Gå til innhold

Skal jeg sende melding på dødsdagen?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei, 

En tidligere kollega av meg mistet barnet sitt for flere år siden til sykdom. Hvert år så har jeg sendt melding på dagen hun døde og skrevet noe sånt som «tenker på deg idag» eller «varme klemmer». Jeg har aldri fått svar på akkurat disse meldingene, men vi har litt perifer kontakt ellers og har en god tone. 
Skal jeg fortsette å sende melding? Hører jo ofte at de etterlatte ønsker at man skal prate om den avdøde.. Kan jo være det er for smertefullt for henne å svare på meldingen, men at hun setter pris på det likevell? Eller er det invaderende? Jeg vet ikke, hjelp meg gjerne. 
Og om jeg skal fortsette å sende melding, hva skriver jeg? Samme med bursdagen til barnet, sender man melding da? Isåfall hva skriver man? 
Jeg kjente barnet godt og var i begravelsen, hvis det er av noen betydning.

Anonymkode: 44c24...a87

• Hjerte 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Nei, det synes jeg absolutt ikke. Selv om slikt forfølger en hele livet, er det opp til nærmeste familie å opprettholde kontakten på slike dager om de ønsker. 

Man må på jobb etc og selv om dagene er preget, kan det hende dine melding kommer på et dårlig tidspunkt..

Det tar du ikke får svar, sier jo sitt. Ellers ville hun uttrykt.hvor flott det var at du tok kontakt og husker på det.

Anonymkode: 4dad6...9b6

• Liker 6
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Dersom dere har en god tone synes jeg du skal spørre direkte. Dersom du føler at du ikke kan det, så er dere ikke så nære i utgangspunktet og det at de ikke svarer sier nok. 

Anonymkode: 5c627...70c

• Liker 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Som en mamma som dessverre har opplevd akkurat dette kan jeg si at det er utelukkende positivt når noen husker på at mitt barn har eksistert og tenker på barnet og oss foreldrene. 
Merkedagene kan være veldig tunge, og det er helt sikkert derfor du ikke får svar. 
Du er en god venn, selv om du er perifer 🧡

Anonymkode: 10a8f...7dd

• Liker 3
  • Hjerte 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis hun ikke svarer og du har sendt hvert pr så vet hun at du tenker på henne. Men ville latt være å sende når du ikke får respons. De fleste sender et hjerte tilbake etc. 

Anonymkode: 849d2...01e

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vanskelig  spørsmål... Det er vel ingen fasit her, og det er vel mange som har lettere for å holde seg unna og ikke si noe - det er jo ikke bra. Tror du må følge magefølelsen?

Er cel heller ikke unaturlig å skrive sjeldnere etterhvert som tiden går.  Og hvis du ikke har skrevet på bursdag tidligere så ville jeg ikke begynt med det nå. 

Ville tenkt litt over relasjonen, og om dette er noe dere på noen måte snakker om når dere møtes.

Anonymkode: e3187...507

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg satte, og setter fortsatt, pris på å få slike smser på den dagen, selv om jeg ikke har energi til å svare den uka. 

Anonymkode: 1ee53...616

• Liker 1
  • Hjerte 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Synes det er en fin gest å sende en melding ❤️ 

Anonymkode: d7e71...aca

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Som en mamma som dessverre har opplevd akkurat dette kan jeg si at det er utelukkende positivt når noen husker på at mitt barn har eksistert og tenker på barnet og oss foreldrene. 
Merkedagene kan være veldig tunge, og det er helt sikkert derfor du ikke får svar. 

Så leit å høre ❤️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ville heller spurt om å finne på noe.

Anonymkode: 27f7c...fc4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Ville heller spurt om å finne på noe.

Anonymkode: 27f7c...fc4

Det faller seg ganske unaturlig, da vi ikke henger på den måten ellers☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Send kun et hjerte 

Anonymkode: 36add...0ea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Men ville du da ikke svart på èn av meldingene og uttrykt at du var takknemlig?

Anonymkode: 4dad6...9b6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Siden du ikke får svar på meldingene du har sendt, selv ikke lenge i etterkant, så ville jeg latt være. 

Forstår at det ikke er like greit å svare på slike meldinger, men full taushet tilbake setter deg i en kinkig situasjon. Du blir usikker på om du gjorde rett eller galt, og da kan du likegodt la være i fare for at meldingen opplevdes som gal. For du er ingen tankeleser, og vedkommende har derfor lagt opp til det selv.

Vanligvis svarer folk som setter pris på det - er mitt inntrykk. Omså med et hjerte tilbake.

Anonymkode: c1336...e5f

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (20 minutter siden):

Vanskelig  spørsmål... Det er vel ingen fasit her, og det er vel mange som har lettere for å holde seg unna og ikke si noe - det er jo ikke bra. Tror du må følge magefølelsen?

Er cel heller ikke unaturlig å skrive sjeldnere etterhvert som tiden går.  Og hvis du ikke har skrevet på bursdag tidligere så ville jeg ikke begynt med det nå. 

Ville tenkt litt over relasjonen, og om dette er noe dere på noen måte snakker om når dere møtes.

Anonymkode: e3187...507

Vi snakker ofte om barnet når vi møtes, og hun refererer ofte til henne og er generelt veldig åpen om hva som skjedde ect

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvis du ikke kjenner vedkommende godt nok til å vite om det er innafor å sende den meldingen eller ikke, så tenker jeg at du bør la være. 

Anonymkode: 7e147...54a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Jeg synes det er omtenksomt, og jeg må si at du er et godt menneske som husker på og bryr deg om din perifere kollega/ venninne.

Kanskje sende et fint kort istedenfor?

Anonymkode: a8ca1...aeb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg syntes du kan fortsette. At du ike får noe svar kan rett og slett være pga at mange i familiens omgangskrets har like godt hjerte som deg og gjør det samme. En slik merkedag er ofte tung og får man mange meldinger så kan det bli så overveldende at hun ikke får svart. Det betyr ikke at det ikke settes pris på. Hadde en venn på Facebook hvis hadde en ung sønn som tok sitt liv i sommer. Når 1736 mennesker skriver fine ord og sine dypeste kondolanser så sier det seg jo selv at det ikke går å svare.

Anonymkode: 96041...ec1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Denne.

Setter pris på det hvert eneste år.

Noen år har derimot vært ekstra tøffe. Jeg blir feks alltid svært melankolsk i dagen før og samme døgnet som denne datoen. Så det har derfor hendt jeg ikke har orket å svare på meldinger denne dagen. Noen ganger har jeg da heller sendt et hjerte i svar 1-2 dager etterpå. Andre ganger ikke noe i det hele tatt. . Tenker det er normalt og håper ikke det  blir tolket som arroganse i en sånn type sammenheng.

Anonymkode: 0f5fe...8a0

• Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 18.8.2024 den 21.14):

Vi snakker ofte om barnet når vi møtes, og hun refererer ofte til henne og er generelt veldig åpen om hva som skjedde ect

ts

Kanskje får hun haugevis av tilsvarende meldinger, og at det er derfor hun ikke svarer. Jeg synes du kan fortsette for hennes skyld. Men du kan også prøve å komme med et hint om hvordan hun har det på den merkedagen, hva hun pleier å gjøre - om hun besøker graven, osv. Ta det forsiktig opp neste gang dere treffes

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...