Gå til innhold

Fødeplasser


mrs. frost

Anbefalte innlegg

leste aftenposten aften i denne eller forrige uke en artikkel om fødeplassene på Ullevål, dessverre finner jeg den ikke igjen i artikkelarkivet til Aftenposten på nett.

Der var det interjuv med sykehusdirektøren Tove Strand som uttalte at fra nå kom de til å avvise folk på et tidligere tidspunkt hvis fødestuen begynte å bli overbooket langt fram i tid, slik at man kunne forberede seg i god tid at man skulle et annet sted, og vite det tidlig. Hun sa at i følge fritt sykehusvalg var dette ikke lov, men at tilbudet ville bli bedre hvis de kunne få dispensasjon til å kunne si nei på et tidlig tidspunkt.

Det er riktig at sykehusdirektør Tove Strand nå har grepet inn. Men, fødestuene er likevel allerede overbooket til ut i juni! Kvinner kan fortsatt bli avvist frem til da... :tristbla:

http://oslopuls.no/nyheter/article1222440.ece

Personlig blir jeg kjempeskuffet hvis jeg blir avvist og dermed ikke får komme på pasienthotellet. Da får ikke mannen bo sammen med oss heller, slik vi har tenkt... Det har faktisk mye å si for oss at han får være med hele veien - døgnet rundt - i starten med den nye babyen, i stedet for å bare komme på besøk noen timer daglig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg greier heller ikke å engasjere meg i denne saken.

Synes det er litt "sytete" jeg.

Man blir jo ikke avvist i døra heller da, men når man ringer inn.

Jo, det er det flere som faktisk blir.

Er ikke reiseveien som er problemet, men at man må ta stilling til helt nytt sted og slikt enn man trodde.

http://oslopuls.no/nyheter/article1211684.ece

Det er også veldig vanskelig for oss å avvise en kvinne i fødsel. Det skaper en frustrerende arbeidssituasjon for oss, sier overjordmor Kristi Hjelle ved Ullevål.

En undersøkelse fra Stockholm, der fødeavdelingene også har hatt snaut med kapasitet, viser at kvinner med rier som blir kasteballer mellom sykehus, får større komplikasjoner under fødselen og trenger mer smertelindring.

http://oslopuls.no/nyheter/article1211685.ece

Beklager, her er det fullt, var beskjeden Ragnhild Matre fikk på telefon da hun hadde rier med fem minutters mellomrom.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Personlig blir jeg kjempeskuffet hvis jeg blir avvist og dermed ikke får komme på pasienthotellet. Da får ikke mannen bo sammen med oss heller, slik vi har tenkt... Det har faktisk mye å si for oss at han får være med hele veien - døgnet rundt - i starten med den nye babyen, i stedet for å bare komme på besøk noen timer daglig.

Skjønner deg godt egentlig på det der, for det kunne jeg også godt tenkt meg, men jeg er jo en som blir uglesett hvis jeg søker meg til ullevoll siden jeg egentlig sokner til AHUS...

Så jeg klarer ikke helt å få den fulle sympatien siden jeg fakisk ikke har den muligheten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har jeg skrevet under :)

Men jeg blir vel halshugd siden jeg egentlig sogner til Ahus, men har valgt Ullevål. Jeg har valgt ullevål fordi jeg har hele min famile der og fordi jeg ønsker å ligge på pasienthotellet i stedet for å ligge på rom med andre. Siden det er fritt sykehusvalg, så menter jeg at jeg har like stor rett å få føde på ullevål som alle andre. Men synes det er forferdelig at man får plass, men så kan man faktisk få beskjed om at man må dra til et annet sted, akkuratt som jeg har sitert under fra MammaSarius.Man er jo da forbredt på å føde på ullevål og er kjendt med dems smertelindring. Det er da fra starten av når man får tildelt fødeplass at de faktisk burde silt ut de som ikke bodde i oslo, men siden de har faktisk gitt meg en fødeplass der, mener jeg at jeg har likse stor rett som alle andre å føde der om det er plass.

Selvfølgelig kommer jeg til å bli skuffet om jeg blir forflyttet til et annet sted, men jeg ringer da på forhånd før jeg drar, for å ikke kjøre en bomtur og det gjør man vel når man ringer inn og sier at man har veer.

Håper de for i orden dette før man skal føde så man ikke får en stor skuffelse når man er i veer og får den sørvisen man er tildelt...

For meg er ikke selve reiseveien til AHus noe problem, men mer det at man er forberedt på en ting og så må man i en situasjon hvor jeg vil tro man føler seg utrolig sårbar og usikker omstille seg til noe helt annet. Man har mange forventinger knyttet til fødsel og barseltid og når alt dette blir snudd på hodet i det du står midt oppi det skjønner jeg at dette må være veldig frustrerende.

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Ingeborg AV

Det er jeg som har laga oppropet. Nå har jeg akkurat snakka med bladet «Gravid», de lager en sak til neste nummer om fødesituasjonen i Oslo. Slik jeg forsto det kom de til å følge opp saken med ellers i landet i seinere nummer, men de har så lang trykkingstid at de ikke rakk dette nå. Jeg håper at dere som bor andre steder og opplever sviktende tilbud og omsorg skriker ut og lager egne aksjoner. :frustrert:Håper vi kan få til en landsomfattende protest! :kjempesinna: Der vi står sammen og støtter hverandre. :klem: Selv om vi er en flyktig gjeng (Svangerskapet skulle vart i årevis ;) ) og derfor ingen sterk pressgruppe, kan vi ikke la dem skalte og valte med oss og våre barn!

Nå er vi snart oppe i 200 underskrifter! :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sexy Sadie

Det kommer sikkert ikke til å skje noen forbedring før en eller annen kjendis får skrævet sitt revnet i en taxi på vei til Bærum etter å ha blitt avvist på Ullevåll. Det bruker jo å være sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere mener, bevares... Men klarer liksom ikke å engasjere meg helt da jeg synes dere har et luksusproblem. Er ikke akkurat SÅ lange veien dere må reise om dere blir sendt til et annet sykehus, og de sender ingen videre hvis fødselen er i gang når man kommer til sykehuset, det sier seg selv...

Skriver under på denne.

Problemet er jo ikke at det er "for få plasser" i Oslo-området, men at alle gravide vil til samme sted (Ullevål).

Jeg hadde ALDRI søkt meg til Ullevål når kapasiteten allerede er sprengt! Da hadde jeg tatt Ahus eller Bærum- ok, de har ikke pasienthotell, men dette dreier seg om en dag eller to. Kan ikke helt se problemet her. Det er mye viktigere å få kontinuerlig oppfølging enn barselhotell (faktisk har jeg selv vært på barselhotellet på Ullevål, det var verken bedre eller verre enn mine tre ganger på tomannsrom på Aker).

Og hva er det underskriftskampanjen ønsker da? En gigantavdeling på Ullevål, der du er garantert å aldri treffe på samme jordmor på to kontroller?

Storm i et vannglass, spør du meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mamma Mø

Enig med gjesten over.

Nå er det jo en stund siden kapasitetsproblemet på Ullevål ble slått stort opp i diverse aviser, så da er det vel bare å søke seg til et annet sted?

Pasienthotellet er greit nok, men ikke mer enn det- faktisk synes jeg det var veldig upersonlig. Fikk mye bedre oppfølging da jeg lå på firemannsrom på vanlig barselpost. Og far kunne besøke så ofte han ville. Uansett er det bare snakk om et par dager...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo ikke at det er "for få plasser" i Oslo-området, men at alle gravide vil til samme sted (Ullevål).

Jeg hadde ALDRI søkt meg til Ullevål når kapasiteten allerede er sprengt!

Les innlegget på www.altern.no/opprop - skrevet av initiativtakeren til oppropet. Her møtes de fleste motargumenter til kampanjen.

Helt greit at du ikke vil skrive under - helt greit at du er uenig - men det hindrer ikke meg i å engasjere meg for noe jeg brenner for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjest

Situasjonen i Oslo er nå tatt opp i spørretimen i Stortinget... Dere som er misfornøyd med tilbudet andre steder i landet - kom igjen - krev endring via deres stortingsrepresentanter - så kanskje vi får en situasjon vi alle er fornøyd med? Engasjement skaper oppmerksomhet og hvem vet - kanskje det skaper vilje til endring? :klappe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest

Det er jo en løsning å overlate noe av ansvaret til alle de private klinikkene som finnes i Oslo. De får jo betalt for det, så hvorfor ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rognebær

Mye av problemet bunner jo nettopp i det at prinsippet om fritt sykehusvalg også skal gjelde gravide. Vel, hvorfor det? Har man akutt hjertestans, drar man da til nærmeste sykehus. Sånn burde det også være når man skal føde! Derfor mener jeg det er meningsløst at folk som ikke sogner til Ullevål, søker seg dit, når man i de fleste tilfeller får en fullt ut tilfredsstillende fødselsomsorg ved det sykehuset man selv bor nærmest. (Jeg forutsetter her at det dreier seg om ukompliserte svangerskap.)

Poenget må jo da være å informere de gravide om problemene med at Ullevål er fullt, og fordelene med å søke seg til andre sykehus som ligger nærmere.

En ulempe ved Ullevål er for øvrig det at de ikke har kapasitet til å ha oppfølging hos jordmor på sykehuset. Dermed blir man ikke like godt kjent med avdelingen som man kan bli på andre sykehus hvor dette er en mulighet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Gjest

Har faktisk booka meg inn på østlandets mest utskjelte fødestue - Fredrikstad. Her er det i alle fall ikke trangt om plassen. Ikke søren om jeg takler å bli avvist når fødselen er i gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...