Gå til innhold

Hvordan svarer man kollega som har kontroverse meninger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

I dag begynte det en ny kollega på jobben, og hun virket "normal" helt til vi skulle spise lunsj sammen.

Hun begynte å snakke om at nå stenger bankene snart ned, og hvis man har penger i banken så må man hente de ut snarest mulig.

I tillegg sa hun at vi har blitt lurt i 4 år til å tro at pandemien var en naturlig reaksjon på at vi mennesker blander oss med villdyrene, og at deres virus smitter over på oss og gjøre oss syke, men at sannheten er at myndighetene har konstruert pandemien.

At Trump er den mest oppegående av politikerne i USA, og at også politikerne her i Norge er bare ute etter å mele sin egen kake og driter fullstendig i oss innbyggere, og i alle fall de som har dårlig økonomi.

Jeg ble sittende å bare jatte med, og sa at jeg så ikke så mye nyheter for tiden, da jeg ser mest mulig på sommer OL i Paris.

Jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen av kollegene mine, men syntes hennes tirade var ubehaglig.

Hva sier man til noe sånt?

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Anonymkode: 8519d...d5c

Oi.. hva jobber du med? 😄 

Anonymkode: e8754...42e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Dere som sier at dette kunne vært veldig mange fordi dere vet om noen som deler disse meningene. Ok, mulig det. Dere glemmer at dette også er en kvinne og hun startet i ny jobb i dag. Da blir det ganske mange færre å velge mellom.

Anonymkode: 9e1da...0f0

For det første: er det sikkert at disse meningene er så hemmelige, eller det gjør noe som TS ber om råd rundt de? Her har en nyansatt lagt ut, og enten bryr hun seg ikke, og da gjør det ikke noe, eller så mangler hun sosiale antenner, og trenger mer ivaretakelse. Jeg må også si at jeg holder ikke oversikt over når alle jeg kjenner begynner i en jobb, og hadde det vært noen jeg kjente såpass, så hadde jeg nok visst de hadde litt varierende meninger, for de hadde mest sannsynlig delt dem med meg. 

Anonymkode: 2fa22...60a

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hatt noen slike opplevelser med en tidligere kollega. 

Skift samtaleemne. Gjør det brått. Typ om hun begynner å gnåle om Trump, når hun har fullført en setning henvender du deg til en annen kollega og spør de om noe (hvordan har helgen vært, hva skal du til helgen, et eller annet). Om du er alene med henne så er det bare å svare "å" og "mhm". Ikke vær redd for å virke åpenbart uinteressert. Om hun påpeker dette og for eksempel kaller deg et eller annet fordi du ikke vil diskutere så sier du rett ut at du ikke ønsker å diskutere politikk eller at du syns meningene hennes er på trynet. 

Til kollegaen jeg hadde sa jeg ved en anledning at jeg ikke diskuterer politikk og slike temaer i pausen på jobb. Det fyrte henne opp litt og da gikk jeg bare. 

Heldigvis har hun sluttet. Ikke vær redd for å være tydelig her. Skal også sies at stillhet og blikk kan gjøre mye også. Husker en kollega som sa noe veldig dumt/kontroversielt, jeg og en annen kollega sperret opp øynene og så bare på henne. Det ble helt stille. Vi fortsatte ikke den samtalen. :P 

Anonymkode: d7f20...ea0

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også arbeidskollegaer som er konspiratoriske og når de "setter i gang" finner jeg som regel noe annet å snakke om eller så unnskylder jeg meg og går, livet er for kort til å bruke tid på mennesker man ikke har noe til felles med og i allefall på jobb der man ikke trenger være venner med noen men å gjøre en god jobb, få lønn for det og så gå hjem 🙅‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er vel ikke dette mer enn ganske mange innerst inne også mener, men de fleste holder klokelig kjeft for å unngå gapestokken. Norge er vel det aller mest mainstreame landet i verden, og det er lett å havne utenfor.

Det er jo også smått utrolig at det er helt greit å gå rundt og utbasunere at verden går under hvis middeltemperaturen på kloden øker med 2 grader. Uten at folk syns det er det minste rart.

Folk er rare.

Anonymkode: 81f12...705

• Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I tillegg kommer det an på hvor du jobber. Noen steder vil det være rart ikke å snakke om sånne greier i lunsjen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har en sånn en på studiet mitt. Jeg unngår henne på all kost. Jeg hater praten hennes om kristendommen, om at corona var tull, og at vaksinen var noe tull, og at Israel er et tegn på endetider, at demokratene ødelegger politikken i USA osv osv. Jeg har prøvd å diskutere med henne om ting kun en gang, og etter at hun henviste til MIFF hvor jeg forsøkte å ha en intellektuell samtale med henne, så mistet hun meg. Hadde jeg vært deg, så hadde jeg bare unnskyldt henne med at hun er indoktrinert med det tullet der. Uansett hva du sier, så kommer det ikke til å gå an

Anonymkode: b5cc9...556

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Av og til så er det beste å bare la være å svare. 🤷🏻‍♀️ Denne kollegaen din høres ut som vedkommende klarer å holde en samtale fint i gang selv, så bare la vær å si noe når vedkommende er innom de temaene. 🤷🏻‍♀️ Da unngår du konflikter på arbeidsplassen. 🤷🏻‍♀️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 13.30):

Jeg ville passet på å sette meg et stykke unna denne kollegaen og ha minst mulig med henne å gjøre. 

Anonymkode: baf96...9a9

Tenker at det er det beste.  🤷🏻‍♀️ Er det jeg hadde gjort. 🤷🏻‍♀️

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 6.8.2024 den 20.44):

Nå er vel ikke dette mer enn ganske mange innerst inne også mener, men de fleste holder klokelig kjeft for å unngå gapestokken. Norge er vel det aller mest mainstreame landet i verden, og det er lett å havne utenfor.

Det er jo også smått utrolig at det er helt greit å gå rundt og utbasunere at verden går under hvis middeltemperaturen på kloden øker med 2 grader. Uten at folk syns det er det minste rart.

Folk er rare.

Anonymkode: 81f12...705

Hvis det er så mange som innerst inne mener dette, så ville ikke Norge vært "det aller mest mainstreame landet i verden" og ingen behøvde frykte noen gapestokk. Det du skriver her henger ikke logisk sammen. Det overrasker meg heller ikke at du ikke forstår det selv.

Anonymkode: 9e1da...0f0

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...