AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #1 Skrevet 25. juli 2024 I Oslo er det nesten bare på østkanten man ser tjukke folk, men straks man reiser litt ut av byen så skulle man jo tro man var i USA. Litt ut av Oslo og de normalvektige er i mindretall. Anonymkode: f0e89...c11 4 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #2 Skrevet 25. juli 2024 Jaha det var da stigmatisering jeg bor på bygda og synd det er mer motsatt. Når jeg kommer til byen syns jeg det er mer store folk. Her så er nå ungdom i jobb og aktivitet så og si hele tiden. Ofte småjobbee fra de er unge pluss idrett. Vennine av jenta er nå på ungdomslaget landslaget i fotball ,og flere driver sterkt innen friidret Anonymkode: 618c1...5b4 7 1 3
KnitAndCoffee Skrevet 25. juli 2024 #3 Skrevet 25. juli 2024 Bor på bygda og synes byfolk ser større ut enn de som bor her. Vi har ikke tilgang til fastfood og kaffe latte, vi må trene ute da vi ikke kan kjøre til nærmeste treningssenter, og vi må sykle da det aldri går noen buss. 5 1 2
Hannah80 Skrevet 25. juli 2024 #4 Skrevet 25. juli 2024 Jeg måtte selvsagt google. Ifølge statistikken er det flere overvektige på bygda enn i byene. Og Oslo har færrest andel overvektige. Undersøkelsen er fra 2013. 12 4
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #5 Skrevet 25. juli 2024 På hjemplassen min er det ingen som er spesielt store, og alle barna er normalvektige. Folk er i aktivitet og flere har fysisk tungt arbeid. I en av nabobygdene derimot... Der er det kjempemange som er store, og enkelte som er kraftig overvektige. Flere av disse tilhører de samme familiene, så de hadde nok vært overvektige om de bodde i en by også. Anonymkode: c4aa0...014 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #6 Skrevet 25. juli 2024 Jeg måtte Google det, ser Nordland var på 22% og Oslo 22% sikkert fordi Oslo består av mange kvinner og mange innvandrere, de er oftere slankere enn Ola nordmann😂 Anonymkode: b1d33...8e8
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #7 Skrevet 25. juli 2024 Det finnes selvfølgelig alltid unntak, men det virker som om du har rett, TS. https://www.ssb.no/helse/artikler-og-publikasjoner/oslofolk-er-sunnest-i-landet Men jeg synes jeg ser det selv også. Bor i en by, og når jeg reiser hjem på besøk, ser jeg at de aller fleste voksne i "godt hold". Mange overvektige ungdommer også, for den del. Anonymkode: 3ebe1...b2f 1
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #9 Skrevet 25. juli 2024 Vel, kommer fra ei skikkelig idrettsbygd nordpå. Kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Høyt utdannete og skikkelige folk på bygda også 😃 Anonymkode: 2e17a...2a2 2
Hannah80 Skrevet 25. juli 2024 #10 Skrevet 25. juli 2024 AnonymBruker skrev (58 minutter siden): Vel, kommer fra ei skikkelig idrettsbygd nordpå. Kjenner meg ikke igjen i det du skriver. Høyt utdannete og skikkelige folk på bygda også 😃 Anonymkode: 2e17a...2a2 Skikkelige folk? Kryr da av "skikkelige" folk som er overvektige. Vi har da hatt en statsminister som er sterkt overvektig. Er ikke hun "skikkelig"? 6
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #11 Skrevet 25. juli 2024 Syntes det bare er feiringer her på bygda jeg. Fra Oslo og bodd her noen år og jaggu meg om de ser slitne ut herfra. Alle kler seg i slitne klær ser så himla slitne it og spiser bab og pizza dagen lang. Anonymkode: 33e61...bd6 2
AnonymBruker Skrevet 25. juli 2024 #13 Skrevet 25. juli 2024 Hannah80 skrev (1 time siden): Skikkelige folk? Kryr da av "skikkelige" folk som er overvektige. Vi har da hatt en statsminister som er sterkt overvektig. Er ikke hun "skikkelig"? Hun lyver og pynter på sannheten. Det er ikke skikkelig i min bok. Vekten har ingenting med det å gjøre. Statistikk viser at høyt utdannede mennesker i snitt har bedre helse enn de med lavere utdanning. Herunder bmi innenfor normalområdet. Anonymkode: 8b957...bb8 5 3
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #14 Skrevet 26. juli 2024 Her jeg bor er det toppturer og fjell og natur det går i. Folk trener på treningssenter og løper i skogen som om de skulle deltatt i OL. Nesten for mye av det gode vil jeg si. Og ja, det er høyt utdannende folk på bygdene også. Jeg er svært sjelden i Oslo, og aner ikke hva som berører seg på vestkanten. Anonymkode: 89a71...0e7 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #15 Skrevet 26. juli 2024 Ja,er en trend. Skranglete skjeletter er visst på mote nå i Oslo,går man 15-20 år tilbake så var det omvendt. Selv har jeg en kropp som er i hvertfall 30 Kg.for tung i følge fasiten. Bollekinn,pupper og hengemage på meg. Trives veldig godt med flesket,er utrolig følsom i huden,også ett annet sted... Tro meg,skal aldri gå ned i vekt, tro meg. Anonymkode: 59dd5...32a 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #16 Skrevet 26. juli 2024 Akkurat vært på to ukers ferie gjennom Innlandet, Trøndelag og Nordland, og én ting slo meg ganske klart: det er mye overvekt å se i disse fylkene. Var såpass mye av det at jeg spurte en kompis fra Innlandet om dette er "trenden", og han mente at inntrykket mitt stemte med hans oppfattelse. Jeg er selv fra middels stor by, og her er det helt tydelig at slank&veltrent er greia. Jeg ser en økning av større folk i bybildet her hver sommer, men om høsten er alt tilbake til det normale igjen, så da består gatene igjen av slanke byfolk. Anonymkode: 43a02...104 1
AnonymBruker Skrevet 26. juli 2024 #17 Skrevet 26. juli 2024 Jeg har ikke tenkt over det når det gjelder voksne, men skikkelig overvektige BARN derimot, det ser jeg bare i storbyer... Anonymkode: eb94d...1ef 1
AnonymBruker Skrevet 27. juli 2024 #18 Skrevet 27. juli 2024 Godt mulig det. Jeg bor på bygda, vil påstå at vekten min er det dobbelte av den burde være. Omtrent like mange kilo som jeg er lang. Men slik har det vært i familien siden 1600 tallet ,trolig lenge før det også. Stutte og butte. Er omtalt både i radio og på Tv, samt nedskrevet i gamle bygdebøker. Men selv este jeg ut de årene jeg studerte på Blinderen, de kiloene har jeg tatt godt vare på de siste 30 årene 😅 Anonymkode: 59dd5...32a 2
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #19 Skrevet 28. juli 2024 Jeg er oppvokst og bor på bygda. Nettopp bodd et år i Oslo for å prøve noe annet. Om utsagnet til ts stemmer vet jeg ikke, jeg opplever ikke at vi på bygda er feitere enn folk i byen, MEN jeg opplevde faktisk at jeg fikk inn mer hverdagsaktivitet når jet bodde i byen. Dvs her jeg bor på bygda er jeg 100% avhengig av bil, jeg kjører 30 min til jobb (40km) og 10 min til nærmeste dagligvare. I byen kunne jeg gå overalt, derav flere skritt og mer aktivitet, da jeg alltid valgte å gå framfor kollektivt. På en annen side er jeg veldig glad i fjellturer og bruker hver anledning til å gå fjelltur når jeg bor hjemme, men for de som ikke er glad i den type aktivitet vil man jo bli mer passiv. Anonymkode: 26800...0b9 3
AnonymBruker Skrevet 28. juli 2024 #20 Skrevet 28. juli 2024 På gruppenivå har overvekt nær sammenheng med sosioøkonomiske faktorer, altså har utdanning, familiebakgrunn og økonomi stor betydning. De største byene har en større andel av befolkningen med høyere SES, noe som også viser seg i færre overvektige. Innad i ulike bydeler vises samme tendenser, feks østkanten vs vestkanten i Oslo. Anonymkode: a167f...e1e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå