Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
PusheenPusheen skrev (9 minutter siden):

Tja, det var vel ordlyden din som fikk det til å høres ut som at vi ikke burde/kunne diskutere det. Ellers enig i det du skriver. 

Helt ok å dislutere det, men følte fokuset på det som var viktig forsvandt litt. For diagnosene hans er mindre viktig i det store bilde. Han VET alt han har drevet med er rivende galt. Men han har levd det livet fullt ut, ja nesten med støtte fra skattebetalernes og foreldrenes penger. Det er så dobbeltstandard som det er mulig å få det.

• Liker 7
Skrevet
Thanos skrev (4 minutter siden):

Helt ok å dislutere det, men følte fokuset på det som var viktig forsvandt litt. For diagnosene hans er mindre viktig i det store bilde. Han VET alt han har drevet med er rivende galt. Men han har levd det livet fullt ut, ja nesten med støtte fra skattebetalernes og foreldrenes penger. Det er så dobbeltstandard som det er mulig å få det.

Det du sier der er helt sant og stemmer veldig med psykolog Rebekka Lossius sin ytring helt tilbake til august i fjor:

Sitat

For min del er dette et alvorlig brudd på tilliten til kronprinsfamilien. Skattebetalernes penger kan ikke gå til å finansiere et apparat som dekker over vold mot kvinner.

Hele ytringen hennes er her - for de som ikke har lest det før:

https://psykologisk.no/2024/08/for-min-del-er-dette-et-alvorlig-brudd-pa-tilliten-til-kronprinsfamilien/

• Liker 8
  • Nyttig 2
Skrevet
Thanos skrev (11 minutter siden):

Ja visst vet han. Å skylde på den ene eller den andre diagnosen er det ikke noe vits i sånn sett. Klart, noe kan ha medvirkende årsak, sammen med mange andre ting. Kompleks situasjon med mange faktorer.

• Liker 3
Skrevet
evahanshans skrev (21 minutter siden):

Siktelsene mot Høiby gjelder fortløpende forhold:

Ett tilfelle av voldtekt med samleie.

To tilfeller av voldtekt uten samleie.

Fire tilfeller av seksuelt krenkende atferd.

Ett tilfelle av mishandling i nære relasjoner.

To tilfeller av kroppskrenkelse

Ett tilfelle av skadeverk

Ett tilfelle av trusler

Fem brudd på besøksforbud

Ett tilfelle av forulemping av en polititjenestemann

Fem veitrafikklovbrudd.

https://www.nettavisen.no/kjendis/hoiby-siktelsene-stor-belastning/s/5-95-2505547

*5 brudd på veitrafikkloven? Inkluderer dette å kjøre i ruspåvirket tilstand?  Jeg regner med at han har fått førerkort beslaglagt.

*"forulemping" av politi. Nå sier jeg ikke at dette ikke skjer, men her har nok politiet en tendens til å overdrive. Ikke er jobben deres særs farlig heller. Mye høyere risiko å være fisker med egen båt. 

*Trusler og brudd på besøksforbud er vel også diffust. Det som OFTE er tilfelle er at personen som fikk innvilget besøksforbud ofte inviterer den som har det.  Her er det store mørketall.

*"seksuelt krenkende adferd" og "kroppskrenkelse" er vel heller ikke mye å rope om. Blir vel kanskje bot eller henlagt.

Mishandling og voldtektsanklage er jo alvorlig da. Det er vel disse som er viktige å belyse. Likedan kan jo skadeverk være alvorlig... eller ingenting.

Hva i alle verden er "voldtekt uten samleie"? 

Uansett, det er vel liten tvil om at MBH har alvorlig beskyldning med hensyn til voldtekt. Vi får se hvordan denne ender opp.

Ellers er jo 5 brudd på veitrafikkloven sterke indikasjoner på rus og/eller psykisk lidelse. 

Skrevet
AdonisFFM skrev (Akkurat nå):

*5 brudd på veitrafikkloven? Inkluderer dette å kjøre i ruspåvirket tilstand?  Jeg regner med at han har fått førerkort beslaglagt.

*"forulemping" av politi. Nå sier jeg ikke at dette ikke skjer, men her har nok politiet en tendens til å overdrive. Ikke er jobben deres særs farlig heller. Mye høyere risiko å være fisker med egen båt. 

*Trusler og brudd på besøksforbud er vel også diffust. Det som OFTE er tilfelle er at personen som fikk innvilget besøksforbud ofte inviterer den som har det.  Her er det store mørketall.

*"seksuelt krenkende adferd" og "kroppskrenkelse" er vel heller ikke mye å rope om. Blir vel kanskje bot eller henlagt.

Mishandling og voldtektsanklage er jo alvorlig da. Det er vel disse som er viktige å belyse. Likedan kan jo skadeverk være alvorlig... eller ingenting.

Hva i alle verden er "voldtekt uten samleie"? 

Uansett, det er vel liten tvil om at MBH har alvorlig beskyldning med hensyn til voldtekt. Vi får se hvordan denne ender opp.

Ellers er jo 5 brudd på veitrafikkloven sterke indikasjoner på rus og/eller psykisk lidelse. 

Blir helt matt av forsøket på minimere det han faktisk er siktet for.

Hjelpes.

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 10
Skrevet
evahanshans skrev (25 minutter siden):

Absolutt. Trenger bare litt rettledning, så går nok dette fint.

Tror nok ikke det holder med LITT rettleiing. Han trenger en streng føring og en god plan med hensyn til å bli kvitt rusproblemer.

To år på avrusning med langtidsrehabilitering så får en se utifra resultatene her hvordan føringene for straff skal bli.  Dette hadde vært ideellt for Marius.

• Liker 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (1 minutt siden):

Jeg regner med at han har fått førerkort beslaglagt.

Neida, han fikk førerkortet tilbake relativt raskt.

Er litt forskjell på Jørgen hattemaker og kong Salomo, må vite.

• Liker 2
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet

Tror nok ikke det holder med LITT rettleiing. Han trenger en streng føring og en god plan med hensyn til å bli kvitt rusproblemer.

To år på avrusning med langtidsrehabilitering så får en se utifra resultatene her hvordan føringene for straff skal bli.  Dette hadde vært ideellt for Marius.

Man kan ikke rehabilitere mennesker med enkelte diagnoser.

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet
evahanshans skrev (1 minutt siden):

Blir helt matt av forsøket på minimere det han faktisk er siktet for.

Hjelpes.

Jeg minimere det jo ikke. Understreker at han har alvorlige anklager imot seg. Bruddene på veitrafikkloven tyder også på store karaktersvekkelser 

Skrevet

Jeg minimere det jo ikke. Understreker at han har alvorlige anklager imot seg. Bruddene på veitrafikkloven tyder også på store karaktersvekkelser 

Da får du ordlegge deg bedre.

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Rusproblemer? Det er vel det minst alvorlige problemet hans. 

• Liker 6
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
evahanshans skrev (1 minutt siden):

Neida, han fikk førerkortet tilbake relativt raskt.

Er litt forskjell på Jørgen hattemaker og kong Salomo, må vite.

Det høres merkelig ut. Jeg tror ikke han burde hatt sertifikat før en langvarig behandling hadde funnet sted. 

Ja, enig i at retten ikke er like for alle. Det vil en nok også se i resterende saker.

Skrevet
Sur sitron skrev (1 minutt siden):

Rusproblemer? Det er vel det minst alvorlige problemet hans. 

Hva???

Er du klar over hvor skadelig langvarige rusproblemer er? Det forkorter livet til de fleste med 5-10 år og ofte mer. Kostnadene fir samfunnet er astronomiske og tilbakefallsprosenten er veldig høy.

Dessverre gjør vi i Norge en for dårlig jobb med rusbehandling. Er selv i bransjen på privat basis og er sterk tilhenger av helhetlig "angrep" på problemet. I Marius' sitt tilfelle virker det å være mye blandingsmisbruk med kokain og alkohol. Samtidig er hasjbruken noe som vil bryte ned hans viljestyrke og evne til å reparere seg selv.

Jeg dømmer ingen, men det er klart at han trenger mye hjelp.

• Liker 1
Skrevet
Nymerïa skrev (1 minutt siden):

Det er enda større forskjell på 50 og 18, som var poenget mitt. En person i tråden mente at IA ikke var egnet til å være dronning på grunn av uttalelsen om forbilde, uten å si noe om at HM ikke var egnet. For det første forventer jeg mer av en 50-åring enn en tenåring, for det andre har HM faktisk hatt mye mer han kunne ha foretatt seg. Og han har sannsynligvis visst mer også jf stjålet sølvtøy og bensinkort.

Det er helt absurd å gå i strupen på IA her og la HM gå fri.

Jeg håper IA skjønner at hun ikke har noe ansvar for rotet til de voksne og holder seg unna. Hvis det at hun på 18 kommer med et kompliment til bror i en festtale er mer graverende enn at far som 50-åring lar en voksen rusmisbruker få fri tilgang til familiens hjem, så er vi så forskjellige at vi ikke blir enige uansett.

Enig i det. Jeg mener at ingen av dem egner seg - ihvertfall ikke før de offentlig går ut, beklager oppførselen til MBH og sier at de tar fullstendig avstand fra det han er siktet for. Og ikke minst bør de vise det med å slutte å bruke skattebetalernes penger på å fø på ham. Så lenge de fortsetter som før (HM og MM) fortjener de ingen støtte i det norske folk. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hva???

Er du klar over hvor skadelig langvarige rusproblemer er? Det forkorter livet til de fleste med 5-10 år og ofte mer. Kostnadene fir samfunnet er astronomiske og tilbakefallsprosenten er veldig høy.

Dessverre gjør vi i Norge en for dårlig jobb med rusbehandling. Er selv i bransjen på privat basis og er sterk tilhenger av helhetlig "angrep" på problemet. I Marius' sitt tilfelle virker det å være mye blandingsmisbruk med kokain og alkohol. Samtidig er hasjbruken noe som vil bryte ned hans viljestyrke og evne til å reparere seg selv.

Og så? Hans valg. Tenk heller på de han har skadet fysisk og psykisk med sin syke oppførsel. 

• Liker 5
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AdonisFFM skrev (3 minutter siden):

Han kunne kanskje ha blitt hjulpet for 20 år siden. For sent nå.

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
Sur sitron skrev (Akkurat nå):

Og så? Hans valg. 

"Valg"?   Folk som utvikler rusavhengighet lider ofte av en sykdom.  Alkoholisme er en ALVORLIG lidelse som trenger aksept som en sykdom.  Likedan er det STORE situasjoner med arvelighet her, noe som er spesielt sannsynlig i Marius' tilfelle med begge foreldre som har hatt det problemet. Jeg ville ikke blitt overasket om en studerte besteforeldre og fant historie der og, som alkoholisme.

Jeg mener faktisk at folk med rusproblemer OG diagnose ikke burde fått beholde sertifikat. Ikke bare for allmennpreventiv grunn, men også for å incentiver en vei imot rusfrihet.

Marius burde IKKE hatt tilgang til kjøretøy. Her har det sviktet (også).

• Liker 2
Skrevet
AdonisFFM skrev (5 minutter siden):

Hva???

Han trenger også mye straff, om tiltalene stemmer.

Man må faktisk gjøre opp for seg når man voldtar, slår, truer og holder på. Det holder ikke bare med 'dakars Marius'. Om en aldri får oppleve konsekvenser så kommer jo dette til å fortsette så fort han er i den såkalte 'rusbehandlingen' du tilråder. Man kan ikke tvinge folk til å bli rusfrie, ihvertfall ikke uten å ha dem i fengsel eller forvaring, og selv der er det store problemer med smugling inn bak murene.

• Liker 9
  • Hjerte 1
Skrevet
evahanshans skrev (3 minutter siden):

Han kunne kanskje ha blitt hjulpet for 20 år siden. For sent nå.

Han er jo veldig ung. Vi behandler jo rusmisbrukere i 40 og 50-årene. Marius er her en relativt ung rusmisbruker og rehabiliteringspotensialet er bra.

Skrevet

Marius burde IKKE hatt tilgang til kjøretøy. Her har det sviktet (også).

Men kronprinsparet har jo bare hjulpet ham når de har bekostet dyre kjøretøy, inkludert drivstoff.

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...