Gå til innhold

Finne tilbake til meg selv

Tjukkis35

Anbefalte innlegg

Off ja - nå gjør jeg det jeg kan for å klare dette målet.

Jeg er 35 år, fødte mitt andre barn for 4 måneder siden og har hatt tunge og krevende svangerskap som har resultert i stor vektoppgang. Nå vet jeg at vi er ferdige med barn og jeg ønsker derfor å finne tilbake til hvordan kroppen var før barn. (Helt lik blir den vel aldri, men det er disse barna selvsagt verdt 🥰). Jeg har fått to tette barn, så den ekstra vekten føles fortsatt uvant og jeg har så godt som null klær i garderoben som passer. (Sett bort ifra gravidklærne 🫠

Jeg er 180 høy og har trivselsvekt på 78 kg. På slutten av siste svangerskap var vekten oppe i 115 kg. Artig 🫣

Nå som det har gått noen måneder så har jeg jobbet meg ned til 95 kg. Mye gratis vektnedgang etter fødsel selvfølgelig.

Jeg skal absolutt ikke sulte-slanke meg. Jeg fullammer og må selvsagt ta hensyn til det. Så her er det snakk om en sunn vektnedgang over tid med mosjon, gode og riktige råvarer og tilpassede porsjoner. 

Jeg har derfor som mål å gå ned 17 kilo innen 1. juni 2025. Er det realistisk??

Jeg har lastet ned Lifesum, mest for fine oppskrifter. Har prøvd å telle kalorier, men den tar ikke stilling til amming, så jeg blir litt usikker på hvor mye jeg skal ha i meg. Men jeg ønsker ikke å legge meg sulten mtp. amming.
Jeg trenger gode tips, gjerne litt støtte på veien og et felles lite «samfunn» så man ikke føler seg helt alene på veien, for da tror jeg ikke at jeg får det til…

Hjelpes…. 

Vekt: 

10. mai: 115 kg

Fødsel

17. mai: 107 kg (-7 kg)

26. juli: 100 kg (-7 kg)

2. august: 98 kg (-2 kg)

9. august: 97 kg (-1 kg)

16. august: 95 kg (-2 kg)

Total vektnedgang inkl. Fødsel: -20 kg.

Total vektnedgang eks. Fødsel: -5 kg.

Jeg startet dette «prosjektet etter sommerferien da vekten var nøyaktig 100 kg. Og tenker derfor å ta utgangspunkt fra denne datoen da jeg regner med at alt vann o.l fra svangerskapet er ute av kroppen. Kiloene har gått greit av frem til nå med enkle justeringer, men jeg vet at vekten vil stagnere på et punkt snart, og da vil det nok kreve mye mer av meg.

Mål om antall skritt hver dag: 10.000. 

Ja, er jeg da i gang? 🫣

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

velkommen.gif.fcc088e7eb8d2a2f94765673ea34e9c1.gif

Velkommen så masse hit til dagbokforumet. Her er det veldig fint å skrive av seg, og holde oversikt over prosessen selv :nikke:

Jeg fant også ut at jeg ville ha kroppen min tilbake (ferdig med barn) og startet egen dagbok her. Har hjulpet masse! Jeg begynte dog litt sent å tenke på kosthold/trim (1 år etter fødsel) og la på meg maaasse i permisjonsåret :roll: Så det er jo kjempebra at du tenker på dette nå, så du slipper mer oppgang. Er masse sunt man kan gjøre som ikke er en direkte diett. Kutte ut sukker, spise råvarebasert mat, jevnlige måltider, trimme osv. :nikke:

Masse lykke til fremover! Gleder meg til å følge deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velkommen og gratulerer med ny verdensborger 😍

Kjenner meg igjen i det å ha en garderobe der 99% av klærne var for små, unntatt preggis klær. Men til slutt kjøpte jeg meg en bukse som passet meg fint i den perioden jeg begynte livsstilsendring så jeg hadde noe ordentlig å ha på meg.

Kjempe lurt å ta tak i kostholdet mens du er i permisjon, hvis du har overskudd til det. Jeg var bra sulten mens jeg produserte melk så følte at det var vanskelig å kutte ned på matmengden. Det ble mer sånn at jeg prøvde å erstatte sjokoladeplate med frukt og bær, og spise ordentlig mat. 

Blir gøy å følge deg på veien 😊

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for kommentarer og heiarop @Amatariel og @123qwe

Godt vi er flere i «foreldrefella» 😅Jeg har jo fulgt dere en stund, uten egen bruker. Blir spennende å se effekten av medisiner, @Amatariel. Jeg opplever at du er ganske god på trening, @123qwe, skulle ønske det falt naturlig inn i denne livsstilen for meg også. 
MEN, jeg klarer fint å tikke inn de 10.000 skrittene hver dag. Så lenge det ikke regner sidelengs så syns jeg det er deilig å gå/småjogge med løpevogna vår. Går alltid en runde før jeg henter i barnehagen og skal si den vogna blir tung med to rampunger oppi, men det er dessverre «kun» den treningen jeg får ila en dag. (Sett bort ifra trilling, men det blir sjeldent en svettefest) Har løpt et par ganger på mølle, men det er heller unntaket enn regelen.

Det ble noen utskeielser i helgen. Med planleggingsdager i bhg og mye alenetid med to små så ble det kjappe løsninger, Toro tomatsuppe med pølser (ikke døm meg 😂), og på kvelden på fredag var jeg så sliten og stolt av meg selv at jeg feiret med et kakestykke 🫣 PLUSS at jeg tok med ungene på sopptur og lagde kantarell-pasta til middag. Det er så noe av det beste jeg vet og det tilhører en så kort periode av året at jeg bare -må-. 
Jeg er spent på hva det har å si for veiinga på fredag. Er ganske spent på det. Har forsåvidt vært flink siden mandag. Jeg elsker grønnsaker og lever i paradis når norske bønder fyller hyllene med varene sine. En klar snakcks-favoritt: nepe! 😋

Ellers blir det gjerne et glass vin på fredag/lørdag, men ja, jeg må jo leve litt også🫣 Nå ligger jeg med sovende mini på brystet i senga med en kopp kaffe i termos. Bare å nyte 🩵

Burde absolutt kjøpt en bukse slik du gjorde @123qwe, jeg bare hater speilet om dagen og det sitter langt inne å skulle gå inn i et prøverom. Skal ærlig innrømme at det er vondt å føle seg så «fæl» som jeg gjør i denne kroppen….

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis35 skrev (46 minutter siden):

MEN, jeg klarer fint å tikke inn de 10.000 skrittene hver dag.

Og det er ikke til å kimse av! Jeg må jobbe skikkelig hardt for å få inn mine 8000, og da er det ikke hver dag for tiden at jeg klarer det heller. Så at du faktisk får inn 10K hver dag er kjempebra! 👏

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Amatariel skrev (3 timer siden):

Og det er ikke til å kimse av! Jeg må jobbe skikkelig hardt for å få inn mine 8000, og da er det ikke hver dag for tiden at jeg klarer det heller. Så at du faktisk får inn 10K hver dag er kjempebra! 👏

Men husk, jeg er i permisjon med allverdens av tid til å tusle rundt. Syns 8000 skritt er veldig bra mtp kontorjobb o.l. 🙌🏼 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Føler jeg er på en «svangerskapsbølge» når det kommer til vektnedgang og at de kiloene jeg mister ikke er «ekte». Er det kanskje fortsatt bare vann? Sitter fettet allikevel bom fast? Vurderer å ta en sånn kroppsanalyse, finne ut hvordan ståa egentlig er inni der. Kanskje det vil gi meg litt ekstra motivasjon?

Jeg koser meg veldig med god mat og drikke og er veldig spent på hvordan det skal gå om vekten jeg nå mister er «gratisvekt», om dere skjønner hva jeg mener… 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis35 skrev (1 time siden):

Men husk, jeg er i permisjon med allverdens av tid til å tusle rundt. Syns 8000 skritt er veldig bra mtp kontorjobb o.l. 🙌🏼 

Jeg er fortsatt imponert! 😅 Er bare to år siden jeg selv var i permisjon og da lå jeg på rundt 4k... ekstremt stillesittende, sov mye, satt med baby i fanget osv. Så all ære til alle som er ute og går i permisjonen.

Kan absolutt være spennende med en kroppsanalyse :nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

13 hours ago, Tjukkis35 said:

Jeg opplever at du er ganske god på trening, @123qwe, skulle ønske det falt naturlig inn i denne livsstilen for meg også. 
MEN, jeg klarer fint å tikke inn de 10.000 skrittene hver dag. Så lenge det ikke regner sidelengs så syns jeg det er deilig å gå/småjogge med løpevogna vår. Går alltid en runde før jeg henter i barnehagen og skal si den vogna blir tung med to rampunger oppi, men det er dessverre «kun» den treningen jeg får ila en dag.

Nå, over ett år etter minstekar kom, får jeg til jevnlige superkjappe økter. Det var ikke tilfelle i starten. Hadde mer en nok å holde det gående ellers. Det ble mest trilleturer, veldig mye trilleturer i starten da baby likte ikke å sove i vogna som sto i ro. Men trilleturer er helt gull. Du får skånsom mosjon og frisk luft. Ikke stress med trening, det rekker du å gjøre masse av når lille babyen ikke trenger like lange kosestund med mammaen sin 🧡.

Jeg syntes det var vanskelig å ta tak i livsstilsendringa mens jeg var hjemme med baby. Synes det var vanskelig også når jeg faktisk endte opp med å gjøre det. Var veldig usikker på om jeg hadde overskudd til det, men det gikk til min store overraskelse 😄.

Skjønner godt at det sitter litt inne å gå inni et prøverom. Jeg følte helt fremmed med speilbildet mitt. Angående den buksa jeg kjøpte. Den ble som en slags målebånd for meg. I starten var den akkurat passe tettsittende, nå begynner den å bli for stor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@123qwe Det må være så innmari deilig å kjenne at bukser blir for store 😭 Jeg skal faktisk kjøpe meg ei bukse. Og bruke det som en målereferanse! Men jaggu, skal si du har hatt en bra vektnedgang siden april (med sommeren i mellom der🥳)

I går tikket jeg inn over 14.000 skritt. Lang trilletur på dagen og tur med barna på kvelden. Å løpe etter 2-åringen er også en form for mosjon. Vi gikk og kjøpte is (jeg klarer faktisk å styre meg og smaker kun bittelitt på mannens is. Han kan spise hva-som-helst-når-som-helst og se like forbarska bra ut😂 Drittfyr) Men med en så aktiv dag så blir jeg jo også sulten. Vi spiser stort sett fisk hver dag i ukedagene i forskjellige varianter, men føler metthetsfølelsen forsvinner fortere enn ved å spise kjøtt/pasta/ris o.l. Må finne en form for påfyll, noen som har et forslag? I går ble det mais-tortilla med ost og skinke.. 

Spent på veiing i morgen 🙌🏼 Har hatt litt utskeielser denne uka, men samtidig rørt meg mye. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

@123qweDa har jeg kjøpt meg bukse 😂😂 Akkurat passe stygg på meg. Str. 44. Hjelpes. Har aldri kjøpt bukse så stor før 🫣

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gratulerer med ny bukse! Selv om du syns den er stygg og stor, så har du i alle fall kjøpt den, og bare dèt er en seier :duskedame:

Men skjønner følelsen din. Jeg har vært på 44/46 nesten hele mitt voksne liv, så den følelsen da dette ble trangt og jeg måtte kjøpe en i str. 48 var ikke gøy 😣 Men med årene så har jeg lært å handle på riktige butikker også. Noen 44 er veldig trange, mens andre er romslige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 hours ago, Tjukkis35 said:

123qwe Det må være så innmari deilig å kjenne at bukser blir for store 😭 Jeg skal faktisk kjøpe meg ei bukse. Og bruke det som en målereferanse! Men jaggu, skal si du har hatt en bra vektnedgang siden april (med sommeren i mellom der🥳)

Jo, takk! Det har passet meg veldig bra å sette opp hele greia etter syklusen min. Men det har vært flere stunder der jeg har lurt på om det var hvert det å gå sulten mens man lager middag og ungan hyler i kor 😂😆.

For min psyke var det enklest å ha ei buksa om blir for stor etterhvert, i stedenfor å skvise meg inni gamle bukser. Kjekt at du har kjøpt deg ei buksa som passer! Trur det er lurt å ha noen ok klær på veien til ny vekt.

Mannen min akkurat likedan. Han legger nesten ikke på seg. Og hvis han skal gå ned i vekt så tåler han lite mat som en helt. Og blir bare kjekkere med årene 😄

Hvit fisk for eksempel er jo ganske magert og har lite energi, det er jo bra sånn slankemessig. Du kan spise større porsjon fisk? Og mer kokt potet eller lignende? Jeg bruker å være ganske generøs med mengden grønnsaker og salat så jeg får volumet opp (typ en halv brokkoli bare til meg 😎). Og en moderat mengde fett som også bidrar til  metthetsfølelse.

Ellers går det mye i knekkebrød med forskjellige pålegg og mye grønnsaker på sida her (ikke så enkelt med knekkebrød hvis du skal spise med sovende baby inntil 😄). Og overnight oats med skyr og cottage cheese og sånt med havregryn og bær, lager en stor porsjon med rundt 250g skyr og 1-2 dl havregryn og 100-200 g frossen bær. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

O’store veiedag! 

Jeg handla meg litt klær i går, det var innmari deilig egentlig. Følte meg straks litt finere og litt meg selv igjen. Da jeg kom hjem og tok på meg den nye buksa, så fikk jeg lyst til å freshe opp hår og sminke også. Deilig! 
Jeg trodde buksa jeg kjøpte var i str. 44, men da jeg kom hjem så så jeg at den var i str. 42. Jeg tok med meg to bukser inn i prøverommet og antok at jeg dro hjem med den største størrelsen da den andre var for liten, men tok hjem den minste størrelsen, det sier vel litt om at man ikke skal henge seg opp i størrelser 😄Men deilig var det i hvertfall å føle seg litt fin igjen og mannen kommenterer hele tiden at det har skjedd -så- mye med kroppen de siste ukene og det er jeg jo enig i, jeg vet bare med meg selv at jeg har en lang vei igjen. 

Vekt: 

26. juli: 100 kg 

2. august: 98 kg (-2 kg)

9. august: 97 kg (-1 kg)

16. august: 95 kg (-2 kg)

23. august: 93,5 (-1,5 kg)

Total vektnedgang: -6,5 kg.

Jeg er fornøyd. Vekten fortsetter å rase nedover. Er fortsatt redd for at det er mye «gratis», men jeg vet ikke hva dette skulle vært.. Vann? Kan liksom ikke tro at det er ekte. Har også hatt noen utskeielser helgen som var, så det er jo godt å se at jeg har rå til det og allikevel ha en fin nedgang.

Lurer på om jeg skal kjøpe meg en ny vekt. Vekten jeg har nå er gammel og jeg føler den lurer meg 😂

Endret av Tjukkis35
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så deilig med litt nye klær som passer! 🧡 Og super vektnedgang. Skulle det bare være vann så blir du å oppdage det etterhvert :-). Det skjer jo mye med kroppen det første halvåret. Jeg kjenner egentlig fortsatt året etter at kroppen endrer seg (fortsatt melk i puppene selv om jeg sluttet med amming for to måneder siden…?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

123qwe skrev (1 time siden):

Så deilig med litt nye klær som passer! 🧡 Og super vektnedgang. Skulle det bare være vann så blir du å oppdage det etterhvert :-). Det skjer jo mye med kroppen det første halvåret. Jeg kjenner egentlig fortsatt året etter at kroppen endrer seg (fortsatt melk i puppene selv om jeg sluttet med amming for to måneder siden…?).

Absolutt mye som skjer med kroppen og amming sies vel å koste ca 500 kalorier daglig. Så lenge man ikke fyller på med disse ekstra kaloriene så får jeg jo mye drahjelp, så jeg får bare surfe med amme-bølgen og nyte de godene det gir 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gratulerer med fantastisk nedgang! :danse: Herlighet, -6,5 kg på èn måned!!! Det er jo utrolig bra!! Skjønner godt at mannen din ser det. Og bukse i 42 da!! Amazing!

Jeg tenker du bare må nyte at det går så greit nå. Kommer alltids en tid der det går litt saktere, og det er helt naturlig. Mange som opplever at det går veldig greit i starten, så ikke tenk at det er "ufortjent". Kroppen din bare reagerer bra på det du gjør, så det er det bare å bukke og nikke for 😁

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei mandag!

Vi har hatt en nydelig helg på hytta som har badet i sol hele helgen. Man kjenner så godt at høsten er i anmarsj og jeg elsker det. Kald luft og nydelige farger - det beste som finnes! 💛🧡🤎

Eldstemann er så happy på hytta og med et energinivå som jeg aldri har opplevd makan til - det passer mamma godt som skal røre på kropp og sinn. Så 12.000-14.000 skritt tikkes lett inn før middag med mye lek og turer i skogen. Jeg fikk meg også et par turer alene mens mannen tok ungene og da ble kurven med sopp helt  full.🍄🟫🍄

Ellers har vi spist god mat og vin, men i moderate mengder og lite snacks! Så får vi se hvordan uken blir. Noe sopp må det bli til middag, men i sunne varianter!

Jeg er flink til å ikke småspise, men jeg kan fint ta meg en boks med p-Max på kvelden, hvor «krise» er det? Noen som vet? 🤔 Er det ikke omtrent tomme kalorier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som ei fantastisk helg! Herlig med høstfarger 😄

Pepsi Max har så å si ikke noe kalorier. Jeg ser på sukkerfri brus som et verktøy for å holde meg på rett spor når jeg får søtsug. Ja, det beste hadde vært å drikke vann for kullsyre er ikke bra for tannemaljen, men sukkerfri brus er mye bedre en å spise godteri eller drikke sukkerholdig burs. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjukkis35 skrev (5 timer siden):

men jeg kan fint ta meg en boks med p-Max på kvelden, hvor «krise» er det? Noen som vet? 🤔 Er det ikke omtrent tomme kalorier?

Null kalorier i pepsi max ;) Så det kan man fint drikke uten at et kaloriregnskap ryker. Det som (jeg har skjønt) kan være litt negativt er bl.a aspartam som finnes i brusen og som ikke er helt heldig (men der strides jo også de lærde). Men for folk flest så er det mer faktorer rundt som gjør at man ofte vil holde brusen nede på et minimumsnivå. Jeg er selv ekstremt glad i pepsi max, og det er min ultimate kosedrikk (liker ikke øl eller vin). Men når jeg drikker det så får jeg lyst på alt mulig annet også... blir fysen rett og slett. Vil gjerne ha litt godteri, potetgull osv, sammen med pepsi max'en. Dèt har jeg riktignok klart å legge av meg siste året, så nå kan jeg fint "bare" ta en boks på kvelden og være fornøyd med det. Men - til syvende og sist så fikk jeg veldig behov for at pepsi max'en skulle være noe ekstra godt, noe jeg gledet meg til. Nå prøver jeg å unngå godteri som jeg spiste mye av før, men NOE må jeg jo ha som er helgekos, og da blir brusen naturlig for meg. Men den smaker ikke like godt en fredagskveld dersom jeg også tok en boks både tirsdag og torsdag tidligere samme uke. Så nå drikker jeg det kun på fredag/lørdag og evnt. bursdager/anledninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...