Gå til innhold

Livsforsikring og særkullsbarn


Momao

Anbefalte innlegg

Hei!

skal få samboer, jeg har særkullsbarn, samboer har ingen barn. Ingen felles barn foreløbig. 
 

jeg har skjønt det sånn ar han vil få utbetalt ca. 4 mill hvis jeg dør, dette var anbefaling av banken. Min del av lånet er ca. 2,4 mill. Det jeg ikke forstår er at dette skal jo dekke min del av lånet, men hvordan vil mitt barn få sin arv? Samboer kan jo ikke måtte betale ut både banken og halve huset? 
 

jeg ønsker jo å sikre begge to, altså at samboer skal kunne sitte med huset selvom jeg dør, men også at barnet skal bli sikret videre i livet. 
 

vet ikke om jeg er helt dum eller om jeg har overkomplisert dette 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Solanum

Pliktandelsarven ditt barn skal ha er ca 1.7 millioner. Din andel av lånet er 2.4. Det blir litt over 4 millioner. 

Slik har din samboer råd til å både dekke pliktandelen og din del av lånet. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man arver gjeld og formue. Har du kun formue på det du har betalt ned på huslånet ditt så arver barnet ditt det. Forsikringspengene skal da din samboer bruke til å betale ut din del av huslånet og betale ut formuen din til barnet ditt. Samboer arver ingenting.

Anonymkode: 6d6f9...03e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, så hvis jeg forstår dette riktig, så ville da mitt barn arve halve huset (egenkapital+gjeld) om jeg ikke hadde livsforsikring. Min del av huset har en verdi på ca 2,9. 

Men med livsforsikring vil jo da min samboer betale 2,4+1,7 til barnet? Da har jo han betalt 4,1 for en del av huset som er verdt «bare» 2,9. Forsikringen skal vel gå til han, og ikke til å dekke inn resterende pliktarv til barnet eller annen arv? 

Jeg har jo ikke 1,7 som barnet hadde arvet i dag i verdi/formue.. hadde jeg beholdt leiligheten jeg eide alene og dødd, og den hadde blitt solgt hadde jo barnet bare arvet de pengene som var igjen etter lånet var betalt…

Jeg forstår ikke at jeg ikke klarer å forstå dette 😂

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (57 minutter siden):

Man arver gjeld og formue. Har du kun formue på det du har betalt ned på huslånet ditt så arver barnet ditt det. Forsikringspengene skal da din samboer bruke til å betale ut din del av huslånet og betale ut formuen din til barnet ditt. Samboer arver ingenting.

Anonymkode: 6d6f9...03e

Ok, så da skal samboer betale barnet 500k og betale ut min del av lånet, og resten av pengene fra forsikringen går til samboer? Isåfall synes jeg banken beregnet en god sum 😂 Både barn og samboer er i tillegg noe dekket av gruppelivsforsikring via kommune om jeg dør, hhv. 10G (samboer) og 4G (barn). 
 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Barnet er din enearcing, og arver din halvdel av huset og din gjeld.

Samboer får utbetalt livsforsikring, og kan da kjøpe din halvdel av huset.

Vet banken som anbefalte en så høy livsforsikring at du også har en gruppelivsforsikring?

Når det ikke er felles barn i bildet, vil det å være nødt til å selge felles bolig hvis du dør kanskje heller ikke være så problematisk.

Anonymkode: c6afe...508

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Momao skrev (28 minutter siden):

Ok, så hvis jeg forstår dette riktig, så ville da mitt barn arve halve huset (egenkapital+gjeld) om jeg ikke hadde livsforsikring. Min del av huset har en verdi på ca 2,9. 

Men med livsforsikring vil jo da min samboer betale 2,4+1,7 til barnet? Da har jo han betalt 4,1 for en del av huset som er verdt «bare» 2,9. Forsikringen skal vel gå til han, og ikke til å dekke inn resterende pliktarv til barnet eller annen arv? 

Jeg har jo ikke 1,7 som barnet hadde arvet i dag i verdi/formue.. hadde jeg beholdt leiligheten jeg eide alene og dødd, og den hadde blitt solgt hadde jo barnet bare arvet de pengene som var igjen etter lånet var betalt…

Jeg forstår ikke at jeg ikke klarer å forstå dette 😂

Nei. Barnet ditt arver din formue minus ditt lån. Altså 500 000. Forsikringspengene går til din samboer og har ingenting med arv eller ingen din å gjøre. Han kan velge å betale ut den haøve millionen til ungen din og i tillegg betale banken de 2,4 mill som utgjør din halvdel av boligen, eller han kan selge boligen, betale ut ungen din 500 000 (eller mer/mindre alt etter hvor mye det selges for - din halvdel minus ditt lån), og bruke forsikringspengene på akkurat hva han vil. 

 

Anonymkode: 4eb40...af7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Barnet er din enearcing, og arver din halvdel av huset og din gjeld.

Samboer får utbetalt livsforsikring, og kan da kjøpe din halvdel av huset.

Vet banken som anbefalte en så høy livsforsikring at du også har en gruppelivsforsikring?

Når det ikke er felles barn i bildet, vil det å være nødt til å selge felles bolig hvis du dør kanskje heller ikke være så problematisk.

Anonymkode: c6afe...508

Jepp, var banken som tok opp at alle kommunalt ansatte er forsikret sånn, og derfor ville 4 mill holde.
 

Kanskje ikke problematisk, men tenker at hvis man plutselig mister samboeren sin er det nok godt å slippe å sitte med økonomiske problemer i tillegg. Å måtte betale på hele huset vil ikke samboer klare, man planlegger jo ikke akkurat å dø, det kan være dårlig marked for salg osv.  Så da har jeg lyst å sikre at samboer slipper den ekstra belastningen det er å måtte stress-selge et hus når man allerede har opplevd et stort tap (som jeg liker å tro at jeg er😅❤️). Om samboer etter hvert velger å flytte derfra eller hva samboer gjør med huset får være opp til samboer om det skjer, men vil sikre samboer muligheten, og det samme gjør samboer med meg (heldigvis!). 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momao skrev (4 timer siden):

Jepp, var banken som tok opp at alle kommunalt ansatte er forsikret sånn, og derfor ville 4 mill holde.
 

Kanskje ikke problematisk, men tenker at hvis man plutselig mister samboeren sin er det nok godt å slippe å sitte med økonomiske problemer i tillegg. Å måtte betale på hele huset vil ikke samboer klare, man planlegger jo ikke akkurat å dø, det kan være dårlig marked for salg osv.  Så da har jeg lyst å sikre at samboer slipper den ekstra belastningen det er å måtte stress-selge et hus når man allerede har opplevd et stort tap (som jeg liker å tro at jeg er😅❤️). Om samboer etter hvert velger å flytte derfra eller hva samboer gjør med huset får være opp til samboer om det skjer, men vil sikre samboer muligheten, og det samme gjør samboer med meg (heldigvis!). 

Det stemmer. En ting er at han kan betale ned din del av lånet, men de  fleste andre kostnader er jo like selv om du dør, så greit at han har litt ekstra så han slipper å selge. 

Håper dere har sikret deg også, hvis han dør. 

Anonymkode: 027e0...4fb

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Litt forenklet sagt, så arver ditt barn din halvpart av huset (verdi 2,9) og også ansvaret for din gjeld (verdi -2,4). Din samboer bruker livsforsikringspengene til å kjøpe ditt barns halvpart. Han betaler 2,9 mill til ditt barn for å kjøpe halve huset. Ditt barn bruker 2,4 mill av pengene til å betale lånet, og sitter da igjen med 500k. Din samboer sitter igjen med hele huset, resten av forsikrimgspengene, og like mye lån som før.

Anonymkode: 1dbfb...9c4

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, AnonymBruker said:

Litt forenklet sagt, så arver ditt barn din halvpart av huset (verdi 2,9) og også ansvaret for din gjeld (verdi -2,4). Din samboer bruker livsforsikringspengene til å kjøpe ditt barns halvpart. Han betaler 2,9 mill til ditt barn for å kjøpe halve huset. Ditt barn bruker 2,4 mill av pengene til å betale lånet, og sitter da igjen med 500k. Din samboer sitter igjen med hele huset, resten av forsikrimgspengene, og like mye lån som før.

Anonymkode: 1dbfb...9c4

Vil bare bekrefte at dette AB skriver her er helt rett scenarie 🙂

Personlig ville jeg endret forsikringen til at samboer får 2 millioner og barnet 2 millioner.

Da kan han fortsatt fint beholde huset (ettersom han i tillegg får 10G fra den andre forsikringen), og barnet ditt er bedre sikret enn det vil være med "bare" 500 000 + 4G.

Anonymkode: 0cb62...a7f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Momao skrev (21 timer siden):

..........Forsikringen skal vel gå til han, og ikke til å dekke inn resterende pliktarv til barnet eller annen arv? 


............

Forsikringssummen går til den du har satt opp i polisen som begunstiget.  Hvis din samboer står der får han pengene, og kan bruke de til det han vil.  Hvis du ikke har ført opp en begunstiget går pengene til din(e) livsarvinger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...