Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Justlooking
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillatter ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

siesta skrev (51 minutter siden):

Enig i det. Men hvor er disse foreldrene ?? Det sies at hun er voksen , men hun må jo ha noen rundt seg som kan hjelpe?? 

Ikke alle har det dessverre. 

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Felis skrev (11 timer siden):

Det er vondt å lese hvor alene Nora har følt seg, og at hun har gått rundt og trodd at hun var problemet. Men samtidig er det helt vanlig at ofre for partnervold går i seg selv og gransker egen oppførsel, for de får ofte beskjed om at hadde ikke du gjort sånn, eller sagt det, så hadde ikke jeg trengt å... Look what you made me do.

Samtidig stusser jeg litt, for Nora har pratet mye om de gode samtalene hun har hatt med Mette Marit om problemene hun sto i. Mette Marit visste jo at hun ikke var alene... Hun fikk jo en tekstmelding i januar 23, som fortalte henne at Marius også banket Juliane. Hvorfor i all verden har kronprinsessen vår ikke formidlet dette til sønnens fortvilte kjæreste? Hun vet jo mye om vold i nære relasjoner, som beskytter av krisesenter osv. Hun må jo kjenne til mekanismene som isolerer ofre for partnervold? Men i stedet for å si noe, og oppmuntre jenta til å anmelde, eller komme seg unna, så har hun latt henne leve i troen på at hun er problemet? 

Det er virkelig hjerterått!

Hvilke problemer snakket hun med Mette-Marit om?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (22 minutter siden):

Det er masse media ikke har turd å skrive. Ingen kan nekte for det, til og med Se og Hør sitter på materiale de ikke har skrevet. 

Kongehuset har ufortjent stor makt i samfunnet.
Har dere ikke hørt lydfilene med MBH og politiet? Hvor MBH sier nærmest rett ut at han er untouchable. "De har ikke lov til å skrive".

Og hva foregikk i retten igår? 

https://www.tv2.no/video/nyheter/apenbart-eksempel-pa-spesialbehandling/cpMJHQi6bl-20272685

Les innlegget jeg siterte på nytt. Ikke alt handler om pondus, vet du, men om faglige vurderinger. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen av oss vet sannheten her. Man må ha hele historien og alle detaljene før man kan forstå hele bildet. Min analyse er at Marius har hatt enorme utfordringer med å leve det livet han ble tvunget til å leve. Og at man kanskje ikke har håndtert det slik det burde blitt håndtert. Han ble ikke en rusmisbruker og notorisk kvinnemishandler over natten. Jeg kan tenke meg at med kronprinsparets travle timeplan, tre barn og vet ikke hva, så er det sikkert ingen som hadde tid til å gi Marius den hjelpen han hadde behov for. Jeg ønsker ikke delta i denne «henge ut i gapestokk «mentaliteten. Det er en veldig enkel tankegang. Mannen trenger hjelp. Det er det eneste han trenger. Og jeg syns faktisk at man burde slutte med all den synsingen og sladderen og heller snakke om det opplagte: dette er en ødelagt mann. 
Jeg tror ikke han har det bra. Faktisk tenker jeg at det er stor sjanse for at han aldri kommer seg etter dette. Og det er så utrolig synd, for absolutt alle mennesker kan forandre seg. Med vilje, rett hjelp og anger, så fortjener folk en ny sjanse. Man kan starte på nytt. Jeg kommer alltid til å heie på det, for det er verdiene vi har i dette landet. Jeg har en sønn selv og jeg synes forferdelig synd på Mette Marit. Hun har vært et godt forbilde, alle de årene hun har vært kronprinsesse. Tror folk skal slite med å finne mye galt på henne. Jeg tror dette her har vært fullstendig utenfor hennes hender. Men de har ønsket at han bor nær dem, for å prøve å få kontroll. Men de har ikke klart det. Jeg mistenker sterkt at Marius har fått mange goder, og lite plikter. Samtidig som han har følt på å ikke høre til. Sikkert mye stigma. Han er liksom ikke ekte kongelig, som sine søsken. Likevel del av hele showet. 

Mannen er syk. Meget syk. Og tenker denne mobben som folk har samlet seg i, både media og hvermannsen, hva hjelper det? Gjort er gjort, nå kommer straffen. Og etter det? Skal vi gå rundt og spre hat? Løsningen er at mannen får hjelp og deretter blanke ark. En ny sjanse. Jeg er bare stygt redd for at alt dette hatet resulterer i at han gir opp før han har prøvd. Dette er tragisk. 

• Liker 9
  • Hjerte 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (7 minutter siden):

Ingen av oss vet sannheten her. Man må ha hele historien og alle detaljene før man kan forstå hele bildet. Min analyse er at Marius har hatt enorme utfordringer med å leve det livet han ble tvunget til å leve. Og at man kanskje ikke har håndtert det slik det burde blitt håndtert. Han ble ikke en rusmisbruker og notorisk kvinnemishandler over natten. Jeg kan tenke meg at med kronprinsparets travle timeplan, tre barn og vet ikke hva, så er det sikkert ingen som hadde tid til å gi Marius den hjelpen han hadde behov for. Jeg ønsker ikke delta i denne «henge ut i gapestokk «mentaliteten. Det er en veldig enkel tankegang. Mannen trenger hjelp. Det er det eneste han trenger. Og jeg syns faktisk at man burde slutte med all den synsingen og sladderen og heller snakke om det opplagte: dette er en ødelagt mann. 
Jeg tror ikke han har det bra. Faktisk tenker jeg at det er stor sjanse for at han aldri kommer seg etter dette. Og det er så utrolig synd, for absolutt alle mennesker kan forandre seg. Med vilje, rett hjelp og anger, så fortjener folk en ny sjanse. Man kan starte på nytt. Jeg kommer alltid til å heie på det, for det er verdiene vi har i dette landet. Jeg har en sønn selv og jeg synes forferdelig synd på Mette Marit. Hun har vært et godt forbilde, alle de årene hun har vært kronprinsesse. Tror folk skal slite med å finne mye galt på henne. Jeg tror dette her har vært fullstendig utenfor hennes hender. Men de har ønsket at han bor nær dem, for å prøve å få kontroll. Men de har ikke klart det. Jeg mistenker sterkt at Marius har fått mange goder, og lite plikter. Samtidig som han har følt på å ikke høre til. Sikkert mye stigma. Han er liksom ikke ekte kongelig, som sine søsken. Likevel del av hele showet. 

Mannen er syk. Meget syk. Og tenker denne mobben som folk har samlet seg i, både media og hvermannsen, hva hjelper det? Gjort er gjort, nå kommer straffen. Og etter det? Skal vi gå rundt og spre hat? Løsningen er at mannen får hjelp og deretter blanke ark. En ny sjanse. Jeg er bare stygt redd for at alt dette hatet resulterer i at han gir opp før han har prøvd. Dette er tragisk. 

Jeg tror ikke noen blir rusmisbruker og kvinnemishandler over natten, men jeg synes det er viktig å belyse om han kunne fått hjelp tidligere - slik at det var færre offere. Hvem har visst hva? Har familien eller pressen holdt hans kriminelle adferd skjult? 
Jeg er enig i at dette er en syk mann, og vi vet ikke nok om hva hvem har visst og ikke minst hva som har blitt dekket over fordi han er sønn av MM. Alle som begår straffbare handlinger fortjener en ryddig rettsprosess og en rettferdig dom - også MBH. Men mine tanker og ønsker for en god fremtid går først og fremst til hans offere. Man har ikke blanke ark etter å ha traumatisert et annet menneske, og det har ikke offere heller. 

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (29 minutter siden):

Helt enig

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Møkkalei skrev (3 timer siden):

Dette er klassisk klassejuss, blandet med falske assosiasjoner og vilde spekulasjoner. 

Heldigvis vet vi lite om Marius helse. Men du som andre i denne tråden har av enn eller annen grunn stort behov å spekulere om hans helse. Men uten å fortelle hva du mener med for eksempel "meget syk". 

Vi vet litt mer om hans oppvekstvilkår. Han har enn mor som opplagt er meget hengiven, noen av oss kanskje tenker at det har gjort henne noe blind og kanskje ikke flink nok til å sette grenser. Han har en stefar som har gått "all in" i rollen som stefar. Det at Marius begynte på Alpinlinje på privatgymnas kan i stor grad skyldes stefaren som brukte mye tid sammen med Marius i utfor bakkene. Faren virker i perioder ikke å ha vært verdens beste pappa, men Marius hadde i mange år en stemor som såg på han som en av sønnene sine. 

Han er en del av en rik familie, med ekstrem høy sosial status, vokst opp i et område med meget godt oppvekstmiljø. Kanskje litt for mange foreldre som glemmer solidaritet og udmykhet i barneoppdragelsen. Familien har hatt en trygghet og fleksibilitet i rammevilkår som er sjelden god. Mye tid sammen på noen av hyttene, flere måneder når dem dro på utlandstur som familie mitt i skoleåret. Økonomi til privatgymnas tilpasset det familien tenker passet best. Stab rundt seg som ordnet mye av både det andre og tredje skiftet. 

Det at du spekulerer i at enn slik oppvekst skulle være en spesielt vanskelig oppvekst... Er både fjernt og en fornærmelse av alle de barn som vokser opp i skikkelig tøffe oppvekstvilkår. Med fattigdom, fysisk og seksuell mishandling, rus og psykiatri hos foreldre... Eller tenker du at Marius har hatt en slik tøff oppvekst. Skal HM ha banket han og MM, og MM har manglet evne til omsorg da hun stadig har vært ruset? Som er en type oppvekst som faktisk tusenvis av norske barn har.

Jeg håper at hvis han har helseproblemer, at han skal oppleve helsemessig bedring. Hadde jeg møtt han som behandler så hadde jeg selvfølgelig gjort mitt beste for å hjelpe han med hans helseproblemer, som vi gjør uansett av hva folk har gjort av ugreie ting mot andre. 

Men denne saken handler ikke om helseutfordringer som Marius eventuelt har. Saken handler om hans omfattende kriminalitet, da spesielt vold og seksuelt vold mot kvinner. 

Som er noe som lyser med sitt fravær i din post. Du fokuserer på spekulasjoner om private forhold i hans oppvekst, og spekulasjoner om hans helse. 

En ting har du rett i, sannsynligheten for at skal begynne å behandle kvinner med verdighet og respekt i fremtiden er ikke særlig stor utfra hva vi vet i denne saken. 

• Liker 18
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

siesta skrev (6 timer siden):

Det er klart voldsmannen har ansvaret. Men hvor er hennes foreldre. Jeg hadde om nødvendig låst henne inne (om det var min datter) for å unngå at hun møtte han!

Hvor er hans foreldre? Hadde det vært min sønn, hadde jeg låst han inne for å unngå at han møtte henne, eller andre. Siden vil likevel snakker om å låse voksne barn inne...

Endret av PusheenPusheen
Grammatikkfeil og korrigering
  • Liker 16
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

PusheenPusheen skrev (1 time siden):

Hvor er hans foreldre? Hadde det vært min sønn, hadde jeg låst han inne for å unngå at han møtte henne, eller andre. Siden vil likevel snakker om å låse voksne barn inne...

"

– De var bare superhyggelige og veldig skjønne. Og det var det første møtet. Det var litt absurd.

Haukland beskriver kronprinsfamilien som varme og kjærlighetsfulle. Men hun var veldig nervøs i starten og opptatt av «å gjøre ting riktig»." 

https://www.vg.no/rampelys/i/wARPdM/nora-haukland-om-det-foerste-moetet-med-marius-borg-hoeiby-jeg-sendte-ham-en-melding

Dette var kort tid etter JS hadde blitt ghostet når hun fortalte om vold til dem. Kan ikke tenke på det Nora beskriver som noe annet enn at dem fungerte som hjelpere til Marius når det gjelder å få, og beholde kjærester. Som er det motsatte som jeg hadde ønsket at jeg gjorde i en slik situasjon.

Endret av Fremmed fugl
  • Liker 8
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Friluftsdame skrev (20 timer siden):

Jeg tenker at hvordan HM og MM håndterer denne saken og står frem i de formelle rollene sine er avgjørende for tilliten til monarkiet. 

Akkurat nå synes jeg de fremstår som privatpersoner, og ikke i rollen. At man som foreldre til en voksen mann ikke tar avstand men viser respekt og støtte for selve mennesket er riktig. At man som Kronprins og Kronprinsesse ikke viser prinsipiell avstand fra rusmisbruk, vold og trusler uten å ta stilling til saken, synes jeg er svakt. 

De fremstår som to hjelpeløse foreldre som vil ha fred fra offentligheten, akkurat som Martha og Durek i Geiranger. De har åpenbart lagt sine formelle roller tilside. Rollen er ikke bare å kaste glans, men og å ha integritet og vise verdier/hva de står for overfor folket. Der synes jeg de mislykkes. Hva trenger vi da en kommende dronning og konge til? 

Har mistet tilitt til marius jeg iht hvordan han håndterer sin egen sak, og lar det gå utover sin egen familie, venner og ofre.

Han virker jo mer og mer som en kynisk mann, som rett og slett ikke  bryr seg så mye om andre.

Endret av Krokenguri
  • Liker 4
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (8 timer siden):

Har dere ikke hørt lydfilene med MBH og politiet? Hvor MBH sier nærmest rett ut at han er untouchable. "De har ikke lov til å skrive".

Ja, for ham tror vi på hans ord. Når det passer oss.

Endret av Aricia
  • Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Møkkalei skrev (8 timer siden):

Jeg ønsker ikke delta i denne «henge ut i gapestokk «mentaliteten. Det er en veldig enkel tankegang. Mannen trenger hjelp. Det er det eneste han trenger. Og jeg syns faktisk at man burde slutte med all den synsingen og sladderen og heller snakke om det opplagte: dette er en ødelagt mann. 
Jeg tror ikke han har det bra. Faktisk tenker jeg at det er stor sjanse for at han aldri kommer seg etter dette. Og det er så utrolig synd, for absolutt alle mennesker kan forandre seg. Med vilje, rett hjelp og anger, så fortjener folk en ny sjanse.

https://www.youtube.com/watch?v=N9HxblLX6A8

Visse folk utnytter sjansene de får. De er nærmest som rovdyr, og behandler sjansene sine som får (les: sau).

Endret av BørIkkeSkriveForMy
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (2 minutter siden):

Ja, for han tror vi på hans ord. Når det passer oss.

Dagbladet visste at han ble narko-tatt på Palmesus i 2017, men lot være å skrive om det. Selvom privatpersonen, Marius var på VIP-tribunen og oppgav hjemmeadresse slottet da ha ble tatt. 

https://www.dagbladet.no/nyheter/ble-narkotatt-pa-festival/81819303

• Liker 7
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

DaisyD skrev (5 minutter siden):

Dagbladet visste at han ble narko-tatt på Palmesus i 2017, men lot være å skrive om det. Selvom privatpersonen, Marius var på VIP-tribunen og oppgav hjemmeadresse slottet da ha ble tatt. 

Hvorfor har han drevet og oppgitt Slottet som adresse? Der har han da aldri bodd? Hvorfor ikke Skaugum?

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

hvalstad45 skrev (1 minutt siden):

Hvorfor har han drevet og oppgitt Slottet som adresse? Der har han da aldri bodd? Hvorfor ikke Skaugum?

Aner ikke - han sluttet vel med det etter at det ble oppstuss om det etter salg av luksusvarer på Finn hvor han også brukte slottet som adresse. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Purple Basil skrev (11 timer siden):

Jeg tenker at MBH forsøker å dytte skyld over på moren når det gjelder det simkortet. Jeg personlig tror ikke hun har knust mobilene hans og kastet simkortet, men er selvfølgelig åpen for at jeg kan ta feil.

Det jeg reagerer på med MM er blant annet at hun har dekket over MBHs kriminelle oppførsel i gud vet hvor mange år, og jeg tror også at hun hjalp sin voldelige sønn med sletting av beviser ved å varsle ham. Jeg tror også hun kunne vært i stand til å rydde i boligen før pågripelsen, men kan ta feil her og. Uansett, det hun har gjort er ille nok.

Om han dro henne inn bevisst  eller ubevisst  er jeg litt usikker på. Nå kjenner jeg ikke utsagnet hans , annet enn det media har gjengitt. Og for min del høres det ut som en forklaring med løgn, ser han ikke direkte beskylder henne men indirekte. Komentaren slik den er gjengitt, får mine tanker til å gå i retning ar han skrnger ut noe, for å unngå å svare. 

Rett og slett fordi det høres  akkurat ut som en løgn et lite barn kunne finne på å si.

Sitat: Etter det NRK får opplyst, har Høiby forklart at SIM-kortet stod i telefonen hans tidlegare same dag, men at han ikkje veit kven som tok det ut av telefonen eller kor det er no.

Og sitat: Etter det NRK får opplyst, skal han ha forklart at mora begynte å rydde huset medan han stod i dusjen. Årsaka skal ha vore at det var svært rotete der inne, får NRK opplyst.

https://www.nrk.no/norge/opplysningar-til-nrk_-marius-borg-hoiby-har-forklart-at-det-ikkje-var-han-som-fjerna-sim-kort-1.17110508

Så mitt intrykk er at dette er en dårlig  løgn,  om media har gjengitt dette riktig. Men kan selvsagt ta feil. 

Jeg vet allefall  at jeg også hadde kommet til å ta kontakt  med eget barn, om jeg fikk en tlf om noen av de skulle i arrest. Og lurt på hva i he...ete som foregår.  Og jeg hadde også ryddet opp rot og søl, om jeg da ikke har fått beskjed om å ikke gjøre det. Spesielt om jeg visste det skulle være arrestasjon på et annet sted.

Å klandre MM  for at hun fikk denne beskjeden, syntes jeg er rart. Det er isåfall ikke hennes valg at hun skulle kontaktes. Og jeg mener at de som kontaktet  hvem i kjeden av denne informasjonen  burde også vært tydelig  på hva hun ikke skal gjøre.

Ikke vet vi formålet med at hun fikk informasjonen heller. Men jeg mener at den som informerte  også  har et ansvar om å si fra ikke kontakt  marius,  og ikke rør leiligheten. Hvis det var viktig. 

Før man skal kritsierw henne her, syntes jeg faktisk slik informasjon  er relevant  å vite, før man retter  pekefinger  noe steder.

Uansett hvem som fjernet simkort og smadret tlf. Har det vært mulig, fordi politiet  tok et valg om å ikke arrestere han på Skaugum.  Og det valget, ser jeg ikke skal rettes pekefinger på iht sekundøre personer. Som da blir mistenkelig  gjorte her.

Marius fikk selv en tlf 33 minutter  før han møtte opp på jansløkka. Der er mer enn god nok tid til å fjerne simkort og smadre tlf selv, ink dusj

Man vet heller ikke om MM  varslet han om arrestasjon på tlf, eller når hun kom bort . Og hadde de ikke ransakelseordre på selve boligen, så  skal de jo ikke inn å ransake den i utgangspunktet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

DaisyD skrev (17 minutter siden):

Ja, og så? At media LAR VÆRE å skrive om denne saken av mange ulike grunner skrev jeg innlegg om i etterkant av Debatten. Se og Hør har også gjort det, lenge.

Å "la være" er ikke det samme som å "ikke ha lov". Redaksjoner tar valg om å ikke publisere saker hele tiden, oftere enn de tar valg om å publisere.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (Akkurat nå):

Ja, og så? At media LAR VÆRE å skrive om denne saken av mange ulike grunner skrev jeg innlegg om i etterkant av Debatten. Se og Hør har også gjort det, lenge.

Å "la være" er ikke det samme som å "ikke ha lov". Redaksjoner tar valg om å ikke publisere saker hele tiden, oftere enn de tar valg om å publisere.

De fleste fikk sjokk etter alt som er kommet for en dag de siste månedene. Tenker at media sitter på masse fra disse årene.
Jeg for min del ante ikke at han hadde rusproblemer - det har ikke stått skrevet et eneste sted. Litt merkelig at det går 10 år uten at media i det hele tatt nevner hans rusmisbruk. 

Hvorfor har ikke media nevnt rusen eller at han omgås folk fra tunge kriminelle miljøer? Fordi han er en privatperson? Har ikke anelse, jeg for min del. Men jeg forstår godt han selv mener at han er untouchable. 

• Liker 10
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

DaisyD skrev (1 minutt siden):

De fleste fikk sjokk etter alt som er kommet for en dag de siste månedene. Tenker at media sitter på masse fra disse årene.
Jeg for min del ante ikke at han hadde rusproblemer - det har ikke stått skrevet et eneste sted. Litt merkelig at det går 10 år uten at media i det hele tatt nevner hans rusmisbruk. 

Hvorfor har ikke media nevnt rusen eller at han omgås folk fra tunge kriminelle miljøer? Fordi han er en privatperson? Har ikke anelse, jeg for min del. Men jeg forstår godt han selv mener at han er untouchable. 

Det er ingen grunn til å tro at hans oppfatning av hvorfor media ikke har skrevet om ham sammenfaller med redaksjonenes egentlige grunner, slik du nettopp argumenterte for.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aricia skrev (1 minutt siden):

Det er ingen grunn til å tro at hans oppfatning av hvorfor media ikke har skrevet om ham sammenfaller med redaksjonenes egentlige grunner, slik du nettopp argumenterte for.

Det er ingen grunn til å ikke tro det heller. 

• Liker 5
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...