Gå til innhold

Pris for behandling av hoggormbitt hos hund: 110000 kroner!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kom over denne saken på Facebook for litt siden: https://dyreliv.no/nyheter/pris-pa-hoggormbitt-hos-valp-110-000-kroner/

Kort oppsummert var det noen valpe eiere som måtte ut med over hundre tusen kroner for å behandle valpen som var blitt bitt av hoggorm. Prisene på dyrlege har virkelig tatt helt av de siste årene, og det er jo ikke lenger mulig å ha hund uten forsikring! For et tiår siden var prisene noe helt annet enn de er nå om dagen.. 

Er dette rimelig, eller har det gått for langt?? 

Anonymkode: 43c98...1eb

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, det er jo ikke rimelig. Det er dyrt. Derfor de heter dyrleger. 

Endret av Hans Tore Lem
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor i all verden skal man ha hund uten forsikring? 

Anonymkode: 861f5...2a2

• Liker 11
  • Nyttig 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man må jo ha forsikring, men det er også forskjell på priser hos de forskjellige dyrleger. Har man flere i nærheten bør man jo undrsøke når man skaffer seg hund hva de forskjellige tar for eks vaksiner, behandlinger osv så man vet hvilken dyrlege man skal gå til..

Anonymkode: 513a1...954

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan årsaken til høyere priser være pga mange har forsikring?

• Liker 11
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du henviser til dyreliv.no som blir skrevet av en privatperson. Hvordan er kildekritikken på denne siden? Har du andre kilder på priser på veterinærer?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dyrlege er dyrt generelt, ja, men jeg er skeptisk til sånne artikler der verken dyreeier står fram eller navn på dyreklinikk eller sted blir nevnt.

Ikke tro blindt på alt du leser eller hører. Denne teksten fremstår ikke troverdig.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Behandling over flere dager. Ingen informasjon om hvilke dager eller om hunden var innlagt de dagene. 

Nei, det var ikke så dyrt med veterinær tidligere. Da hadde også denne hunden vært død, fordi man ikke hadde slik intensivbehandling av hund, og man avlivet i veldig mange flere tilfeller dyret. 

Anonymkode: d37db...8a2

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (37 minutter siden):

Fordi man kan betale det selv. Og ikke ønsker å sponse forsikringsselskapene. 

Anonymkode: 5e7be...501

• Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det hørtes i overkant ut. Men når det er sagt, alle vet vel at man skal ha forsikring på hund og katt?

Hvis man ikke skal måtte avlive dem pga økonomi når noe oppstår? Vår hund er nå så gammel at det ikke lønner seg med forsikring. Vi hjemme har tatt praten om hvor grensen går hvis hunden blir syk og må ha behandling, så vi vet hvor vi står hvis det skjer. 

Anonymkode: d591b...a24

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det hørtes i overkant ut. Men når det er sagt, alle vet vel at man skal ha forsikring på hund og katt?

Hvis man ikke skal måtte avlive dem pga økonomi når noe oppstår? Vår hund er nå så gammel at det ikke lønner seg med forsikring. Vi hjemme har tatt praten om hvor grensen går hvis hunden blir syk og må ha behandling, så vi vet hvor vi står hvis det skjer. 

Anonymkode: d591b...a24

Jeg har aldri hatt, gjennom 15 år som dyreeier. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Man må ikke ha forsikring. Har man hund så man man være klar for å la naturen gå sin gang.

Dersom man ikke akspeterer naturens gang, ja da bør man ha forsikring.

Men det er eierens valg og preferanser. Ikke skyld på markedet.

Anonymkode: 576e3...d6f

Jeg gjør da, i likhet med mange uten forsikring, akkurat det samme for dyrene som om forsikringsselskapet hadde tatt regningen. Jeg har alltid latt dyrlegen vurdere hva som er dyrets beste, og betalt hva det koster. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå står det en del i hyhetsbildet om dyrlegepriser, vært flere historier, og ofte er det de store kjedene som er vanvittig dyre.  Som et eksempel, vi har to hunkatter som skulle kastreres, chippes og vaksineres. Ringte først nærmeste klinikk, de skulle ha 5300 pr katt. Ringte rundt til klinikker i omegn, og fikk utført det samme for 2300 pr katt. 

Å ha hund/katt uten forsikring går ikke, og det er snakk om noen 100 lapper pr mnd. Må man til dyrlege på natt/helligdager er det flere 1000 bare i oppmøtegebyr. For et par år siden måtte jeg til dyrlege med hunden en lørdagskveld kl 23, vi var inne halvannen time og regningen kom på 9500, forsikringen dekket mesteparten.

Anonymkode: 86354...a30

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ser for meg at det kan komme opp i høye summer ja. 

Mim store hund ble bitt, og trengte behandling/motgift. Det kostet ca. 30000 der og da. (Hadde heldigvis forsikring). Han skulle egentlig blitt sendt til dyresykehus en time unna, det hadde kostet oss 6k natten, men det ble ikke dekket av forsikring. Hadde jo kostet noe på dagen. Han hadde kanskje vært der 1-3 dager. I verstefall hadde vi betalt rundt 20k for det oppholdet fra egen lomme. Vi tok han hjem og overvåket han selv hjemme og hadde heldigvis turnusfri, slik at jeg kunne være våken på natten og passe på han. 

Anonymkode: 356d5...f41

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som er overrasket over at intensivbehandling og overvåkning dag og natt i kanskje flere døgn koster? Tenker dere at veterinærer og dyrepleiere skal jobbe gratis? Hva med alle de årene og pengene som veterinæren (og dyrepleieren) har brukt på utdanning og etterutdanning? Ofte har også arbeidsgiver brukt mye penger på de ansattes etterutdanning. 

Anonymkode: 414dd...f29

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg hadde forsikring på hunden når hun var yngre. Fikk brukt for den når hun trengte en ryggoperasjon når hun var 5. nå er hunden 12, og forsikring ville vært skrekkelig dyrt. 5000-6000 i året. Da tenker jeg heller at hvis hun får behov for operasjon nå, så er hennes tid over. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

46 minutter siden, TBL12 said:

Kan årsaken til høyere priser være pga mange har forsikring?

Nei.

Prisen på behandling er denne samme bare at det er forsikringsselskapet som betaler.

Ellers er veterinær-bransjen i seg selv i stor grad en bransje som handler om profitt i likhet med andre bransjer.. Det er trist at pengene går foran dyrevelferden..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så godt å bo ute på landet! Her ordner dyrlegen det meste til en moderat pris.

Anonymkode: e3310...010

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minutt siden, AnonymBruker said:

Er det noen som er overrasket over at intensivbehandling og overvåkning dag og natt i kanskje flere døgn koster? Tenker dere at veterinærer og dyrepleiere skal jobbe gratis? Hva med alle de årene og pengene som veterinæren (og dyrepleieren) har brukt på utdanning og etterutdanning? Ofte har også arbeidsgiver brukt mye penger på de ansattes etterutdanning. 

Anonymkode: 414dd...f29

Jeg har i mange år brukt en dyreklinikk som nå har gått inn i en kjede. Prisene er nå mye høyere og jeg tar bla annet ikke tannbehandling der lenger da en rens og trekk av en løs fortann kom på 11000. Pratet med en av veterinærene om dette, og vedkommende sa selv at det er blitt for dyrt og at det er veldig forståelig at de velges bort på slike oppgaver. Og at det ikke er hos veterinærene pengene havner, men hos eierne av de store selskapene. 

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...