AnonymBruker Skrevet 7. august #1 Del Skrevet 7. august Har hørt folk si at mulig om hva man kan bruke lyshornene for å varsle om. Fjernlys på, dyr i veien, fare, politikontroll, forbikjøring, etc. Og at ulike antall blink betyr ulike ting. Men finnes det noen konkret etikette? Anonymkode: a2564...820 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #2 Del Skrevet 7. august Kort fortalt: Nei, det er ingen konkret etikette for folk flest. Men om noen blinker betyr det stort sett alltid senk farten og vær oppmerksom fordi noe har de som blinker observert. Kan også være signal om at bilen din sine lykter ikke funker eller at du selv har på fjernlys eks. Anonymkode: 01862...998 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #3 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Kort fortalt: Nei, det er ingen konkret etikette for folk flest. Men om noen blinker betyr det stort sett alltid senk farten og vær oppmerksom fordi noe har de som blinker observert. Kan også være signal om at bilen din sine lykter ikke funker eller at du selv har på fjernlys eks. Anonymkode: 01862...998 Eller varsel om politi kontroll Anonymkode: 5e4a5...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #4 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Eller varsel om politi kontroll Anonymkode: 5e4a5...7fa å varsle kontroll er bare teit, det gir de som burde lukes ut av trafikken en mulighet til å fortsette vare en fare for andre. Anonymkode: 9aee3...14b 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #5 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (Akkurat nå): å varsle kontroll er bare teit, det gir de som burde lukes ut av trafikken en mulighet til å fortsette vare en fare for andre. Anonymkode: 9aee3...14b Jeg sa ikke at det var greit, bare at folk gjør det. Anonymkode: 5e4a5...7fa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 7. august #6 Del Skrevet 7. august Blinke med lysene er vel gjerne grunnet kontroll, politi, annen grunn til å dempe farten. Har man sett dyr nær veien OL, så pleier folk å sette på nødblinken i kort tid for å varsle. Samme gjorde en møtende billist i vinter grunnet svært glatt veibane med underkjølt regn, men da var jeg allerede klar over at det ikke var særlig med feste i veibanen😅 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #7 Del Skrevet 7. august Jeg blinker på bobiler og leiebiler som har 1 km med kø bak seg, og mener med dette å si at de må stoppe og slippe køen forbi. Så blinker jeg på folk med ødelagte lys og slikt. Eller de som er for tett på bilen foran. Tror ikke jeg har varslet politikontroll noen gang...har vi politi i Norge? Aldri sett. Anonymkode: ab263...427 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #8 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Jeg sa ikke at det var greit, bare at folk gjør det. Anonymkode: 5e4a5...7fa 🤣 jeg skrev ikke at du var teit helller jeg sa "DET ER TEIT" Anonymkode: 9aee3...14b Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #9 Del Skrevet 7. august Å blunke med lysene er straffbart og blunker du på feil blir du stoppet og noen tusenlapper fattigere. Er det en fare i veien bruker du nødblink. Er det kontroll av noe slag kjører du vanlig og lar de som fortjener det være de som blir noen tusenlapper fattigere istedenfor. Anonymkode: d4c53...f51 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #10 Del Skrevet 7. august Flere trailere blinket sist vi kjørte Østerdalen, de advarte mot elg ved veien. Nyttig for oss! Anonymkode: 517d7...d5c 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #11 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (2 timer siden): Har hørt folk si at mulig om hva man kan bruke lyshornene for å varsle om. Fjernlys på, dyr i veien, fare, politikontroll, forbikjøring, etc. Og at ulike antall blink betyr ulike ting. Men finnes det noen konkret etikette? Anonymkode: a2564...820 Kjører du uten lys i tunneler eller med bare ett lys, så får du et flashblink i fjeset at meg. Ingenting er mer frustrerende enn å tro du får en motorsykkel imot i en tunell uten lys og uten gul stripe i midten, også oppdager du brått at Gud, det er en enøyd banditt av en bil. Hvem skal rygge? Hvor kan vi passere? Forferdelig irriterende, å sjekke frontlysene og å bytte pære bør være en enkel sak. Heller ikke lov å kjøre uten begge lys fungerende. Alternativt kjører du med langlysene og blender motgående så må du og regne med å få en Flash og sjekke opp at lysene dine står på auto. Og så har du alle de idiotene som kjører uten bremselys eller annet lys på bak. Gamle biler, gamle kjerringer/mannfolkbiler. Bråbremser de, så forårsaker de skader på dem bak…. Å sjekke bremselys bak er så enkelt at alle burde klare det. Kjør inntil en vegg, brems og se at alt lyser! Å flashe disse oldisbilene er nesten bortkastet, de kjører, fordi de alltid har kjørt og alle andre skal passe sine egne saker. Å flashe ved kontroll, og politiet oppdager det, bot neste. Anonymkode: e158e...366 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #12 Del Skrevet 7. august AnonymBruker skrev (3 timer siden): Eller varsel om politi kontroll Anonymkode: 5e4a5...7fa Noe som er lite smart å gjøre! For blinker du til de som kjører for fort, eller promille, bidrar du til dårligere trafikksikkerthet! Anonymkode: 56f5d...bc7 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gipetto Skrevet 7. august #13 Del Skrevet 7. august Anjatapinjata skrev (3 timer siden): Blinke med lysene er vel gjerne grunnet kontroll, politi, annen grunn til å dempe farten. Har man sett dyr nær veien OL, så pleier folk å sette på nødblinken i kort tid for å varsle. Samme gjorde en møtende billist i vinter grunnet svært glatt veibane med underkjølt regn, men da var jeg allerede klar over at det ikke var særlig med feste i veibanen😅 Nødblink for å varsle om dyr i veibanen/nærheten? Aldri vært borti. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #14 Del Skrevet 7. august Gipetto skrev (5 timer siden): Nødblink for å varsle om dyr i veibanen/nærheten? Aldri vært borti. Da bør du kjøre Østerdalen en gang på den tida mørket faller på. Anonymkode: 56f5d...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. august #15 Del Skrevet 7. august Jeg blinker når jeg sakter farten for å slippe noen inn dra fra en sidevei. Anonymkode: 08087...d09 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anjatapinjata Skrevet 7. august #16 Del Skrevet 7. august Gipetto skrev (6 timer siden): Nødblink for å varsle om dyr i veibanen/nærheten? Aldri vært borti. Har opplev mange ganger, samt brukt selv. For da blir man automatisk veldig obs på at det er noe rundt neste sving. Dette har i all hovedsak gjeldt elg nær vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #17 Del Skrevet 8. august Aner ikke hva blink med lys betyr, og det er både irriterende og blender meg. I tillegg kan det potensielt utløse et anfall hos meg og være trafikkfarlig. Blinker du til meg setter jeg på langlysa midt i trynet ditt. Anonymkode: f7362...f72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #18 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Aner ikke hva blink med lys betyr, og det er både irriterende og blender meg. I tillegg kan det potensielt utløse et anfall hos meg og være trafikkfarlig. Blinker du til meg setter jeg på langlysa midt i trynet ditt. Anonymkode: f7362...f72 Foreslår at du holder deg langt unna Finnmark da, her varsler det om rein i/ved veien hele tiden. Anonymkode: a198a...cb5 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #19 Del Skrevet 8. august Her er det mange som bruker lyshornet for å signalisere at de har sett fotgjengeren, og at denne kan gå over veien. Anonymkode: 626f3...aad Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 8. august #20 Del Skrevet 8. august AnonymBruker skrev (19 timer siden): Å blunke med lysene er straffbart og blunker du på feil blir du stoppet og noen tusenlapper fattigere. Er det en fare i veien bruker du nødblink. Er det kontroll av noe slag kjører du vanlig og lar de som fortjener det være de som blir noen tusenlapper fattigere istedenfor. Anonymkode: d4c53...f51 Er dette virkelig sant? Her pleier man å blinke med lysene for å vise at man slipper inn folk i køen. Spesielt i rushtrafikken blir det lange køer, og da brukes blinking for å skape flyt. Hvordan skal jeg si fra til en bil at jeg slipper de fram ellers? Er det nødblink som skal brukes da? Anonymkode: 91714...a14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå