Gå til innhold

Fødeplasser


mrs. frost

Anbefalte innlegg

Hei!

Legger ved link med underskriftskampanje til Helse og sosialminister Sylvia Brustad med oppfordring om å gjøre noe for å bedre situasjonen for fødende kvinner i Oslo. (vi risikerer å blir sendt til helt andre sykehus når vi møter opp med rier på Ullevål - fordi kapasiteten er for dårlig).

Håper dere vil skrive under på oppropet her:

http://www.petitiononline.com/fodsel/petition.html

Hun som har laget oppropet har skrevet et innlegg her: http://www.lysfontenen.no/index.php?id=art...on=view&aid=768

Se også artikkel i aftenposten: http://oslopuls.no/nyheter/article1223533.ece

:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mmm.. Nå er ikke akkurat situasjonen SÅ ille da. Tenk heller på dem nordpå som må reise mange MIL for å komme til sykehus, fordi fødeavdelingen er nedlagt. Og da snakker vi om smale, svingete veier - som er såpeglatte på vinterstid.

Så jeg kan egentlig ikke si at jeg føler SÅ sterkt med fødende kvinner som blir henvist til andre sykehus her nede. Beklager.

Skjønner at det ikke er noe morsomt å stå på et sykehus med rier, for så å få beskjeden om at "beklager vi har ikke plass", men det er jo ingen krise!

Regner med at dem ringer og ordner plass et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er selv resultatet av en krisefødsel etter en tretimers heisatur i full storm i nordnorge - det gikk bra den gangen også. Jeg har full forståelse for at situasjonen ikke er bedre andre steder i landet. Men forbeholder meg likevel retten til å reagere og ønske å påvirke situasjonen der jeg faktisk bor. Oslo har ikke mange nok fødeplasser i året i forhold til antall fødende kvinner. Da nytter det ikke bare å bli henvist til andre sykehus - det må i tillegg bli gjort noe med kapasiteten. I tillegg er terskelen for å sende jordmor/annet helsepersonell hjem til fødende betydelig høyere i Oslo enn i distriktene hvor det er langt til sykehuset. Det er min erfaring fra distriktet der jeg kommer fra. I Oslo må den fødende klare seg hjemme uten hjelp mye lengre - og når det da begynner å bli i seneste laget er det mildt sagt hektisk å måtte bytte sykehus.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida
Mmm.. Nå er ikke akkurat situasjonen SÅ ille da. Tenk heller på dem nordpå som må reise mange MIL for å komme til sykehus, fordi fødeavdelingen er nedlagt. Og da snakker vi om smale, svingete veier - som er såpeglatte på vinterstid.

Så jeg kan egentlig ikke si at jeg føler SÅ sterkt med fødende kvinner som blir henvist til andre sykehus her nede. Beklager.

Mmm nå er ikke akkurat situasjonen SÅ ille da. Tenk heller på dem i Afrika som ikke klarer å komme seg til et sykehus engang, og om de kommer dit så kan det hende at de ikke får noe hjelp. Og da snakker vi om kvinner som vokste opp da det var hungersnød slik at de er underutviklet og lett kan få store skader av en fødsel da bekkenet er for lite. Så jeg kan egentlig ikke si at jeg føler SÅ sterkt med fødende kvinner som bor i et rikt vestlig land. Beklager.

Det at situasjonen er verre andre steder er vel ikke noe argument for ikke å prøve å gjøre sin egen situasjon bedre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe. Point taken Elfrida.

men dem sender vel ikke bort kvinner som faktisk MÅ inn på sykehuset der og da? Det går jo ikke! :)

Er det snakk om fødende i et tidlig stadie, ser jeg ikke problemet.

Klart det hadde vært fint med nok fødeplasser. Kanskje flere burde søke seg til ahus og bærum da? Så slipper man faren for å bli sendt videre. Det er jo ikke SÅ langt unna! (Vi bruker max 20min fra oslo -> lillestrøm, og samme tid andre veien mot bærum)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skrevet under!!!

Unnskyld meg altså, men nå bor vi faktisk ikke i Afrika da. Vi bor i Norge som vist nok skal være verdens rikeste land og det det beste landet i verden å bo.

Jeg tror jeg kommer til å bli ganske frustrert om jeg står midt i en fødsel og får beskjed om at her er det fult så du må til A-hus eller Asker og Bærum.

Det er på tide at politikerne ser at situasjonen for oss fødende i Oslo har blitt betraktelig forværret etter at bydelene forandret seg og at de la ned fødeavdelingen ved Aker. Nå må de åpne Aker igjen. :frustrert:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For meg er ikke selve reiseveien til AHus eller Bærum noe problem, men mer det at man er forberedt på en ting og så må man i en situasjon hvor jeg vil tro man føler seg utrolig sårbar og usikker omstille seg til noe helt annet. Man har mange forventinger knyttet til fødsel og barseltid og når alt dette blir snudd på hodet i det du står midt oppi det skjønner jeg at dette må være veldig frustrerende.

Spesielt frustrerende er det vel at grunnen til at de som bor nærme ikke får plass er at det er mange som bor nærme de andre sykehusene som har søkt og fått plass på Ullevål. Og det har jeg full forståelse for at de gjør, kanskje særlig pga pasienthotellet. Men jeg synes nå uansett at de som sokner til sykehuset burde ha førsterett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg skrevet under!!!

Unnskyld meg altså, men nå bor vi faktisk ikke i Afrika da. Vi bor i Norge som vist nok skal være verdens rikeste land og det det beste landet i verden å bo.

Jeg tror jeg kommer til å bli ganske frustrert om jeg står midt i en fødsel og får beskjed om at her er det fult så du må til A-hus eller Asker og Bærum.

Det er på tide at politikerne ser at situasjonen for oss fødende i Oslo har blitt betraktelig forværret etter at bydelene forandret seg og at de la ned fødeavdelingen ved Aker. Nå må de åpne Aker igjen.  :frustrert:

Tror afrikainnlegget var ment til meg, for å sette min kommentar litt på spissen ;) Mao, ironisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere mener, bevares... Men klarer liksom ikke å engasjere meg helt da jeg synes dere har et luksusproblem. Er ikke akkurat SÅ lange veien dere må reise om dere blir sendt til et annet sykehus, og de sender ingen videre hvis fødselen er i gang når man kommer til sykehuset, det sier seg selv...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner hva dere mener, bevares... Men klarer liksom ikke å engasjere meg helt da jeg synes dere har et luksusproblem. Er ikke akkurat SÅ lange veien dere må reise om dere blir sendt til et annet sykehus, og de sender ingen videre hvis fødselen er i gang når man kommer til sykehuset, det sier seg selv...

Nei, det er jo absolutt ingen krise. De ville jo aldri sendt noen videre dersom det innebar risiko for mor eller barn. Poenget mitt er vel bare at dersom de vet at de må avvise folk så må det da være bedre at de gjør dette i det man søker om plass, enn når man ringer sykehuset og fødselen er i gang. Og det synes jeg de godt kunne gjort basert på geografi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elfrida

Litt av poenget er vel også at folk som skal føde og har fått beskjed om at de har fått plass på Ullevål, så blir sendt til et annet sted når de møter opp. Om det er langt eller svingete vei har vel ikke så mye med saken å gjøre, men at ting skjer som man er uforberedt på og som kan oppleves som stressende.

Jeg kan levende forestille meg at det er viktig å ha mest mulig trygghet rundt fødselen, og at det kan være ubehagelig å bli sendt et annet sted i siste liten. Særlig når Ullevål vet at det er fullt men ikke har lov til å avvise de som ber om fødeplass på forhånd på grunn av fritt sykehusvalg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Situasjonen er uholdbar slik den er nå. Å sparer penger på helse er som å spare seg til fant. Noe så idiotisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, jeg skjønner hva dere sier ut i fra dere skriver (nå etter mitt innlegg.)

Har ikke satt meg så veldig godt inn i situasjonen, delvis fordi jeg er litt furten fordi jeg må reise til Fredrikstad (halvannen time kjøring) i steden for Oslo (en times kjøring) fordi jeg bor her jeg bor. Skjønner at det ikke er plass til alle der man vil, en det er kjipt å vite at man har såpass mye lengre reisevei når det finnes nærmere alternativer.

Og sånn blir det vel for de som har et sykehus 10 minutter i fra og ett 30 minutter i fra også...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg greier heller ikke å engasjere meg i denne saken.

Synes det er litt "sytete" jeg.

Man blir jo ikke avvist i døra heller da, men når man ringer inn.

Og er det risiko for at ting skjer underveis (nå er det jo ikke lange reiseveien det er snakk om heller), så blir du da ikke sendt heller.

Selv her hvor jeg bor (eller, sykehuset er 10 mil herifra da) så hender det at det er fult, og man må reise til nærmeste sykehus 10 mil unna. For meg som bor midt imellom spiller det jo ikke noen rolle, siden man jo får beskjed når man ringer inn ;)

Men jeg synes det er for ille å klage over et par mil...

Endret av Chiquita
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hovedpoenget mitt er vel at her vet man på forhånd at man må avvise folk og da må det vel være mye bedre for alle parte om dette blir gjort klart så tidlig som mulig?

Det blir jo en helt annen situasjon når det er snakk om at det ved eneklete topper er fullt uten at man kunne være klar over dette på forhånd.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel egentlig ikke verre enn at de som er engasjert og enig i underskriftskampanjen skriver under, og at de som synes vi er sytete ikke gjør det. I rushtid i Oslo (hvis du ikke får rekvirert ambulanse) kan det ta mye lenger tid enn ti minutter til et sykehus.... det er uansett ikke det som er problemet. Problemet er som flere har sagt her, at man gjør seg kjent med den fødeavdelingen man har fått plass på, typer smertestillende som tilbys osv før man skal føde. Så ender man plutselig opp et annet sted som har et annet tilbud (ikke alle sykehus har lystgass, noen har akupunktur, andre setter ikke pudendalblokkade) "detaljer" som man gjerne vil kjenne før man er mildt sagt utilregnelig i fødsel. Det er også et problem at de 1500 plassene som forsvant da aker ble lagt ned ikke er opprettet på de andre sykehusene, det er kun kommet noen få nye totalt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Fødende i Oslo skal heller ikke ta kontakt med føden før det under 5 min mellom riene (riksen) Og er det da rushtrafikk vil det fra hvor jeg bor ta en drøy time til Bærum sykehus, 1.5 time til Lørenskog sykehus, eller over 2-3 timer til Fredrikstad. Da handler det ikke om hvor mange km det er til føden, men hvor lang tid det tar å komme til sykehuset.... I Oslo er det rett og slett ikke nok fødeplasser til antall fødsler pr. år. og det er kritikkverdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er enig at det kan ta lang tid å komme frem (da bør man endre hvor tidlig man kan få ta kontakt).

Jeg er enig at størst mulig trygghet og forutsigbarhet er viktig i en slik situasjon. Både for mor og far :-) Det som kunne gjort dette bedre, er at de kunne få et unntak i bestemmelsen om fritt sykehusvalg. Dvs at når f.eks. Ullevål SH ser at det er et visst tidsrom hvor det er "sprengt" kapasitet, så burde de få lov til å avvise en søknad om fødeplass. Det har de ikke i dag. Dersom de hadde gjort dette på forhånd, hadde man hele tiden visst at det ble et annet sykehus og kunne forholdt seg til det. Da er man på forhånd både kjent med tilbudene sykehuset har og også reisevei o.l. Dette ville nok bedret situasjonen mye, etter min mening. Jeg for min del, hadde da bare søkt A-hus i steden for. Mitt første valg var Oslo, men hadde jeg fått A-hus pga kapasitetsmangel allikevel, så hadde det vært bedre å visst det allerede nå.

Så en unntaksbestemmelse, mener jeg ville forbedret situasjonen. Dersom det da også blir en kapasitetsmangel, så bør man se nærmere på situasjonen. Dette vil i så fall også gjelde for de nærliggende sykehusene også :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

leste aftenposten aften i denne eller forrige uke en artikkel om fødeplassene på Ullevål, dessverre finner jeg den ikke igjen i artikkelarkivet til Aftenposten på nett.

Der var det interjuv med sykehusdirektøren Tove Strand som uttalte at fra nå kom de til å avvise folk på et tidligere tidspunkt hvis fødestuen begynte å bli overbooket langt fram i tid, slik at man kunne forberede seg i god tid at man skulle et annet sted, og vite det tidlig. Hun sa at i følge fritt sykehusvalg var dette ikke lov, men at tilbudet ville bli bedre hvis de kunne få dispensasjon til å kunne si nei på et tidlig tidspunkt.

forøvrig synes jeg det er pussig at Aker ble lagt ned... trodde fødselstallene i Oslo og omegn steg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...