AnonymBruker Skrevet 14. juli #1 Del Skrevet 14. juli Jeg snakket med min mor som kunne fortelle at hennes niese hadde fortalt hvordan det egentlig sto til hos min tante. I hennes leilighet er kjøkkenet ødelagt, veggene er fettete, badet har store skader, og leiligheten er fylt opp med alskens hobbysaker som garn, tøy, maling, slitte illeluktende nedarvede møbler og mye mer. Tante hadde sagt hun hadde ryddet opp og ordnet ting i leiligheten men sannheten er at hun bare har stappet alt inn i fellesboden i borettslaget. Matvarer som mel og ris i papiremballasje som tiltrekker seg mus og skadedyr, garn, hobbyartikler, dopapir, matoljer, kaffeposer og mye mer illeluktende ting står lagret helt opp under taket der inne. Niesen sa rett ut at "Mamma er en hoarder og nekter å kvitte seg med ting!" Det kravlet med innsekter over alt sist hun var på besøk hos sin mor, og hun hadde lyst til å pakke sekken og reise i det samme øyeblikk hun entret leiligheten. Så ille var det. Og at hun grudde seg til tante var død på grunn av alt arbeidet som ventet med å få kastet alt og pusse opp leiligheten slik at den var salgbar. Jeg tror ingen av dem orker å kontakte lege, styret eller gjøre noe med problemet på grunn av at hun ikke vil innse problemet. Hva har dere i lignende familiesituasjon gjort selv ? Anonymkode: 7faac...d8b 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #2 Del Skrevet 19. juli AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 11.20): Jeg snakket med min mor som kunne fortelle at hennes niese hadde fortalt hvordan det egentlig sto til hos min tante. I hennes leilighet er kjøkkenet ødelagt, veggene er fettete, badet har store skader, og leiligheten er fylt opp med alskens hobbysaker som garn, tøy, maling, slitte illeluktende nedarvede møbler og mye mer. Tante hadde sagt hun hadde ryddet opp og ordnet ting i leiligheten men sannheten er at hun bare har stappet alt inn i fellesboden i borettslaget. Matvarer som mel og ris i papiremballasje som tiltrekker seg mus og skadedyr, garn, hobbyartikler, dopapir, matoljer, kaffeposer og mye mer illeluktende ting står lagret helt opp under taket der inne. Niesen sa rett ut at "Mamma er en hoarder og nekter å kvitte seg med ting!" Det kravlet med innsekter over alt sist hun var på besøk hos sin mor, og hun hadde lyst til å pakke sekken og reise i det samme øyeblikk hun entret leiligheten. Så ille var det. Og at hun grudde seg til tante var død på grunn av alt arbeidet som ventet med å få kastet alt og pusse opp leiligheten slik at den var salgbar. Jeg tror ingen av dem orker å kontakte lege, styret eller gjøre noe med problemet på grunn av at hun ikke vil innse problemet. Hva har dere i lignende familiesituasjon gjort selv ? Anonymkode: 7faac...d8b Kontaktet lege og gitt beskjed til styret. Hvis de ikke gidder det, så kan det bare være. Anonymkode: e3c39...8fc 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. juli #3 Del Skrevet 19. juli Helt enig med den over her. Og styret MÅ varsles, siden skadedyr potensielt kan spre seg til flere leiligheter. Anonymkode: 5d1c2...cc9 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli #4 Del Skrevet 20. juli Psykisk syk? Anonymkode: 095c9...c5c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 20. juli #5 Del Skrevet 20. juli Hadde det vært min mor, hadde jeg sendt henne til en psykolog og brettet opp ermene og ryddet og vasket og kastet. Anonymkode: bb036...0f0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #6 Del Skrevet 4. august Det er ikke nødvendigvis samlemani, også andre typer problemer kan få en bolig til å se ut som det beskrives i åpningsinnlegget. En slektning av meg hadde et helt hus fullt av søppel. Hun var gal i en eller annen form og hadde vært det hele livet, det var ikke mulig å gjøre noe med det. Men ei klok dame passet på å vise fram dokumentasjon fra gammelt av som viste hvordan ståa var, så det i alle fall var kjent. Innimellom greier min far å samle på muggne ting. Da kaster jeg de og tar krangelen etterpå. Jeg bekymrer meg lite for oppryddinga etter hans død, mamma er yngre enn han og vil trolig sanere huset om hun overlever uten han. Det er verre med om jeg eller noen andre kommer over pappas hemmelige liv. Det er noe i den kjelleren hos foreldrene mine. I beste tilfellet har han i skjul gravd ut jordkjelleren, i verste fall oppbevarer han noe der. Anonymkode: a58e7...027 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #7 Del Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (På 14.7.2024 den 11.20): Jeg snakket med min mor som kunne fortelle at hennes niese hadde fortalt hvordan det egentlig sto til hos min tante. I hennes leilighet er kjøkkenet ødelagt, veggene er fettete, badet har store skader, og leiligheten er fylt opp med alskens hobbysaker som garn, tøy, maling, slitte illeluktende nedarvede møbler og mye mer. Tante hadde sagt hun hadde ryddet opp og ordnet ting i leiligheten men sannheten er at hun bare har stappet alt inn i fellesboden i borettslaget. Matvarer som mel og ris i papiremballasje som tiltrekker seg mus og skadedyr, garn, hobbyartikler, dopapir, matoljer, kaffeposer og mye mer illeluktende ting står lagret helt opp under taket der inne. Niesen sa rett ut at "Mamma er en hoarder og nekter å kvitte seg med ting!" Det kravlet med innsekter over alt sist hun var på besøk hos sin mor, og hun hadde lyst til å pakke sekken og reise i det samme øyeblikk hun entret leiligheten. Så ille var det. Og at hun grudde seg til tante var død på grunn av alt arbeidet som ventet med å få kastet alt og pusse opp leiligheten slik at den var salgbar. Jeg tror ingen av dem orker å kontakte lege, styret eller gjøre noe med problemet på grunn av at hun ikke vil innse problemet. Hva har dere i lignende familiesituasjon gjort selv ? Anonymkode: 7faac...d8b Jeg hadde kontaktet styret for å få hjelp til å rydde boden pga insekter Anonymkode: 189c7...6f8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 4. august #8 Del Skrevet 4. august AnonymBruker skrev (21 minutter siden): Det er verre med om jeg eller noen andre kommer over pappas hemmelige liv. Det er noe i den kjelleren hos foreldrene mine. I beste tilfellet har han i skjul gravd ut jordkjelleren, i verste fall oppbevarer han noe der. Anonymkode: a58e7...027 Jeg hadde ikke klart å la være å finne ut av det hvis det var min far. Hvorfor tror du det er noe muffins med kjelleren? Anonymkode: cd57a...f08 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #9 Del Skrevet 15. august Erfaring tilsier at man ikke kan gjøre en dritt. her prøvde man å melde ifra til ene etter den andre instansen, vil de ikke selv ha hjelp får de ikke hjelp. Vi har ei vi også, og eneste vi har kunne gjøre er å fortelle henne at vi er glad i henne og hjelpe henne smått med å rydde. Mer enn det gjør at hun blir overstimulert, får panikk og går i vranglås. som sagt så den sosiale biten hvor hun føler seg elsket roten til når det er fremgang i ryddig og slag tilbake. Anonymkode: 62f93...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #10 Del Skrevet 15. august Selvsagt kan man ikke bestemme at voksne folk skal forandre seg. De har like stor rett til å leve som de vil som alle andre. Anonymkode: 20c18...271 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. august #11 Del Skrevet 15. august AnonymBruker skrev (56 minutter siden): Selvsagt kan man ikke bestemme at voksne folk skal forandre seg. De har like stor rett til å leve som de vil som alle andre. Anonymkode: 20c18...271 Nja... Har man signert en kjøpskontrakt av en leilighet da har man også sagt ja til å følge ordensregler og vedtekter i borettslaget eller sameiet. Pluss en er pliktet til å følge gjeldende regelverk i loven for å ikke skade andre leiligheter og andres eiendom. Som leieboer er en også forpliktet til å følge en viss standard. Anonymkode: 608d7...192 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå