Gå til innhold

Hvordan kan idretten bli mer inkluderende?

tussi84

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg tror at løsningen på dette i praksis kommer til å bli at transpersoner utestenges fra idretten og at man kommer til å sette en aldersgrense for når barn må slutte med idrett for å forhindre biologisk urettferdighet.

Tipper at det kommer på plass et regelverk i Norges Idrettsforbund om at når transbarn fyller ca 10-12 år så vil de ikke lenger ha mulighet til å drive med organisert idrett. 

Hadde selvsagt vært best om man kunne inkludert, men det er ingen vilje til det dessverre. 

Anonymkode: 7a73f...190

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Dette tenker jeg man løser på samme måten som med alle oss andre som ikke har fysiske forutsetninger for å delta i OL - man får ikke bli med. Det er ingen menneskerett å delta i VM og OL. 

Anonymkode: 0549f...c81

Det er forskjell på å ikke være god nok til å delta og det å bli nektet på grunn av den du er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
14 hours ago, AnonymBruker said:

Antal transpersoner i dette OL: 0

Dette er ikke et veldig stort problem. Noen internasjonale idrettsforbund, som for eksempel i svømming, har laget en tredje klasse kun for transpersoner. Problemet er at ingen melder seg på.

Anonymkode: 787bb...178

Det er ønsket at ingen melder seg på. Sannheten er at de ikke ønsker transpersoner i idretten. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Det er forskjell på å ikke være god nok til å delta og det å bli nektet på grunn av den du er. 

Man blir jo uansett nektet på grunn av den man er.

Anonymkode: 142d1...89c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
11 minutter siden, AnonymBruker said:

De blir ikke nektet å delta pga hvem de er, tvert imot. De er velkommen til å delta som den de er, i den klassen de hører fysisk hjemme. De er derimot ikke velkommen til å delta som hva de føler seg som. Selv om jeg føler meg som en champion, får jeg ikke delta når den fysiske realiteten er at jeg nesten strøk i gym. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

For vi kan jo ikke ha det slik at biologiske kvinner slås helseløse av kvinner med påviste mannlige kjønnshormoner, eller som transkvinnen Lia Thomas som knuser alle kvinnene i svømming i USA.

Anonymkode: a6143...fc4

Hvis hun knuser alle, hvorfor er hun ikke med i OL da?

Anonymkode: 96f26...7d8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
3 minutter siden, AnonymBruker said:

Man blir jo uansett nektet på grunn av den man er.

Nei, du får ikke delta fordi du ikke klarer å prestere godt nok. Ikke fordi du har kromosom xx eller xy.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 minutt siden, AnonymBruker said:

De blir ikke nektet å delta pga hvem de er, tvert imot. De er velkommen til å delta som den de er, i den klassen de hører fysisk hjemme. De er derimot ikke velkommen til å delta som hva de føler seg som. Selv om jeg føler meg som en champion, får jeg ikke delta når den fysiske realiteten er at jeg nesten strøk i gym. 

Finnes knapt en idrett som har en klasse for transer og hvor mange transer er det som driver med idrett? Det vil ikke være nok mennesker til å kunne rettefdiggjøre å ha konkurranser. Tror du noen vil lage arrangementer med 0 i markedsverdi?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker said:

Hvis hun knuser alle, hvorfor er hun ikke med i OL da?

Anonymkode: 96f26...7d8

Kanskje fordi hun ikke er god nok? 

https://edition.cnn.com/2022/03/18/sport/lia-thomas-ncaa-swimming-championships-spt/index.html

"University of Pennsylvania swimmer Lia Thomas finished tied for fifth Friday in the women’s 200-yard freestyle final at the NCAA swimming and diving championships at Atlanta."

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Nei, du får ikke delta fordi du ikke klarer å prestere godt nok. Ikke fordi du har kromosom xx eller xy.

Kanskje jeg er født med for små lunger til å kunne ta opp nok oksygen til å prestere godt nok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Just now, AnonymBruker said:

Kanskje jeg er født med for små lunger til å kunne ta opp nok oksygen til å prestere godt nok.

Men det er ingen som har regelverk som sier at du ikke kan delta i idrett fordi du har for små lunger. Det er heller ingen globale kampanjer for å få deg utestengt på grunn av identiteten din. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
35 minutter siden, AnonymBruker said:

Men det er ingen som har regelverk som sier at du ikke kan delta i idrett fordi du har for små lunger. Det er heller ingen globale kampanjer for å få deg utestengt på grunn av identiteten din. 

Finnes det globale kampanjer for å nekte transpersoner å delta i idrettskonkurranser?

Anonymkode: 9d9b8...8b8

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker said:

Finnes det globale kampanjer for å nekte transpersoner å delta i idrettskonkurranser?

Våkn opp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
tussi84 skrev (15 timer siden):

Det er jo nettopp det som ikke blir rettferdig. Da vil jo mannen knuse alle de kvinnelige konkurrentene. Gjelder jo ikke bare fysisk styrke, også fart. 

Edit : la de som sier de mennene som sier de er damer konkurrere med hverandre.

Anonymkode: 75bf8...4ad

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
17 hours ago, tussi84 said:

Hvordan skal man løse dette i fremtiden? Det blir mer og mer normalt at folk tørr å komme ut, men hvordan skal man innkluderere disse i idrett? Uansett om det er OL, vm, EM.. 

Et annet spørsmål er jo hvorfor man skal inkludere disse i idrett. Det er mange mennesker som kan tenke seg å delta i OL, men som av ulike årsaker ikke kan eller får gjort det. Klarer man å løse det så er det en annen sak, men man kan ikke låse seg fast i tankesettet om at man løse dette, slik at transpersoner blir inkludert i idrett.

Anonymkode: 4d900...fb2

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 hours ago, AnonymBruker said:

Våkn opp!

Har aldri sett noen mene at transpersoner ikke skal få delta i idrett. Ser (og støtter) derimot mange som mener at klasseinndeling i idrett bør baseres på kjønn heller enn selverklært identitet.

Det er for eksempel ingen (som jeg har sett i alle fall) som mener at Lia Thomas ikke skal få konkurrere i svømming bare fordi han/hen/hun er transperson. Men siden Thomas er mann skal han/hen/hun konkurrere mot andre menn, ikke mot kvinner.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
1 hour ago, AnonymBruker said:

Har aldri sett noen mene at transpersoner ikke skal få delta i idrett. Ser (og støtter) derimot mange som mener at klasseinndeling i idrett bør baseres på kjønn heller enn selverklært identitet.

Det er for eksempel ingen (som jeg har sett i alle fall) som mener at Lia Thomas ikke skal få konkurrere i svømming bare fordi han/hen/hun er transperson. Men siden Thomas er mann skal han/hen/hun konkurrere mot andre menn, ikke mot kvinner.

Hun er ikke mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
47 minutter siden, AnonymBruker said:

Hun er ikke mann.

Orker ikke å ta den semantiske diskusjonen om pronomen her. Men på alle måter som har betydning for konkurranseidrett, er Lia Thomas en mann. I sport skiller man altså mellom kjønn, ikke selverklært identitet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
8 hours ago, AnonymBruker said:

Orker ikke å ta den semantiske diskusjonen om pronomen her. Men på alle måter som har betydning for konkurranseidrett, er Lia Thomas en mann. I sport skiller man altså mellom kjønn, ikke selverklært identitet.

Hun er mann for deg fordi du ikke vet bedre. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
tussi84 skrev (På 4.8.2024 den 1.37):

Ol pågår om dagen, og de fleste øvelser og idretter er delt opp i kjønnsfordeling menn mot menn, og kvinner mot kvinner (bortsett fra lagmix øvelser). Det er vel greit nok det for de aller fleste, men hva med de som føler at de er født i feil kropp, eller som ikke definerer seg som noe kjønn?

Stiller en biologisk mann opp som kvinne i feks løp eller svømming, så knuser hun jo de kvinnelige konkurrentene. Stiller en kvinne opp som føler seg som en mann opp, blir jo kvinnen knust av mennene i det som de konkurrerer i. Det blir urettferdig Uansett hvordan man snur og vender på det.

Hvordan skal man løse dette i fremtiden? Det blir mer og mer normalt at folk tørr å komme ut, men hvordan skal man innkluderere disse i idrett? Uansett om det er OL, vm, EM.. 

Dust

Anonymkode: c62db...3ff

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...