Gå til innhold

Hvor mange friår er «vanlig» å ta etter vgs?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor mange friår hadde du etter vgs? Hvor lang tid tok det før du fant ut hva du ville med livet? 
er det unormalt at en 23 åring fortsatt ikke har begynt å studere etter videregående?

Anonymkode: 867a8...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja, det er litt rart egentlig. Kan tyde på at du ikke har noen ambisjoner eller en retning i livet. Hadde du en god barndom?

Anonymkode: 5ccd3...fbf

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva lever du av? Jobber du? Bor du fremdeles hos foreldrene dine?

Anonymkode: 4312f...e34

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde ett, men jeg jobbet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva lever du av? Jobber du? Bor du fremdeles hos foreldrene dine?

Anonymkode: 4312f...e34

Snakker ikke om meg selv, men personen det gjelder jobber ja, som assistent innen helse. Og bor ikke hos foreldre

Anonymkode: 867a8...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs jo hva man gjør i disse såkalte friårene. Å bli boende hjemme og leve stort sett på foreldre, gjerne uten jobb (eller med en liten deltidsjobb) eller annen plan enn å vente, tenker jeg det er litt pussig å holde på med mer enn et år. Å heller bruke noen år i en annen jobb, finansiere ting selv, gjøre seg mer selvstendig og stake ut en kurs for livet uten nødvendigvis å studere med en gang synes jeg ikke er noe rart. Noen kommer jo også frem til at de heller vil holde på sånn på ubestemt tid enn å studere likevel, og det er helt fint.

I mitt hode er det litt "rart" at en 23-åring som vet at han eller hun skal studere i flere år fortsatt ikke har begynt, sånn hvis det ikke er annen grunn til det enn at man er ubesluttsom og/eller heller vil slappe mer av. Men folk er ulike og har ulike tanker og forutsetninger, så jeg konkluderer ikke om den enkelte. Og en 23-åring er ikke en påfallende gammel student, så det er ikke noe problem på den måten.

Anonymkode: b547e...5c9

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er da null problem å ikke ha begynt å studere i en alder av 23, så lenge man jobber. Det er jo ikke obligatorisk å studere? Så lenge man klarer å forsørge seg selv, så er det jo bare å leve livet slik man ønsker.

Det er for øvrig heller ikke noe farlig å jobbe noen år og så ta fatt på studier. Da er man kanskje mer moden, klar for å studere, og har funnet noe man faktisk har lyst til å drive med. Jeg tror mange med fordel kunne gjort dette, fremfor å hoppe på studier med en gang etter vgs uten å egentlig være sikker på hva man vil. 

  • Liker 12
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker said:

Snakker ikke om meg selv, men personen det gjelder jobber ja, som assistent innen helse. Og bor ikke hos foreldre

Anonymkode: 867a8...45e

Da er jeg litt usikker på om det kalles friår. Personen jobber og lever et selvstendig liv. Når jeg tenker friår tenker jeg folkehøyskole eller bor hos foreldrene. Bruker tiden sin på hobbier.

Men dersom personen ønsker å ta høyere utdannelse bør hen vel starte snart. Tiden går. 

Anonymkode: 4312f...e34

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Hvor mange friår hadde du etter vgs? Hvor lang tid tok det før du fant ut hva du ville med livet? 
er det unormalt at en 23 åring fortsatt ikke har begynt å studere etter videregående?

Anonymkode: 867a8...45e

Nei det er ikke så unormalt. Det er vanskelig å finne ut hva man vil. 

Anonymkode: c6a28...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Nei det er ikke så unormalt. Det er vanskelig å finne ut hva man vil. 

Anonymkode: c6a28...cb5

... For de uten ambisjoner 😉

Anonymkode: 5ccd3...fbf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Hvor mange friår hadde du etter vgs? Hvor lang tid tok det før du fant ut hva du ville med livet? 
er det unormalt at en 23 åring fortsatt ikke har begynt å studere etter videregående?

Anonymkode: 867a8...45e

Siden du skriver lenger ned at vedkommende jobber så er det jo ikke friår. Kanskje vedkommende rives godt og ønsker å fortsette i den jobben. Det er ingen lov som sier at man må ta høyere utdanning.

Anonymkode: cb28c...b69

  • Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

... For de uten ambisjoner 😉

Anonymkode: 5ccd3...fbf

Veldig mange av oss er født uten ambisjoner, men lever gode liv allikevel.

Det er ikke sånn at "mangel på ambisjoner" nødvendigvis er et negativt karaktertrekk. 

Anonymkode: 708df...ce8

  • Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde et folkehøgskoleår før jeg begynte å studere. Men jeg vil ikke si at noen på 20+ som har flyttet hjemmefra og er i jobb har friår,  heller at de har tatt et smart valg. Alle vet ikke hva de vil umiddelbart etter vgs, å bruke tid på å få arbeidserfaring og tjene penger heller enn å begynne - og slutte -  på relativt tilfeldig studier som mange gjør fordi de synes de må "komme i gang" er ikke det dummeste jeg har hørt...

Endret av Daria
  • Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Veldig mange av oss er født uten ambisjoner, men lever gode liv allikevel.

Det er ikke sånn at "mangel på ambisjoner" nødvendigvis er et negativt karaktertrekk. 

Anonymkode: 708df...ce8

Der jeg gikk på skole visste de fleste av mine venner hva de skulle bli. Vi bodde i et godt område, med flere leger, advokater og lignende, så det hjelper å ha gode rollemodeller å se opp til. Men forstår at ikke alle har det. Synd at ikke alle blir oppdratt uten ambisjoner og å jobbe mot noe som er bra for deg og din fremtid

Anonymkode: 5ccd3...fbf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Daria skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde et folkehøgskoleår før jeg begynte å studere. Men jeg vil ikke si at noen på 20+ som har flyttet hjemmefra og er i jobb har friår,  heller at de har tatt et smart valg. Alle vet ikke hva de vil umiddelbart etter vgs, å bruke tid på å få arbeidserfaring og tjene penger heller enn å begynne - og slutte -  på relativt tilfeldig studier som mange gjør fordi de synes de må "komme i gang" er ikke det dummeste jeg har hørt...

Enig, men den personen jeg snakker om trives ikke så veldig godt som assistent i helsevesenet, og har egentlig lyst til å studere. Derfor jeg tenker det regnes som friår, for det er ikke noe permanent. Men heller noe å gjøre midlertidig. Personen har også tatt opp fag de siste årene. Men vet fortsatt ikke hva hen vil bli

Anonymkode: 867a8...45e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor må alle ta høyere utdanning?

Vi trenger helsearbeidere, snekkere, elektrikere, butikkmedarbeidere osv. , og synes det.er flott at vedkommende vil jobbe istedenfor å studere! Da får hun/han verdifull arbeidserfaring, som er høyt etterspurt idag. Dessuten går det an å jobbe seg oppover, om det er ønskelig. 

Mange nok som begynner på et studie og så hopper av, fordi de begynte før de hadde funnet ut hva de ville bli. Masse bortkastede penger og tidsbruk + tar opp plassen for andre.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

... For de uten ambisjoner 😉

Anonymkode: 5ccd3...fbf

Du burde studert litt mer, du vet tydeligvis ikke hva ordet ambisjoner betyr 😉

Jeg tok ett «friår» som ble til hittil 21 «friår». Det at jeg ikke gikk tilbake til skolebenken men gikk rett ut i jobb ga meg et økonomisk forsprang de i vennekretsen som studerte ikke har greid å innhente fordi jeg kom inn på boligmarkedet mange år før de gjorde det, ikke starta livet med studiegjeld osv. 

Jeg hadde allerede flere års erfaring, hadde fått de første lederstillingene mine og alt slikt før de engang hadde kommet igang på første skikkelige arbeidsplass. Så fant de gjerne ut at det de hadde valgt ikke var det de trodde alikevel for de hadde jo ingen erfaring å bygge det på.
 

Anonymkode: 2e9d3...838

  • Liker 4
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Hvor mange friår hadde du etter vgs? Hvor lang tid tok det før du fant ut hva du ville med livet? 
er det unormalt at en 23 åring fortsatt ikke har begynt å studere etter videregående?

Anonymkode: 867a8...45e

1 friår er normalt for de som tar friår... 

At en 23 åring fortsatt ikke har begynt er absolutt unormalt og svært lite sannsynlig at nå vil begynne. 

Anonymkode: 5b59a...644

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Der jeg gikk på skole visste de fleste av mine venner hva de skulle bli. Vi bodde i et godt område, med flere leger, advokater og lignende, så det hjelper å ha gode rollemodeller å se opp til. Men forstår at ikke alle har det. Synd at ikke alle blir oppdratt uten ambisjoner og å jobbe mot noe som er bra for deg og din fremtid

Anonymkode: 5ccd3...fbf

🤦🏻‍♀️

Anonymkode: 33e37...a67

  • Liker 3
  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Begynte på høyskole når jeg var 23, søkte året før også men på andre studier som jeg da fant ut ikke var aktuell og takket nei til. I tiden mellom videregående og til jeg startet på utdanningen jobbet jeg med mye forskjellig for å peile meg inn på hva jeg kunne tenkt meg å jobbe med og fant ut av det😊

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...