kontrakt uansett, og avtale hvordan betaling skal skje.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TBL12 skrev (7 timer siden):

Fordelen med smidig handel er Finn hjelper med digital kjøpekontrakt og betaling.

Det er kjøper som betaler for tjenesten. Det er helt frivillig å benytte tjenesten.

Viktig å skrive en kontrakt uansett, og avtale hvordan betaling skal skje.

Aha, så jeg som selger betaler uansett ikke for tjenesten? Da hadde det kanskje vært lurt da? Kan man kjøpe tjenesten etter at annonsen er lagt ut? Og isåfall spørre kjøper om det er greit at vi benytter den tjenesten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova

Det er dyrt å selge bil på finn, men du treffer bredt. Bare vær ærlig om alt du vet om bilen, så har ikke kjøper noe å komme med om de ender opp misfornøyde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (1 time siden):

Det er dyrt å selge bil på finn, men du treffer bredt. Bare vær ærlig om alt du vet om bilen, så har ikke kjøper noe å komme med om de ender opp misfornøyde.

Ja, for det er ikke sånn at det som skjer med bilen de to første årene er mitt ansvar? Leste noe om dette, at hvis noe skjer de første to årene, så vil det være en feil allerede ved kjøpstidspunkt, og dermed falle på kjøper? 😬 Men man må jo nesten regne med at det vil dukke opp ting på en gammel bil i løpet av de første par årene? Hva ville du skrevet i en kjøpskontrakt for å sikre seg best mulig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest takinova
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Ja, for det er ikke sånn at det som skjer med bilen de to første årene er mitt ansvar? Leste noe om dette, at hvis noe skjer de første to årene, så vil det være en feil allerede ved kjøpstidspunkt, og dermed falle på kjøper? 😬 Men man må jo nesten regne med at det vil dukke opp ting på en gammel bil i løpet av de første par årene? Hva ville du skrevet i en kjøpskontrakt for å sikre seg best mulig?

Nei, du er privatperson og da gjelder ‘solgt som er’. Men du må fortelle det du vet og være ærlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

takinova skrev (3 minutter siden):

Nei, du er privatperson og da gjelder ‘solgt som er’. Men du må fortelle det du vet og være ærlig.

Så bra å høre! Ja selvsagt, jeg forteller alt jeg vet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...