Gå til innhold

Hviledag selv om trening kun består av gåtur?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei

Jeg har begynt trene igjen, etter lang tid hvor andre ting var mer prioritert. 

Har bare holdt på i over en uke, og treningen består, til nå, bare av å gå tur. Jeg går ca 1-2 timer daglig, i ulendt terreng. Klarer ikke jogge/løpe ennå av diverse årsaker, men pusher meg litt i oppoverbakkene slik at jeg kjenner det på kropp og pust.

I dag har jeg ingen mulighet til å trene, så tenkte at dette kunne jo være min hviledag. 

Men trenger kroppen en hviledag når jeg til nå bare har gått? Eller er det bortkastet? 

Anonymkode: aa37c...99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Hvis du ikke er vant til å gå så mye er det absolutt ingen dårlig ide med en hviledag. Det kan også være bra for hodet å øve seg på at livet kommer til å "komme i veien". Andre avtaler, sykdom, uventede hendelser. Øve seg på at det er helheten over tid som skaper endring ikke en dag her og der eller en uke her og der. Hver tur du får til er kjempebra, men ikke bli skuffet eller stresset de dagene går. Det er bare sånn livet er, for alle 😊

Anonymkode: 784fc...3f3

• Liker 12
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Helt uenig med den over. Du er såpass lite aktiv at du trenger ingen hviledag. Men kjempebra at du er i gang med aktivitet!👏

Anonymkode: 0b321...8d3

• Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Du kan gå så mye du orker, timevise turer hver dag, uten at du er i noen risiko for belastningsskader eller overtrening. Å gå tur er super-skånsomt. Men når du nettopp har begynt, og har gått fra inaktiv til aktivitet hver dag, så kan det være en fare for å miste motivasjonen?

Om du ikke mister motivasjonen, og er klar for å komme deg på tur daglig så er det egentlig bare å kjøre på. Du "trenger" ingen hviledager, men om en hviledag i uken vil holde rutinen i gang så kan det være lurt. 

Anonymkode: 6fad0...e30

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 21.47):

Helt uenig med den over. Du er såpass lite aktiv at du trenger ingen hviledag. Men kjempebra at du er i gang med aktivitet!👏

2 timer gåtur i ulent terreng hver dag er å være lite aktiv???

Anonymkode: ef677...780

• Liker 6
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gåtur ser jeg på som hviledag. Det er jo ikke sånn at "hvile" er å være fullstendig inaktiv (det bør man aldri være), hvile viser til aktivitet med lav intensitet.

Anonymkode: 27041...840

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Du trenger ingen hviledag fra å gå tur. Det du heller kan gjøre er å ta turen i lettere terreng om du kjenner kroppen sliter litt.

Anonymkode: 100e9...cc7

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
3 hours ago, AnonymBruker said:

Det er i alle fall ikke nok aktivitet til at det er nødvendig med en hviledag. De fleste med hund gjør dette daglig. Mange er på bena en hel arbeidsdag. To timer gåtur er ikke mye aktivitet. 

Anonymkode: db85b...c72

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Ja, i forhold til mange andre er det det. Jeg ville ikke kalt gåtur for trening en gang. Men super aktivitet for en nybegynner, og skånsomt som en over skriver. Så bare å gå mye hver dag!

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 9.8.2024 den 14.42):

Hei

Jeg har begynt trene igjen, etter lang tid hvor andre ting var mer prioritert. 

Har bare holdt på i over en uke, og treningen består, til nå, bare av å gå tur. Jeg går ca 1-2 timer daglig, i ulendt terreng. Klarer ikke jogge/løpe ennå av diverse årsaker, men pusher meg litt i oppoverbakkene slik at jeg kjenner det på kropp og pust.

I dag har jeg ingen mulighet til å trene, så tenkte at dette kunne jo være min hviledag. 

Men trenger kroppen en hviledag når jeg til nå bare har gått? Eller er det bortkastet? 

Anonymkode: aa37c...99e

Beklager, men gåtur der du ikke får opp blodpumpa er ikke «trening». Så nei, en hviledag har i så måte ingen hensikt.

I tillegg er å gå slike lange turer uten annen trening ikke bra for kroppen din. Rygg, hofter, knær og ankler er ikke sterke nok til å tåle denne belastningen over tid. Du bør heller trene (lett) styrke. Gåtur har ingenting for seg, og jogging/løping er for folk som vil ha god kondisjon, ikke for de som vil være i god fysisk forfatning.

Anonymkode: 6a5b7...b5f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Du kan gå så mye du orker, timevise turer hver dag, uten at du er i noen risiko for belastningsskader eller overtrening. Å gå tur er super-skånsomt.

Anonymkode: 6fad0...e30

Dette er jo bare en myte som mange tror på, og så lurer de på hvorfor de har vondt i rygg, hofter, knær og føtter innen kort tid. Skal du ha skånsom trening, så skal du sykle. Å gå og gå og gå gir mye belastning og slitasje, spesielt om man er overvektig og har lite muskulatur fra før.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Dette er jo bare en myte som mange tror på, og så lurer de på hvorfor de har vondt i rygg, hofter, knær og føtter innen kort tid. Skal du ha skånsom trening, så skal du sykle. Å gå og gå og gå gir mye belastning og slitasje, spesielt om man er overvektig og har lite muskulatur fra før.

Dette er vel ikke helt sant. Jeg har hatt hund hele livet, alltid gått masse på tur og har aldri hviledag. Hunden må jo ut, selv hvis jeg en sjelden gang er syk går jeg tur med den, men da selvfølgelig kort tur. Går også rundt 10 000 skritt på betonggulv hver arbeidsdag, og jobber 100 prosent. Trener styrke ca 4 ganger i uken og har ingen vondter (er 44 år). 

Anonymkode: d71ef...5c1

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, å gå fra 0 til å gå to timer om dagen er nytt for deg så det er helt ok å ta en hviledag uten å gå. 

Hadde jeg vært deg ville jeg nok startet å veksle etterhvert, mellom å gå, å svømme og å sykle. Og det er helt ok med treningsfrie dager, uansett om treningen "bare" er å gå.

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Dette er vel ikke helt sant. Jeg har hatt hund hele livet, alltid gått masse på tur og har aldri hviledag. Hunden må jo ut, selv hvis jeg en sjelden gang er syk går jeg tur med den, men da selvfølgelig kort tur. Går også rundt 10 000 skritt på betonggulv hver arbeidsdag, og jobber 100 prosent. Trener styrke ca 4 ganger i uken og har ingen vondter (er 44 år). 

Anonymkode: d71ef...5c1

Der har du svaret

Anonymkode: 5300e...d0a

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (32 minutter siden):

Ja, i forhold til mange andre er det det. Jeg ville ikke kalt gåtur for trening en gang. Men super aktivitet for en nybegynner, og skånsomt som en over skriver. Så bare å gå mye hver dag!

Bra eksperter på dette er helt uenig med deg, da.

Anonymkode: 6c17b...e5e

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Bra eksperter på dette er helt uenig med deg, da.

Uenig med hva nøyaktig? Og har du kilde?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Uenig med hva nøyaktig? Og har du kilde?

Å gå er fin trening og er allmennkunnskap. Selv om du ikke vil kalle det trening.

Kilder på dette finner du i tonnevis ved å google. Legger ved en link for å få deg i gang.

https://nhi.no/trening/aktivitet-og-helse/fysisk-aktivitet-og-helse/turgaing-som-trening

• Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det hadde vært godtmed en hviledag innimellom, og derfor gjør jeg det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å ta en dag uten gåingen er sikkert fint det om det er det du trenger for å holde motivasjonen oppe over tid. Kontinuitet er det viktigste når det gjelder trening og aktivitet. Men jeg tviler på at kroppen fysisk har behov for en hviledag pga 2 timers daglig gåing. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg ville ikke kalt det trening. Som at jeg ikke ville sagt til noen at jeg trente i går, og så har jeg i realiteten gått meg en tur. Men ja, NHI og andre skriver om tur som trening for å motivere latsabber. Det er selvfølgelig MYE bedre enn å ligge på sofaen. Men etter min mening er det ikke skikkelig trening da man ikke får blodpump, blir andpusten eller får endorfiner etterpå som ved en bra treningsøkt. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...