Gå til innhold

Hva er ulempene med å ikke ha fast jobb, kun ta vakter?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det stemmer ikke. Det var sånn i gamle dager. 

Anonymkode: 2be6d...9cf

Jaha..? 

 

Hilsen en som jobber i bank 

Anonymkode: 09637...be3

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jaha..? 

 

Hilsen en som jobber i bank 

Anonymkode: 09637...be3

Og? Kanskje det er slik i DIN bank, men jeg kjenner flere som fikk boliglån uten å ha fast jobb. Samtlige bor i Oslo. 

Anonymkode: 2be6d...9cf

  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet sånn i noen år. Kombinerte med videreutdanning, så det handlet om å kunne jobbe mindre i perioder der studiet krevde mer, samt ha litt mer kontroll på hverdagen (små barn, tidsklemma etc.)

Masse gode erfaringer med det, men kunne ikke holdt på sånn i mer enn noen få år på grunn av: 

- Press for å jobbe mye på tidspunkt som ikke passet meg. Føltes kjipt å være den som sier nei ofte når man nettopp er tilkallingsvakt. 

- Mindre oversikt i enkelte perioder på jobb. Rett før eksamen da jeg typisk jobbet 1-3 dager i uka så var hver vakt ekstra slitsom fordi jeg hele tiden startet «på nytt». Sengepost der typisk liggetid er 2-4 døgn, så med en gang jeg hadde mer enn to fridager på rappen var plutselig alle pasientene nye. Føltes litt som hver dag var mandag etter langfri. 

- Inntekt mindre forutsigbar. For eksempel ble januar en svært trang måned hvis jeg hadde jobbet lite i desember, litt slitsomt å forholde seg til, selv om inntekten min i utgangspunktet var god medregnet fleksibiliteten jeg hadde. 
 

- Måtte i større grad holde oversikt selv over f.eks. feriepengegrunnlag og sykelønnsgrunnlag. Med fast stilling var jo disse tingene ganske faste, nå måtte jeg skaffe og overholde kontrollen selv. 

- Typisk perioder på vinteren der jeg var mye snufsete og småsyk der det da blir vanskeligere å ta på seg ekstravakter fordi jeg jobber med pasienter med svakt immunforsvar, samtidig som jeg hadde null rettigheter hvis jeg ikke tok på meg vakter siden man da naturligvis ikke får rett på egenmelding. 

- Må jobbe minst hver 14. dag for å ikke miste rett på sykepenger. Så i praksis kan man ikke fritt ta seg ut «ferie», men må i så fall avtales med arbeidsgiver for å ikke miste rett på sykepenger etterpå. 

Anonymkode: 22821...dc5

  • Liker 1
  • Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg har jobbet sånn i noen år. Kombinerte med videreutdanning, så det handlet om å kunne jobbe mindre i perioder der studiet krevde mer, samt ha litt mer kontroll på hverdagen (små barn, tidsklemma etc.)

Masse gode erfaringer med det, men kunne ikke holdt på sånn i mer enn noen få år på grunn av: 

- Press for å jobbe mye på tidspunkt som ikke passet meg. Føltes kjipt å være den som sier nei ofte når man nettopp er tilkallingsvakt. 

- Mindre oversikt i enkelte perioder på jobb. Rett før eksamen da jeg typisk jobbet 1-3 dager i uka så var hver vakt ekstra slitsom fordi jeg hele tiden startet «på nytt». Sengepost der typisk liggetid er 2-4 døgn, så med en gang jeg hadde mer enn to fridager på rappen var plutselig alle pasientene nye. Føltes litt som hver dag var mandag etter langfri. 

- Inntekt mindre forutsigbar. For eksempel ble januar en svært trang måned hvis jeg hadde jobbet lite i desember, litt slitsomt å forholde seg til, selv om inntekten min i utgangspunktet var god medregnet fleksibiliteten jeg hadde. 
 

- Måtte i større grad holde oversikt selv over f.eks. feriepengegrunnlag og sykelønnsgrunnlag. Med fast stilling var jo disse tingene ganske faste, nå måtte jeg skaffe og overholde kontrollen selv. 

- Typisk perioder på vinteren der jeg var mye snufsete og småsyk der det da blir vanskeligere å ta på seg ekstravakter fordi jeg jobber med pasienter med svakt immunforsvar, samtidig som jeg hadde null rettigheter hvis jeg ikke tok på meg vakter siden man da naturligvis ikke får rett på egenmelding. 

- Må jobbe minst hver 14. dag for å ikke miste rett på sykepenger. Så i praksis kan man ikke fritt ta seg ut «ferie», men må i så fall avtales med arbeidsgiver for å ikke miste rett på sykepenger etterpå. 

Anonymkode: 22821...dc5

Ja, det er sant; Dersom TS tar ferie i mer enn 14 dager må hun jobbe i nye 8 uker for å ha rett til å bruke egenmelding (4 uler for sykt barn) Den kan lett bli lei etter sommerferien…

Anonymkode: af8ce...d20

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det er akkurat sånne type ting jeg lurer på, og derfor jeg spurte her 😃

Anonymkode: 53e5b...3b6

De skal ta gjennomsnitt beregne dette, hva du  ville ha jobbet. 

I utgangspunktet utbetales lønn for avtalt arbeid. Ankenemnda for sykepenger i arbeidsgiverperioden har i sin praksis lagt til grunn at tilkallingsvikarer, etter en konkret vurdering, kan ha rett til sykepenger for flere dager enn de som er avtalt. Det må foretas en konkret vurdering av sannsynligheten for at tilkallingsvikaren ville ha fått flere vakter, om sykdom ikke hadde inntruffet. Hvor mye tilkallingsvikaren har jobbet bakover i tid er det sentrale. Det er en forutsetning at tilkallingsvikaren har jobbet ekstravakter i en periode på minst tre måneder uten avbrudd på mer enn 14 dager.

https://www.ks.no/fagomrader/lonn-og-tariff/hovedtariffavtalen/sykepenger-til-tilkallingsvikarer-og-deltidsansatte-som-jobber-utover-arbeidsavtalen/

Anonymkode: 6d04c...055

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg jobbet som tilkalllingsvikar på voksenopplæring noen år. Jeg likte det da det sto på men forstår i ettertid hvordan det påvirket meg psykisk. Jeg turde nesten ikke å gå i dusjen om morgenen, fordi jeg kunne gå glipp av en bra vakt. Da var på kino og hadde skrudd av telefonen kjente jeg uroen stige, for at jeg ikke var tilgjengelig for å si at jeg kunne ta vakter som ble utdelt. 

Når man er vikar så får man høre masse positive ting: " du er en knupp" tuusen tusen takk som hjelper oss nå. Fantastisk at du kan ta hele uken osv. Du er en engel! Er man fast ansatt tar de deg som en selvfølge og du hører ingen fine ord. 

Men i perioder når jeg ikke hørte noe fra dem, så ble jeg nærmest paranoid. Dette er en vanskelig livsstil for grublere. Jeg følte meg ettertraktet da jeg ble tilkalt, men vraket og devaluert når jeg ikke fikk vakter. Det ble også et konkurransemiljø mellom oss tilkallingsvikarer. Jeg grublet masse over hvorfor vi jobbet så ulikt. Kanskje var noen flinkere? Eller sto på selv, for å sikre seg vakter. Det var nok ikke sunt for min psykiske helse i lengden det der. Jeg er glad jeg har en jobb nå med faste tidspunkter, selv om det er oppdragsbasert. 

Anonymkode: c951b...8cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg jobbet som tilkalllingsvikar på voksenopplæring noen år. Jeg likte det da det sto på men forstår i ettertid hvordan det påvirket meg psykisk. Jeg turde nesten ikke å gå i dusjen om morgenen, fordi jeg kunne gå glipp av en bra vakt. Da var på kino og hadde skrudd av telefonen kjente jeg uroen stige, for at jeg ikke var tilgjengelig for å si at jeg kunne ta vakter som ble utdelt. 

Når man er vikar så får man høre masse positive ting: " du er en knupp" tuusen tusen takk som hjelper oss nå. Fantastisk at du kan ta hele uken osv. Du er en engel! Er man fast ansatt tar de deg som en selvfølge og du hører ingen fine ord. 

Men i perioder når jeg ikke hørte noe fra dem, så ble jeg nærmest paranoid. Dette er en vanskelig livsstil for grublere. Jeg følte meg ettertraktet da jeg ble tilkalt, men vraket og devaluert når jeg ikke fikk vakter. Det ble også et konkurransemiljø mellom oss tilkallingsvikarer. Jeg grublet masse over hvorfor vi jobbet så ulikt. Kanskje var noen flinkere? Eller sto på selv, for å sikre seg vakter. Det var nok ikke sunt for min psykiske helse i lengden det der. Jeg er glad jeg har en jobb nå med faste tidspunkter, selv om det er oppdragsbasert. 

Anonymkode: c951b...8cf

Nå overså jeg at du skrev at det var snakk om tilkallingsvikar i helsevesenet. Det er forskjellige bransjer, men noe er sikkert likt uansett.

Anonymkode: c951b...8cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis man har en grei inntekt fra hovedjobben (som da blir din bedrift) er det jo greit å kunne ta ekstravakter for å spe på lønna. Jeg gjør det selv, da jeg har 100% dagstilling og jobber ekstra ved siden av dette. Det hjelper godt på når en har dårlig dagjobb-lønn. 

Anonymkode: de4c1...d8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Nærmer meg utbrent innen helsevesenet. Vurderer å si opp fast 100% stilling og bare ta ekstravakter her og der mens jeg jobber med å starte egen bedrift innen noe helt annet. Hva vil ulempene med dette være? Tenker da på hvis jeg skulle bli sykemeldt eller ufør. 

Anonymkode: 53e5b...3b6

Dersom du nærmer deg utbrent, synes jeg dette høres ut som en svært dårlig idé. Da burde du heller klore deg fast og be om sykemelding. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Jeg jobbet som tilkalllingsvikar på voksenopplæring noen år. Jeg likte det da det sto på men forstår i ettertid hvordan det påvirket meg psykisk. Jeg turde nesten ikke å gå i dusjen om morgenen, fordi jeg kunne gå glipp av en bra vakt. Da var på kino og hadde skrudd av telefonen kjente jeg uroen stige, for at jeg ikke var tilgjengelig for å si at jeg kunne ta vakter som ble utdelt. 

Når man er vikar så får man høre masse positive ting: " du er en knupp" tuusen tusen takk som hjelper oss nå. Fantastisk at du kan ta hele uken osv. Du er en engel! Er man fast ansatt tar de deg som en selvfølge og du hører ingen fine ord. 

Men i perioder når jeg ikke hørte noe fra dem, så ble jeg nærmest paranoid. Dette er en vanskelig livsstil for grublere. Jeg følte meg ettertraktet da jeg ble tilkalt, men vraket og devaluert når jeg ikke fikk vakter. Det ble også et konkurransemiljø mellom oss tilkallingsvikarer. Jeg grublet masse over hvorfor vi jobbet så ulikt. Kanskje var noen flinkere? Eller sto på selv, for å sikre seg vakter. Det var nok ikke sunt for min psykiske helse i lengden det der. Jeg er glad jeg har en jobb nå med faste tidspunkter, selv om det er oppdragsbasert. 

Anonymkode: c951b...8cf

I helsevesenet får man gjerne daglige meldinger om man kan komme på jobb, selv om det er en måned siden sist man tok en vakt 🤣 De sender ut fellesmeldinger til alle. De er så desperat at hvis man er utdannet sykepleier så er det ingen verdens problem å jobbe til man stuper hvis man vil det. 

Anonymkode: de4c1...d8a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (1 time siden):

Og? Kanskje det er slik i DIN bank, men jeg kjenner flere som fikk boliglån uten å ha fast jobb. Samtlige bor i Oslo. 

Anonymkode: 2be6d...9cf

Påstanden var at det kan bli vanskeligere å få boliglån uten fast jobb. Du sier at det er det ikke lengre fordi reglene er endret.

 

Det er feilinformasjon, uansett bank. Det kan absolutt være vanskeligere å få boliglån uten fast jobb. Ingen banker behandler en lånesøknad uten fast jobb helt ukritisk. Det har vi heller ikke lov til, vi er pålagt av Finanstilsynet å sannsynliggjøre og vurdere at lånet kan betjenes på lang sikt.

 

Det betyr ikke at man ikke kan få lån uten fast jobb, men det er ingen "regler som er endret". At du kjenner noen uten fast jobb med boliglån har ingenting med om det kompliserer eller begrenser lånesaken eller ikke. Det betyr bare at saken og situasjonen er vurdert som ok.

 

Nå er det ikke relevant for TS sin del, men å spre feilinformasjon er unødvendig når noen spør om råd. Du vet ingenting om TS sin situasjon. 

Anonymkode: 09637...be3

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Usikkerhet? Plutselig får man ingen vakter. 

Anonymkode: 2be6d...9cf

Det er ikke særlig sannsynlig i et helsevesen som skriker etter folk! 

Anonymkode: e5bbf...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Sykemelding over lang tid blir vanskelig uten faste vakter

Anonymkode: 7f81c...c62

Nei. Sykepenger beregnes av de siste tre eller 6 månedene, avhengig av hva som er mest rett.

Sykepenger de første 16 dagene derimot kan påvirkes.

Endret av Rotemor
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg elsket det da jeg var ung, da kunne jeg si nei hvis jeg ikke hadde lyst og ta på meg mer i perioder med mye energi. De fleste vikarer jeg vet om jobber mer enn de med faste stillinger Det er ingen problem å fylle opp til hundre prosent eller mer. 

Nå hadde jeg ikke orka, nå må jeg ha mer kontroll og å kunne planlegge. Tror jeg.. 

Anonymkode: e5bbf...4cd

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg gjorde det i starten. Da fikk jeg masse vakter 1 månder i året. i januar hadde folk brukt så mye penger, så da ville alle ha ekstra så da var det ganske lite vakter. 

Om du blir sykmeldt får du vel bare for de vaktene du allerede har avtalt de 16 første dagene mener jeg. Så da risikerer du jo mindre lønn. 

Anonymkode: 4dd43...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Jeg gjorde det i starten. Da fikk jeg masse vakter 1 månder i året. i januar hadde folk brukt så mye penger, så da ville alle ha ekstra så da var det ganske lite vakter. 

Om du blir sykmeldt får du vel bare for de vaktene du allerede har avtalt de 16 første dagene mener jeg. Så da risikerer du jo mindre lønn. 

Anonymkode: 4dd43...0a5

Masse vakter 11 månder skulle det stå. 

Anonymkode: 4dd43...0a5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Påstanden var at det kan bli vanskeligere å få boliglån uten fast jobb. Du sier at det er det ikke lengre fordi reglene er endret.

 

Det er feilinformasjon, uansett bank. Det kan absolutt være vanskeligere å få boliglån uten fast jobb. Ingen banker behandler en lånesøknad uten fast jobb helt ukritisk. Det har vi heller ikke lov til, vi er pålagt av Finanstilsynet å sannsynliggjøre og vurdere at lånet kan betjenes på lang sikt.

 

Det betyr ikke at man ikke kan få lån uten fast jobb, men det er ingen "regler som er endret". At du kjenner noen uten fast jobb med boliglån har ingenting med om det kompliserer eller begrenser lånesaken eller ikke. Det betyr bare at saken og situasjonen er vurdert som ok.

 

Nå er det ikke relevant for TS sin del, men å spre feilinformasjon er unødvendig når noen spør om råd. Du vet ingenting om TS sin situasjon. 

Anonymkode: 09637...be3

Hvor er feilinformasjon? Jeg skrev at det er helt mulig å få boliglån uten fast jobb, og det stemmer. 

Anonymkode: 2be6d...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 minutter siden):

Jeg jobbet som tilkalllingsvikar på voksenopplæring noen år. Jeg likte det da det sto på men forstår i ettertid hvordan det påvirket meg psykisk. Jeg turde nesten ikke å gå i dusjen om morgenen, fordi jeg kunne gå glipp av en bra vakt. Da var på kino og hadde skrudd av telefonen kjente jeg uroen stige, for at jeg ikke var tilgjengelig for å si at jeg kunne ta vakter som ble utdelt. 

Når man er vikar så får man høre masse positive ting: " du er en knupp" tuusen tusen takk som hjelper oss nå. Fantastisk at du kan ta hele uken osv. Du er en engel! Er man fast ansatt tar de deg som en selvfølge og du hører ingen fine ord. 

Men i perioder når jeg ikke hørte noe fra dem, så ble jeg nærmest paranoid. Dette er en vanskelig livsstil for grublere. Jeg følte meg ettertraktet da jeg ble tilkalt, men vraket og devaluert når jeg ikke fikk vakter. Det ble også et konkurransemiljø mellom oss tilkallingsvikarer. Jeg grublet masse over hvorfor vi jobbet så ulikt. Kanskje var noen flinkere? Eller sto på selv, for å sikre seg vakter. Det var nok ikke sunt for min psykiske helse i lengden det der. Jeg er glad jeg har en jobb nå med faste tidspunkter, selv om det er oppdragsbasert. 

Anonymkode: c951b...8cf

Hvordan er oppdragsbasert bedre? Man får plutselig ingen oppdrag og begynner å gruble...

Anonymkode: 2be6d...9cf

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er risikabelt å stå uten fast arbeid, plutselig blir du ikke leid inn og står uten inntekt. 

Sykemelding og sykepenger får du uansett. 

Jeg var ikke fast ansatt, men ble sykemeldt og senere aap og ufør. Ikke noe økonomisk gevinst å havne på minstesats.. men hvem planlegger å bli syk og ufør, før man får føttene godt plantet i arbeidslivet...

Anonymkode: c74cc...a6c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 minutter siden):

Er risikabelt å stå uten fast arbeid, plutselig blir du ikke leid inn og står uten inntekt. 

Sykemelding og sykepenger får du uansett. 

Jeg var ikke fast ansatt, men ble sykemeldt og senere aap og ufør. Ikke noe økonomisk gevinst å havne på minstesats.. men hvem planlegger å bli syk og ufør, før man får føttene godt plantet i arbeidslivet...

Anonymkode: c74cc...a6c

Hvorfor minstesats hvis du jobbet før? Da jobbet du for lite og det har ingenting med fast / ikke fast å gjøre. 

Anonymkode: 2be6d...9cf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...