Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang, også om natten. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Fremhevede innlegg

Skrevet

Tråden er ryddet for brukerdebatt og spekulasjoner. Minner om at dette ikke er en generell tråd om rusmisbruk, ønsker man å diskutere dette må det tas i egne tråder. 

Forumansvarlig

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet
Kvittre skrev (2 timer siden):

Hvem er vedkommende? Amfetamin er jo fattigmannsdop, du aner ikke hva det inneholder. Har sett folk i psykose i 2 døgn på den dritten. Sett folk fråde. Kjenner til et dødsfall hvor en bekjent sniffet primært rottegift.  Hvis en jeg er glad i først skal ruse seg så foretrekker jeg at vedkommende har råd til kvalitets kokain ja.  

Jeg hadde aldri støttet noen med penger til dop - selvom det hadde vært som du sier kvalitets-kokain. 

Men det var ikke det som var temaet her. Det var det at ingen av de rusmisbrukerne jeg kjenner til har bedt om hjelp før de nådde bunnen. Og før de selv ber om hjelp er det lite å gjøre som utenforstående. Tenker at ved å fore en rusmisbruker med penger til dop så er man med på å forlenge lidelsen og avhengigheten. 

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Skrevet
Gulline skrev (27 minutter siden):

Jeg hadde aldri støttet noen med penger til dop - selvom det hadde vært som du sier kvalitets-kokain. 

Men det var ikke det som var temaet her. Det var det at ingen av de rusmisbrukerne jeg kjenner til har bedt om hjelp før de nådde bunnen. Og før de selv ber om hjelp er det lite å gjøre som utenforstående. Tenker at ved å fore en rusmisbruker med penger til dop så er man med på å forlenge lidelsen og avhengigheten. 

Jeg skrev ikke at jeg hadde gitt noen penger til dop. Jeg skrev at jeg er glad de jeg er glad i har penger til skikkelig dop når de først skal ruse seg. De bekjente jeg hadde som nådde bunden kan jo ikke hjelpes , de er døde. 
så jobber jeg i boligkontoret , der folk vil ha Marius heller enn i leilighet på Frogner, hvor det går i amfetamin i mangel på penger og høy rekruttering til heroin. Vi anbefaler sterk folk og ikke dele sprøytespisser når de flytter inn. 

jeg tenker det er greit at Marius bor på Frogner , kommunen har nok med det som er. Hadde en kompis som fikk kutta pengestrømmen med lommepenger av far når far fant ut at han brukte penger på kokain og ikke bare dyre klokker og klær . Så da gikk han over til billige varer. Han nådde bunnen, og ingen kan hjelpe han nå.  Jeg vet pokker ikke hva jeg hadde gjort om jeg var moren til Marius, jeg ville nok ikke gitt han dop nei, men jeg ville prøvd og holde han i et miljø med lite overdoser . Så Frogner heller enn bolig. 

• Liker 4
  • Nyttig 4
Skrevet (endret)
Bombibit skrev (På 30.11.2025 den 16.54):

Kommer ikke til å skje. 

Hvorfor tror du ikke det? Fremstår som statsadvokaten har en god del bevis ikke minst fra MBH sin filming med sin egen telefon. Jo da, satser på at bevisene holder. Men tror nok dessverre ikke på at han får mer enn 5 år maks. Tipper 3-til 5 basert på lignende saker. Norsk strafferett er altfor mild når det gjelder overgrep og vold dessverre. Blir helt matt noen ganger av voldteksdømte som kun får et par til tre år i fengsel og hvordan det må føles for ofrene. En skam for rettssystemet og den alminnelige rettsfølelse! Når det er sagt så er det  veldig straffeskjerpende med gjentatte forbrytelser og overtredelse av mange ulike straffebestemmelser av ulik karakter. Tyder på fast forbrytersk forsett, og der utviser han virkelig et mønster som er straffeskjerpende å vektlegge. 

Endret av Reisejenta
  • Liker 4
Skrevet
Gulline skrev (4 timer siden):

Blir kanskje flisespikkeri, men Kokain av I dag har jo blitt såpass billig at det er greit gor de fleste. Selvsagt blir det litt forskjell om en skal ha hbitsnipp førstesortering, men mye sier meg at Marius ikke er der.

Om en har rusproblemer får en alltid tak i midler i Norges land.

• Liker 2
Skrevet
Kvittre skrev (3 timer siden):

Jeg skrev ikke at jeg hadde gitt noen penger til dop. Jeg skrev at jeg er glad de jeg er glad i har penger til skikkelig dop når de først skal ruse seg. De bekjente jeg hadde som nådde bunden kan jo ikke hjelpes , de er døde. 
så jobber jeg i boligkontoret , der folk vil ha Marius heller enn i leilighet på Frogner, hvor det går i amfetamin i mangel på penger og høy rekruttering til heroin. Vi anbefaler sterk folk og ikke dele sprøytespisser når de flytter inn. 

jeg tenker det er greit at Marius bor på Frogner , kommunen har nok med det som er. Hadde en kompis som fikk kutta pengestrømmen med lommepenger av far når far fant ut at han brukte penger på kokain og ikke bare dyre klokker og klær . Så da gikk han over til billige varer. Han nådde bunnen, og ingen kan hjelpe han nå.  Jeg vet pokker ikke hva jeg hadde gjort om jeg var moren til Marius, jeg ville nok ikke gitt han dop nei, men jeg ville prøvd og holde han i et miljø med lite overdoser . Så Frogner heller enn bolig. 

Da har vi klart forskjellige erfaringer. Min erfaring er fra å leie leilighet på det ordinære boligmarkedet, slik de fleste unge gjør idag. Man får ikke automatisk et bedre liv i rus av at familien har nok penger til luksusboliger og hvor tilgangen til kokain så og si er ubegrenset. Klart det er en utfordring å måtte klare seg selv økonomisk, men det er sånn det vil være resten av livet som rusfri så man kan like gjerne starte med en gang. Jeg er ganske sikker på at det er verre å komme seg ut av et liv i rus om man aldri kjenner på kroppen hva det vil si å ha lite penger og aldri har måttet gjøre noe for å skaffe seg en levelig inntekt. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 4
Skrevet
AdonisFFM skrev (2 minutter siden):

Blir kanskje flisespikkeri, men Kokain av I dag har jo blitt såpass billig at det er greit gor de fleste. Selvsagt blir det litt forskjell om en skal ha hbitsnipp førstesortering, men mye sier meg at Marius ikke er der.

Om en har rusproblemer får en alltid tak i midler i Norges land.

Det er helt sant. Rus er ødeleggende og risikosport for folk enten man bruker amfetamin eller kokain. Som mor hadde jeg ikke følt meg tryggere fordi jeg skaffet barnet mitt luksusbolig og omgang med rikfolk og den beste kokainen. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (19 minutter siden):

Da har vi klart forskjellige erfaringer. Min erfaring er fra å leie leilighet på det ordinære boligmarkedet, slik de fleste unge gjør idag. Man får ikke automatisk et bedre liv i rus av at familien har nok penger til luksusboliger og hvor tilgangen til kokain så og si er ubegrenset. Klart det er en utfordring å måtte klare seg selv økonomisk, men det er sånn det vil være resten av livet som rusfri så man kan like gjerne starte med en gang. Jeg er ganske sikker på at det er verre å komme seg ut av et liv i rus om man aldri kjenner på kroppen hva det vil si å ha lite penger og aldri har måttet gjøre noe for å skaffe seg en levelig inntekt. 

Det uthevede: Uten noe relevant erfaring tenker jeg det samme. Selvsagt har det vært lett for Marius å opprettholde livsstilen, og ikke ha et veldig stort ønske om å endre seg, når tilgang på kokain og penger til det, har vært så lett tilgjengelig. Ser for meg at hans vennekrets også har bidratt mye her. Jeg, igjen uten relevant erfaring, tenker at det hadde vært verdt å prøve å la Marius ta ansvar selv, omså bare litt. Om han kjenner på kroppen hvordan økonomien roter seg til, så kanskje det kunne motivert til en faktisk endring. Det som har foregått hittil, har hvert fall tilsynelatende ikke bidratt til ønske om endring. Som jeg nevnte tidligere også; å få minst 20 000 i mnd som skulle gå til livsopphold, men å bruke det på rus, viser at han ikke akkurat har et anstrengt forhold til penger. Han har jo ikke hatt noe problem med å la andre ta den økonomiske støyten, mens han har prioritert annerledes. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 minutter siden):

Det uthevede: Uten noe relevant erfaring tenker jeg det samme. Selvsagt har det vært lett for Marius å opprettholde livsstilen, og ikke ha et veldig stort ønske om å endre seg, når tilgang på kokain og penger til det, har vært så lett tilgjengelig. Ser for meg at hans vennekrets også har bidratt mye her. Jeg, igjen uten relevant erfaring, tenker at det hadde vært verdt å prøve å la Marius ta ansvar selv, omså bare litt. Om han kjenner på kroppen hvordan økonomien roter seg til, så kanskje det kunne motivert til en faktisk endring. Det som har foregått hittil, har hvert fall tilsynelatende ikke bidratt til ønske om endring. Som jeg nevnte tidligere også; å få minst 20 000 i mnd som skulle gå til livsopphold, men å bruke det på rus, viser at han ikke akkurat har et anstrengt forhold til penger. Han har jo ikke hatt noe problem med å la andre ta den økonomiske støyten, mens han har prioritert annerledes. 

Det er sant. Jeg har til dags dato aldri fått et inntrykk av at han VIRKELIG ønsker å endre livet sitt. Det brevet "han" (advokaten) skrev etter han ble tatt viste langt på vei at det ikke var noe som kom fra hjertet, men antagelig noe noen hadde tvunget fram. Rehab-oppholdet i London viste også at han egentlig ikke var interessert i å bli rusfri da ... igjen tenker jeg det var noe som ble tvunget på ham i forsøk på å redde stumpene av ryktet hans. Til politiet gav han klar beskjed at han ikke kom til å kutte ut "vennene" sine for de hadde han hatt i over 10 år. Selvom politiet nesten bad ham om det. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Gulline skrev (16 minutter siden):

Det er sant. Jeg har til dags dato aldri fått et inntrykk av at han VIRKELIG ønsker å endre livet sitt. Det brevet "han" (advokaten) skrev etter han ble tatt viste langt på vei at det ikke var noe som kom fra hjertet, men antagelig noe noen hadde tvunget fram. Rehab-oppholdet i London viste også at han egentlig ikke var interessert i å bli rusfri da ... igjen tenker jeg det var noe som ble tvunget på ham i forsøk på å redde stumpene av ryktet hans. Til politiet gav han klar beskjed at han ikke kom til å kutte ut "vennene" sine for de hadde han hatt i over 10 år. Selvom politiet nesten bad ham om det. 

Nettopp! En avskyelig bortskjemt kriminell voldsmann som på ingen måte ønsker å endre atferd, men fortsatt tror at ingen regler eller begrensninger gjelder for han og fortsetter i samme spor. Akkurat dette mønsteret kommer nok statsadvokaten til å bruke en del tid på i retten når det gjelde hensynsløs atferd. Det er virkelig nok å ta av, og det mest tragikomiske er jo at han har vært så dum og trodd at regler ikke gjelder for han at selv har fremskaffet mange av bevisene. Om det er arroganse eller ren dumskap er ikke så godt å si, antagelig en god blanding. 

• Liker 14
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Skrevet
Gulline skrev (28 minutter siden):

Nei, er lite som tyder på at han vil legge vekk arrogansen sin, på flere områder. Det ser vi jo både med måten han gang på gang bryter besøksforbud, hvordan han viser finger til Se&Hør, hvordan han viser at han slo med flat hånd, at han fremdeles er på byen osv. Og det du sier ang å ikke ville kutte ut venner. Er det ikke sånn at hvis man ønsker å bli rusfri, bør man fjerne seg fra de menneskene og det miljøet som bidrar til avhengigheten?

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
pøbelsara skrev (11 timer siden):

Jeg tenker at det er innafor å anta at noen betaler for dette. Men droppe spekulasjonene om hvem, all den tid det er flere muligheter her.

Jeg mener det er av offentlig interesse at vi får vite om pengene kommer fra skattebetalerne eller ikke.

Derfor synes jeg det er en opplagt case for gravejournalister å finne ut av. For det ville jo vært hinsides dersom husleien hadde vært betalt av oss skattebetalere. Og omvendt - om pengene kommer fra annet hold- er jo det jo betryggende også, og veldig greit å vite om.

• Liker 14
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
-Pusheen- skrev (2 timer siden):

Nei, er lite som tyder på at han vil legge vekk arrogansen sin, på flere områder. Det ser vi jo både med måten han gang på gang bryter besøksforbud, hvordan han viser finger til Se&Hør, hvordan han viser at han slo med flat hånd, at han fremdeles er på byen osv. Og det du sier ang å ikke ville kutte ut venner. Er det ikke sånn at hvis man ønsker å bli rusfri, bør man fjerne seg fra de menneskene og det miljøet som bidrar til avhengigheten?

Det miljøet og livsstilen er ihvertfall med på å opprettholde avhengigheten. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
Gulline skrev (5 minutter siden):

Det miljøet og livsstilen er ihvertfall med på å opprettholde avhengigheten. 

Definitivt. 

• Liker 3
Skrevet
Kvittre skrev (14 timer siden):

Moderator kan gjerne fjerne denne posten, men svarer på det oven. 

La deg tenke på det som en omvendt U. Den virkelige bunnen, er ikke et godt sted å komme opp fra, som du skriver så ender det alt for ofte med døden. Hjemløs uten sosialt nettverk eller praktisk tilgang til helsetjenester, nei det er ikke et sted som får folk å reorientere livet sitt. Men det å få god økonomisk støtte, eller mer forenklet, leve et økonomisk bekymringsløst liv, er også noe som reduserer sannsynligheten for å bli motivert å endre livet sitt. 

• Liker 4
Skrevet

Man kan ikke redde noen som ikke vil reddes, og det må være mer galt med denne mannen enn kun rusmisbruk. De fleste narkomane er ikke serieovergripere. 

Jeg syns det blir helt feil å kritisere de pårørende for hva en voksen mann bedriver, jeg er ganske sikker på at de har gjort alt i sin makt for å gjøre det beste for sønnen sin. Det må være den ultimate sorg å se sitt barn gå til grunne på denne måten. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Hallepalle2 skrev (30 minutter siden):

Man kan ikke redde noen som ikke vil reddes, og det må være mer galt med denne mannen enn kun rusmisbruk. De fleste narkomane er ikke serieovergripere. 

Jeg syns det blir helt feil å kritisere de pårørende for hva en voksen mann bedriver, jeg er ganske sikker på at de har gjort alt i sin makt for å gjøre det beste for sønnen sin. Det må være den ultimate sorg å se sitt barn gå til grunne på denne måten. 

Helt enig i alt dette. :jepp: 

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet (endret)
Hallepalle2 skrev (2 timer siden):

At de har gjort det de tror er best - helt sikkert.

At han har utnyttet det - også helt sikkert. 

Derfor har jeg argumentert for at det hadde vært greit å la ham ta litt ansvar selv, og ikke forsøke å fikse ting for han. Siden det åpenbart er helt feil strategi. Tror det kun gir motivasjon til å fortsette i samme uansvarlige spor. Han trenger liksom ikke å bli reddet hvis han ikke trenger det. Han har sikkert hatt det ganske behagelig på flere områder, inntil nylig hvert fall.

Endret av -Pusheen-
  • Nyttig 3
Skrevet
Hallepalle2 skrev (2 timer siden):

Om 'alt i sin makt' er å la ting man vet om fortsette (råkjøring hvor man skryter av å nesten kjøre på garden, støtte med penger selv om ex'er sier han kjøper narkotika for pengene og husly selv om man vet at fyren har voldtatt på eiendommen) har du vel rett i det.

Personlig tenker jeg både PST og HM har noen lange dager med evaluering forran seg. Man lar Norges verste narkomiljøer ha foten i døra på det som skal være ett av norges sikreste steder. Man vet om MBHs nettverk, men lar likevel vanviddet fortsette.

Når man sier man skal komme tilbake til ofre for sin stesønns vold og ikke gjør det, er det ikke akuratt 'alt i sin makt' for meg. Det er ghosting, feigt og stygt. Like feigt som å ta med MBH på ferie 2 uker før tiltalebeslutningen når man vet hvilken sosial påvirkningsmakt man har.

• Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 12
Skrevet

Det er vel neppe "Norges verste natkomiljø" han er inne i. Sikkert nok ikke  Unge Høyre eller indremisjonen, men en skal ikke gjøre dette verre enn det er.

Inntrykket er vel også at han aldri har hatt narkogjeld eller vært involvert i voldsoppgjør.

Har han nått bunnen? Kanskje med hensyn til den bakgrunnen han tross alt har. Marius trenger et miljøskifte, rehabilitering på et sted fjernt fra Oslo og en framtid hvor rusen ikke lenger kontrollerer ham.  

Gulline skrev (13 timer siden):

Det er helt sant. Rus er ødeleggende og risikosport for folk enten man bruker amfetamin eller kokain. Som mor hadde jeg ikke følt meg tryggere fordi jeg skaffet barnet mitt luksusbolig og omgang med rikfolk og den beste kokainen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...