AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #1 Del Skrevet 18. august 2024 Kjøpte en brukt Yaris 2019 modell, gått 27.000 km fra bilforhandler. Ser at den har hatt service hos Toyota hver år frem til i år. Hver service har kostet ca 5.000 kr for bytte av olje, bremsevæske + annet smått - pluss noe større pga bytte av noe til 10.000 kr, men er dette vanlig å måtte betale generelt på bil hvert år på service? Jeg er ny på å være bil-eier og vet jo at bil er dyrt, men kjenner jo flere som bare betaler kanskje 1.000 kr for service hvert år, og syntes det er rart når der en Toyota som folk skryter er så god bil mtp utgifter/driftsikker osv. Hva er dine årlige utgifter med Yaris? Anonymkode: 0c273...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #2 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Kjøpte en brukt Yaris 2019 modell, gått 27.000 km fra bilforhandler. Ser at den har hatt service hos Toyota hver år frem til i år. Hver service har kostet ca 5.000 kr for bytte av olje, bremsevæske + annet smått - pluss noe større pga bytte av noe til 10.000 kr, men er dette vanlig å måtte betale generelt på bil hvert år på service? Jeg er ny på å være bil-eier og vet jo at bil er dyrt, men kjenner jo flere som bare betaler kanskje 1.000 kr for service hvert år, og syntes det er rart når der en Toyota som folk skryter er så god bil mtp utgifter/driftsikker osv. Hva er dine årlige utgifter med Yaris? Anonymkode: 0c273...8a4 Tvilsomt, man får vel knapt oljeskift engang for den prisen. Hva det koster kommer litt an på hva som må gjøres, min mekaniker får beskjed om å sjekke alt og fikse hvis han finner noe som bør fikses, andre har en standart sjekkliste som hovedsaklig er olje og andre småting. Hvert tredje (?) år tas det en større service som koster en del mer. Anonymkode: a7928...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #3 Del Skrevet 18. august 2024 De gjør litt mer enn det på servicene. Feks. skifter de sånn airconditionfilter på servicene. Du kan jo bare se i serviceheftene hva de gjør? Anonymkode: d890c...38a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #4 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): De gjør litt mer enn det på servicene. Feks. skifter de sånn airconditionfilter på servicene. Du kan jo bare se i serviceheftene hva de gjør? Anonymkode: d890c...38a Ja, jeg har sett i serviceheftet. Det er sånne ting, men at disse tingene skal gjøres hvert år? så man må forvente en serviceregning på ca 5.000 kr hvert år (mer hvis det noe feil) for småplukk? Er bare det jeg spør om - er det vanlig for alle bileiere dette? Eller er det noe med Toyota? Anonymkode: 0c273...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #5 Del Skrevet 18. august 2024 5000,- per år må du nok regne med ja, og rundt dobbelt for storservice. Helt vanlig, har ingenting med merke å gjøre. Anonymkode: a7928...fbc Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 18. august 2024 #6 Del Skrevet 18. august 2024 Flere bilmerker stiller regelmessig service i hht serviceplan som forutsetning for at garanti skal være gyldig. Merkeverksted gir gjerne en mobilitetsgaranti ved utført service. Produsenten kan ikke kreve service utføres ved merkeverksted. Det skal være mulig å velge et frittstående verksted. Nå er en ikke uten helt uten rettigheter om service plan ikke følges, det kan reklameres på fabrikasjonsfeil. Er det en årsakssammenheng mellom mangel og ikke utført service kan reklamasjon avvises. Eksempelvis ikke utført oljeskift kan føre til havari på motor. For å unngå diskusjon er det en del som velger å gjennomføre service ved merkeverksted. Det føles tryggere, koster gjerne noe mer, men enkelt å forholde seg til. En 2019 modell er 5 år i år, som er garantitiden. En står da helt fritt til å fortsette med service hos merkeverksted, eller bruk et annet verksted. Når en tar service er også frivillig, men husk en kan reklamere mot forhandleren der bilen er kjøpt. Utføres ikke service kan reklamasjon avvises om det er årsakssammenheng. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #7 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Kjøpte en brukt Yaris 2019 modell, gått 27.000 km fra bilforhandler. Ser at den har hatt service hos Toyota hver år frem til i år. Hver service har kostet ca 5.000 kr for bytte av olje, bremsevæske + annet smått - pluss noe større pga bytte av noe til 10.000 kr, men er dette vanlig å måtte betale generelt på bil hvert år på service? Jeg er ny på å være bil-eier og vet jo at bil er dyrt, men kjenner jo flere som bare betaler kanskje 1.000 kr for service hvert år, og syntes det er rart når der en Toyota som folk skryter er så god bil mtp utgifter/driftsikker osv. Hva er dine årlige utgifter med Yaris? Anonymkode: 0c273...8a4 Det er absolutt ingen som betaler 1000 kroner for service per år med mindre de enten ber en kompis gjøre jobben for en øl og materialkostnader, eller selv tar oljeskift etc. Noe veldig mange gjør, det er et helt normal valg. Du kan selvsagt også ta oljeskift etc selv. Det er ikke det minste vanskelig - det er skittent, men enkelt. Anonymkode: 10cb0...a60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #8 Del Skrevet 18. august 2024 TBL12 skrev (57 minutter siden): En 2019 modell er 5 år i år, som er garantitiden. En står da helt fritt til å fortsette med service hos merkeverksted, eller bruk et annet verksted. Når en tar service er også frivillig, men husk en kan reklamere mot forhandleren der bilen er kjøpt. Utføres ikke service kan reklamasjon avvises om det er årsakssammenheng. Garantitiden på Toyota er 10 år gjennom Relaxprogrammet de har, så jeg har til år 2029 igjen på den med service med garanti hvert år. Anonymkode: 0c273...8a4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #9 Del Skrevet 18. august 2024 Du kan fort spare litt ved å ta servicen på andre steder! Jeg bruker et mekonomen-verksted og har en yaris fra 2017. I fjor betalte jeg 7000 for storkontroll. Anonymkode: 198d8...089 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 18. august 2024 #10 Del Skrevet 18. august 2024 Jeg har service avtale betalte 500kr i mnd. Og da får jeg all service. Neste er litt dyrere så da må jeg ut med 650kr i mnd Anonymkode: 105f6...895 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
TBL12 Skrevet 18. august 2024 #11 Del Skrevet 18. august 2024 AnonymBruker skrev (18 minutter siden): Garantitiden på Toyota er 10 år gjennom Relaxprogrammet de har, så jeg har til år 2029 igjen på den med service med garanti hvert år. Anonymkode: 0c273...8a4 Glemte at det var snakk om Toyota 😇 Relax krever service utføres på Toyota verksted. I løpet av 10 år med 5 000 kr pr service vil sannsynligvis Toyota gå i pluss på de alle fleste bilene. Men, har en uflaks og det oppstår flere feil vil det bli dekket av garanti via Relax. Slitedeler dekkes ikke av garantien. Om en benytter et ikke merkeverksted, eller utfører service selv må en selv dekke eventuelle garantireparasjoner utover standard garanti / reklamasjonstid. Sitat https://www.toyota.no/toyota-eiere/garantier/toyota-relax-vilkar Det betyr at når nybilgarantien har løpt ut, kan du utvide garantien med inntil 1 år/15 000 km etter hver utførte Toyota Originalservice (Toyota Relax garanti innvilges inntil 185.000 km og gjelder i 1 år/15.000 km). Med Toyota Relax garanti har du krav på reparasjon om det skulle oppstå mekaniske, elektriske og elektroniske defekter som stammer fra fabrikasjon- eller produksjonsfeil - helt til bilen fyller 10 år. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå