Gå til innhold

Er dette elveblest?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som vet om dette kan være elveblest? IMG_9745.thumb.jpeg.3526b436f1578964187f0091acc76b4a.jpeg

Anonymkode: 79dc4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klør det? 

Ligner litt på elveblest. Jeg har kronisk elveblest, men mitt er større, og rødt. 

Anonymkode: 665b7...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Klør det? 

Ligner litt på elveblest. Jeg har kronisk elveblest, men mitt er større, og rødt. 

Anonymkode: 665b7...95e

Det kom fordi jeg klødde, men klør ikke sånn kjempemye. 

Anonymkode: 79dc4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kom fordi jeg klødde, men klør ikke sånn kjempemye. 

Anonymkode: 79dc4...098

Er ikke så farlig uansett, hvis du ikke pleier å ha det vel? 

Anonymkode: 665b7...95e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kom fordi jeg klødde, men klør ikke sånn kjempemye. 

Anonymkode: 79dc4...098

Ligner på det ja, men det er et lite felt så du trenger ikke bekymre deg.

Kanskje du fikk et myggstikk og reagerte litt på det?

Anonymkode: 4dc73...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Det kom fordi jeg klødde, men klør ikke sånn kjempemye. 

Anonymkode: 79dc4...098

Når jeg får så får jeg store område og store vabler men jeg har fysikalsk utrikaria/elveblest som er av kronisk variant. Hver gang jeg utsettes for det samme så flommer det opp og det tar timevis å bli kvitt etter at jeg fjerner årsaken (vind, vann og kulde).

Anonymkode: 4dc73...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ligner på det ja, men det er et lite felt så du trenger ikke bekymre deg.

Kanskje du fikk et myggstikk og reagerte litt på det?

Anonymkode: 4dc73...e7b

Kanskje det. Det er på både venstre og høyre vrist (foran på foten). Men ingen andre steder. 

Anonymkode: 79dc4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Kanskje det. Det er på både venstre og høyre vrist (foran på foten). Men ingen andre steder. 

Anonymkode: 79dc4...098

Da er det sikkert noe du har kommet i kontakt med bare. Det var veldig lite. Kanskje det var brennenesler eller brennmaneter..

Anonymkode: 4dc73...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Da er det sikkert noe du har kommet i kontakt med bare. Det var veldig lite. Kanskje det var brennenesler eller brennmaneter..

Anonymkode: 4dc73...e7b

Ja skjønner. Jeg har kanskje klødd der 2-3 ganger i dag også svir det litt nå siden jeg har klødd. Men det klør ikke veldig så får håpe det går over 😊

Anonymkode: 79dc4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ja skjønner. Jeg har kanskje klødd der 2-3 ganger i dag også svir det litt nå siden jeg har klødd. Men det klør ikke veldig så får håpe det går over 😊

Anonymkode: 79dc4...098

Hvor lenge har du hatt klumpene og hva gjorde du i forkant?

Anonymkode: 4dc73...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Når jeg får så får jeg store område og store vabler men jeg har fysikalsk utrikaria/elveblest som er av kronisk variant. Hver gang jeg utsettes for det samme så flommer det opp og det tar timevis å bli kvitt etter at jeg fjerner årsaken (vind, vann og kulde).

Anonymkode: 4dc73...e7b

Jeg har også fysikalsk urtikaria! Bruker du allergimedisin? Nå har jeg også fått dermografisme, enda jeg bruker allergimedisinen. Det er ikke engang på risp, er bare hvis jeg er borti meg selv. Ser ut som en rød merkelig person stadig vekk.

Har du alltid en årsak? Før jeg begynte med allergimedisin så kom det tilsynelatende uten noen grunn. 

Har du for øvrig noen tanker om hva som har forårsaket det, jeg spekulerer i at det er som konsekvens av årevis med kronisk stress, eventuelt etter covid-vaksinen. 

Anonymkode: 665b7...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hvor lenge har du hatt klumpene og hva gjorde du i forkant?

Anonymkode: 4dc73...e7b

Gjorde ikke noe spesielt, la merke til det i dag tidlig😊

Anonymkode: 79dc4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har også fysikalsk urtikaria! Bruker du allergimedisin? Nå har jeg også fått dermografisme, enda jeg bruker allergimedisinen. Det er ikke engang på risp, er bare hvis jeg er borti meg selv. Ser ut som en rød merkelig person stadig vekk.

Har du alltid en årsak? Før jeg begynte med allergimedisin så kom det tilsynelatende uten noen grunn. 

Har du for øvrig noen tanker om hva som har forårsaket det, jeg spekulerer i at det er som konsekvens av årevis med kronisk stress, eventuelt etter covid-vaksinen. 

Anonymkode: 665b7...95e

Kronisk variant av urtikaria er jo en autoimmun sykdom. Ikke den som heter Akutt urtikaria.
Slik jeg har forstått så kommer autoimmune sykdommer ikke bare av kosthold men også av påkjenninger i livet.
Det du beskriver er av fysikalsk kronisk variant den og. TS derimot har en akutt variant.

"Urtikaria oppstår da som følge av virkningen av fysiske faktorer mot huden som for eksempel kulde, varme, risp eller dypt trykk. Mest vanlige form for fysikalsk urtikaria er dermografisme - det innebærer at et risp mot huden fører til rødfarget hevelse og kløe i huden svarende til rispet."

"Det er økende dokumentasjon på at kronisk urticaria er en autoimmun tilstand med autoantistoffer mot IgE og Fc-reseptoren på mastcellen. Akutt urticaria kan sees i forbindelse med infeksjon og/eller allergi. Utredning utover en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse er sjelden nødvendig."

Anonymkode: 4dc73...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kronisk variant av urtikaria er jo en autoimmun sykdom. Ikke den som heter Akutt urtikaria.
Slik jeg har forstått så kommer autoimmune sykdommer ikke bare av kosthold men også av påkjenninger i livet.
Det du beskriver er av fysikalsk kronisk variant den og. TS derimot har en akutt variant.

"Urtikaria oppstår da som følge av virkningen av fysiske faktorer mot huden som for eksempel kulde, varme, risp eller dypt trykk. Mest vanlige form for fysikalsk urtikaria er dermografisme - det innebærer at et risp mot huden fører til rødfarget hevelse og kløe i huden svarende til rispet."

"Det er økende dokumentasjon på at kronisk urticaria er en autoimmun tilstand med autoantistoffer mot IgE og Fc-reseptoren på mastcellen. Akutt urticaria kan sees i forbindelse med infeksjon og/eller allergi. Utredning utover en grundig sykehistorie og klinisk undersøkelse er sjelden nødvendig."

Anonymkode: 4dc73...e7b

Jeg mente å spørre deg om din tilstand, ikke om hva google sier. For jeg har jo levd med det i flere år og kjenner til det. Som sagt oppstår mitt ofte uten en åpenbar årsak, tror gjerne det er følelser eller stress. Så jeg lurer på om du har noen tanker om hvorfor du fikk det. 

Anonymkode: 665b7...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Gjorde ikke noe spesielt, la merke til det i dag tidlig😊

Anonymkode: 79dc4...098

Gått barbent i gresset f.eks?
Sittet på gresset?
Vasset i vannet?
En katt som berørte huden på beina?
Et spesielt materiale i snore området på skoene?
Sittet på beina uten strømper på?

Anonymkode: 4dc73...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Gått barbent i gresset f.eks?
Sittet på gresset?
Vasset i vannet?
En katt som berørte huden på beina?
Et spesielt materiale i snore området på skoene?
Sittet på beina uten strømper på?

Anonymkode: 4dc73...e7b

Ja! Gått mye i gress barbeint de siste dagene, har også sittet på gresset. 
Men det har jeg gjort mange ganger før også😊

Anonymkode: 79dc4...098

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg mente å spørre deg om din tilstand, ikke om hva google sier. For jeg har jo levd med det i flere år og kjenner til det. Som sagt oppstår mitt ofte uten en åpenbar årsak, tror gjerne det er følelser eller stress. Så jeg lurer på om du har noen tanker om hvorfor du fikk det. 

Anonymkode: 665b7...95e

Ja min variant er kuldeurtikaria og kommer fra vind, regn og kulde. Når huden er fuktig og vinden stryker over huden kommer urtikaria, samme når det er kulde generelt eller kaldt vann, eller sjø, huden krever 30grader pluss i vann og at jeg går opp av vannet i vindstille miljø midt i solsteiken etter maks tyve minutter i vann på minst 30grader. Da har jeg allerede urtikaria men har sjans til å få det til å trekke seg tilbake relativt snart.... I norge får jeg fullt utslag innen 5min og det hjelper ikke gå opp i solen pga vinden aldri er stille.

Din variant reagerer på risp så det er vel dermografisme..

Mine tiltak er å kle meg som jeg bord på nordpolen hele tiden, gå i boblejakke året rundt og ullundertøy, hals og lue. IKKE bade i Norge overhodet kun i dusjen heller ikke i svømmehaller da de ikke holder høy nok temperatur. Ikke utsette meg selv for vær eller vind, holde meg innendørs, gå inn med en gang jeg kjenner den minste bris og sove med veldig tykk dundyne. 😴 Kjedelig men hva kan man si. Jeg har hatt det i flere og tyve år og fikk det som ungdom etter å ha vært ei badenymfe som elska å lke meg sommerslig i alle år.

Anonymkode: 4dc73...e7b

  • Hjerte 1
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ja! Gått mye i gress barbeint de siste dagene, har også sittet på gresset. 
Men det har jeg gjort mange ganger før også😊

Anonymkode: 79dc4...098

Vel min variant kom plutselig og det jeg reagerer på kunne jeg oppholde meg i hele tiden før den tid. 
Så det at du alltid har gjort det trenger dessverre ikke bety at du enda tåler det samme.
Det kan ha vært et innsekt eller brennenæsle eller trykk eller fukt mellom hud og gress av svette.

Anonymkode: 4dc73...e7b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Vel min variant kom plutselig og det jeg reagerer på kunne jeg oppholde meg i hele tiden før den tid. 
Så det at du alltid har gjort det trenger dessverre ikke bety at du enda tåler det samme.
Det kan ha vært et innsekt eller brennenæsle eller trykk eller fukt mellom hud og gress av svette.

Anonymkode: 4dc73...e7b

Høres jo ganske sannsynlig ut når prikkene kun er på foten. Takk for at du deler😊

Anonymkode: 79dc4...098

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Ja min variant er kuldeurtikaria og kommer fra vind, regn og kulde. Når huden er fuktig og vinden stryker over huden kommer urtikaria, samme når det er kulde generelt eller kaldt vann, eller sjø, huden krever 30grader pluss i vann og at jeg går opp av vannet i vindstille miljø midt i solsteiken etter maks tyve minutter i vann på minst 30grader. Da har jeg allerede urtikaria men har sjans til å få det til å trekke seg tilbake relativt snart.... I norge får jeg fullt utslag innen 5min og det hjelper ikke gå opp i solen pga vinden aldri er stille.

Din variant reagerer på risp så det er vel dermografisme..

Mine tiltak er å kle meg som jeg bord på nordpolen hele tiden, gå i boblejakke året rundt og ullundertøy, hals og lue. IKKE bade i Norge overhodet kun i dusjen heller ikke i svømmehaller da de ikke holder høy nok temperatur. Ikke utsette meg selv for vær eller vind, holde meg innendørs, gå inn med en gang jeg kjenner den minste bris og sove med veldig tykk dundyne. 😴 Kjedelig men hva kan man si. Jeg har hatt det i flere og tyve år og fikk det som ungdom etter å ha vært ei badenymfe som elska å lke meg sommerslig i alle år.

Anonymkode: 4dc73...e7b

Hm, så interessant å høre at man kan få det etter å ha gjort en aktivitet veldig mye. Høres ut som det er veldig forskjellig for folk. Jeg har aldri snakket med noen andre som har det. Har jo naturligvis lest en del på nett, men aldri snakket med noen som har det samme, er jo ganske nytt for meg. Bare hatt det i to år. Leste også at en del lurte på om de hadde fått det som bivirkning av Moderna-vaksinen. 

Synes det er en merkelig tilstand. Dermografismen er ny, så var ikke den jeg hadde først. Og det er ikke bare risp, det er så lite som hvis jeg har såvidt berørt meg selv, la oss si kostet bort en øyevippe. Men blir ikke mye uthevet, bare rødt og klør. Folk spør stadig vekk om jeg har slått meg i ansiktet fordi jeg har røde merker og streker "hva har skjedd!?". 

Når det gjelder elveblesten så ble den i stor grad behjelpt av allergimedisin, så jeg er heldig sånn sett, men virker som den virker mindre og mindre. Men jeg blir ikke god på hva som utløser det, av og til svette, av og til kulde, av og til varme kombinert med berøring, jeg ser ikke ut når jeg kommer ut av dusjen. Men aller mest virket den bare vilkårlig og særlig pågående i perioder med stress, sterke følelser, og da er det jo i sammenheng med økning i kroppstemperatur og svette. Samtidig som jeg godt kan trene og øke kroppstemperaturen og det er null elveblest eller rødhet. 🤷‍♀️

Anonymkode: 665b7...95e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...