Gå til innhold

Hvor lange sykluser?


Gjest j79

Anbefalte innlegg

Lengden på mine sykluser varierer, men jeg tror foreløpig ikke det er noe "feil" med meg av den grunn. Ikke så lenge siden jeg slutta med piller, men jeg hadde også uregelmessig mens da jeg var yngre og ikke hadde begynt med piller enda.

Nå lurer jeg på hvor korte / lange sykluser dere andre har?

Og hvor uregelmessig må det være før man vurderer å kontakte lege?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Synes aa huske at om de varierer med mer enn seks dager saa har man uregelmessige sykluser.

Men bør man ta en prat med legen om dette da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du proever? I saafall kan uregelmessig mens tyde paa manglende/uregelmessig el, og da ville jeg absolutt oppsoekt lege, ja! Hvertfall hvis du ogsaa har hatt det slik foer du begynte paa p-piller ogsaa.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syklusen min har lagt seg på ca 34 dager. 16 dager fram til EL, Regner EL som egen dag, og 17 dager med forhøyet temperatur etterpå...

Tenkte jo hver gang at "nå må vi ha fått det til" spesielt etter at jeg begynte med temperaturmålinger. Leste et sted at forhøyet temperatur i 18 dager betyr sannsynligvis at du er gravid.

Vet ikke om det er noe galt med meg da, vi har jo holdt på ganske lenge. (Om ikke så veldig aktivt.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Fikk mensen fredag, og denne perioden ble på 37 dager. Aner ikke når jeg har EL, men vi får håpe det klaffer likevel.

Hva med å anskaffe deg et termometer og måle tempen hver morgen i en syklus?

Jeg vet mange mener man trenger et digitaltermometer med to desimaler, men jeg har så store temperaturendringer at jeg klarer meg kjempefint med et helt normalt digitaltermometer. Kanskje du har ett fra før?

En syklus starter med at du har en ganske jevn "lav" temperatur, og så får en liten stigning i temperatur etter EL. (Noen, som meg, opplever at temperaturen faller litt rett før EL.) Deretter holder temperaturen seg "høy" i minst 10 dager (Hvis ikke er det vanskelig for celleklumpen å feste seg.) Har du "høy" temperatur i mer enn 18 dager, er du sansynligvis gravid.

Når mensen kommer, synker temperaturen igjen, og holder seg "lav" til neste EL.

Værre er det ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert temping, men det blir ikke denne syklusen heller. Det har nok mer med mannen å gjøre enn med meg, for jeg kunne nok tenke meg å vite mer om mine sykluser.

Vi har bestemt oss for å ta ting som det kommer, og er enige om at det var tiden for å kutte ut prevensjon. Han tenker sikkert at det bare er flaks / uflaks som gjør om det klaffer, mens jeg tenker mer på EL og at det ikke er like enkelt for alle å bli gravide. Jeg vil ikke gi mannen inntrykk av at jeg er "desperat", for det er jeg jo ikke, selv om jeg virkelig håper vi skal få dette til innen ikke alt for lang tid. tror han ville si et og annet hvis jeg begynte med termometer hver morgen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vurdert temping, men det blir ikke denne syklusen heller. Det har nok mer med mannen å gjøre enn med meg, for jeg kunne nok tenke meg å vite mer om mine sykluser.

Jeg er ingen tilhenger av hemmeligholdelse i slike sammenhenger, jeg da...

På en måte kan jeg forstå mannen din; Han ser vel for seg et desperat kvinnfolk som spenner ben på ham og skynder seg å legge seg under hver gang det er eggløsning på gang :ler: Hva med å begrunne det med ren akademisk interesse? ;) Fortell ham at det rett og slett er spennende og nyttig for en voksen kvinne å bli kjent med menstruasjonssyklusene sine. Syklusene våre påvirker oss tross alt ganske mye ut over de få gangene vi skal forsøke å produsere barn. Det kan jo også rett og slett være litt avstressende å vite omtrent når man må "sette inn støtet" og når man slipper å tenke på at man "må" :humpe: uansett dagsform.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...