Gå til innhold

Kjøring i venstrefil på motorveien

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Husker under kjøreopplæring på langkjøring så måtte vi være 2 biler som kjørte til Sverige samtidig. Jeg spurte hvorfor og fikk beskjed at det var fordi vi skulle øve på forbikjøring men fordi de andre bilene på veien pleide å ligge på fartsgrensen eller høyre trengte vi å øve med hverandre for å ikke kjøre over fartsgrensen. Dette var før el bilene kom og sinket høyre feltet med å kjøre 10 til 30 km under fartsgrensen.

Selv bruker jeg venstre felt til forbikjøring men nekter å kjøre i 160 for å tilfredsstille utålmodige bak. Jeg har ikke noe problem med å ligge litt over menn risikerer ikke eget førerkort for at andre bak ikke er fornøyd med farten jeg holder under en forbikjøring. Legger meg tilbake i høyre felt når jeg har kommet forbi.

Anonymkode: c2178...900

• Liker 5
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
22 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen. Mener du at det er ulovlig å kjøre i fartsgrensen i venstresida? Hindrer man ulovlig trafikken i til venstre im man kjører i 90? 

Anonymkode: f0cdb...c11

Problemet er folk som legger seg i 87 for å være sikker på å ikke bryte fartsgrensa. 87 på speedometeret er ca. 80 i virkelig fart (og farten politiet måler), så da ligger du faktisk 10 under grensa i venstre fil som er helt uakseptabelt. Legg deg minst 10 over på speedometeret eller hold deg til tungtransport- og pensjonistfila. 

Anonymkode: bb45b...c15

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Problemet er folk som legger seg i 87 for å være sikker på å ikke bryte fartsgrensa. 87 på speedometeret er ca. 80 i virkelig fart (og farten politiet måler), så da ligger du faktisk 10 under grensa i venstre fil som er helt uakseptabelt. Legg deg minst 10 over på speedometeret eller hold deg til tungtransport- og pensjonistfila. 

Anonymkode: bb45b...c15

Det er ikke ulovlig å kjøre i 80. Det er ulovlig å kjøre i 100.

Det med at fartsgrensen viser 10 km høyere er ikke sant på bilene som er nå. Dette er noe enkelte sier fordi de vil ha en gyldig grunn til å kjøre for fort. 

Venstre fil er forbikjøringsfelt. Den er ikke for folk som vil råkjøre. Beklager det. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen. Mener du at det er ulovlig å kjøre i fartsgrensen i venstresida? Hindrer man ulovlig trafikken i til venstre im man kjører i 90? 

Ja, det er strengt ulovlig å hindre unødig i forbikjøringsfeltet når det er ledig i feltet ved siden av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Det er ikke ulovlig å kjøre i 80. Det er ulovlig å kjøre i 100.

Det med at fartsgrensen viser 10 km høyere er ikke sant på bilene som er nå. Dette er noe enkelte sier fordi de vil ha en gyldig grunn til å kjøre for fort. 

Venstre fil er forbikjøringsfelt. Den er ikke for folk som vil råkjøre. Beklager det. 

Det er ulovlig å hindre trafikken unødig.

Mange kliss nye biler viser feil fart pga dekkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomBombadil skrev (1 time siden):

Det er ulovlig å hindre trafikken unødig.

Mange kliss nye biler viser feil fart pga dekkene.

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen i venstre fil. Kjører noen i fartsgrensen så hindrer de ikke trafikken. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Ja, det er strengt ulovlig å hindre unødig i forbikjøringsfeltet når det er ledig i feltet ved siden av.

Er det ledig i høyre fil, så trenger du ikke kjøre forbi noen? 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

«Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen»

Anonymkode: 20293...98f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 time siden):

«Ifølge Utrykningspolitiet (UP) er det straffbart å hindre trafikk i venstre felt å komme forbi. Ligger du i venstre fil uten å slippe forbi raskere trafikk, gjør du dermed noe ulovlig - selv om du føler at du følger fartsgrensen»

Det er ikke lov til å kjøre lange strekninger i venstre felt uansett hvor fort du kjører. Det er et forbikjøringsfelt. Når du har kjørt forbi skal du rett tilbake i høyre. 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Det er ikke lov å kjøre over fartsgrensen i venstre fil. Kjører noen i fartsgrensen så hindrer de ikke trafikken. 

Så lenge du ikke er politi, så skal ikke du bry deg med hvor fort andre kjører. Du skal bare flytte deg fra venstrefila om det er ledig i høyrefila, slik at den som vil forbi, kan kjøre forbi.

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Er det ledig i høyre fil, så trenger du ikke kjøre forbi noen? 

Det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side.

Når du skal være så prippen på fartsgrensa, så burde du jaggu kunne litt flere av trafikkreglene...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
TomBombadil skrev (5 timer siden):

Så lenge du ikke er politi, så skal ikke du bry deg med hvor fort andre kjører. Du skal bare flytte deg fra venstrefila om det er ledig i høyrefila, slik at den som vil forbi, kan kjøre forbi.

Det er ulovlig å kjøre forbi på høyre side.

Når du skal være så prippen på fartsgrensa, så burde du jaggu kunne litt flere av trafikkreglene...

Ser du ville missforstå meg med vilje.

TomBombadil skrev (20 timer siden):

Hvorfor skal du kjøre i venstre fil om det er ledig til høyre. Hvem kjører du forbi? Du hindrer bare utrykningskjøretøy med å kjøre fort der unødig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Hvorfor skal du kjøre i venstre fil om det er ledig til høyre. Hvem kjører du forbi? Du hindrer bare utrykningskjøretøy med å kjøre fort der unødig. 

DET ER ULOVLIG Å KJØRE FORBI PÅ HØYRE SIDE.

Hva er det du ikke forstår?!?!?!

Endret av TomBombadil
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hvis man skal kjøre forbi legger man seg i venstre felt, når man er ferdig å kjøre forbi legger man seg inn i høyre felt igjen. Det er ulovlig å kjøre forbi i høyre felt… 

Man viker for utrykningskjøretøy (hvis de faktisk har utrykning) uansett hvilken type vei eller felt man kjører i… 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hvis man skal kjøre forbi legger man seg i venstre felt, når man er ferdig å kjøre forbi legger man seg inn i høyre felt igjen. Det er ulovlig å kjøre forbi i høyre felt… 

Man viker for utrykningskjøretøy (hvis de faktisk har utrykning) uansett hvilken type vei eller felt man kjører i… 

Godt å se det er noen som kan reglene...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

DET ER ULOVLIG Å KJØRE FORBI PÅ HØYRE SIDE.

Hva er det du ikke forstår?!?!?!

Hvor skriver jeg at man kan kjøre forbi på høyre side? Hvorfor kjøre forbi noen som helst om veien er fri? Hvorfor skal du absolutt ligge i venstre om det er fritt til høyre? Du har ingenting i venstre å gjøre om du ikke skal kjøre forbi noen. Det er ikke en kjør så fort du vil fil. Jeg er ikke politi, men jeg ønsker ikke å kjøre I trafikken med folk som er hissige og absolutt skal rådkjøre. Det er du som gjør noe ulovlig om du kjører for fort. Hold deg i høyre, og følg fartsgrensen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hvor skriver jeg at man kan kjøre forbi på høyre side? Hvorfor kjøre forbi noen som helst om veien er fri? Hvorfor skal du absolutt ligge i venstre om det er fritt til høyre? Du har ingenting i venstre å gjøre om du ikke skal kjøre forbi noen. Det er ikke en kjør så fort du vil fil. Jeg er ikke politi, men jeg ønsker ikke å kjøre I trafikken med folk som er hissige og absolutt skal rådkjøre. Det er du som gjør noe ulovlig om du kjører for fort. Hold deg i høyre, og følg fartsgrensen!

Må du ha det inn med teskje? 

Om det er to felt, og du ligger i 90 i venstre felt mens jeg ligger i 100 i høyre felt, så har jeg ikke lov til å kjøre forbi deg i høyre felt. Jeg må legge meg ut i venstre, fordi det er bare lov til å kjøre forbi på venstre side i Norge.

Hva er det du ikke forstår her?! Og skjønner du ikke at du skaper langt flere farlige situasjoner på motorveien enn du forhindrer ved å leke politimester?!

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 15.07):

Man flytter jo seg dersom det kommer utrykningskjøretøy, og det er jo ikke SÅ ofte det skjer, så nei - man hindrer ikke utrykningskjøretøy unødvendig

AnonymBruker skrev (På 26.7.2024 den 16.14):

Spiller det noen rolle for deg egentlig om noen ligger i venstrefila og evt kjører fortere enn fartsgrensen? Du ligger jo i høyre fil, så har jo ikke noe å si for deg

Anonymkode: 5c0cb...ed1

• Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...