Gå til innhold

Hjelp! Hvorfor skjer dette, og hvorfor blir votten fortsatt stram?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Jeg er relativt nybegynner på strikking. Strikker nå selbuvotter etter oppskrift fra heftet til Sandnes garn. I begynnelsen forstod jeg raskt at jeg strikket for strikket for stramt. Disse fæle strekene jeg har markert på bildet var foran, nedover hele votten. Og de spriket enda mer når jeg prøvde votten. Nå har jeg øvd og øvd, rekket opp og rekket opp. Jeg har nå strikket så slakt jeg klarer. Bruker 0 krefter, og lar stort sett tråden bare gli av omtrent. Syns det hadde blitt veldig (!) mye bedre. Men plutselig dukket det opp på baksiden også. Og det blir langt fra en romslig vott. Mer en komfortabel, men ettersittende. Men dette sprikende greiene er jo ikke noe pent. Og hvordan skal en selbuvott egentlig sitte? 

Følger som sagt oppskrift, og strikker til dame.

Jeg skal nå rekke opp myyye igjen. Jeg trenger virkelig å vite hva jeg gjør galt, slik at jeg en gang blir ferdig med denne votten 😅

20240801_195050.jpg

Anonymkode: 71dfe...1a1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du bør antakelig ha større pinner. Husk at pinnestørrelse bare er veiledende, og alle har ulik strikkefasthet. De fleste strikker mye strammere med flere farger, og de «stripene» dine kalles ofte «stiger», altså et sted du har strammet for mye.

Det vil jevne seg ut i vask. 

Mitt råd er altså å finne en størrelse større i pinner,  og prøve en gang til.

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lerkefugl skrev (5 minutter siden):

Du bør antakelig ha større pinner. Husk at pinnestørrelse bare er veiledende, og alle har ulik strikkefasthet. De fleste strikker mye strammere med flere farger, og de «stripene» dine kalles ofte «stiger», altså et sted du har strammet for mye.

Enig. Større pinner når du strikker mønster. 

Anonymkode: 4d596...187

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ser ut for at du strikker maskene vridd rett, mønsterstrikk blir finere med vanlige rettmasker.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lerkefugl skrev (8 minutter siden):

Det hjelper ikke med tjukkere pinner, problemet er at maskene strikkes vridd. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
cassio skrev (6 minutter siden):

Det ser ut for at du strikker maskene vridd rett, mønsterstrikk blir finere med vanlige rettmasker.

Enig i dette.

Anonymkode: 96824...26c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Jeg strikket vridd rett. Tro meg, maskene mine skal være rette nå altså 😅 Vrangborden min ble helt skjev, og jeg måtte starte på nytt. Nå nå strikker jeg rette masker. Har vurdert større pinner, men lurte så fælt på hva dette kom av. Utrolig frustrerende å ikke få det til. Men jeg har sett på "rette masker" på YouTube, og dette har jeg inne nå. Herregud, for en newbie jeg føler meg som 🫠

TS

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
Lerkefugl skrev (34 minutter siden):

Kan "stiger" komme av for lange trådsprang også? Eller er det bare et sted hvor jeg har strammet for mye? Det du sier høres logisk ut, for det er jo bare ett sted, på en rak linje nedover.

Skulle ønske jeg så "det vil jevne seg ut i vask" før jeg rettet alt opp igjen 😆

Men større pinner = større votter også?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kan "stiger" komme av for lange trådsprang også? Eller er det bare et sted hvor jeg har strammet for mye? Det du sier høres logisk ut, for det er jo bare ett sted, på en rak linje nedover.

Skulle ønske jeg så "det vil jevne seg ut i vask" før jeg rettet alt opp igjen 😆

Mål hvor mange masker på 5 eller 10 cm du har np og sammenlign med oppskriften .
Jeg strikker forøvrig alltid med større pinner enn oppskriften og går opp enda en størrelse på mønster - for å komme på rett strikkefasthet. Noen masker feil pr 10 cm på et lite arbeid som en vott gjør fort flere cm. På en genser en størrelse. 

Anonymkode: 1ef21...a13

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ikke nødvendigvis større votter selv om større pinner, men riktigere strikkefasthet (som kanskje er større enn det du har).

Og- jeg tok feil når det gjaldt de vridde maskene… så ikke helt nøye. De vil ikke endres av vask, men blir mindre synlige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Du sjekker strikkefasthet på en prøve før du strikker vott. Eller så godtar du at du strikker litt vott, måler, og må rekke opp igjen om det er feil strikkefasthet. 

Om du noterer deg garn+mønster+pinne = strikkefasthet et sted slipper du teste neste gang du bruker samme garn og pinner. Men å strikke en liten lapp er så lite bry at de fleste bare går for den varianten.

Anonymkode: 35ab0...e53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører du sier at du ikke strikker vridd rett, men jeg synes vitterlig det ser sånn ut altså. Ser ut som trådene krysser hverandre når de kommer opp fra masken under, og det gjør de ikke i vanlig rettstrikk. Men strikk en testlapp (med lus) og se hva du ender opp med i strikkefasthet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
smurfebuss skrev (21 minutter siden):

Hører du sier at du ikke strikker vridd rett, men jeg synes vitterlig det ser sånn ut altså. Ser ut som trådene krysser hverandre når de kommer opp fra masken under, og det gjør de ikke i vanlig rettstrikk. Men strikk en testlapp (med lus) og se hva du ender opp med i strikkefasthet. 

Nå har jeg sett på diverse strikkevideoer og instruksjoner. Rette masker strikke med at høyre pinne stikkes gjennom masken fra undersiden og så henter man tråden. Det er jo det jeg gjør og har gjort nå. Men det var ikke det jeg gjorde før, for å si det sånn. Da strikket jeg vridd rett. Det er ikke vinkelen bildet er tatt i eller noe da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Og tusen takk for tips og råd, alle sammen! Testlapp skal strikkes i morgen 😊

TS

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Åh, søreeeen!! Jeg kan muligens fortsatt strikke vridd rett, ja 😭 Jeg stikker pinnen fra høyre mot venstre på baksiden av venstre pinne. Er det foran man skal strikke for at det skal bli rett? Herregud,  jeg trodde jeg kunne strikke sånn nogenlunde, men nå føler jeg meg bare dum 😅

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nei, sånn her strikker jeg nå:

https://youtu.be/cKV0MG_RfeE?si=KBrQYz8q0wQ-cFlf

Og sånn strikket jeg før:

https://youtu.be/fSCzz_wVwBk?si=lYSvAFyZ1JkQ5PSV

Vrangborden ble helt rett når jeg gikk over til å strikke rett. Så det kan ikke være det som er feilen lenger. Ble bare forvirret når jeg leste informasjonen i vedlagte bilde. Men jeg er ikke i tvil lenger om akkurat det.

Så det er nok bare strikket litt stramt akkurat der. La merke til at de "stigene" startet akkurat der hvor den siste økningen av masker til tommelkilen begynte også, og jeg begynte å få veldig mange masker og det var kun en 2 cm på hele votten med dette problemet.  Får prøve på nytt i morgen 😊

Takk igjen til dere snille sjeler som prøver å hjelpe en håpløs nybegynner 🤗

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De vil nok utvide seg med årene slike votter kan bli gamle 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Vedlagt bilde som jeg glemte:

Screenshot_20240802_001547_Google.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For uten å strikke normale masker, ikke vridde, justere pinnestørrelse etter strikkefastheten din, er det to - tre småjusteringer som kan gi mønsterstrikk bedre jevnhet: strikke med retta inn og vranga ut - det gir sprangene dine litt større omkrets enn retta. Jevnlig strekke nylig strikkete masker for å sjekke om sprangene er passe lange og justere alle de som er for korte og lange. Samt ha hovedfarge på pekefingeren og bifarge over langfingeren - det gir ulik spenning i trådene og den bak får automatisk litt bedre tilpasning til lengre sprang.

Når du er ferdigstrikket, vasker, blokker/tørker flatt og damper strikketøyet med strykejern. Da bør en del ujevnheter forsvinne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (43 minutter siden):

Og tusen takk for tips og råd, alle sammen! Testlapp skal strikkes i morgen 😊

TS

Prøv å holde trådene likt på fingeren hele tiden, dvs hvite innerst og den fargede ytterst eller omvendt. Da blir mønsteret også penest både ytterst og inni vottene.

Anonymkode: a0195...6a2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...