Gå til innhold

Kan jeg bygge muskler bare av å gå i motbakke?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Kjempe teit spørsmål, men.... 

Jeg er i fysisk elendig form. Helt forferdelig. Jeg brukte å være i bedre form og kunne gå en middels tung tur uten å føle at jeg dør, det klarer jeg ikke nå. Problemet mitt er at det er beina som blir slitne før pusten, noe som egentlig er rart. Jeg blir svært andpusten, ja, men har mye å gå på, men beina sier nei. Det brenner i lårene og leggene. 

Kostholdet mitt er elendig. Jeg mistenker at jeg har mistet mye muskelmasse det siste året da jeg har vært sittestillende på grunn av psykiske problemer. Om jeg spiser mer proteiner og fortsetter med gåingen, kan jeg bli sterkere? Jeg er overvektig. 

Anonymkode: bee9d...651

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Anbefaler en blanding av styrke og cardio/bevegelse. Da bygger du muskler, samtidig som du kan miste fettvev. Nok proteiner, ren mat, masse grønnsaker, masse vann. Generelt et hverdags kosthold vil hjelpe.

Anonymkode: 09e6e...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Er målet vektnedgang eller bedre kondis og sterkere muskler? 

Anonymkode: 09e6e...011

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, absolutt. 

Vil faktisk anbefale alle som ønsker å gå ned i vekt med å starte med slikt, kontra slenge seg på jogging umiddelbart.

Jeg gikk ned 20 kg på litt under 1 år ved å endre på kostholdet, men også gå på tredemølla 3 ganger i uka. Da gikk jeg i 30-45 min, ca. 10 grader. Ganske "behagelig" tempo - dvs. at jeg svetta som en gris, men fint klarte hver økt.   

Anonymkode: 35e0c...5b9

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det å gjøre ulike ting, ts, krever ulike muskler. Om du går tur i Norge på sommeren kan du derfor hyppig observere veltrente, unge mennesker som løper, spiller fotball etc - men som opplever det du gjør, at muskler brenner i oppoverbakke. Fordi deres muskelmasse, som din, ikke er tilpasset oppgaven.

Begynn med å gå bortover. Gjerne i ulendt terreng. Å gjøre noe er alltid bedre enn å ikke gjøre noe. Og 5 knebøy på stuegulvet er hele 5 knebøy bedre enn ingen. Trenging trenger ikke komme i lange bolker, store mengder etc. Så om 20 minutter nå er for mye? Ok. Forsøk med 15, eller to runder på 8. Helt kurrant sted å begynne.

Husk etterhvert at armer etc også trenger styrke. Men, igjen, bare begynn med bevegelse du finner glede i. Og bryt den ned i passe store biter.

Anonymkode: f7d37...721

• Liker 1
  • Nyttig 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har sterk sosial angst så trening på treningssenter skjer ikke og jeg har ikke mulighet til å ha vekter hjemme. Målet er ikke å bygge muskler i den forstand men å bli sprekere på turer. Jeg ønsker å kunne gå på fjellet som sagt uten å føle at jeg dør. Har ikke noe imot å bli sliten, men når beina svikter etter en kort oppoverbakke så sier det seg selv at formen er kjempe dårlig og at jeg kan drømme om å bestige en fjelltopp.

I fjor tok jeg faktisk en fjelltur som var altfor tung for meg. Jeg klarte å komme meg opp, men jeg tuller ikke når jeg sier at beina sviktet nesten rett før jeg kom til bilen min. Jeg måtte sitte lenge før jeg kunne begynne å kjøre (tror jeg satt i ro iallfall i 20 minutter). Hadde jeg måtte gå 10 meter lenger, hadde jeg måtte sette meg ned. Og ja, gangsperren var så ille at den gikk ikke over på omtrent 1 uke. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Jeg er i fysisk elendig form. Helt forferdelig. Jeg brukte å være i bedre form og kunne gå en middels tung tur uten å føle at jeg dør, det klarer jeg ikke nå. Problemet mitt er at det er beina som blir slitne før pusten, noe som egentlig er rart. Jeg blir svært andpusten, ja, men har mye å gå på, men beina sier nei. Det brenner i lårene og leggene. 

Kostholdet mitt er elendig. Jeg mistenker at jeg har mistet mye muskelmasse det siste året da jeg har vært sittestillende på grunn av psykiske problemer. Om jeg spiser mer proteiner og fortsetter med gåingen, kan jeg bli sterkere? Jeg er overvektig. 

Du må begynne forsiktig og gå korte turer. Etter hvert så kan du øke både på distanse og på tyngden på turene. Men her er det snakk om å ikke bestige store lengder og høyder før du har trent deg langsomt opp.

Begynn med kanskje 15 minutter hver dag eller annen hver dag. 
Ha ett motto, litt er bedre enn ingenting.  Svømming er og en fin aktivitet for å komme i gang igjen etter en periode med lite aktivitet. 

Anonymkode: e291e...b33

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare fortsett med å gå i bakken din. To-tre ganger i uka, og i løpet av åtte uker vil du merke stor forskjell. 

• Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg fikk synligere muskler av å gå i oppoverbakker, og jogge nedover.

Anonymkode: 9e07a...925

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Å gå i bakker er kjempebra, men du bør kombinere med enkel styrketrening. Jeg går en tur på kanskje 30 minutter (uten mye bakke), også tar jeg knebøy når jeg kommer hjem. Pga sterk muskelsvakhet begynte jeg veldig forsiktig, og har økt gradvis over flere mnd. Ingen behov for å dra på helsestudio for å styrke kroppen. 

Anonymkode: 6608c...9cc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 timer siden):

Ja i beina og rumpe 

Anonymkode: cba95...883

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere skriver er svaret ja, i alle fall i din situasjon :)

Men jeg ville nok anbefalt å ta noen utfall hjemme, gjerne ved at du holder deg fast i noe, et par ganger i uka. Ikke stress så mye med sett og reps og pauser osv. Bare ta til det brenner godt på hvert bein. Start med ett sett og øk til tre. Tror nok det vil være ganske spesifikt med tanke på å gå i bakker og på fjellet, og vil kunne bedre arbeidskapasiteten merkbart.

Og fortsett å gå bakken :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det du skal fokusere på er aktivitet som er lystbetont for deg. Uansett hva det er. 

Hva er det du liker (i alle fall misliker minst) å gjøre? 

Anonymkode: ca8a6...825

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei,det gjør man ikke. Du vil komme i bedre form,men du vil ikke bygge muskler. Snakker av erfaring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 7.8.2024 den 1.16):

Ja, selvfølgelig. 

Man må ikke gå inn i et rigid regime for å få det bedre.

Selv to minutter, og å presse seg noen sekunder lenger gjør at man får fremskritt og ikke minst, forhindre videre raskt forfall. 

Anonymkode: 33f46...a73

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...