Gå til innhold

Spørsmål om det å trene styrke og jogge samme dag som nybegynner

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

Hei! Jeg er en kvinne på 30 år som har lyst til å begynne å trene styrke og jogge, og jeg tenker å gjøre begge deler på samme dag. Jeg er helt nybegynner og har aldri trent aktivt før, verken idrett eller bare vanlig trening alene. Men jeg har ca 30 kg jeg ønsker å gå ned i vekt og jeg ønsker også begynne å trene i tillegg til å fokusere på å spise sunnere. Jeg tenker i starten å trene ‘styrke med egen kroppsvekt’ forran tven hjemme også har jeg lastet ned app der jeg skal følge ett joggeprogram for nybegynnere. Så får vi se om jeg kanskje melder meg inn på treningssenter senere for å løfte vekter og bruke apparater. Joggeprogrammet er lagt opp til 2 dager i uken, så jeg tenker at jeg forsøker å følge ett styrkeprogram også disse dagene.

Men er det greit å både jogge og trene styrke rett etter hverandre eller kan det bli for mye? Det er jo ikke snakk om hardtrening da siden jeg er nybegynner. Og har det noe å si hva man velger å gjøre først og sist? Altså, om man jogger først og trener styrke etterpå eller motsatt?

Hva er dine erfaringer?

Anonymkode: a69ab...63d

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Tren styrke først så går det bra.

Har du så mange kg ekstra ville jeg gått (raskt og i motbakke), syklet eller brukt elipse i begynnelsen framfor å løpe, for å venne kroppen til økt aktivitet før du begynte å løpe, men om du kjenner at det går bra så kjør på.

Anonymkode: fcae4...ccc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Tren styrke først så går det bra.

Har du så mange kg ekstra ville jeg gått (raskt og i motbakke), syklet eller brukt elipse i begynnelsen framfor å løpe, for å venne kroppen til økt aktivitet før du begynte å løpe, men om du kjenner at det går bra så kjør på.

Anonymkode: fcae4...ccc

Kunne du utdype litt hvorfor du mener at det er best å trene styrke først?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kunne du utdype litt hvorfor du mener at det er best å trene styrke først?

Jeg ville også gått for styrke før jogging. Får man styrken unnagjort først sliter man de ikke ut ved å jogge. Jogger man først han man ikke så mye krefter igjen til den styrkeøkta etterpå. Vet det er mer bak enn dette, men jeg løfte myyye tyngre når jeg starter med styrke.

Anonymkode: 3528f...98e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg ville også gått for styrke før jogging. Får man styrken unnagjort først sliter man de ikke ut ved å jogge. Jogger man først han man ikke så mye krefter igjen til den styrkeøkta etterpå. Vet det er mer bak enn dette, men jeg løfte myyye tyngre når jeg starter med styrke.

Vanligvis skriver jeg bedre enn dette også, men sånn gikk det i dag. 

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Åja, takk for svar. Trente for jeg for ut for å jogge. Kom nettopp hjem igjen etter en kort joggetur og det var veldig kjekt faktisk! ☺️ 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg trene aldri styrke og cardio på samme dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rolig gåtur i slak motbakke i ca 10 min. Deretter styrkeøkt. Så 20-30 min rask og tung gange i motbakke. Men har hørt at romaskin er bedre. Etter 45-60 minutter begynner kroppen å gå tom for brensel, så da kan det være lurt å fylle på med en neve nøtter eller litt proteinshake. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg trener å styrke før cardio, føler jeg presenter bedre sånn. Uvant i starten. 

Anonymkode: 2a09d...7f2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det går helt fint. Det viktigste er å tilpasse øktene. Å starte med litt styrke kan være fin oppvarming før løping også, og at kroppen er litt i gang kan gjøre at det kjennes litt lettere å løpe. Å løpe er ganske belastende, så har man nettopp begynt er det lurt med korte økter. 
Styrke er ikke belastende på samme måte, så dermed en fin kombo med litt av begge. 

I mer spesifikk og hardere trening, og hvis du kommer til å løpe lenger, så kan man sikkert si at man bør dele øktene for hver dag. 
Men det viktigste er å gjøre noe, og bevege seg. Kjennes det bra, så går det bra! 
Men også huske å restituere. 😊

Anonymkode: 365a8...44e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Men hvorfor ikke trene styrke og jogging på separate dager? Det er ingen logikk i at det må foregå samme dag med mindre du trener typ 10 timer i uken. 

Uansett ville jeg helt klart fokusert på styrke først. Det vil være lettere for deg når du er 30 kg overvektig. Og du kommer langt med kondisen med å bare gå raskt og legge inn litt høydemeter. Ville faktisk ikke anbefalt jogging for deg ennå da det er svært belastende når man er overvektig og helt utrent. Lett å få skader.

Anonymkode: a98ab...de0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg har som regel 4-5 styrkeøkter i uka, så med mindre jeg skal legge opp til at jeg MÅ trene hver eneste dag, så synes jeg det er greit å gjøre unna styrke først, og så kan jeg ta jogging rett etter en lettere økt eller senere på dagen etter en middels styrkeøkt. Du kan føle deg litt tappet for energi i begynnelsen om du gjør dette, men det går over etterhvert.

Anonymkode: 638b1...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
helga89 skrev (På 4.7.2024 den 23.41):

Rolig gåtur i slak motbakke i ca 10 min. Deretter styrkeøkt. Så 20-30 min rask og tung gange i motbakke. Men har hørt at romaskin er bedre. Etter 45-60 minutter begynner kroppen å gå tom for brensel, så da kan det være lurt å fylle på med en neve nøtter eller litt proteinshake. 

Nei. Hun trenger ikke å "fylle på" med hverken fett eller proteiner på vanlig trening som varer bare 1-1,5 time. Det holder i massevis å spise noe vanlig mat eller drikke etterpå. Og om man skal "fylle på" med noe under kondisjonstrening, er det i så fall karbohydrater. 

Anonymkode: 44889...e98

• Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
AnonymBruker skrev (På 11.7.2024 den 19.25):

Nei. Hun trenger ikke å "fylle på" med hverken fett eller proteiner på vanlig trening som varer bare 1-1,5 time. Det holder i massevis å spise noe vanlig mat eller drikke etterpå. Og om man skal "fylle på" med noe under kondisjonstrening, er det i så fall karbohydrater. 

Anonymkode: 44889...e98

Ja, helt enig. Disse rådene er ment til eliteutøvere, eller folk som trener hver dag og er strategiske med treningen. De leser ikke beskrivelsen til TS som er 30 kg overvektig, har aldri har trent før, og som tenker å trene 2 dager i uken. Hun trenger ikke å "fylle på" med noe som helst dersom målet er vektnedgang på et veeldig moderat treningsregime. 

Anonymkode: a98ab...de0

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 2.7.2024 den 18.02):

Hei! Jeg er en kvinne på 30 år som har lyst til å begynne å trene styrke og jogge, og jeg tenker å gjøre begge deler på samme dag. Jeg er helt nybegynner og har aldri trent aktivt før, verken idrett eller bare vanlig trening alene. Men jeg har ca 30 kg jeg ønsker å gå ned i vekt og jeg ønsker også begynne å trene i tillegg til å fokusere på å spise sunnere. Jeg tenker i starten å trene ‘styrke med egen kroppsvekt’ forran tven hjemme også har jeg lastet ned app der jeg skal følge ett joggeprogram for nybegynnere. Så får vi se om jeg kanskje melder meg inn på treningssenter senere for å løfte vekter og bruke apparater. Joggeprogrammet er lagt opp til 2 dager i uken, så jeg tenker at jeg forsøker å følge ett styrkeprogram også disse dagene.

Men er det greit å både jogge og trene styrke rett etter hverandre eller kan det bli for mye? Det er jo ikke snakk om hardtrening da siden jeg er nybegynner. Og har det noe å si hva man velger å gjøre først og sist? Altså, om man jogger først og trener styrke etterpå eller motsatt?

Hva er dine erfaringer?

For best effekt av både cardio- og styrketrening bør du trene det på forskjellige dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...