Gå til innhold

Marius Borg Høiby

Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Tråden blir fortløpende ryddet for spekulasjoner, personangrep, avsporinger og annet. Debatter rundt debatten vil også bli fjernet som avsporinger. Det vil derfor bli fjernet innlegg uten at det alltid legges igjen ryddemeldinger, nettopp pga det høye volumet vi har av innlegg og ryddinger i denne tråden. Om dere ønsker å etterspørre noe spesisfikt dere har blitt ryddet for, ta kontakt via "Private henvendelser Rampelyset"

Tråden kan i perioder bli stengt for moderering, eller ved stor pågang. 

Denne tråden omhandler Marius Borg Høiby. Diskusjoner rundt kongehuset skal gjøres i egen tråder som allerede eksisterer, samme med Märtha Louise og Durek Verrett. Omtale av privatpersoner i Marius sitt liv er fortsatt ikke lov og vil bli fjernet. 

Vi tillater ikke dobbeltråder på rampelys, og MBH samt kongefamilien er intet unntak. 

Anbefalte innlegg

Skrevet
Kønn skrev (1 time siden):

Er det normalen i kongerike Norge at fra en voldsmann er siktet til et avhør finner sted tar opp mot fire uker? 

Alle har rett til å nekte å la seg avhøre, så jeg skjønner ikke helt huffingen over tidsaspektet. I mellomtiden har det jo dessuten dukket opp to nye fornærmede, så det er jo ikke sånn at politiet sitter og tvinner tommeltotter og venter. Nå får de jo muligheten til å stille langt flere spørsmål.

• Liker 8
  • Nyttig 1
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Nei. Man får møtetid på stasjonen og må møte til den tiden, ellers blir man arrestert.

At MBH får velge selv når han vil snakke med politiet viser vennetjenester.

tull. Alle har rett til å nekte å la seg avhøre.

• Liker 12
Skrevet
Daisy_B skrev (3 minutter siden):

Jeg forstår poenget ditt, men det er likevel viktig å skille mellom spekulasjon og fakta. At kongehuset ikke har kommentert denne saken betyr ikke nødvendigvis at det er skjulte motiver eller at de ignorerer problemene. De kan velge å være tause for å ikke forverre situasjonen, for å unngå å påvirke pågående etterforskning. 

Jeg ser den, og er ikke uenig i at det antageligvis er strategien de går for -  av grunnene du nevner. Jeg derimot, syns de burde sagt noe - det for å unngå å selv bidra til spekulasjoner, bidra til å oppretteholde pågående mediaspetakkel og å "ytterligere opprøre et opprørt folk". 

Vil tro de først og fremst får råd fra andre om hva de skal gjøre. Så burde det sikkert etter at alt har lagt seg litt diskuteres om dette egentlig var gode råd eller ikke. 

• Liker 6
Skrevet
Anonio skrev (1 time siden):

Ja, men nå gikk ikke dette ut på om han vil snakke eller ikke. Det gikk ut på at han får så mye tid på å ikke møte på stasjonen.

Du eller jeg ville vært arrestert for lengst.

3 saker med vold i nære relasjoner, råkjøring, våpen, narko, nære relasjoner med folk i Foxtrot. Tyveri. Trusler.

Hva mer skal til? Politiet bør være ganske forsiktig med hvordan dette blir sett på i befolkningen. 

Hva er det du rører om?

Han ble jo arrestert 4. august, og satt et døgn i varetekt.

• Liker 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg så intervjuet med kronprinsen i Stavanger. Du ser tydelig at han er preget, og nesen får tårer i øynene når de stiller spørsmål om Marius. Han virker sjokkert eller skamfull? Hva mener dere? Det var litt ubehagelig intervju å se på. 

• Liker 7
  • Hjerte 3
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
Kønn skrev (59 minutter siden):

Personen jeg siterte virker så skråsikker i sine innlegg her på tråden så jeg måtte nesten spørre. Helt utrolig allmennkunnskap enkelte har både når det gjelder selvmord, juss og medienes rolle og arbeidsmetoder. For ikke å snakke om politiets prioriteringer. Noen vet til og med på hvilket tidspunkt nåværende dronning i Storbritannia var jomfru. Jeg bøyer meg i hatten 😊🙈

det er ikke du selv som er litt uopplyst da? merkelig å latterliggjøre folk for å inneha almennkunnskaper.

Endret av MissLucy
  • Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet
Salmonella skrev (38 minutter siden):

Hva var det Kronprinsen visste da? Her spekulerer du bare i hva de visste.

Han sa; Vi har visst det Marius har fortalt oss.

Hva Marius har fortalt dem vet bare de.

Men selvfølgelig, det er jo morsommere å spekulere slik at det passer inn i det bildet mange her ønsker å male.

Det han har fortalt? Dette blir spekulasjoner som Haakon faktisk legger opp til selv, men mener han det han har fortalt pressen eller det han har fortalt i det private rom? For pressemeldingen sier han at han har slitt hele oppveksten etc. Dermed har de jo visst om tidligere behandling osv. Da må de jo også vite hvorfor han var til behandling, noe han også avsluttet ref pressemelding om at han skulle gjenoppta denne. 

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
1 hour ago, Gladidagogså said:

Høres rart ut, men jeg aner ikke hva som er normalt. Mulig (håper det) at han er på avrusing...og det er derfor det tar tid?? 

Han som drepte Jonas utenfor Hønefoss har fortsatt ikke latt seg avhøre og det har gått over ett år. 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
Felis skrev (47 minutter siden):

Å diskutere årsaker til selvmord ville være en kraftig avsporing av tråden, men jeg anbefaler deg å lese deg opp litt på egenhand, siden du var blant de første som trakk frem Tønne-saken i denne tråden. Selv om du et sted i prosessen forsøkte å argumentere for at selvmordsdelen av Tønne-saken ikke var agendaen din...

ja, jeg trakk den frem for å sammenligne noen tall. Jeg registrerer at du ikke tror meg på mitt ord, og jeg registrerer at du ser ut til å ha et udekket behov for å fortsette å gnage på det.

Du får bare holde på. Jeg gir beng. 

Men du bør være forsiktig med å anta noe om hva andre vet eller ikke vet om selvmord. 

Endret av MissLucy
  • Liker 2
  • Nyttig 2
Skrevet
Marihone skrev (Akkurat nå):

Han som drepte Jonas utenfor Hønefoss har fortsatt ikke latt seg avhøre og det har gått over ett år. 

Det er en taktikk som ofte ikke er spesielt smart. At noen få og i dette tilfelle én person i en svært alvorlig drapssak velger å ikke la seg avhøre i over ett år, bør ikke være et eksempel til etterfølgelse for et medlem av kongefamilien 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet (endret)
30 minutter siden, MissLucy said:

Alle har rett til å nekte å la seg avhøre, så jeg skjønner ikke helt huffingen over tidsaspektet. I mellomtiden har det jo dessuten dukket opp to nye fornærmede, så det er jo ikke sånn at politiet sitter og tvinner tommeltotter og venter. Nå får de jo muligheten til å stille langt flere spørsmål.

Forstår du forskjell på innkallelse til avhør og å nekte å uttale seg?

Du kan nekte å svare, men du kan ikke nekte å møte opp. Det er ulovlig.

Slutt å spre feilinformasjon.

Skal du i avhør hos politiet?

Alle som blir innkalt til avhør har plikt til å møte hos politiet, men det er ingen som har plikt til å forklare seg for politiet

Det folk stusser på er at Marius m/ advokater får lov til å hale ut tiden som de har gjort. Å hale ut tiden i slike saker ser ikke ofte dommere når vi kommer til en eventuell rettsrunde særlig godt på, spesielt når siktede har vært både her og der i samme tidsrom.

Du har ikke rett til å nekte å la deg avhøre, du har rett til å ikke svare på spørsmålene i et avhør. Slutt å sause sammen lovverk i forsvar av noen som banker kvinner. Vi skjønner det, du er blodfan av kongehuset, men sitt nå ikke å spre løgn.

Saken bør nok gis over til et annet politidistrikt, for her virker det i det hele tatt som politiet tar på siktede med silkehansker. Først henlegger de en klar sak om trafikkovertredelse i slottsparken, og nå lar de Marius bestemme når han vil snakkes med. Det kunne Jørgen Hattemaker bare drømt om.

Endret av Anonio
  • Liker 9
  • Hjerte 1
  • Nyttig 7
Skrevet
Krokenguri skrev (29 minutter siden):

Ja da har de tidligere gitt egne utalelser enten via brev  eller pressekonferanse. Sistnevnte er vel skjeldent gjort. Og mest foregått som en utalelse til medier. 

Ja, men de har aldri tidligere hatt så alvorlig saker å hanskes med, så da tenker i hvertfall jeg at denne saken, eller disse sakene er ekstraordinære som igjen krever ekstraordinære grep fra dem. Altså noe nytt. Når jeg tenker meg om var det vel ekstraordinært når p filmen med MM var på avveie før bryllupet samt div bilder som viste utagerende festing var til ‘salgs’. Da stilte de opp på pressekonferanse på slottet, så det har du rett i. Tilbake til dagens saker så har det kommet inn et nytt element som har med sikkerhet å gjøre. Da tenker jeg spesielt på dette med omgangskretsen til M. Foxtrot nettverket for eksempel. Som gjester kronprinsparets hjem på Skaugum. Det er ikke akkurat småtterier. 

• Liker 5
  • Nyttig 3
Skrevet
Felis skrev (2 timer siden):

Hvis man skal dra frem Tønne-saken, og dermed antyde at medieomtalen har selvmordsfare (for det ER det man gjør når man trekker frem Tønne-saken), så bør man kanskje lese seg opp et minimum på Tønne-saken først? Den er nemlig godt belyst, blant annet av media selv. Få selvmord i Norge er så godt belyst som Tønne sitt, nettopp fordi media ønsket å se på sin egen rolle. De aller fleste selvmord blir aldri etterforsket i det hele tatt, derfor vet vi også svært lite om hvorfor folk tar sitt eget liv. Selv om nesten 700 mennesker tar sitt liv hvert eneste år, og det er den ledende dødsårsaken blant unge menn.

Tønne var siviløkonom og senere jurist, og fikk en brakkarriere som diplomat, konsernsjef for flere større konserner og til og med en ministerpost. Til slutt ble han avslørt i å ta imot urettmessig lønn fra Røkke i en sak han aldri skulle jobbet med (korrupsjon). Han ble tiltalt for dette og ble funnet død dagen etter tiltalen ble tatt ut. Flere av de involverte fortalte i ettertid om trusler de hadde mottatt fra Røkke, og selv om Tønne aldri rakk å forklare seg, er det ikke utenkelig at også han mottok trusler. 

Dette var altså en mann som hadde hatt et voldsomt omdømmefall, som valgte å ta sitt liv dagen etter at det var tatt ut tiltale og som sannsynligvis sto i et voldsomt press hvor både økonomien hans og sikkerheten hans var truet. Alt dette er kjente selvmordstriggere. Hvordan i all verden kan dette sammenlignes med Marius sin sak? Han hadde ikke noe omdømme å miste, han har ikke noen karriere å miste, han har ingen skattbar inntekt å miste. Det eneste de to sakene har til felles er at de er omtalt i media.

Media har som sagt jobbet mye med delvmordsforståelse etter denne saken. Selvfølgelig er det en belastning å bli omtalt i media, særlig med negativt fortegn. Men jeg tror vi må stole på at redaktørstyrte medier vet hva de driver med, da de faktisk har lest seg opp på farene for selvmord, i motsetning til folk flest. Og til dere som er bekymret for at trykket i kommentarfelt og diskusjonsforum kan øke selvmordsfaren: Dere har jo en unik mulighet til å hjelpe til der, bare slutt å piske opp stemningen.

Samtidig har Marius en unik mulighet til å ta kontroll på denne saken selv, ved å være i forkant. Han vet jo hva han har gjort, han kunne for eksempel bedt om unnskyldning til alle kvinnene han har mishandlet da han publiserte unnskyldningen sin. Da hadde det ikke vært en nyhet, og pressen hadde ikke trengt å belyse det, slik de gjorde når informasjonen måtte komme fra ofrene. I stedet valgte han å minimere sin egen rolle og fremstille det som det var en engangshendelse. 

Og så vil jeg til slutt si at trusler om selvmord er en kjent manipulasjonsteknikk. Blant annet er den brukt mye i partnervoldsaker. "Nei, ikke anmeld meg, ikke fortell det til noen, det kan jeg ikke leve med, da tar jeg mitt eget liv" På denne måten tier ofrene og volden kan fortsette.  Så til dere som trekker frem Tønne-saken vil jeg på det sterkeste be dere om å lese dere opp, for dere er nødt til å finne et bedre eksempel, hvis trusselen skal ha noen effekt.

Takk. Et av trådens beste innlegg i dag.

Vi kan aldri ha en fri og uavhengig presse hvis den skal la være å skrive om maktpersoner eller andre for den saks skyld fordi man er redde for selvmord. 
Det du skriver om Tønne-saken er helt riktig, og utrolig relevant. Takk igjen! 

• Liker 15
  • Nyttig 6
Skrevet

Det stod i forrige uke at nytt avhør er avtalt denne uka. Hvilken dag har vel ikke blitt sagt?

Snekkestad skal i nytt avhør onsdag, og fornærmede i den nyeste saken skal også inn igjen denne uka.

• Liker 1
Skrevet
31 minutter siden, Mr.buksa said:

Må si at mange her inne forvirrer meg 😅 jeg sa fra starten av at Marius hadde to pass. Men så fikk jeg "streng" beskjed om at han hadde kun diplomatpasset.  Endelig kan vi få bekreftet at han har to pass . Noe som også henger på greip i forhold til saken med India.  

Og finally er det noen fra kongehuset som uttaler seg i media. Hvorpå vi også får en slags bekreftelse på at kongehuset ikke leser så mange nyheter at det gjør noe. Så de er veldig skjermet. 

https://www.vg.no/rampelys/i/KML8ee/kronprins-haakon-om-marius-borg-hoeiby-det-er-en-alvorlig-sak

Skulle tro de var på lukket avdeling😄 HM og MM har da iphone eller noe...jeg håper de leser nyheter hver dag, noe annet ville vært merkelig. Forstår at det er fristende med en hvit løgn, men ikke innbill meg at HM og MM ikke har sett Marius sitt fæle gangster-bilde.

• Liker 13
  • Nyttig 4
Skrevet
Kønn skrev (12 minutter siden):

Det han har fortalt? Dette blir spekulasjoner som Haakon faktisk legger opp til selv, men mener han det han har fortalt pressen eller det han har fortalt i det private rom? For pressemeldingen sier han at han har slitt hele oppveksten etc. Dermed har de jo visst om tidligere behandling osv. Da må de jo også vite hvorfor han var til behandling, noe han også avsluttet ref pressemelding om at han skulle gjenoppta denne. 

Hva han har fått iht hjelp og hva han evnt har av diagnoser etc.  Er beskyttet av petsonvern. Marius selv kan velge å være lukket eller offentlig om det.  Det er kke spm som er kongehuset sin oppgave å svare på. Da opplyser de om ting de ikke har rett til å opplyse om.

Skjønner ikke at det er vanskelig å skjønne. 

Selv om de har visst om problemet til marius i åresvis. Så har de ingen rett til å informere hvermansen om det. Og vi har ikke rett til å vite.

Om det er klokt av marius å dele noe av det selv eller ikke vet jeg ikke. Jeg tror nok fra han sin side at det er like lurt å ikke si noe. Når man ser hvordan folk  allerede bruker det lille de har nå.

Han har iallefall  nevnt i beklagelsen, at han har noen diagnoser.  Så da må vi anta at diagnoser er en del av problemet hans. Men som han påpekte selv. Det er ingen unnskyldning for det som er skjedd.

• Liker 5
Skrevet
Krokenguri skrev (33 minutter siden):

Det kan selvsagt sikkert skje ar en sak er ferdig etterforsket på en dag.  Men det tar som regel lang tid. Og mer enn en mnd

Vil du vite  mer om det står det litt her. Men alt er relativt hva slags sak de etterforsker. Kunne se at i 2012. Brukte de ca 280 dager på å etterforske voldtekt.

Blir du tatt i for høy fart. Er det oftest en tilståelse sak. Og avgjort på stedet.  

I artikkelen står det noe om at volsaker tat mest kapasitet.  Så ekstakt hvor mange dager minimum det er normalt på volds saker vil nok også variere iht omfang. 

Å svare  helt riktig på spm er jo som å svare på hvor langt er et tau 

https://www.aftenposten.no/norge/i/RxV9ma/undersoekelse-over-30-prosent-av-etterforskningsressursene-brukes-paa-naer-3-prosent-av-sakene

Du sporer av. Saken dreide som at det har gått lang tid fra siktelsen (i Marius-saken) til avhør. Han er ennå ikke avhørt. Du påsto at det var normalen. Du trenger ikke bruke tid på å hente inn linker til meg. Bruk tiden din på noe mer fornuftig. 

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
lurker skrev (43 minutter siden):

Her kan man se hele intervjuet av Haakon:

https://www.nrk.no/video/kronprinsen--opptatt-av-at-alle-involverte-faar-hjelp-og-stotte_0a0b5872-d811-41cd-b86e-2f807fae564f

Jeg er positivt overrasket over NRKs kongereporter Kristi Marie Skrede her, Synes hun alltid renner over av sympati og følelse, men her stilte hun veldig gode spørsmål.

Tenkte det samme. Så et program Skrede hadde om MM og jeg kjente jeg rødmet på hennes vegne pga den logrende og beundrende måten hun opptrådte på.

Men i dag var Skrede god! 

• Liker 4
  • Nyttig 2
Skrevet
Marihone skrev (28 minutter siden):

Jeg så intervjuet med kronprinsen i Stavanger. Du ser tydelig at han er preget, og nesen får tårer i øynene når de stiller spørsmål om Marius. Han virker sjokkert eller skamfull? Hva mener dere? Det var litt ubehagelig intervju å se på. 

Vi så en kronprins som tydelig hadde det vondt. Han ble sjokkert når han ble spurt om  bilde fra tysk presse, synes det kom klart fram han ikke hadde sett dette bilde. 

Jeg fikk oppriktig vondt av kronprinsen. Dette må slite mye på han. Jeg tror heller ikke han visste mer enn hva Marius hadde fortalt dem. (Og Marius har nok bare fortalt en brøkdel) Dette har nok kommet som et sjokk på de.

• Liker 11
  • Hjerte 2
  • Nyttig 3
Skrevet
Kønn skrev (8 minutter siden):

Ja, men de har aldri tidligere hatt så alvorlig saker å hanskes med, så da tenker i hvertfall jeg at denne saken, eller disse sakene er ekstraordinære som igjen krever ekstraordinære grep fra dem. Altså noe nytt. Når jeg tenker meg om var det vel ekstraordinært når p filmen med MM var på avveie før bryllupet samt div bilder som viste utagerende festing var til ‘salgs’. Da stilte de opp på pressekonferanse på slottet, så det har du rett i. Tilbake til dagens saker så har det kommet inn et nytt element som har med sikkerhet å gjøre. Da tenker jeg spesielt på dette med omgangskretsen til M. Foxtrot nettverket for eksempel. Som gjester kronprinsparets hjem på Skaugum. Det er ikke akkurat småtterier. 

Vi vet ingenting om hvordan sikkerheten har vært ivatetatt på skaugum.

Det jeg ser ut fra mefier er at han har en kompis som kan knyttes opp til det nettverket.  Det kommer ikke frem at det nettverket har vennskap og tilknytning til marius direkte. Ei heller om noen av de har vært på skaugum etc. 

Noen hadde han vel vært i kontakt med iht motorsykkel firmaet.  Det er jo forsåvidt via jobben.  Så hvor skal man legge  vekt på det. Jobber du i tjeneste bedrift er man i kontakt med mange kriminelle. Uten at det betyr at man er i deres miljø av den grunn. 

Så det blir jo bare foreløpig spekulasjoner hvor langt inne i slike kriminelle miljøer han er. Dog er denne kriminelle vennen hans et sikkerhets problem de lux. Og spesielt om han brsøker skaugum. 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...