Gå til innhold

Noen med diagnosen unnvikende pf her? Tror jeg har fått feil diagnose 🙈


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Var til utredning for noe annet, men fikk unnvikende/engstelig pf i tillegg. 

Når jeg leser om det er det mye verre enn jeg føler det er. Kan jeg ha fått feil diagnose fordi jeg har misforstått spørsmålene, eller er det bare grader av dette? Vop setter vel ikke en diagnose om dem ikke er overbevist?

 

Anonymkode: c993e...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er grader av det også ja og ikke alle har de samme utfordringene selv med samme diagnose. Jeg ble diagnosert med unnvikende pf men dette ble senere endra da jeg ikke responderte godt på behandling, jeg ble utreda på nytt og diagnosert med autisme. 

Anonymkode: 3c9f4...679

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Var til utredning for noe annet, men fikk unnvikende/engstelig pf i tillegg. 

Når jeg leser om det er det mye verre enn jeg føler det er. Kan jeg ha fått feil diagnose fordi jeg har misforstått spørsmålene, eller er det bare grader av dette? Vop setter vel ikke en diagnose om dem ikke er overbevist?

 

Anonymkode: c993e...abb

Jeg vet at feildiagnosering kan skje og det kan være lurt å ta dette opp med fastlegen. For eksempel har flere med autisme opplevd å få feil diagnoser på grunn av forveksling.

Jeg vet ikke hva du gikk til utredning for eller hvilke diagnose/r du kjenner deg igjen i, men jeg anbefaler å ta dette opp med  helsepersonell!

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (13 minutter siden):

Jeg vet at feildiagnosering kan skje og det kan være lurt å ta dette opp med fastlegen. For eksempel har flere med autisme opplevd å få feil diagnoser på grunn av forveksling.

Jeg vet ikke hva du gikk til utredning for eller hvilke diagnose/r du kjenner deg igjen i, men jeg anbefaler å ta dette opp med  helsepersonell!

 

Skal i behandling for dette nå, så får da sikkert mer forklaring på hvordan det fungerer. Jeg gikk til utredning for ADHD, og trodde jeg hadde udiagnostisert sosial angst i tillegg. Men behandleren mente at ut i fra varighet, stakk dette dypere. 

Men jeg unngår jo som regel ikke ting. Hadde jeg kunne gjøre det uten konsekvenser, og uten å bli oppfattet negativt hadde jeg nok gjort det, men jeg har mer angst for å stikke meg ut negativt enn å stå i det. Så av to onder velger jeg det som setter meg i godt lys.

Men blir totalt utslitt av å stå I de situasjonene, og gruer meg lang tid i forkant til f.eks foreldremøter/dugnad o.l. 

Jeg har jo "alltid" eksponert meg for det, men det blir ikke bedre. 

Skulle så gjerne ha fått pratet med andre som har den diagnosen for å høre hvordan det oppleves for dem. 

Anonymkode: c993e...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Skal i behandling for dette nå, så får da sikkert mer forklaring på hvordan det fungerer. Jeg gikk til utredning for ADHD, og trodde jeg hadde udiagnostisert sosial angst i tillegg. Men behandleren mente at ut i fra varighet, stakk dette dypere. 

Men jeg unngår jo som regel ikke ting. Hadde jeg kunne gjøre det uten konsekvenser, og uten å bli oppfattet negativt hadde jeg nok gjort det, men jeg har mer angst for å stikke meg ut negativt enn å stå i det. Så av to onder velger jeg det som setter meg i godt lys.

Men blir totalt utslitt av å stå I de situasjonene, og gruer meg lang tid i forkant til f.eks foreldremøter/dugnad o.l. 

Jeg har jo "alltid" eksponert meg for det, men det blir ikke bedre. 

Skulle så gjerne ha fått pratet med andre som har den diagnosen for å høre hvordan det oppleves for dem. 

Anonymkode: c993e...abb

Slik jeg forstår det så skal du til utredning for autisme? Jeg ble selv diagnosert sent med autisme. En grunn (av flere!) til dette var at jeg kunne maskere godt. Det føles som om jeg gjør ting som virker unaturlige for meg for å kunne passe inn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De trodde jeg hadde eupf, men det viste seg å være Asperger.

Anonymkode: f3efd...964

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Er i samme båt, og tror også jeg er feildiagnostisert.

Har prøvd utallige "behandlinger" uten å komme noen vei. Psyk har gravd og gravd for å finne årsaker til mine utfordringer, uten å finne en døyt. 

 

Anonymkode: 979ae...2eb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kassettspiller skrev (54 minutter siden):

Slik jeg forstår det så skal du til utredning for autisme? Jeg ble selv diagnosert sent med autisme. En grunn (av flere!) til dette var at jeg kunne maskere godt. Det føles som om jeg gjør ting som virker unaturlige for meg for å kunne passe inn.

Nei ikke jeg. Utredet generelt først, og så snevret inn på adhd da det var der mistanken min lå. Har autisme familien, og vært borti ulike grader av det  oppigjennom, men kjenner meg ikke igjen i de symptomene. Da er det mer trekk mot pf.  

Anonymkode: c993e...abb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan ha forskjellige grader av en PF. Jeg har noen trekk fra unnvikende, men ikke alle. Jeg har mer trekk rundt bekymringer for om jeg blir likt, om jeg kommer til å dumme meg ut, vanskelig med nye sosiale settinger med fremmede. Men jeg er feks langt fra konfliktsky, ikke redd for å søke ny jobb eller snakke med fremmede om det er nødvendig. 

Anonymkode: 77b70...6b7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, fikk den og emosjonell ustabil 

Anonymkode: 1881c...7e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange av spørsmålene på de spørreskjemaene jeg skulle fylle ut da min datter var til utredning for ADHD og autisme var åpne for tolkning. Jeg skjønner ikke hvorfor det ikke er lagt litt mer arbeid inn i spørsmålene som ofte skal svares av folk på autismespekteret. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En personlighet er som oftest sammensatt av flere deler, å være avpd betyr ikke at alle sider ved deg er slik men at du har noen ting som er nok til at det hindrer deg i noen av jobb/privat/sosialt.

Anonymkode: 4bd5e...814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har engstelig unnvikende, og har lurt på om jeg kan ha autisme også, men turte ikke spørre psykolog/psykiater om dette da jeg var under utredning.

Anonymkode: 222c0...620

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...