Gå til innhold

Hvilken utdanning for å få godt betalt innholdsløs jobb?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (25 minutter siden):

Haha. Sjalu? Bare fordi du ikke forstår hva hva de jobber med betyr det ikke at det ikke er viktig eller krevende.

Anonymkode: a7851...4fa

Ikke meg du siterer, men hen har rett i stor grad i den uttalelsen vil jeg også si. De fleste blir jo konsulent-spirer / droner med Power Point presentasjoner, så med tanke på "ærlig arbeid", så tipper jeg at hen mente noe som man ser med egne øyne - som mange har nytte av. Et produkt eller noe som er bygd som en del av infrastrukteren. 

Han her kalte Indøkere for "PowerPoint-ingeniører" og jeg er helt enig i det.

Ganske fersk artikkel fra april 2024:

https://www.universitetsavisa.no/konsulentselskap-siving-teknologer/synd-at-sa-mange-nyutdannede-ender-opp-som-powerpoint-ingeniorer/402964

Anonymkode: dc7e3...e36

• Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke meg du siterer, men hen har rett i stor grad i den uttalelsen vil jeg også si. De fleste blir jo konsulent-spirer / droner med Power Point presentasjoner, så med tanke på "ærlig arbeid", så tipper jeg at hen mente noe som man ser med egne øyne - som mange har nytte av. Et produkt eller noe som er bygd som en del av infrastrukteren. 

Han her kalte Indøkere for "PowerPoint-ingeniører" og jeg er helt enig i det.

Ganske fersk artikkel fra april 2024:

https://www.universitetsavisa.no/konsulentselskap-siving-teknologer/synd-at-sa-mange-nyutdannede-ender-opp-som-powerpoint-ingeniorer/402964

De første 1-2 årene ja. Så blir svært mange av disse fagledere, prosjektledere og andre ledere. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

De første 1-2 årene ja. Så blir svært mange av disse fagledere, prosjektledere og andre ledere. 

Noe som ikke skiller seg ut fra det også NHH-ere og BI Nydalen gjengen også blir. Man er fortsatt en "ansatt" selv med større ansvar og jobben går ut på å produsere såkalte "high quality" tjenester for et nådeløst, kapitalistisk konglomerat som ikke bygger ut infrastrukturen eller noe annet som kommer de fleste andre til gode. Kun til såkalte "stakeholders" som det så pent heter på engelsk, altså investorene. 

Ingen har sagt at indøkere ikke får skikkelig betalt, men nå er kommentaren min skrevet ut fra det at jeg støttet det hen sier med tanke på "ærlig arbeid" - og da tolket jeg "ærlig arbeid" mer som at man bygger noe som sivilingeniør som har nytte for mennesker. 

Selvfølgelig kan man også si at "ærlig arbeid" er alt som gjør at man betaler skatt og sette punktum. 😂 

Som du ser, det er flere bullshit jobs som topper inntektsstatistikken og de fleste går ut på at fokuset er å jobbe for "stakeholders" som gjerne innebærer interessen til noen få rike mennesker.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-350-yrker-6.158.1024044.241c6a430a

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noe som ikke skiller seg ut fra det også NHH-ere og BI Nydalen gjengen også blir. Man er fortsatt en "ansatt" selv med større ansvar og jobben går ut på å produsere såkalte "high quality" tjenester for et nådeløst, kapitalistisk konglomerat som ikke bygger ut infrastrukturen eller noe annet som kommer de fleste andre til gode. Kun til såkalte "stakeholders" som det så pent heter på engelsk, altså investorene. 

Ingen har sagt at indøkere ikke får skikkelig betalt, men nå er kommentaren min skrevet ut fra det at jeg støttet det hen sier med tanke på "ærlig arbeid" - og da tolket jeg "ærlig arbeid" mer som at man bygger noe som sivilingeniør som har nytte for mennesker. 

Selvfølgelig kan man også si at "ærlig arbeid" er alt som gjør at man betaler skatt og sette punktum. 😂 

Som du ser, det er flere bullshit jobs som topper inntektsstatistikken og de fleste går ut på at fokuset er å jobbe for "stakeholders" som gjerne innebærer interessen til noen få rike mennesker.

https://frifagbevegelse.no/nyheter/dette-er-lonna-i-over-350-yrker-6.158.1024044.241c6a430a

Poenget mitt er at du og mange andre kaller disse jobbene for bullshit-jobber nettopp fordi dere ikke forstår helt konkret hva disse produserer. En prosjektleder bygger for eksempel ikke broer eller teknologi, men den har jaggu vært med å skape noe likevel. Hvis stakeholders ikke har noen nytte av disse, hvorfor bruker de da så mye penger på konsulenttjenester..? De tilfører tydeligvis nærslivet stor verdi. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget mitt er at du og mange andre kaller disse jobbene for bullshit-jobber nettopp fordi dere ikke forstår helt konkret hva disse produserer. En prosjektleder bygger for eksempel ikke broer eller teknologi, men den har jaggu vært med å skape noe likevel. Hvis stakeholders ikke har noen nytte av disse, hvorfor bruker de da så mye penger på konsulenttjenester..? De tilfører tydeligvis nærslivet stor verdi. 

Vi forstår veldig godt at finanstjenester blant annet er noe nytt som har kommet på banen siden tidlig 1980-tallet, så jeg har mest sannsynlig levd lenger enn deg og har sett på hvordan denne sektoren har fortrengt sektorer som tidligere ble betegnet som ærlig arbeid. Da tenker jeg på infrastrukturbygging og alt annet som allmennheten har nytte av. 

Du ser dette blant annet i Storbritannia der denne sektoren vokste seg stor under det som heter "Financialization". Det samme ser vi i USA hvor det å være en bilarbeider i Detroit var the "hot shit" i sin tid og "Financialization" var det knapt nok noen som hadde hørt noe om på 1960-tallet.

Finanssektoren er dermed som en parasitt som har tatt hele samfunnet som sin "host" og hver gang det er en eller annen krise, blant annet finanskrisen, så skriker de for bail-out, mens det er vanlige ansatte som opplever kutt i statsbudsjettene.

Som sagt, bare fordi man produserer en verdi for en liten del rike stakeholders har ingenting med allmenn nytte å gjøre. Jeg har ingen nytte av at en powerpoint-megler produserer et par millioner i profitt for en stakeholder i USA eller hvor det måtte være. 

På samme måte som en veganer anser ikke det som produktivt og nyttig å se en haug med dyr bli slaktet. Eller å degradere miljøet for å dra ut naturressurser - igjen for veldig få stakeholders som ellers gjør sitt ytterste for å unngå å betale skatt. 

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Arkivjobber er midt i blinken. Men det kan være ufattelig kjedelig arbeide og en del av de som jobbete er så støteve og trauste at det grenser til levende karikaturer.

Anonymkode: d5865...6cf

Kunne ikke vært lenger unna sannheten her jeg jobber ihvertfall. Full fres hele dagen. 

Anonymkode: 1612a...e4b

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Endringsledelse. 

Anonymkode: 767c3...e06

• Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg kjenner ingen som har gått indøk som har gjort et ærlig dags arbeid. Men dessverre er det veldig høyt snitt. Finn noe som ligner? Teknologiledelse?

Anonymkode: c0e69...a15

LOL. Tipper du sier det fordi du er "ekte ingeniør" og kun anerkjenner ekte ingeniør-jobber som  "ærlig dags arbeid". Men an gjør jo ærlig arbeid selv om man lager PowerPointer i stedet for å lage produkter.  Man kan sikkert si at det er en kjedelig jobb å finpusse PowerPointer, men det er jo en annen sak .

Anonymkode: 6aba2...5e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Du som jobber med bullshit, sitter i møter uten mål eller agenda og som munner ut i ingenting, som har all verdens tid men samtidig klarer å fremstå som viktig og opptatt og som har en god lønn og trygg stilling i det offentlige hvilken utdanning har du og hva slags jobb?

Jeg er interessert i å jobbe i en kommune eller statlig direktorat o.l. Gjerne med noe sært og som det egentlig er veldig behov for en ukes tid i året sånn at dagene kan fylles med svada og tull som egentlig bare er meg og kolleger som later som vi jobber annet enn den ene uken det er bruk for oss. Vet om flere slike yrker og utdanninger men trenger hjelp til inspirasjon.

Den mest åpenbare virker å være utdanning innen Juss eller økonomi, ledelse og administrasjon og en form for rådgiver eller til og med lederstilling tett opp mot tekniske fag, men ikke i noe konkret teknisk.

Anonymkode: 34a46...79c

Det meste av offentlige og statlige kontorstillinger er jo slik, hvorfor tror du vi har like mange offentlige ansatte som Sverige med halve befolkningen og dobbelte statsbudsjettet?😂😂

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jobber i Forsvaret som ikke er i de operative avdelingene. Har aldri drukket så mye kaffe eller trent så mye i mitt liv som da jeg jobbet i en støttefunksjon i Forsvaret. Men lønna er dårlig- og hold deg for all del unna manøveravdelingene hvis du ikke vil ha mye å gjøre. 

Anonymkode: 7230e...b35

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tja, ein oppegåande person med god arbeidsmoral vil kunne bruke tida si nyttig i dei aller fleste yrker. 

Men spørsmålet ditt er vel heller; "kva yrke er det enklast å sluntre unna utan å bli oppdaga", der er det nok stor forskjell ja, men mange tillitsbaserte stillinger rundtom, så håpar virkelig du ikkje får ein slik.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor det offentlige? Du får mye bedre betalt i en bullshit-jobb i det private. 

Anonymkode: 0351e...c18

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (10 timer siden):

Hvorfor det offentlige? Du får mye bedre betalt i en bullshit-jobb i det private. 

Få seg jobb i First House elns, er jo bare svada.

Anonymkode: 67f1f...368

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en slik jobb.

Jeg kommer ikke til å si hvilken bransje det er, men jeg har tatt en smal og veldig spesifikk utdanning, og jobbet i noen år operativt ute på en aktiv arbeidsplass, hvor jeg jobbet mye og hadde lange dager.

Nå har jeg fått en rådgiverstilling med bakgrunn i fagkunnskapen og erfaringen jeg har. Fleksitid, hjemmekontor, mye svada og ingen av sjefene er helt sikre på hva jeg driver med, så om jeg ikke gjør noe i løpet av en dag er det ingen som reagerer på det. Så lenge jeg kan svare på fagspesifikke spørsmål om noen står fast med noe, som skjer et par ganger i uka, så er alle happy. En ordentlig behagelig situasjon for meg 😊

Anonymkode: b206e...a8b

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, AnonymBruker said:

Godt spørsmål. for det offentlige leier alltid inn private til å hjelpe dem med bullshiten, og DET er ikke billig. 😅

Anonymkode: 767c3...e06

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

19 hours ago, AnonymBruker said:

Jeg er interessert i å jobbe i en kommune eller statlig direktorat o.l. Gjerne med noe sært og som det egentlig er veldig behov for en ukes tid i året sånn at dagene kan fylles med svada og tull som egentlig bare er meg og kolleger som later som vi jobber annet enn den ene uken det er bruk for oss. Vet om flere slike yrker og utdanninger men trenger hjelp til inspirasjon.

Den mest åpenbare virker å være utdanning innen Juss eller økonomi, ledelse og administrasjon og en form for rådgiver eller til og med lederstilling tett opp mot tekniske fag, men ikke i noe konkret teknisk.

Jeg kjenner jeg er veldig glad for å ikke ha deg som kollega🙄

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 19.08):

Slike jobber finnes bare i fantasien til FrPere og SPere.

Anonymkode: 67f1f...368

Tull. Finnes plenty av litteratur og forskning på at det er mange slike jobber i alle sektorer, og mer i det private i store selskap. Jeg vil inn i offentlig sektor fordi det er tryggere.

Kjenner flere i slike jobber. Ofte er de tett på ledelse eller noe ledelsen tror de trenger, men ikke ledere selv.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 22.57):

Trygghet i stilling. Kan godt være jeg vil over i høyere lønnet bullshit-jobb i det private senere.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 20.8.2024 den 17.36):

Du som jobber med bullshit, sitter i møter uten mål eller agenda og som munner ut i ingenting, som har all verdens tid men samtidig klarer å fremstå som viktig og opptatt og som har en god lønn og trygg stilling i det offentlige hvilken utdanning har du og hva slags jobb?

I det offentlige er det mange slike jobber som du lager en karikatur på. Men det stemmer nødvendigvis ikke. Eller rettere sagt i alle store organisasjoner er det masse møter, og det er ikke alle som er like fruktbare. Men de må kjøres igjennom slik at man får avdekket alle eventualiteter og får dokumentert hele prosessen i et prosjekt. Om ikke ligger man tynt an når revisjoner kommer. Så kan det virke meningsløst, men over tid kommer endringene. Men ikke tro at mange etater ikke stiller krav til deg ! Om du ikke leverer ? I beste fall blir du der du er for all fremtid, i verste fall presses du ut. Slik jeg leser det du skriver ? Du kommer ikke til å klare noen slike stillinger i det offentlige, og enda mindre i det private !  Der er i alle fall kravene til levering knallharde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Trygghet i stilling. Kan godt være jeg vil over i høyere lønnet bullshit-jobb i det private senere.

Om du rævkjører ryktet ditt i en offentlig stilling, og så tror at du får en godt betalt jobb i en privat bedrift er du mindre med ! Dessuten så er det offentlige og de private begynt å bli ekstremt mye mer strenge med slike stillinger nå. De siler strengt ut, og slik du fremstår her ? Vil neppe komme igjennom en slik silingsprosess. 

Klart en adminjobb til lav lønn i kommune eller Nav ? Det kan du nok klare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...