Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet
Gulline skrev (3 minutter siden):

Hva forholder du deg til i saken? 

Jeg leser aviser og hører eksperter og fagfolk uttale seg. 

jeg leser om saken, ja. Men forholder meg til kunnskapen jeg har om rettsstaten, om presseetikk og det ulike redaktører og journalister sier om denne saken. Mange av ofrene har IKKE uttalt seg til pressen før rettssaken, og har ikke noe ønske om å grøne det. Jeg er spent på hva de sier.

Og forholder meg til at det er mange som IKKE uttaler seg til pressen og at denne saken skal behandles i retten. Ikke av verken Jan Bøhler eller andre. Men i en rettssal.

Jeg går ut fra at det er mye av det vi per i dag ikke vet, som vi kommer til å få vite under rettssaken.

• Liker 3
  • Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
pøbelsara skrev (7 minutter siden):

det er ikke en stråmann, det er en kommentar til Aricias innlegg om at saken faktisk er etterforsket grundig. Og GRUNDIGERE enn mange tllsvarende saker.

dessuten må jeg igjen si at den som hele tiden har hatt ansvaret for å stoppe dette, er mBH.  Han har utøvd vold. Hans ansvar å stoppe. 

Hvem bestemmer at saken er etterforsket grundig? Er det basert på at dere mener det er dårlig etterforskning i lignende saker? Så da er dette grundig?

Å ikke avhøre huseier hvor alvorlig en alvorlig kriminell handling har tatt sted, er ikke grundig arbeid.

Endret av Ms.Hannigan
  • Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
~ Ada ~ skrev (5 minutter siden):

Hvordan kan du hevde det så bastant? Psykisk vold er intrikat i sin form og pågår over tid i et regime ofte skjult for andre. Hendelsen på båten, er ikke nødvendigvis en indikator på det. Den var imidlertid eksplosiv, hvis jeg har forstått det riktig, derav inngripen for å roe ned- noe som selvfølgelig er bra å gjøre i en slik situasjon. 

Tipper kronprinsparet er glad for at de har støtte blant endel av sine undersåtter. Meg har de det ikke fra. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
Junijulia skrev (1 minutt siden):

En inngripen som skulle vært total unødvendig.
De fleste klarer å oppføre seg, uten at mamma må gripe inn for å roe gemyttene. Men ikke i dette tilfelle.

men hva så? Dette har skjedd. jeg tipper at MBHs hissighet og raseri har styrt familien og handlingene deres i stor grad over lang tid. Men det er slett ikke sikkert han har vist fram tendenser til fysisk vold før han har vært i kjæresteforhold med noen. Det vet vi inegnting om, og det bør vi søren ikke spekulere i, heller. 

Hva vil du oppnå med å sitte foran tastaturet og bebreide moren til en voksen mann for noe han har gjort for mange år siden? 

• Liker 2
  • Nyttig 4
Skrevet
Gulline skrev (Akkurat nå):

Tipper kronprinsparet er glad for at de har støtte blant endel av sine undersåtter. Meg har de det ikke fra. 

Jeg skjønner at de er i en ekstremt vanskelig situasjon. jeg synes skikkelig synd på dem hvis de må lese noe av det som skrives om dem i SoMe. Jeg synes det er skikkelig ille at de får skylden for noe en voksen sønn har valgt å gjøre. 

SÅ deg om det - jeg velger å tenke at man ikke skal dømme før man har gått i den andres sko et stykke. 

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (1 minutt siden):

Hvem bestemmer at saken er etterforsket grundig? Er det basert på at dere mener det er dårlig etterforskning i lignende saker? Så da er dette grundig?

Å ikke avhøre huseier hvor alvorlig en alvorlig kriminell handling har skjedd er ikke grundig arbeid.

Det er mye i denne saken hvor det ikke er utført grundig politiarbeid. Tenker på manglende razzier osv ... at råkjøringen hans ble henlagt uten å undersøkes osv. 

Jeg er så glad for at jeg for ikke lenge siden ble bedt om å delta i en undersøkelse som dreide seg om tillit til politiet. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Jeg skjønner at de er i en ekstremt vanskelig situasjon. jeg synes skikkelig synd på dem hvis de må lese noe av det som skrives om dem i SoMe. Jeg synes det er skikkelig ille at de får skylden for noe en voksen sønn har valgt å gjøre. 

SÅ deg om det - jeg velger å tenke at man ikke skal dømme før man har gått i den andres sko et stykke. 

Hvem har gitt dem skylden for Marius sine handlinger? 

De kritiseres for sine egne handlinger og ikke handlinger.

• Liker 1
  • Nyttig 7
Skrevet
pøbelsara skrev (Akkurat nå):

Da skulle jeg ønske du tenkte det samme om de virkelige ofrene i denne saken. 

• Liker 1
  • Nyttig 5
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

Jo, det er det. slutt! spørsmålet er om hun burde ha vitnet - mange hevder hun slapp unna fordi hun er kongelig - andre hevder at hun har samme rett som andre i nær familie til å ikke vitne - og politiet kan også tenke at vitnemål fra nær familie kanskje ikke samme verdi som vitnemål fra andre, med mindre bindinger til tiltalte.

Politiet vet selvfølgelig at MM ikke ville ha vært villig til å forklare seg, og sparer henne for kritikk ved å si at det ikke var nødvendig. Nå får vi se om de har tilstrekkelige beviser til å få fyren dømt på de aktuelle punkter. Hvis ikke, vil det jo være en ganske katastrofal feilvurdering å legge til grunn at ytterligere bevis ikke var nødvendig (uten å undersøke muligheten nærmere).

Uansett, en viktig del av det som har vært diskutert har vært om MM i kraft av sin rolle i større grad burde ha samarbeidet aktivt med politiet under etterforskningen. Dette er det selvfølgelig mulig å ha ulike oppfatninger om, men det er helt åpenbart en legitim diskusjon.

• Liker 2
  • Nyttig 5
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (4 minutter siden):

Å ikke avhøre huseier hvor alvorlig en alvorlig kriminell handling har tatt sted, er ikke grundig arbeid.

Man vet alltid hvor kronprinsparet er til en hver tid. Hva vet du om de var hjemme når dette skjedde eller ikke? hva vet du om de ar avhørt eller spurt om dette?  hvordan kan du hevde at dette ikke er grundig arbeid?

• Liker 3
  • Nyttig 3
Skrevet
Junijulia skrev (1 time siden):

Det er skremmende hvordan enkelte minimerer hennes opplevelser i dette forholdet.

Politiet var heldigvis tydelige på at de tror på henne, selv om det strafferettslig ikke holdt mål. Det synes jeg var fint at de understreket så tydelig. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Ms.Hannigan skrev (Akkurat nå):

Hvem har gitt dem skylden for Marius sine handlinger? 

De kritiseres for sine egne handlinger og ikke handlinger.

Når de kritiseres for å ikke ha skjønt at han er voldelig, kritiseres de for hva han har gjort, ja.

• Liker 1
  • Nyttig 4
Skrevet
pøbelsara skrev (1 minutt siden):

Man vet alltid hvor kronprinsparet er til en hver tid. Hva vet du om de var hjemme når dette skjedde eller ikke? hva vet du om de ar avhørt eller spurt om dette?  hvordan kan du hevde at dette ikke er grundig arbeid?

Så huset, de ansatte og overvåkingskamera er blitt etterforsket og avhørt av politiet?

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
Caniggia skrev (1 minutt siden):

Politiet vet selvfølgelig at MM ikke ville ha vært villig til å forklare seg, og sparer henne for kritikk ved å si at det ikke var nødvendig. Nå får vi se om de har tilstrekkelige beviser til å få fyren dømt på de aktuelle punkter. Hvis ikke, vil det jo være en ganske katastrofal feilvurdering å legge til grunn at ytterligere bevis ikke var nødvendig (uten å undersøke muligheten nærmere).

Uansett, en viktig del av det som har vært diskutert har vært om MM i kraft av sin rolle i større grad burde ha samarbeidet aktivt med politiet under etterforskningen. Dette er det selvfølgelig mulig å ha ulike oppfatninger om, men det er helt åpenbart en legitim diskusjon.

ja, men vi vet ikke hva som har vært diskutert med kronprinsparet om dette. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)

Så huset, de ansatte og overvåkingskamera er blitt etterforsket og avhørt av politiet?

Det får vi sikkert vite under rettssaken. hvorfor tror du det skal være offentlig nå? 

Endret av pøbelsara
  • Liker 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (2 minutter siden):

men hva så? Dette har skjedd. jeg tipper at MBHs hissighet og raseri har styrt familien og handlingene deres i stor grad over lang tid. Men det er slett ikke sikkert han har vist fram tendenser til fysisk vold før han har vært i kjæresteforhold med noen. Det vet vi inegnting om, og det bør vi søren ikke spekulere i, heller. 

Hva vil du oppnå med å sitte foran tastaturet og bebreide moren til en voksen mann for noe han har gjort for mange år siden? 

Hvor dømmer og bebreider jeg moren. Hun måtte inn å roe gemyttene, det var det jeg skrev. Du tolker og synser mye.
Hvis du skal delta i debatten prøv å ikke vær så emosjonell. 

• Nyttig 3
Skrevet
~ Ada ~ skrev (30 minutter siden):

Mobilbeviset var grunnlaget for at politiet åpnet etterforskningen. Som nevnt, er det og filmet fra festen. Om noen andre enn partene selv skal vitne, er det naturlig å kalle inn de som var tilstede på festen forut for hendelsen. Om jeg som eier av huset kalles inn eller ikke, avhenger helt av om jeg kan bidra i saken eller ei. Var jeg f.eks ikke hjemme eller av andre grunner ikke hadde innsikt som kan opplyse, er jeg ikke interessant. Du tror ikke de nærmeste har fortalt politiet noe om konteksten? Du tror rett og slett ikke på politiets arbeid og leter etter alternative forklaringer?

Riktig gjettet - i denne saken tror jeg ikke helt på politiets arbeid, nei. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Når de kritiseres for å ikke ha skjønt at han er voldelig, kritiseres de for hva han har gjort, ja.

De kritiserers for å ikke stå opp mot vold. Mette Marit kunne stått opp for Juliane. Kronprinsen kunne stått opp for Juliane. De valgte sin rett, i å ikke si noen ting.

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Det får vi sikkert vite under rettssaken. hvorfor tror du det skal være offentlig nå? 

Ja, det skal bli spennende å se hvor grundig politiet har etterforsket.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

De kritiserers for å ikke stå opp mot vold. Mette Marit kunne stått opp for Juliane. Kronprinsen kunne stått opp for Juliane. De valgte sin rett, i å ikke si noen ting.

Enig - det er så vanvittig stygt gjort av dem at jeg får ikke sagt det. 

• Liker 2
  • Nyttig 4

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...