Gå til innhold

Hvordan få vekk lysten på et barn til?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har alltid hatt lyst på en stor familie og minst 3 barn. Har to barn og har så veldig lyst på et til. Men livet skjer og det ene barnet vårt er kroniskt sykt og krever veldig mye tilrettelegging. Det barnet er som å ha 3, både økonomisk og mentalt. 

Derfor skjønner jeg at vi ikke har kapasitet til en til. Samtidig så er det den lille tanken med at det måtte jo bare ordnet seg. Men det er nok bare ønsketenkning. Hvordan drepe lysten på et barn til? Årene har gått nå og begge har begynt på skolen, men lysten blir bare større. 

Anonymkode: 42dfe...ba4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan hende lysten alltid vil være der, men så må du faktisk bare bruke fornuften og sette de barna du har fra før først. 

Anonymkode: 758f8...b63

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du sier at dere ikke har kapasitet til en til, samtidig som du tenker at det kanskje er håp om at det skal gå fint. Hvis jeg oppriktig ville stoppe ønsket om et barn til ville jeg hver gang tanken kom opp sett på det friske barnet mitt og tenkt «det er du som hadde måtte vike for det nye barnet. Det er deg vi ikke ville hatt tid til». Jeg har selv vokst opp med kronisk sykt søsken, og det var periodevis egentlig ikke tid til 2 barn. Hadde foreldrene mine fått ett til, ville det vært jeg som måtte ofres. 

Anonymkode: 81fea...c2e

• Liker 1
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du sier at dere ikke har kapasitet til en til, samtidig som du tenker at det kanskje er håp om at det skal gå fint. Hvis jeg oppriktig ville stoppe ønsket om et barn til ville jeg hver gang tanken kom opp sett på det friske barnet mitt og tenkt «det er du som hadde måtte vike for det nye barnet. Det er deg vi ikke ville hatt tid til». Jeg har selv vokst opp med kronisk sykt søsken, og det var periodevis egentlig ikke tid til 2 barn. Hadde foreldrene mine fått ett til, ville det vært jeg som måtte ofres. 

Anonymkode: 81fea...c2e

Ts

Takk for tips. Det skal testes! 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har 2 friske, tenker på at det er de jeg vil følge opp, være der for, få  "alenetid" med meg og mannen. Flere barn betyr for oss mindre tid og penger per barn. 

Anonymkode: 8caaf...062

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også et ønske om å oppleve å få bare ett barn til, som jeg ikke tror blir ordentlig borte. Men det har gått fra å være litt trist og sårt at vi er ferdige, til å bare være sånn det er. Det var to barn jeg skulle få. 

Og da hjelper det for meg å fokusere på at jeg er så takknemlig for at vi fikk dem. Vi var ufrivillig barnløse noen år, så takknemligheten er lett å hente frem. Det er jo alt det praktiske også, lettere og billigere på ferie og turer, plass i bilen, plass i huset, økonomi og tidsklemme, men det virker ikke like godt på min "nr. tre lengsel". Å tenke på at jeg har to nydelige barn, og at jeg vil bruke tankevirksomhet og følelsesliv på å glede meg over dem og oppleve livet med dem fremfor å lengte etter enda et barn, virker derimot på meg. 

Anonymkode: 35721...ccc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ved å lese alle tråder her inne hvor folk klager over hvor slitsomt det er med flere barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Jeg har alltid hatt lyst på en stor familie og minst 3 barn. Har to barn og har så veldig lyst på et til. Men livet skjer og det ene barnet vårt er kroniskt sykt og krever veldig mye tilrettelegging. Det barnet er som å ha 3, både økonomisk og mentalt. 

Derfor skjønner jeg at vi ikke har kapasitet til en til. Samtidig så er det den lille tanken med at det måtte jo bare ordnet seg. Men det er nok bare ønsketenkning. Hvordan drepe lysten på et barn til? Årene har gått nå og begge har begynt på skolen, men lysten blir bare større. 

Tenk med hodet og ikke hjertet. Når lysten kommer, kople på hodet. Tenk om du får et kronisk sykt barn til? Hvordan ser hverdagen ut da? 

Anonymkode: f0132...f6d

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sommerjobb som Lollo eller Bernie, på en sånn barneklubb utenlands, i en periode :knegg:

Nei altså; Tenker den følelsen av "åh, en til..." like gjerne kan dukke opp etter både barn 3, og 4... 🥰

Barna dine er heldige som har deg. Du har åpenbart stor kapasitet ❤️

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenk på barna du har. Du sier selv at barnet som er syk krever mye også økonomisk. Hvor mye oppmerksomhet får barnet som er frisk. Hvordan blir det å få enda et barn oppi dette? Hadde du klart å gi like mye til tre barn? 

Hva hvis du hadde fått det tredje barnet og enda flere hadde blitt syke? 

Hva hvis du og barnefar ikke holder sammen eller noen av dere blir langtidssyke, hadde dere taklet det? 

Lysten og ønske etter flere barn forsvinner kanskje aldri, men tenk fornuftig og fokuser på det du har. 

Anonymkode: 93be6...791

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke, om det kan hjelpe å se positive ting med det å bare ha 2 barn, frem for 3? Det er jo flere rent økonomiske fordeler, f.eks, da det meste er stort sett enklere med 2 enn 3. Hva slags bil man kan kjøpe, et hus med 3 soverom er enklere å finne og selvsagt billigere enn et hus med flere soverom. Alle ferier, så mye enklere å finne et rom for 4 enn et rom for 5. Men rett og slett middager også, da veldig mange middager selges i størrelser beregnet på en familie på 4. 

Skoleoppfølging, aktiviteter. Tenk tiden da begge barna er på skolen, og snart 17 mai, og du har en i andre klasse som står for kakebaking og kakesalg, og en i fjerdeklasse, som står for rigging og leker. Og dere har to barn og to foreldre, og hver kan gå til sin base, og bidra der. Men har dere 3 barn, har dere alltid en voksen for lite. 

Kjøring til aktiviteter ja. Igjen, har du to barn, og velger de 2 aktiviteter hver, har du allerede minst 4 kjøringer/henting pr uke, og igjen, dere har ihvertfall en voksen pr barn. Men har du tre barn, vil du være nødt til å begrense barna mer i hva de kan drive med, ikke bare av økonomiske grunner, da det er dyrt med aktiviteter, men også rett og slett pga logistikk. 

Begge mine barna er nå på barneskolen, og det er kanskje først nå jeg innser at min kapasitet er nådd ved 2. Jeg kunne ikke gi like mye til 3, det er så åpenbart for meg. Så mye som forventes av oppfølging av barna nå til dags, og så lite som besteforeldre er villige til å bidra. I så fall, må jeg vente til disse to vokser opp, og begynne på nytt om 10 år, men da er det jo også større pengeønsker fra barna vil komme, slik som lappen, bunad, hjelp til å kjøpe en leilighet. Og ja, det er jo ikke noe man MÅ kanskje, men det er jo noe man ønsker å gjøre for sine barn, ikke sant? Gi dem best mulig start i livet. 

Anonymkode: 50675...bd8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...