Begr Skrevet 1. august 2024 #1 Skrevet 1. august 2024 Jeg skal bake boller, og leste at jeg lan bytte ut sukker med melis om man ikke har sukker. Hvor mye er 1 DL sukker i melis? Leser litt forskjellig, at man ikke kan regne på de på samme måte. Eller kan jeg bare bruke 1 DL melis også? tusen takk!
Daisy-love Skrevet 1. august 2024 #2 Skrevet 1. august 2024 (endret) 1dl sukker er 80-90g (nyere omregning er det 90g, før var det mindre søtt.) Melis er ca 55-60g per desiliter. Melis er søtere så jeg tror bare jeg hadde tatt lik mengde i desiliter etter hva oppskriften tilsier. (Om du vil ta gram så er det ca 1/3 mindre melis i desiliter i forhold til sukker.) Endret 1. august 2024 av Daisy-love La til.
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #3 Skrevet 1. august 2024 Daisy-love skrev (1 minutt siden): 1dl sukker er 80-90g (nyere omregning er det 90g, før var det mindre søtt.) Melis er ca 55-60g per desiliter. Melis er søtere så jeg tror bare jeg hadde tatt lik mengde i desiliter etter hva oppskriften tilsier. Hvor er logikken din at forholdet skal være 1:1 når 1 desiliter sukker tilsvarer 90 gram og 1 desiliter melis tilsvarer 60 gram? Anonymkode: c23a1...322
Begr Skrevet 1. august 2024 Forfatter #4 Skrevet 1. august 2024 Daisy-love skrev (2 minutter siden): 1dl sukker er 80-90g (nyere omregning er det 90g, før var det mindre søtt.) Melis er ca 55-60g per desiliter. Melis er søtere så jeg tror bare jeg hadde tatt lik mengde i desiliter etter hva oppskriften tilsier. Å oki tusen takk! Det vil si at du hadde tatt 1 dl melis i en oppskrift der det står 1 dl sukker? 😅 beklager, må bare være helt sikker.
Daisy-love Skrevet 1. august 2024 #5 Skrevet 1. august 2024 (endret) AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hvor er logikken din at forholdet skal være 1:1 når 1 desiliter sukker tilsvarer 90 gram og 1 desiliter melis tilsvarer 60 gram? Anonymkode: c23a1...322 Fordi selv om noe er ulikt i vekt så kan det være likt i volum. Sånn er det med veldig mye. 1dl hvetemel er f.eks 60g. Havregryn 40g. Hvetekli 20g. Alt én desiliter. Endret 1. august 2024 av Daisy-love 1
Daisy-love Skrevet 1. august 2024 #6 Skrevet 1. august 2024 (endret) Begr skrev (5 minutter siden): Å oki tusen takk! Det vil si at du hadde tatt 1 dl melis i en oppskrift der det står 1 dl sukker? 😅 beklager, må bare være helt sikker. I boller hadde jeg nok gjort det. Usikker i kaker, men melis er såpass søtt at om det blir litt mindre søte boller så gjør det ikke noe. Evt finn en oppskrift med melis i stedenfor sukker og sammenlign 😊 (Edit: jeg svarer i tråden er som om oppskriften er etter desiliter, og ikke gram. Det har med væskebalansen å gjøre også.) Endret 1. august 2024 av Daisy-love 1
newman01 Skrevet 1. august 2024 #7 Skrevet 1. august 2024 (endret) 1dl sukker veier 90g. Da trenger du 90g melis Melis er jo bare finmalt sukker Endret 1. august 2024 av newman01 1
Brunello Skrevet 1. august 2024 #8 Skrevet 1. august 2024 Daisy-love skrev (10 minutter siden): 1dl sukker er 80-90g (nyere omregning er det 90g, før var det mindre søtt.) Melis er ca 55-60g per desiliter. Melis er søtere så jeg tror bare jeg hadde tatt lik mengde i desiliter etter hva oppskriften tilsier. (Om du vil ta gram så er det ca 1/3 mindre melis i desiliter i forhold til sukker.) Hvordan kan melis være søtere? Melis er finmalt sukker.
Daisy-love Skrevet 1. august 2024 #9 Skrevet 1. august 2024 Brunello skrev (4 minutter siden): Hvordan kan melis være søtere? Melis er finmalt sukker. En sier ofte at melis smaker søtere. Om du ikke er enig i det, så er det helt greit. Fint og grovt hvetemel er begge hvetemel, men det er forskjell på smaken. Det kan ikke overføres helt, siden fint mel selvsagt har fått en del fjernet i prosessen. Tenker hver får nesten vurdere selv om en føler der smaker likt, eller ene søtere enn det andre. Smak er så individuelt, og helt ok med med ulike meninger. 😊 1
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #10 Skrevet 1. august 2024 https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-boller Denne oppskriften sverger jeg til, er med melis istedenfor sukker. Blir alltid veldig bra, og bruker samme oppskrift til kanelknuter og skolebrød. Anonymkode: 58282...1c9 1
Begr Skrevet 1. august 2024 Forfatter #11 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): https://www.detsoteliv.no/oppskrift/verdens-beste-boller Denne oppskriften sverger jeg til, er med melis istedenfor sukker. Blir alltid veldig bra, og bruker samme oppskrift til kanelknuter og skolebrød. Anonymkode: 58282...1c9 Wow tusen takk, skal prøve den🥰
skrue Skrevet 1. august 2024 #12 Skrevet 1. august 2024 59 minutter siden, Begr said: Jeg skal bake boller, og leste at jeg lan bytte ut sukker med melis om man ikke har sukker. Hvor mye er 1 DL sukker i melis? Leser litt forskjellig, at man ikke kan regne på de på samme måte. Eller kan jeg bare bruke 1 DL melis også? tusen takk! 100 g sukker er det samme (i praksis) som 100 g melis. Det er ca 2% potetmel (stivelse) i melis. Volum: 1 dl sukker er ikke det samme som 1 dl melis. 1 dl sukker er ca 90 g, mens 1 dl melis er ca 60 g
AnonymBruker Skrevet 1. august 2024 #13 Skrevet 1. august 2024 Daisy-love skrev (2 timer siden): Fordi selv om noe er ulikt i vekt så kan det være likt i volum. Sånn er det med veldig mye. 1dl hvetemel er f.eks 60g. Havregryn 40g. Hvetekli 20g. Alt én desiliter. Så du følger alltid volummålet og ikke vektmålet når du baker? Anonymkode: c23a1...322
exictence Skrevet 1. august 2024 #14 Skrevet 1. august 2024 Jeg bruker alltid mindre sukker enn det som står i oppskriften, og hadde da bare tatt enda mindre av melis.
Daisy-love Skrevet 1. august 2024 #15 Skrevet 1. august 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Så du følger alltid volummålet og ikke vektmålet når du baker? Anonymkode: c23a1...322 Nei jeg følger det oppskriften sier, eller aller helst kun oppskrifter i gram, og evt konverterer. Foretrekker å bruke vekt fremfor litermål på hvilken som helst dag 😊 Her svarte jeg bare på hva TS spurte om, og da i dl og ikke gram. 😊
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå