Gå til innhold

Hva tenker du om voksne som spiller dataspill eller konsollspill?

Gjest No1*No1

Hva tenker du om gaming som hobby?  

210 stemmer

1. 1. Hva tenker du om voksne som spiller dataspill og konsollspill?

• Gaming syns jeg ikke voksne skal holde på med helt enkelt
      20
    • Så lenge de klarer å ta vare på seg selv og barna sine er det vel helt ok det, folk må få lov til å gjøre det de liker
      110
    • Gaming er positivt et sport og bra for hjernen
      46
    • Hvorfor skal jeg mene noe om dette?
      34

Anbefalte innlegg

On 7/28/2024 at 11:54 PM, AnonymBruker said:

Hvilke normale voksne mennesker sitter og glaner på meningsløse programmer på TV i 3 timer hver dag?

Kanskje Laila som må få med seg Paradise Hotel eller Jokke som må få med seg alt fra engelsk, norsk, fransk, tysk, spansk, gresk og svensk fotball, men dette er ikke personer som er representative for "voksne mennesker".

Anonymkode: de827...54d

menn i snitt ser 145 minutter daglig, ser kvinner på TV 137 minutter
Dette er snittet så tror veldig mange bruker mer enn 3 timer på tv vær dag

Blir virkelig folk ovverrasket over at voksne også bruker mer og mer tid foran skjerm i disse dager?
Ensomheten går opp og folk sitter mye mer hjemme nå en tidligere.
Er enig i at det ikke er en god utvikling i det hele tatt, men ovverasskende er det jo ikke om du har fulgt litt med i timen de siste årene.

On 7/28/2024 at 11:58 PM, tvertimot said:

Vanker kanskje ikke i så intellektuelle kretser du da, ikke så overraskende det da gamere er mindre intellektuelle og klarer seg generelt dårligere enn ikke gamere. Sagt med andre ord, arbeidsledige og lavt utdannede, de gamer mer enn de som har høy utdanning og klarer seg bra, selvstendige individer gamer mindre enn de som ikke er selvstendige etc.

Skal man ramse opp egenskaper så er gamere overrepresentert på den negative siden av skalaen på ting... De er mindre sosiale enn ikke gamere, har dårigere utdanning enn ikke gamere, er mindre aktive enn ikke gamere, sliter mer med helsen enn ikke gamere...

Det er veldig mye negativt med gamere, og selv om omgivelsene sier fra til gamerne at gamingen er et problem så er gjengangeren fornektelse og de forsøker i et desperat forsøk å sammenligne gamingen med annet (og spesielt TV-titting) i mangel på gode argumenter.

Å presentere egne meninger som fakta blir desverre litt for dumt og useriøst for meg.
Så klart noen blir avhengige på lik linje som av andre ting, men dette gjelder jo heldigvis fåtallet av voksne, selv om det nok er altfor mange. mange gamere som både har høyere utdanning, god helse, er aktive og er sosiale, gaming i seg selv er ganske sosialt.

Du som klager på manglende argumenter, jeg vil gjerne så noe som backe up påstandene dine.

On 7/31/2024 at 6:18 AM, tvertimot said:

Snakk med de nærmeste pårørende av gamere som ikke gjør annet enn å game, klart at for mange er gamingen et kjempeproblem (hva kaller du det å ikke ha et normalt liv og å være en STOR belastning for andre?).

Ja ingen som sier at det ikke er et problem, men igjen, du legger det frem som at det gjelder ALLE, noe som er langt fra sannheten.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg var helt hekta på wow/gaming i 2005-2015 .  Ekstremt de første årene, så litt mer kontrollert de andre årene. Spiller ingenting i dag. Mange i familien rundt meg utenom kona var veldig dømmende til dette.  Jeg hadde en streng oppvekst der gaming var fy fy. Så fort jeg flyttet for meg selv og fikk min egen pc, gikk det galt.  Men heldigvis så gikk jeg som vanlig på jobb.   Ungene hjemme har fått gaming pc siste året på barneskolen. Der har vi vært nøye med at lekser og idrett kommer først, så kan de spille så mye de vil etter dette.  Mye spilling de 2 første årene, så dabber det til et par ganger i måneden når det passer.  

De som dømte meg når jeg var hekta, bruker ufatterlig mye tid på facebook, tv og finn i dag...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 7/14/2024 at 3:08 PM, AnonymBruker said:

Det er en hobby . Skal vi lage en poll for alle hobbyer som tar tid og penger?  Min mann er gamer, han er mye bedre og mer tilstede enn min eks som var fotball idiot. Eks så på fotball, reiste på fotball turer, spilte fotball, ALT dreide seg om hans store hobby, Fotball. 

Anonymkode: d7fb9...0e9

Yup, fotballidiot er absolutt det verste. Spesielt de som blir SKIKKELIG sure og furter når laget deres gjør det dårlig, og det er krise om de går glipp av en fotballkamp. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 7/14/2024 at 3:58 PM, Smeltemann said:

Helt latterlig. Voksne mennesker 🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️🤦‍♂️

Så å aktivt spille et spill der man styrer en fotballspiller er latterlig, men å sitte still å se på at andre spiller fotball på en skjerm er helt innafor? Å se film er greit, men å spille et spill med en handling som i en film bare at man styrer en karakter er tåpelig?  Begrunn gjerne hvorfor du tenker sånn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 7/14/2024 at 5:55 PM, AnonymBruker said:

Synes de er barnslige tapere.

Anonymkode: cdd85...b88

Syns du folk som ser på film er barnslige tapere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 7/16/2024 at 10:43 PM, AnonymBruker said:

Like bortkastet tid som å timesvis sitte og glo på en meningsløs TV-serie på Netflix.

Om man bruker tiden til å lære seg dataprogrammering med Java eller C++, fotballteknikk på et høyere nivå ute på banen, eller å spille cello, får man i det minste noe ut av dette, men å "game" er like fornuftig som å sjekke Facebook sju ganger i timen.

Det eneste man får til, er at tiden går uten at man oppnår noe reelt. Vil ikke være nedlatende, men dette er fakta - jeg syntes også det var moro å spille fotballspill på denne Sega-boksen i sin tid, men dette er ikke en aktivitet for voksne.

Game-Gear-Handheld_(cropped).jpg

Anonymkode: de827...54d

Så å LAGE dataspill er ok, men å spille dem er ufornuftig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Thndrcnt
On 7/27/2024 at 4:27 PM, tvertimot said:

Tenker at de mangler mer spennende aktiviteter å bruke tiden sin på, og mine refleksjoner er nok at de som spiller dataspill i voksen alder, at de er mer umodne enn dem som har lagt fra seg denslags for lengst.

Tenker du det samme om filmer og serier?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror personlig gaming er langt mer stimulerende og interaktivt enn f.eks sitte å se på TV serier. Er man voksen, og har livet i orden, så ser jeg ikke noe galt i det. Alt med måte. 

Det er vel egentlig mer skremmende at unge mennesker, i de årene hvor de skal utvikle seg selv i forhold til menneskelige relasjoner, utdannelse, voksenlivets plikter etc, sitter og gamer timesvis hver dag. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 7/28/2024 at 5:46 PM, tvertimot said:

Fult klar over at gamere har "venner" i sin spilleverden, men hjelper ikke stakkars Ola på 25 år det, altså at han har "venner" (1 i Brazil, 2 i Australia, 1 i Italia og 2 i Japan). Her i Norge lever han isolert, på gutterommet han fortsatt bor hjemme hos mor, her har han fallt fullstendig utenfor sosialt og disse "vennene" hans vil han aldri se uansett da Ola ikke har utdannelse (han har brukt for mye tid i spilleverden og falt fra på videregående som aldri ble fyllført), derfor har han ikke jobb heller...

En typisk taper altså, og det er for mange som han... Og enda verre, menn på 40+ som også lever i sin egen isolerte verden hvor de sitter og spiller. Et sunnhetstegn er det absolutt ikke, et symptom på at de seriøst trenger hjelp!!

Slike vennskap er betydningsløst, rettere sagt viser det at de har et seriøst problem om noen trekker frem slike vennskap for å vise til sitt sosiale liv... I manko på normalt sosialt liv gjør dessverre noen det!!

Jeg besøkte venner fra spillverdene i det virkelige liv mange ganger, en kom og besøkte oss og var der en uke, og jeg reiste til Wales og festet med en annen. Brukte mange kvelder bare på å prate om alt mulig i livet mens vi chillet i spillet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 7/28/2024 at 5:06 PM, tvertimot said:

Ja, og blir spilt av tretten- og fjorten-åringer (samt også umodne voksne).

Men du påsto de var laget for barn. Det er de da absolutt ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
On 7/28/2024 at 10:02 PM, tvertimot said:

Klart jeghar, gaming skaper mange sosialt utenforstående (forskanser seg med gaming på rommet), det er avhengighetsskapende for mange som mister kontakten med realitetene fullstendig.

Sier ikke at det skjer alle, men dessverre alt for mange. Klart det er et kjempeproblem at gaming i stor grad bidrar til å skape tapere som faller utenfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tvertimot skrev (På 31.7.2024 den 6.18):

Snakk med de nærmeste pårørende av gamere som ikke gjør annet enn å game, klart at for mange er gamingen et kjempeproblem (hva kaller du det å ikke ha et normalt liv og å være en STOR belastning for andre?).

Det er forskjell på gamere (som gamer, men ikke er avhengige) og på spillavhengige. 

Det blir jo som å omtale alle som drikker alkohol i noen grad, som om de er alkoholikere med alkoholproblemer. 

Begge deler finnes. Begge deler er et kjempeproblem for de det gjelder og de rundt dem. 

Men likevel finnes det altså mange som drikker alkohol uten å ha alkoholproblemer, og mange som gamer uten å være spillavhengige og ha problemer som følge av gamingen sin. 

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thndrcnt
37 minutter siden, Susan Sto Helit said:

Det er forskjell på gamere (som gamer, men ikke er avhengige) og på spillavhengige. 

Det blir jo som å omtale alle som drikker alkohol i noen grad, som om de er alkoholikere med alkoholproblemer. 

Begge deler finnes. Begge deler er et kjempeproblem for de det gjelder og de rundt dem. 

Men likevel finnes det altså mange som drikker alkohol uten å ha alkoholproblemer, og mange som gamer uten å være spillavhengige og ha problemer som følge av gamingen sin. 

Dette!

Samtidig så er det folk som insisterer på at spill er barnslige og at man ikke lærer noe, samtidig som det virkelig er spill som ikke bare lærer deg fakta om andre verdenskrig, men lar deg gå inn i en rolle som noen som får oppleve krigens grusomheter på kroppen og hva slags forferdelige valg man måtte ta. Det er spill som tar opp psykisk helse og forteller historier akkurat som i en bok, men på en interaktiv måte. Det finnes spill som kan hjelpe mennesker med å takle sorg, og det finnes spill som gir ledererfaring om styrker samarbeidsevnen med andre mennesker. Noen bedrifter og selskaper ser det for eksempel som et stort pluss at noen kan oppgi erfaring fra å lede et guild eller et lag i flere typer spill.

Og kunst! Mange spill er rene kunstverk i seg selv, jeg spilte nylig et spill som tar for seg Indisk historie, og guder fra hinduismen, og det er MYE lettere å huske den informasjonen når den kommer i form av at karakteren du spiller får krefter fra disse gudene for å komme videre i spillet. Man kan også spille på hidi og samtidig lære seg språk.

Noen spill har gitt meg samme følelsen som når jeg har lest ferdig en skikkelig god bok, og noen ganger har jeg sittet å strigrpått fordi historien har vert så fantastisk og rørende.

Jeg syns virkelig synd på de menneskene som hevder at det er borkastet å bruke tid på ting som er gøy, og at man skal være produktiv 100% av tiden, og at kun DERES definisjon av kunst og kultur er "bra nok". 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Som alle andre hobbyer, så er man jo enig om at så lenge livet ditt ikke bare består av hobbyen, så er det vel greit?

Jeg kjenner menn som sitter å gamer fra de kommer hjem fra jobb til de legger seg, og kanskje glemmer at dama og barna også skulle hatt litt oppmerksomhet.

Jeg kjenner damer som sitter hele sitt våkne døgn foran den mobiltelefonen på facebook, instagram, tiktok og snapchat og som kanskje glemmer at mannen og barna skulle gjerne hatt litt oppmerksomhet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt greit, men den må ikke være en avhengighet, og man må trene et par timer i uka og. Mange som selvmedisinerer gjennom spill. Personlig tenker jeg alle bør holde på med fritidsaktiviteter 7-15 timer i uka hvorav 2-3t timer er trening. Resten kan være hva som helst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

No1*No1 skrev (På 14.7.2024 den 12.43):

Hva syns du om voksne som spiller dataspill og konsollspill? 

Det synes jeg absolutt ingenting om. Altså - fint at de som liker å spille, spiller og koser seg, enten de er tolv eller femtito og et halvt. To each their own! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Manisk gaming (eller timevis med hjernedøde filmer og reality som "hobby") er turn off hos voksne mennesker. 

Anonymkode: db96d...4ce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvorfor så enormt fokus på spilleavhengighet i denne tråden? Dere er klar over at det er relativt sjeldent?

Anonymkode: c81c9...e03

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
On 7/28/2024 at 11:58 PM, tvertimot said:

Vanker kanskje ikke i så intellektuelle kretser du da, ikke så overraskende det da gamere er mindre intellektuelle og klarer seg generelt dårligere enn ikke gamere. Sagt med andre ord, arbeidsledige og lavt utdannede, de gamer mer enn de som har høy utdanning og klarer seg bra, selvstendige individer gamer mindre enn de som ikke er selvstendige etc.

Skal man ramse opp egenskaper så er gamere overrepresentert på den negative siden av skalaen på ting... De er mindre sosiale enn ikke gamere, har dårigere utdanning enn ikke gamere, er mindre aktive enn ikke gamere, sliter mer med helsen enn ikke gamere...

Det er veldig mye negativt med gamere, og selv om omgivelsene sier fra til gamerne at gamingen er et problem så er gjengangeren fornektelse og de forsøker i et desperat forsøk å sammenligne gamingen med annet (og spesielt TV-titting) i mangel på gode argumenter.

Kan du dokumentere alt dette?

Ellers trur jeg ikke på det i det hele tatt.

Anonymkode: c81c9...e03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Gamer ikke selv,men må le litt når jeg leser de som mener hobbyen ikke kan gå utover noe annet i livet.

Har selv ikke dukket opp i mangt ett selskap og sosiale arrangemanger pga min hobby/idrett som tar ekstremt mye tid.

Hadde og hest i mange år, og da gikk det hvertfall mye tid 😅

Man lever for seg selv, ikke andre ;)

Anonymkode: bff15...e75

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...