Gå til innhold

Elbil: Høy km.stand og batteribytte

Mimmii

Anbefalte innlegg

Hei! Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg kjører på alikevel 😶

Jeg ser nå på en elektrisk bil. Den er kjørt veldig mye med tanke på alder. (2022) Bilen har nettopp fått nytt batteri av nybilgarantien. Hvor mye har km.stand å si nå som batteriet er helt nytt? Burde jeg styre unna?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mimmii skrev (9 minutter siden):

Hei! Dette er kanskje et dumt spørsmål, men jeg kjører på alikevel 😶

Jeg ser nå på en elektrisk bil. Den er kjørt veldig mye med tanke på alder. (2022) Bilen har nettopp fått nytt batteri av nybilgarantien. Hvor mye har km.stand å si nå som batteriet er helt nytt? Burde jeg styre unna?

Relativt lite.

En El-bil er typisk tung, og vil slites tilsvarende mer på fjæring og andre mekaniske deler, men det er først og fremst batteriet som er den store slitasjekosten. Så selv ikke 200- 300 000 bør ikke være det store problemet.

Jeg ville sjekket ut om du med skiftet fikk nye garantiår på batteriet, men dette er en bil som fortsatt har mye garanti og reklamasjonstiden igjen.

Spesielt med tanke på at den største utfordringen med El-biler er barnesykdommer og mandagsbiler.

Endret av Druid
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Druid skrev (13 minutter siden):

Relativt lite.

En El-bil er typisk tung, og vil slites tilsvarende mer på fjæring og andre mekaniske deler, men det er først og fremst batteriet som er den store slitasjekosten. Så selv ikke 200- 300 000 bør ikke være det store problemet.

Jeg ville sjekket ut om du med skiftet fikk nye garantiår på batteriet, men dette er en bil som fortsatt har mye garanti og reklamasjonstiden igjen.

Spesielt med tanke på at den største utfordringen med El-biler er barnesykdommer og mandagsbiler.

Takk for utfyllende svar! Bilen har 200 000 på telleren ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hva slags bil snakker vi om? 

Anonymkode: 3c2ed...0a3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Hva slags bil snakker vi om? 

Anonymkode: 3c2ed...0a3

Volvo XC40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Volvo er ikke spesielt god på elbil, dårlig plassutnyttelse og systemstyring med høyt forbruk drar virkelig ned. Kia/Hyundai og Tesla kan dette så, så mye bedre.

Husk ellers på at fabrikkgaranti har to komponenter: Kjørelengde (typisk 150000 km) og tid (typisk 5 år). Det batteriet som er skiftet har nytt garanti som varer i fem år fra erstatningstidspunktet. Enig med andre her at det er utelukkende positivt.

Anonymkode: d9f8d...a93

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

On 7/8/2024 at 9:04 PM, Mimmii said:

Takk for utfyllende svar! Bilen har 200 000 på telleren ☺️

Bilen har kjørt 200k på to år? Taxi? Det er jo et hinsides tall

Bilen min er 4 år og har 45k på telleren

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
newman01 skrev (4 timer siden):

Selvom du kjører lite så betyr vel ikke det at andre ikke kan kjøre mer, og 100.000 km/år er ikke hinsides selvom det er mer en snittet  

jeg kjører bil ca 60.000 km i året, mc ca 10.000 km, sykler ca 5.000 og løper ca 3.500 km.

så noen av oss er mer i bevegelse enn andre på en eller annen måte. 😊

Anonymkode: d6bc5...fed

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

18 minutter siden, AnonymBruker said:

Selvom du kjører lite så betyr vel ikke det at andre ikke kan kjøre mer, og 100.000 km/år er ikke hinsides selvom det er mer en snittet  

jeg kjører bil ca 60.000 km i året, mc ca 10.000 km, sykler ca 5.000 og løper ca 3.500 km.

så noen av oss er mer i bevegelse enn andre på en eller annen måte. 😊

Anonymkode: d6bc5...fed

28 mil i snitt hver eneste dag 365 dager i året er ganske mye. Eller 44 mil hver eneste arbeidsdag. Om ikke kjøring er jobben får man ikke gjort så mye på kontoret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

newman01 skrev (På 10.7.2024 den 16.37):

Det stemmer at den er taxikjørt ☺️

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...