Gå til innhold

Hvordan svarer man kollega som har kontroverse meninger?

AnonymBruker
Forumansvarlig
Melding lagt til av Forumansvarlig,

Anbefalte innlegg

Kålrota skrev (4 minutter siden):

Jøss, snakk om å vise sitt sanne ansikt med en gang. Jeg hadde blitt helt paff. 
Dette er retorikk fra Steigan og gjengen, jeg håper ikke dere jobber med mennesker. Jeg ville funnet meg et annet sted å sitte i lunsjen. 

Hvem er Steigan?

Ts

Anonymkode: 8519d...d5c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

I dag begynte det en ny kollega på jobben, og hun virket "normal" helt til vi skulle spise lunsj sammen.

Hun begynte å snakke om at nå stenger bankene snart ned, og hvis man har penger i banken så må man hente de ut snarest mulig.

I tillegg sa hun at vi har blitt lurt i 4 år til å tro at pandemien var en naturlig reaksjon på at vi mennesker blander oss med villdyrene, og at deres virus smitter over på oss og gjøre oss syke, men at sannheten er at myndighetene har konstruert pandemien.

At Trump er den mest oppegående av politikerne i USA, og at også politikerne her i Norge er bare ute etter å mele sin egen kake og driter fullstendig i oss innbyggere, og i alle fall de som har dårlig økonomi.

Jeg ble sittende å bare jatte med, og sa at jeg så ikke så mye nyheter for tiden, da jeg ser mest mulig på sommer OL i Paris.

Jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen av kollegene mine, men syntes hennes tirade var ubehaglig.

Hva sier man til noe sånt?

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Jeg har en identisk kollega.  Konspi de luxe. Koko loco meninger om alt fra Putin, verdensøkonomien, vaksiner, DonaldTrump til homofile!! Du får ikke forandret henne, aldri i livet.  Og selv om det er kontroversielle meninger, har hun jo rett til å mente det hun gjør.  Det er ikke forbudt. Derfor gjør du best i å jatte med eller unngå å svare der du kan.  Dere har forskjellige meninger.  Det er bare sånn det er. 

Endret av Laraa
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I dag begynte det en ny kollega på jobben, og hun virket "normal" helt til vi skulle spise lunsj sammen.

Hun begynte å snakke om at nå stenger bankene snart ned, og hvis man har penger i banken så må man hente de ut snarest mulig.

I tillegg sa hun at vi har blitt lurt i 4 år til å tro at pandemien var en naturlig reaksjon på at vi mennesker blander oss med villdyrene, og at deres virus smitter over på oss og gjøre oss syke, men at sannheten er at myndighetene har konstruert pandemien.

At Trump er den mest oppegående av politikerne i USA, og at også politikerne her i Norge er bare ute etter å mele sin egen kake og driter fullstendig i oss innbyggere, og i alle fall de som har dårlig økonomi.

Jeg ble sittende å bare jatte med, og sa at jeg så ikke så mye nyheter for tiden, da jeg ser mest mulig på sommer OL i Paris.

Jeg ønsker ikke å legge meg ut med noen av kollegene mine, men syntes hennes tirade var ubehaglig.

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Hun har rett i det meste da. Prøv å les/hør på litt andre medier enn NRK/vg osv.

Anonymkode: 096a9...73c

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

anonym482 skrev (1 time siden):

Men bør ikke da denne personen få en sjanse til å endre dette, før man forkaster hele personen? Sorry, men jeg synes det er for strengt og usympatisk å skulle unngå og avvise en nyansatt basert på dette. 

Det er jobb. Man har lov å unngå personer, om det er fysisk mulig. Man trenger ikke gå lenger enn hva man selv orker rent sosialt, det er noen som har lyst å ha det rolig i pausen eller ikke snakke om verdensproblemer. Spørsmålet var hva jeg ville svart, jeg ville nikket høflig og liksom fulgt med siden det var første lunsj, men om dette er personens daglige samtaleemner og interesser er det like mye min rett å ha en rolig lunsj uten slike samtaler. Hvorfor skal den mest dominerende få lov å sette agenda. 

Anonymkode: baf96...9a9

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vær proff og snill og grei og ikke diskuter med henne. Hun er din kollega, ikke veninne. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange sånne rundt omkring:

Vaksiner er farlig, mobil er farlig, leger gjør operasjoner bare fordi de får betalt masse. Mange mennesker er egentlig reptiler.

Jeg bare sitter og later som om jeg lytter

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har hun rett?

Er hun helt på bærtur?

Hun er på bærtur, men med sånne folk nytter det ikke å diskutere, så det beste er å bare å unnlate å gi henne noen respons på de greiene og pense temaet over på noe annet. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble interessert i det hun sa om bankene og spurte hvor hun hadde det fra, og da sa hun at jeg måtte gå inn på bankenes hjemmeside og lese hva som stod der.

Ts

Søk på CDBC. Det er programmerbar digital valuta. Dette står det om feks på bankenes hjemmesider. 

Dette har ikke direkte med en bankkollaps å gjøre men det er en ‘konspirasjons’ teori at det blir en stor krise i finansverden også, samme som at alle de andre krisene er skapt med vilje. Alle krisene vil til slutt tvinge frem en FN ledet verdensregjering. Google ‘the great reset’ blandt annet. Han som har skrevet denne boka, Klaus schwab, var inntil nylig leder i World Economic Forum. Espen Barth Eide overtar som formann. 

Du finner mye info på Document, In nyheter. Les Kjetil Tveit/Steigan/thomas Middelthon på fb feks.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare si javel. Og ta det som gratis underholdning.

Anonymkode: c1b74...097

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere etiske retningslinjer beskrevet i jobben? Har hun mye med folk å gjøre i stillingen sin, kan hun tråkke feil. Luft det med lederen som har ansatt. 
Hvis hun er ytre høyre og har andre medier hun «forholder» seg til, kan det skade bedriften. Kom inn på temaet pride, kjønnsmangfold, sjekk responsen.

Anonymkode: e17b9...3e7

Hjelpe meg, kansellering i full gang ser jeg.

• Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Har dere etiske retningslinjer beskrevet i jobben? Har hun mye med folk å gjøre i stillingen sin, kan hun tråkke feil. Luft det med lederen som har ansatt. 
Hvis hun er ytre høyre og har andre medier hun «forholder» seg til, kan det skade bedriften. Kom inn på temaet pride, kjønnsmangfold, sjekk responsen.

Anonymkode: e17b9...3e7

Du høres ut som en trivelig kollega...

Anonymkode: c1b74...097

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Hvor mange mennesker i Norges land tror du har slike meninger?

Min veninne har en nabo som snakker om akkurat de samme tingene.

Ts

På min jobb har ca halvparten forstått dette nå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da begynner jeg å diskutere, men i dag orket jeg bare ikke.

Ts

Det skjønner jeg godt! Så "far out"-meninger/påstander er det best å bare la passere... nikke og svare mmmh... ja, ok eller lignende. IKKE spør oppfølgingsspørsmål som gir grunnlag for videre utbrodering. 
Evt ville jeg unngått personen så godt det lar seg gjøre.

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hun høres ut som en helt gjennomsnittlig konspirasjonsteoretiker. De kan innimellom være ganske god underholdning, men lunchen på jobb er hverken tid eller sted for det føler jeg.

Om hun prøver seg en annen gang ville jeg bare sagt at dette har jeg ikke nok kunnskap om til å diskutere for å så forsiktig vri samtalen over på noe annet. Sånne er nesten umulig å ha en konstruktiv diskusjon med, for de er så himla fastlåst i egne meninger. 

Eventuelt kan du bare la henne jatte og så sier du ja og ha med jevne mellomrom. 

• Liker 3
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (56 minutter siden):

Hvem er Steigan?

Ts

Koko-blogger med Putin-sympatier. Har en hel menighet som fornekter pandemien, for eksempel. 

• Liker 2
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Thndrcnt
3 hours ago, AnonymBruker said:

Enten så leser du deg opp på temaene så dere kan ha en saklig diskusjon, eller så sier du det som det er; jeg har ikke nok informasjon om dette, og liker ikke å begi meg ut på diskusjoner på temaer jeg ikke vet nok om. Så vrir du samtalen over på noe annet.

Anonymkode: d483b...fe9

Det er ikke vits å bruke fakta og rasjonelle argumenter mot noen som ikke bruker noen av delene. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så mange ekstreme råd her inne. Ring barnevernet, krisesenter, politiet og snakk med leder.

Folk er forskjellige. Ytringsfrihet er en grunnleggende rettighet alle har. Du bestemmer ikke hvilke kolleger du har. Det å gå til en sjef med dette, er jo forsøk på å benytte henne for å få fordel selv. Slike slanger ser ikke alle ledere, men noen ser dem, og det er faktisk en mye dårligere egenskap. Er ikke det sosiopati, psykopati?

Hvis du vil hjelpe henne sosialt og er velmenende så sier du bare: "Akkurat. Jeg vet ikke helt hva jeg skal mene om det der, jeg. Når det kommer til sånne temaer som religion, politikk etc., så er det sånn jeg er litt tilbakeholden med å diskutere utenfor privat sfære, fordi folk har så mange sterke meninger, så jeg tenker det er greit å jatte litt med".

Endret av Hoia
  • Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Dette er da ganske utleverende av din nye kollega som lett kan bli gjenkjent her inne. 

Anonymkode: 755ca...193

AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hvor mange mennesker i Norges land tror du har slike meninger?

Min veninne har en nabo som snakker om akkurat de samme tingene.

Ts

Kommer opprinnelig fra et veldig kristenkonservativt miljø, og kan tenkte 40 personer dette her kunne vært, og det er garantert flere. Jeg ser jo de jeg kjenner deler sitt på SoMe og har likes og kommentarer fra både Norge og andre deler av verden, og mange jeg ikke kjenner, så dette er meninger flere deler. De elsker Trump, er antivaxere, fulgte omtrent ingen restriksjon under korona, er i mot abort, likekjønnede ekteskap, bryr seg ikke om klimaet, og veldig mye annet. Jeg er fortsatt kristen og har mine tanker, men denne gjengen her var på et annet nivå, og det kunne vært en av mange jeg kjenner til. 

Anonymkode: 2fa22...60a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som sier at dette kunne vært veldig mange fordi dere vet om noen som deler disse meningene. Ok, mulig det. Dere glemmer at dette også er en kvinne og hun startet i ny jobb i dag. Da blir det ganske mange færre å velge mellom.

Anonymkode: 9e1da...0f0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...