Gå til innhold

53% stryker på teoriprøven

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

AnonymBruker

Min 20 år gamle svært fjerne (og forsåvidt skråsikre) bror med alvorlig adhd tok teorien nå nettopp og sto på første forsøk. Han har øvd lenge, øvelseskjørt mye, lest masse, tatt masse tester. Hvis jeg skal tippe var han kanskje mer motivert enn mange andre? Det var ikke noe alternativ for han å stryke, så han gjorde det som trengtes. Men nå er han vant til å jobbe for det han ønsker seg da. 

Anonymkode: 47964...57f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 16.7.2024 den 9.08):

Vet ikke jeg. Men syntes det er rart mange velger å ta oppkjøring på automat fordi det er for vanskelig.  Når jeg vsr ung, var det ikke mulig å ta bare på automat. Men til og med tilbakestående fikk lappen med gir bil

Anonymkode: ca9bc...013

Da jeg tok førerkort i 2000 tok alle lappen for manuell girkasse. Den gangen hadde 82,3% av alle nye biler som ble solgt manuell girkasse. I 2021 hadde 98,9% av nye biler som ble solgt automatgir.

Den gangen var automatgir stort sett forbeholdt dyrere biler, mens i dag er det det et langt større utvalg biler i alle prisklasser som er tilgjengelig med automatgir. Skal man ha elbil er det ikke noe valg, alle elbiler har automatgir. https://www.tv2.no/broom/var-luksus-na-er-det-nesten-ikke-mulig-a-kjope-bil-uten/15332340/

Flere vanner og kollegaer av meg har tenåringer som er i ferd med å ta lappen. De har ikke valgt bort manuell girkasse fordi det er for vanskelig, men fordi bilen de har hjemme og kan øvelseskjøre i har automatgir. Å ta lappen på manuelt gir vil fordyre kjøreopplæringen siden de må ta langt flere kjøretimer siden de ikke har mulighet til å øvelseskjøre hjemme. Så da blir det automat.

Anonymkode: 014f7...a1a

• Liker 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan bare snakke fir meg selv, men jeg leste veldig lite. Forventet egentlig å stryke, men ville bare se hva det var. Nå sto jeg på et eller annet vi akkurat🙈 men kan jo være at flere tener det samme

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg leste gjennom boka "Veien til førerkortet" først. Ca. 125 sider på lørdag så ca. 125 sider på søndag. Da tok jeg meg lang tid og leste det opp høylytt samtidig som jeg leste det (en av mine studieteknikker), og gjorde alle refleksjonssidene på slutten av kapitlene. Jeg leste ca. 1 time hver sesjon og med en pause på ca. 10-30 min.

Uka etterpå øvde jeg mye på innholdet. fart og plassering, lover og regler, skilt og oppmerking, vikeplikt, kjøretøyet, etc. Det står forresten her hva du får på teorien: https://www.vegvesen.no/globalassets/forerkort/ta-forerkort/temaliste-til-teoriprove-klasse-b-bokmal.pdf

Jeg brukte https://teorimester.no/ og fra start fikk jeg nesten godkjent, men etter ca. 8 forsøk og å gå gjennom det jeg var dårlig på igjen, så fikk jeg bestått på alle de andre simuelringsprøvene jeg tok etter det.

Jeg sto på teoriprøven med 2 feil, og den ene var fordi jeg leste oppgaven feil. Ps. det er mange oppgaver hvor det er lett å svare feil hvis du ikke leser de ordentlig, og det gjorde også jeg... Det andre jeg fikk feil omhandlet plassering av lysene bak på bilen, noe jeg faktisk ikke fikk vite noe om fra noensted når jeg øvde til teorien, men som jeg nå skjønner er ryggelys nede og parkeringslys oppe. Og ja, de er begge hvite...

Mange av de tingene jeg øvde på fikk jeg ikke spørsmål om på teoriprøven, men som likevel er fint at jeg kan. Jeg vet nå hvordan jeg skal forholde meg til hest i trafikken, sporvogn/trikk, planovergang, dirigering av politiman (tegn) som jeg faktisk så at veiarbeidere gjorde nylig når de dirigerte, så det var nyttig, osv, osv. Folk har blitt litt sjokkert over hva jeg kan når jeg påpeker at de kjører feil.

Anonymkode: eee95...607

• Liker 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...