Gå til innhold

Hvordan er disse komplekse endene på autovernet bedre enn å bare senke de ned i bakken?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

De er med på å ta i mot for smellet. Senker farten og kan begrense skadeomfanget. Fungerer som et slags «trekkspill» om man kjører inn i de. 

Anonymkode: b7dff...b6e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Stedlige forhold avgjør ofte hvilken løsning som blir valgt. Autovernet skal føres ned over 12 meter. Det er ofte nødvendig at rekkverket har sin fulle høyde helt til avslutningen. Da må man velge støtpute. Dette gjelder spesielt i svinger, ved bratt sideterreng, der det er farlige objekter innenfor sikkerhetssonen, ved gang og sykkelveier mm.

De færreste velger støtpute dersom de kan unngå det. Det er mye dyrere og krever mer vedlikehold.

Du kan sjekke kapittel 4.6 i håndbok n101 fra stetes vegvesen hvis du ønsker å lese mer om kravene. 

Hilsen veiplanlegger 

Anonymkode: 490d5...e7a

  • Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

IMG_20240806_222718.thumb.jpg.e4832c160fc9ad1474585e87d56f836c.jpg

Anonymkode: e3f1b...ab8

Disse endene fungerer så vidt jeg har forstått som "puter" som demper farten og tar opp kraften fra kollisjonen, i stedet for å enten spidde bilen eller fungere som en rampe som sender den ut i periferien. 

Anonymkode: 36935...4ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Fantastisk gode svar. Ingen flere spørsmål. 

Anonymkode: e3f1b...ab8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...