Gå til innhold

Hvordan få syltetøy tykkere.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg lager hjemmelaget syltetøy. Bare knuser jordbær og tilsetter litt sukker. Men syltetøyet blir så vann aktig.Er sånn fortykningsmiddel du får kjøpt på butikken vegetarisk? Er det andre metoder for å få det tykt? 

Anonymkode: c3123...1b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg lager hjemmelaget syltetøy. Bare knuser jordbær og tilsetter litt sukker. Men syltetøyet blir så vann aktig.Er sånn fortykningsmiddel du får kjøpt på butikken vegetarisk? Er det andre metoder for å få det tykt? 

Jeg bruker chiafrø.

Ha jordbær, sukker og chiafrø i en passende bolle, og bruk en sleiv til å røre dette godt sammen.

La de rørte jordbærene få stå i minst 30 minutter slik at chiafrøene får absorbert en del av væsken.

Anonymkode: fa270...e96

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får kjøpt syltepulver og frysepulver 

Anonymkode: 21d7d...a05

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du prøvd å la det koke inn litt over tid? På lav varme mens du rører? Det vil også bli litt tykkere når det avkjøles.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når du knuser de så slipper de jo all saft, og derfor er det ikke rart det blir flytende! Skjær de opp med kniv i passe biter, ha på litt sukker ( skal smake bær, ikke sukker!) og rør forsiktig rundt. Både fortykningsmiddel, chiafrø og koking vil ødelegge den friske naturlige smaken av (nesten) u-sukrede nyrørte bær. Personlig foretrekker jeg max 10% sukker pr kilo bær. 

Anonymkode: aea17...46d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg og bruker chiafrø. 10g til 400g jordbær, og litt rabarbra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du kokt det lenge nok?

Jeg bruker saften av grønne epler for å få ekstra pektin om syltetøy ikke er tykt nok.

Anonymkode: 87dd6...a40

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bruker sitron, inkl litt finhakket sitronkjøtt - det er pektinrikt og tykner syltetøy (og gir mer frisk smak, men så må også selvsagt syltetøyet ha nok sukker til at smaken blir balansert).

Anonymkode: d52f2...4cd

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Stort sett bruker sylte- og frysepulver pektin som fortykningsmiddel. Det er vegetarisk og finnes naturlig i mye frukt og bær. Les på posene for å være sikker.

Anonymkode: fec08...db7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 timer siden):

Sil fra litt av safta, til du får den tykkelsen du vil ha på syltetøyet.
Slik har jeg gjort det i alle år. Bonus er hjemmelaga saft:)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...