Gå til innhold

Holde på med sport når man har passert 40?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Holder du eller noen du kjenner på med sport etter å ha blitt 40? Tenker bare på hobbynivå. Jeg har aldri drevet så mye med sport av diverse årsaker. Har trent på treningssenter, men tenker ikke på det som sport. Liker lagspill og ballspill, og har tenkt på volleyball eller basket, og om det finnes noe sånt for voksne som bare vil ha litt aktivitet og gøy. Men så er det det med belastningslidelser som er mer vanlig når man blir eldre, og jeg kjenner litt av det i skuldrene.. 😕

Anonymkode: 6435a...4e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Selv trener jeg bare på senter, men jeg vil si det er mange som driver med sport selv om de er over 40. Jeg kjenner ei som spiller håndball aktivt i en alder av 50. Hun er veldig sprek og holder tritt med lagvenninner som er  halvparten av hennes alder. 

I tillegg har jeg haugevis av kjente i 50-årsalderen som driver med utholdenhetsidretter: løping, orientering, sykling og ski. De deltar i Birken og mange andre arrangementer, både innenlands og utenlands. 

Mange av dem har selvsagt holdt på med idrettene sine helt fra de var unge, men ikke alle. 

Anonymkode: ee94d...954

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg! Bla vannsport, ski, sykkel og treningssenter. Søstren min også, og hun er snart 60.

( K52) 

Anonymkode: 8ee4c...78a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Spilt håndball i mange år, men måtte gi meg da jeg bikket 40. Merket at jeg fikk mye lettere skader, og knærne var ikke på lag. Veldig trist, for jeg elsket det, og har mistet mye motivasjon for trening etter jeg sluttet.

Anonymkode: 74cc3...ad0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Flere jeg kjenner som er over 40 driver med fotball, innebandy, kampsport, padle, løping og hinderløp.

Anonymkode: fb923...32a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har en venninne på 49 som driver med basket, og en på 52 som driver med volleyball. 
Selv løper og danser jeg, er 40. 

Anonymkode: ad16f...fe5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Kjenner mange innen kampsport som trener aktivt som er over 40 år.

Anonymkode: 8603a...606

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg er over 40 og spiller volleyball

Anonymkode: 6a9c5...fc9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Jeg har en venninne på 49 som driver med basket, og en på 52 som driver med volleyball. 
Selv løper og danser jeg, er 40. 

Vet du om de spiller på et lag, blant venner, eller gjennom jobb eller noe sånn?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Jeg er over 40 og spiller volleyball

Er det på mosjonistnivå? På et lag, gjennom jobb eller lignende?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Ja, jeg kjenner folk over 40 som driver med fotball, padel, sykkel, løping og crossfit (om det kalles en sport). 

Med det mener jeg at de er med i klubb og spiller kamper/turneringer, deltar på ritt/løp osv. 

Anonymkode: 54eca...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Er det på mosjonistnivå? På et lag, gjennom jobb eller lignende?

Er på mosjonsnivå, men egt relativt høyt nivå for mosjon. Gjennom en idrettsklubb. Folk i alle aldre med som spiller for moro skyld. Utrolig gøy - og siden de unge er noen hakk i bedre form enn meg, må jeg skjerpe innsatsen selv litt også. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Holder du eller noen du kjenner på med sport etter å ha blitt 40? Tenker bare på hobbynivå. Jeg har aldri drevet så mye med sport av diverse årsaker. Har trent på treningssenter, men tenker ikke på det som sport. Liker lagspill og ballspill, og har tenkt på volleyball eller basket, og om det finnes noe sånt for voksne som bare vil ha litt aktivitet og gøy. Men så er det det med belastningslidelser som er mer vanlig når man blir eldre, og jeg kjenner litt av det i skuldrene.. 😕

Har fått meg manuellterapeut med tilskudd, dvs jeg betaler bare egenandel, og etterhvert går det på frikort (som fastlegen).

Alle kan få det, eller fysioterapeut, om man ringer rundt og spør om det er ledig time. Man blir evt satt på venteliste. Da får man fysikalsk undersøkelse og tilpasset treningsopplegg. 

Jeg har trent mye de siste 10 årene (begynte først da jeg var 35, da jeg ble frisk av langvarig sykdom). Har løpt mye, men skjønte etterhvert at jeg må fokusere på styrke, stabilitet og funksjonell trening. 

Har hatt en del vondter osv, så å få tilpasset trening fra manuellterapeut er fint. Har både mølle, treningssykkel og litt manualer hjemme så jeg ikke alltid behøver å dra på treningssenter. 

Jeg får skikkelig dopaminboost av løping, og elsker det, men alt det andre må jeg ha disiplin på. Likevel, det er inspirerende å kjenne fremgang også i min alder, og jeg vil bli en sprek gæmlis, jeg vil kunne passe barnebarn hvis jeg får noen, være aktiv og ikke altfor hemmet av helsa. 

Trening er min aller beste investering.  🌸

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Kjenner mange som har gjort det, og jeg har selv planer om å gjøre det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
13 hours ago, AnonymBruker said:

Vet du om de spiller på et lag, blant venner, eller gjennom jobb eller noe sånn?

Er på lag ja, spiller turnering og slikt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...