Gå til innhold

Er 5+1 og fikk bare 2-3 på clearblue test


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fikk 1-2 når jeg kun var 3+4, så hadde forventet å få 3+ idag.. skal sies at det ble tatt på litt utvannet urin to timer etter forrige gang, men trodde ikke det skulle ha særlig å si når man først er kommet over 5 uker. Er dette et dårlig tegn?

Anonymkode: 37cff...8b0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I norge regner vi at du er 2 uker på vei ved eggløsning, mens en graviditetstest vil ta hcg stigning fra eggløsning, så du vil få andre tall på den enn på hva man regner i norge som er første dag i siste mens. 

Anonymkode: dda5a...65e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clearblue er ikke en pålitelig måte å måle hcg på. Det er mange feilmarginer. Er du bekymret over noe så må du få lege til å måle hcg i blodet. Jeg skjønner at det er fristende å bruke til å måle fremgang, men ofte skaper det bare unødvendig usikkerhet. ❤️

Snakker av erfaring, da jeg var 6+5 da jeg endelig fikk 3+ på Clearblue. Ble en fin og frisk baby av det likevel.

Anonymkode: 093d1...ae8

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ingen graviditetstester er ment for å måle hcg hjemme.  Ingen grunn til å bruke tester hjemme. Det er i all praksis bortkastet penger da verken strips eller digitale er ment til å se stigning i hcg - og ingen av dem er nøyaktig nok til å gi Reel trygghet. Testene kan ha ulik sensitivitet, ulik mengde fargestoff, urinen kan ha ulik konsentrasjon fra tidspunkt man tar test etc. 

Hcg stiger individuelt. Mange får ikke +3 før de er passert 5+4/6+0 -  Og det er helt normalt! 

De viser uker etter befruktning så +3 vil vøre korrekt etter passert 5+0, men hcg stiger individuelt og testene kan ha noe ulik sensitivitet på når de slår ut på de ulike svarene. 

AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

I norge regner vi at du er 2 uker på vei ved eggløsning, mens en graviditetstest vil ta hcg stigning fra eggløsning, så du vil få andre tall på den enn på hva man regner i norge som er første dag i siste mens. 

Anonymkode: dda5a...65e

Man vil ikke få andre tall på denne testen nei. Den viser uker fra unnfangelse - altså rundt EL. +3 på clearblue vil si +3 uker siden unnfangelse. Hcg stiger ikke før egget fester seg. Så det har ingenting med første dag i siste mens når man sjekker hcg. Det handler om telling av graviditet. Og alle land teller fra første dag i siste mens frem til UL. 

Årsaken til at man frem til UL regner fra bløsningsdag er fordi de fleste har mer kontroll på når de blødde enn når EL var. 

Anonymkode: 4cc38...bc0

  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2-3 på utvannet urin 5+1 slik som deg. Fikk panikk siden jeg fikk 2-3 allerede da jeg var 3+5.

5+2 tok jeg en ny på morgenurin og fikk 3+. Er nå over 12 uker på vei og alt er i orden med den lille i magen ❤️

Det er også mange som får 2-3 og så går de til legen og måler HCG samme dag og har høye verdier, langt over 3000. 

Anonymkode: 814de...f93

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk 1-2 når jeg kun var 3+4, så hadde forventet å få 3+ idag.. skal sies at det ble tatt på litt utvannet urin to timer etter forrige gang, men trodde ikke det skulle ha særlig å si når man først er kommet over 5 uker. Er dette et dårlig tegn?

Anonymkode: 37cff...8b0

Normalt. 1-2 når du er 3+4uker er NORMALT fordi det betyr 1-2 uker siden eggløsning.

Nå er det 3+ på 5uker+ som er helt perfekt da det er høyeste tall du kan få og betyr at du er 5+ uker

Anonymkode: 1ae68...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen har også eggløsning senere enn andre så 2-3 betyr ikke noe galt 14dager etter 1-2. 

Anonymkode: 1ae68...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Fikk 1-2 når jeg kun var 3+4, så hadde forventet å få 3+ idag.. skal sies at det ble tatt på litt utvannet urin to timer etter forrige gang, men trodde ikke det skulle ha særlig å si når man først er kommet over 5 uker. Er dette et dårlig tegn?

Anonymkode: 37cff...8b0

Hvor mange dager er det siden du var 3+4

Anonymkode: 1ae68...005

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk 2-3 på 5+3, rimelig stresset da men babyen er nå 7månedet. Fikk 3+ på 5+4. Ble satt frem en dag på OUL.

Anonymkode: 3912d...bd8

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok en ny test på litt lengre mellomrom og den viste 3+. Jeg vet jo at det er idiotisk å tro man kan måle men man blir bare så desperat etter å sjekke og jeg er livredd for å miste. Så ble så stresset. Tusen takk ellers for gode og betryggende ord 🫶🏼

Anonymkode: 37cff...8b0

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Jeg tok en ny test på litt lengre mellomrom og den viste 3+. Jeg vet jo at det er idiotisk å tro man kan måle men man blir bare så desperat etter å sjekke og jeg er livredd for å miste. Så ble så stresset. Tusen takk ellers for gode og betryggende ord 🫶🏼

Anonymkode: 37cff...8b0

Forstår behovet for å sjekke.. Men du kan sjekke 8 ganger daglig - og det gir deg ingen garanti. Du vil merke at man ofte opplever ting i graviditet som ikke er "etter boka", helt etter "normalen", slik som beskrevet. Det er så utrolig individuelt hvordan en graviditet er for hver enkelt kvinne - og fra graviditet til graviditet. 

Prøv å pust med magen, la roen senke seg litt. Ting vil bli som de blir - og ingenting man kan gjøre med det. Bekymringene vil ingen ende ta fra man blir gravid og ut livet... 

Masse lykke til ❤️

Anonymkode: 4cc38...bc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok også test hjemme nylig og fikk 2-3. Når jeg legger inn i app og beregner tilbake til siste mens får jeg at jeg er i uke 6.

Skjønner ikke helt dere som sier at dere får «panikk»? Hjemmetesten bekrefter vel bare graviditet og så får man vite mer nøyaktig hos legen?

Anonymkode: bfbb6...1e3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clear blue regner uker fra eggløsning, ikke uker fra siste mens. Så hvis du er 5 uker gravid regnet fra siste mens, stemmer det jo bra med 2-3 fra siste eggløsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Jeg tok også test hjemme nylig og fikk 2-3. Når jeg legger inn i app og beregner tilbake til siste mens får jeg at jeg er i uke 6.

Skjønner ikke helt dere som sier at dere får «panikk»? Hjemmetesten bekrefter vel bare graviditet og så får man vite mer nøyaktig hos legen?

Anonymkode: bfbb6...1e3

Du har helt rett i at en hjemmetest kun skal brukes for å bekrefte eller avkrefte graviditet. Mange bruker disse testene med ukesindikator for å måle "fremgang" hjemme, og finner det betryggende hvis den viser "riktig" antall uker. Testene er imidlertid ikke laget for slik bruk, og derfor ender en del opp med å stresse (ofte helt unødvendig) over resultatet sitt. Meg selv inkludert da jeg var gravid.

Anonymkode: 093d1...ae8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...