Gå til innhold

Lønnsoppgjør, slutter i jobben i oktober


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg jobber som leder i kommunal sektor. Jeg har samtidig sagt opp jobben, og skal jobbe ut oktober. Starter i ny jobb 1. november, i en annen kommune. 
 

Årets lønnsoppgjør blir etterbetalt fra 1. mai, og pleier å bli utbetalt på novemberlønna. Spørsmålet mitt er da som følger: vil jeg få utbetalt etterbetalingen i november, selv om jeg har sluttet og ikke mottar ordinær lønn i november? Tenker da på lønnsøkningen fra mai-oktober, som jo (forhåpentligvis) vil utgjøre noen kroner. 

Anonymkode: 13c2d...867

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hos oss er vanligvis folk som har sluttet ikke med (alt fordeles lokalt, staten). Men jeg vet ikke hvordan de gjør det hos deg, du bør snakke med tillitsvalgt. 

Anonymkode: b0719...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hei

Jeg jobber som leder i kommunal sektor. Jeg har samtidig sagt opp jobben, og skal jobbe ut oktober. Starter i ny jobb 1. november, i en annen kommune. 
 

Årets lønnsoppgjør blir etterbetalt fra 1. mai, og pleier å bli utbetalt på novemberlønna. Spørsmålet mitt er da som følger: vil jeg få utbetalt etterbetalingen i november, selv om jeg har sluttet og ikke mottar ordinær lønn i november? Tenker da på lønnsøkningen fra mai-oktober, som jo (forhåpentligvis) vil utgjøre noen kroner. 

Anonymkode: 13c2d...867

Hvis du har en stilling der lønnstillegg forhandles sentralt vil du få etterbetalt for mai-oktober.

Siden du normalt får lønnstillegget på novemberlønna vil jeg anta at du er i lønnskapittel 3 - der all lønn forhandles lokalt - og der fristen for forhandlinger er 1. oktober. 

Siden du har sagt opp er det ikke sikkert at du får noe lønnstillegg i år i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 13.11):

Hei

Jeg jobber som leder i kommunal sektor. Jeg har samtidig sagt opp jobben, og skal jobbe ut oktober. Starter i ny jobb 1. november, i en annen kommune. 
 

Årets lønnsoppgjør blir etterbetalt fra 1. mai, og pleier å bli utbetalt på novemberlønna. Spørsmålet mitt er da som følger: vil jeg få utbetalt etterbetalingen i november, selv om jeg har sluttet og ikke mottar ordinær lønn i november? Tenker da på lønnsøkningen fra mai-oktober, som jo (forhåpentligvis) vil utgjøre noen kroner. 

Anonymkode: 13c2d...867

Du som er leder kan vel spørre hr? Eller din leder? Kommer an på hvor driftig firmaet er. Noen driver cowboy og da er de vel ikke så nøye. 

Anonymkode: e15ac...0e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 17.50):

Hos oss er vanligvis folk som har sluttet ikke med (alt fordeles lokalt, staten). Men jeg vet ikke hvordan de gjør det hos deg, du bør snakke med tillitsvalgt. 

Anonymkode: b0719...017

Du tuller? Folk snytes for et halvt år med lønnsøkning? Det burde anmeldes til arbeidstilsynet.

Anonymkode: 166cd...a97

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis f.eks lønnsoppgjøret er gjeldende fra 1. juli, så vil du få etterbetalt når etterbetalingen blir utbetalt - helt uavhengig av om du jobber der lenger når selve utbetalingen kommer. 

Anonymkode: 13399...39a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du tuller? Folk snytes for et halvt år med lønnsøkning? Det burde anmeldes til arbeidstilsynet.

Anonymkode: 166cd...a97

Hvordan da anmeldes? Det er helt vanlig at folk som allerede har sagt opp ikke blir med i lønnsforhandlingene. Det er å kaste bort pengene i potten, faktisk. Det er gunstig for arbeidgiver, da. Og den som slutter har forhåpentligvis skaffet seg lønnsøkning i ny jobb. Etter skatt blir det ikke mange tusenlappene for tre måneder med 3% lønnsøkning. 

Anonymkode: b0719...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 28.6.2024 den 13.11):

Hei

Jeg jobber som leder i kommunal sektor. Jeg har samtidig sagt opp jobben, og skal jobbe ut oktober. Starter i ny jobb 1. november, i en annen kommune. 
 

Årets lønnsoppgjør blir etterbetalt fra 1. mai, og pleier å bli utbetalt på novemberlønna. Spørsmålet mitt er da som følger: vil jeg få utbetalt etterbetalingen i november, selv om jeg har sluttet og ikke mottar ordinær lønn i november? Tenker da på lønnsøkningen fra mai-oktober, som jo (forhåpentligvis) vil utgjøre noen kroner. 

Anonymkode: 13c2d...867

Jeg anbefaler at du hører med fagforeninga di hva som er avtalt i lønnspolitiske drøftingsmøter, men så lenge du inngår i forhandlingene vil lønnsøkning utbetales selv om du har sluttet mener jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 29.6.2024 den 18.58):

Hvordan da anmeldes? Det er helt vanlig at folk som allerede har sagt opp ikke blir med i lønnsforhandlingene. Det er å kaste bort pengene i potten, faktisk. Det er gunstig for arbeidgiver, da. Og den som slutter har forhåpentligvis skaffet seg lønnsøkning i ny jobb. Etter skatt blir det ikke mange tusenlappene for tre måneder med 3% lønnsøkning. 

Anonymkode: b0719...017

Jeg tror dere kanskje snakker litt forbi hverandre her og blander sammen sentrale og lokale lønnsforhandlinger. Hvis virkningstidspunktet for lønnsoppgjøret er for eks 1. mai, så er alle som var ansatt 1.mai "med i lønnsforhandlingene" for å bruke en sånn formulering. Dvs. at man (selvfølgelig) får med seg de sentrale tilleggene som ble gitt. Lokale lønnsforhandlinger stiller seg nok annerledes. Rent formelt er man nok "med" der også. Man kan ikke kaste ut noen som var omfattet av tariffavtalen på virkningstidspunktet. Men det ligger i sakens natur at en arbeidstaker som er på vei ut neppe vil bli prioritert verken av arbeidsgiver eller av egen fagforening i de lokale forhandlingene.

Anonymkode: e2825...dee

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Jeg tror dere kanskje snakker litt forbi hverandre her og blander sammen sentrale og lokale lønnsforhandlinger. Hvis virkningstidspunktet for lønnsoppgjøret er for eks 1. mai, så er alle som var ansatt 1.mai "med i lønnsforhandlingene" for å bruke en sånn formulering. Dvs. at man (selvfølgelig) får med seg de sentrale tilleggene som ble gitt. Lokale lønnsforhandlinger stiller seg nok annerledes. Rent formelt er man nok "med" der også. Man kan ikke kaste ut noen som var omfattet av tariffavtalen på virkningstidspunktet. Men det ligger i sakens natur at en arbeidstaker som er på vei ut neppe vil bli prioritert verken av arbeidsgiver eller av egen fagforening i de lokale forhandlingene.

Anonymkode: e2825...dee

Ja, det stemmer. Hos oss fordeles alt lokalt - eller det har gjort det inntil nå, hvem vet hva som skjer i tvungen lønnsnemnd til høsten… 
Folk som har sagt opp blir tatt ut av lønnsoppgjøret, dvs de står på listene, men de settes på 0kr. De får heller ingen generelle tillegg som man måtte bli enige om. 
Dette er en fordel for de ansatte, og i utgangspunktet ikke en fordel for arbeidsgiver - selv om det kan gi arbeidsgiver mer å gi til noen de virkelig vil beholde eller belønne, så sånn sett er det bra for arbeidsgiver også. Dette er et av mange argumenter for Akademikerne/Unios lønnspolitikk.

Anonymkode: b0719...017

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...