Gå til innhold

Jeg klarer ikke dra til tannlege. Ødelagte tenner.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg får gratis tannlege. Har ikke så ofte hull,men får dekket alt. Fikk også bro da en tann knakk. Helt gratis. Har 3 bekjente som får det samme. Uføretrygdet og at du går til psykolog er kravene🙂

Anonymkode: 49008...7e0

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Kjære ts, du kan ha rett på støtte til tannlegebehandling fra NAV. Du er modig som tør å skrive her, folk oppfører seg jo som sultne haier! Du vil bli mottatt med mye mer empati hos tannlege og NAV.

https://www.nav.no/okonomisk-sosialhjelp#stotte

Et utdrag fra nettsiden:

"Du kan søke om å få dekket utgifter til lege, psykolog, tannlege og viktige legemidler.

Du kan sjekke om du har krav på støtte fra Helfo til tannbehandling. Du kan også spørre tannlegen din om det er mulig å lage en nedbetalingsavtale hvis du ikke kan betale hele regningen på en gang.

Hvis du ikke kan få støtte fra Helfo og ikke har økonomi til å få en nedbetalingsavtale, kan du søke NAV om å få økonomisk sosialhjelp til å betale disse utgiftene delvis eller i sin helhet."

Anonymkode: b0469...f3b

Ts oppfyller ikke kriteriene til dette.

https://www.smiltannlegesenter.no/nav


«Personer som ikke kan sørge for sitt nødvendige livsopphold, kan søke om økonomisk sosialhjelp etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (Sosialtjenesteloven). Tannbehandling er å anse som en nødvendig utgift. Det er opp til det kommunale NAV-kontoret å vurdere søknadene.»

Dessuten måtte hun  ha kontaktet tannlegen først.


«Dersom du ønsker å søke om økonomisk støtte fra NAV, må du først ta kontakt med tannlegen din for å få et prisoverslag på tannbehandlingen. Deretter sender du inn en søknad til NAV, som må inneholde prisoverslag, samt informasjon om inntekt og formue. 

Anonymkode: d104e...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg får gratis tannlege. Har ikke så ofte hull,men får dekket alt. Fikk også bro da en tann knakk. Helt gratis. Har 3 bekjente som får det samme. Uføretrygdet og at du går til psykolog er kravene🙂

Anonymkode: 49008...7e0

Eller mottar tjenester fra hjemmetjenesten. Jeg får det, men hadde sannsynligvis også fått gratis tannbehandling på diagnosen min. (Hjernekreft) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sofie Maria skrev (18 timer siden):

Kutt ut. Har du hørt om medisiner som har vektoppgang som bivirkning? Forskning har kommet frem til at fedme har en genetisk link.

I tillegg er det bevist at de med lav sosialøkonomisk status oftere havner i fedme kategorien enn de som tilhører en høyere sosial klasse. For meg er dette hundre prosent logisk. En burgermiddag på Mac D koster rundt en hundrelapp, det er ca like mye som en gilde kjøttdeig koster på kiwi, i tilegg må du ha diverse tilbehør for å gjøre det til en sunn middag. Så lykke til med å lage en sunn middag til en hel familie hver eneste dag på et ekstremt budsjett ! 

 

Oi oi oi, her har du mye feil gitt.

For det første, at folk med visse sykdommer eller går på visse medisiner har i snitt høyere vekt, betyr at det har en effekt på sulthormonene, ikke at det direkte øker vekten din. Så ja, TS er kanskje 5-10% mer sulten enn en gjennomsnittlig person, men det er ingen unnskyldning, TS har til syvende sist FULL kontroll over hva som går i munnen hennes. Sykdommen/medisinen fører IKKE til direkte vektoppgang, det er fysisk umulig!

TS sier også at hun har BMI på 50+, er hun 167cm høy betyr det at hun er 140kg! For å sette dette litt i perspektiv for deg, kvinner med PCOS veier 2,6kg mer enn snittet. Folk med ekstrem hypotyreose veier 4,5kg mer enn snittet. En kvinne på 167cm skal veie ca 60kg, sykdommer og medisiner er ikke grunnen til 80kg overvekt, SLUTT Å LYVE TIL TS!

En Big Mac meny koster 126kr...

Mikrobølgeovnrett med Tikka Masala, 35kr. 4egg = 16 kr, en pakke spiseklar hvit fisk 20kr, YT proteinpudding 23kr, en banan 6kr, Tine iskaffe 21kr, 1 skje proteinpulver 5kr. = 126 kr tilsammen. Dette har nok proteiner og fett for en 2 meter høy mannlig bodybuilder.

TS er også ikke på et ekstremt budsjett, TS og hennes mann jobber fulltid... Jeg er en mann som har drevet seriøst med bodybuilding in ca. 12 år og jeg bruker kanskje 6000kr i måneden på mat og jeg spiser veldig godt. Jobber du fulltid i butikk har du ca. 30 tusen utbetalt i måneden, 60 tusen siden de er et par, TS har ikke ett lønnsproblem men ett problem med sløsing av penger, bare på seg selv kaster hun sikkert 8000 kr unødvendig ut vinduet i måneden bare i mat, og det eksluderer ting som brus. Oddsen er god for at hun ikke er den eneste i huset som er overvektig også, mat er DYRT.

Slutte å lage unnskyldningen for TS, du hjelper hun ikke i det hele tatt, du er rett og slett ond som heier på vanene til et menneske som er 80kg overvektig og som har tenner som råtner vekk.. Og det finnes ingen måte du kan forklare hvordan det er billigere å spise 3 ganger mer mat enn man trenger..

TS bør ta kontroll over sitt eget liv, det er ingenting som stopper hun.

Anonymkode: 3feb4...7a7

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (40 minutter siden):

Jeg får gratis tannlege. Har ikke så ofte hull,men får dekket alt. Fikk også bro da en tann knakk. Helt gratis. Har 3 bekjente som får det samme. Uføretrygdet og at du går til psykolog er kravene🙂

Anonymkode: 49008...7e0

Å gå til psykolog og være uføretrygdet er ikke nok for å få gratis tannlege. Du må ha en diagnose eller være i en situasjon hvor du ikke klarer å ta vare på tenne dine. Ts er i full jobb 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (19 timer siden):

Om du har odontofobi, kvalifiserer du til TOO.

Anonymkode: 462ed...6f3

Går parallellt på odontologisk senter for å få hjelp med odontofobien.

Men når en bare har stubber og ikke tør smile + må behandles i narkose så må en nesten bare fikse det og nå satte min mann ned foten og sa at enten tok vi opp ekstra lån på huset og fikset tennene mine ellers ville han flytte ut.

Anonymkode: db408...bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig med anonym over her. Du sløser bort enorme summer på mat og godis som har ødelagt tannhelsen din og skakkjørt økonomien din slik at du ikke har råd til å gå til tannlegen. 
Spis mindre og bruk de pengene på tannlege. Da blir du friskere i samme slengen. INGEN har god livskvalitet med BMI på 50. Dere har i tillegg tatt opp alt for mye i boliglån når det å betjene lånet også bidrar til at du ikke har en eneste tusenlapp å avse. Hvordan  all verden tør du å leve sånn på kanten? 
Du må rett og slett skjerpe deg 

Anonymkode: d985e...a52

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 hours ago, AnonymBruker said:

Ts oppfyller ikke kriteriene til dette.

 

https://www.smiltannlegesenter.no/nav


«Personer som ikke kan sørge for sitt nødvendige livsopphold, kan søke om økonomisk sosialhjelp etter lov om sosiale tjenester i arbeids- og velferdsforvaltningen (Sosialtjenesteloven). Tannbehandling er å anse som en nødvendig utgift. Det er opp til det kommunale NAV-kontoret å vurdere søknadene.»

Dessuten måtte hun  ha kontaktet tannlegen først.


«Dersom du ønsker å søke om økonomisk støtte fra NAV, må du først ta kontakt med tannlegen din for å få et prisoverslag på tannbehandlingen. Deretter sender du inn en søknad til NAV, som må inneholde prisoverslag, samt informasjon om inntekt og formue. 

Anonymkode: d104e...236

Hvorfor svarer du når du ikke vet? Man må ikke selge alt man har og ligge i rennesteinen for å få hjelp fra NAV, bare så det er sagt. Du vet ikke om TS oppfyller kriteriene. 

Ja, hun må få et prisoverslag. Men hun kan starte med å ringe 55553333, tastevalg 1. Hun vil heldigvis møte et mer empatisk og forståelsesfullt menneske enn deg.

Anonymkode: b0469...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil legge til at jeg skulle ønske jeg kunne gi deg en god klem, ts ❤️ Du kommer gjennom dette.

Anonymkode: b0469...f3b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Det var en veldig god ide. Ofte er det enklere å skrive en å fortelle. Da kan du si litt om bakgrunnen din og om økonomien og spørre tannlegen om råd. Lover du da, at du sender Mail i morgen? Ta det første steget, for det er jo det som er vanskeligst. Økonomien «ordner seg» på et vis. Tannlegen vet om støtteordninger og så lenge du har kommet i kontakt er jeg sikker på at han/hun ikke lar deg sitte der med ødelagte tenner uten å tilby en form for løsning. Masse masse lykke til, det vil helt sikkert gå mye bedre en du nå ser for deg❤️

Anonymkode: 48fc7...38b

Bare innom for å høre om du tok motet til deg i dag og sendte den mailen, dersom ikke, ny dag og nye muligheter i morgen❤️ 

Anonymkode: 48fc7...38b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Hvorfor svarer du når du ikke vet? Man må ikke selge alt man har og ligge i rennesteinen for å få hjelp fra NAV, bare så det er sagt. Du vet ikke om TS oppfyller kriteriene. 

Ja, hun må få et prisoverslag. Men hun kan starte med å ringe 55553333, tastevalg 1. Hun vil heldigvis møte et mer empatisk og forståelsesfullt menneske enn deg.

Anonymkode: b0469...f3b

Et empatisk forståelsesfult menneske på NAV? 🤣🤣 Jeg dauer. 

Har du noen sinne snakket med nav?

Anonymkode: 17698...cf3

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Hvorfor svarer du når du ikke vet? Man må ikke selge alt man har og ligge i rennesteinen for å få hjelp fra NAV, bare så det er sagt. Du vet ikke om TS oppfyller kriteriene. 

Ja, hun må få et prisoverslag. Men hun kan starte med å ringe 55553333, tastevalg 1. Hun vil heldigvis møte et mer empatisk og forståelsesfullt menneske enn deg.

Anonymkode: b0469...f3b

Du har tydeligvis problemer med å lese så la jeg det bare ligge.

Anonymkode: d104e...236

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja tannlege er dyrt. Eneste "fordelen" med å være psykisk syk er gratis tannlege. Håper det ordner seg for deg ts!

Anonymkode: fb49c...33b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 25.6.2024 den 23.20):

Slike ting som får ulme kan føre til at du får abcesser og i verste fall kan bakteriene spre seg til hjertet ditt. 

Dette er ikke noe å tulle med. Jeg hadde nok solgt unna noe for å få råd til tannbehandling.

Anonymkode: 2da96...0b4

Det kan bli livsfarlig i verste fall ja, og både plagene og smertene og kostnadene vil bare bli verre over tid.

 

Har selv vært omtrent der ts var, men klarte til slutt å komme ut av det, så føler veldig med deg

 

Men gå til tannlege og spør om råd om avbetaling, vær så snill

Anonymkode: 9a15e...dd9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Oi oi oi, her har du mye feil gitt.

For det første, at folk med visse sykdommer eller går på visse medisiner har i snitt høyere vekt, betyr at det har en effekt på sulthormonene, ikke at det direkte øker vekten din. Så ja, TS er kanskje 5-10% mer sulten enn en gjennomsnittlig person, men det er ingen unnskyldning, TS har til syvende sist FULL kontroll over hva som går i munnen hennes. Sykdommen/medisinen fører IKKE til direkte vektoppgang, det er fysisk umulig!

TS sier også at hun har BMI på 50+, er hun 167cm høy betyr det at hun er 140kg! For å sette dette litt i perspektiv for deg, kvinner med PCOS veier 2,6kg mer enn snittet. Folk med ekstrem hypotyreose veier 4,5kg mer enn snittet. En kvinne på 167cm skal veie ca 60kg, sykdommer og medisiner er ikke grunnen til 80kg overvekt, SLUTT Å LYVE TIL TS!

En Big Mac meny koster 126kr...

Mikrobølgeovnrett med Tikka Masala, 35kr. 4egg = 16 kr, en pakke spiseklar hvit fisk 20kr, YT proteinpudding 23kr, en banan 6kr, Tine iskaffe 21kr, 1 skje proteinpulver 5kr. = 126 kr tilsammen. Dette har nok proteiner og fett for en 2 meter høy mannlig bodybuilder.

TS er også ikke på et ekstremt budsjett, TS og hennes mann jobber fulltid... Jeg er en mann som har drevet seriøst med bodybuilding in ca. 12 år og jeg bruker kanskje 6000kr i måneden på mat og jeg spiser veldig godt. Jobber du fulltid i butikk har du ca. 30 tusen utbetalt i måneden, 60 tusen siden de er et par, TS har ikke ett lønnsproblem men ett problem med sløsing av penger, bare på seg selv kaster hun sikkert 8000 kr unødvendig ut vinduet i måneden bare i mat, og det eksluderer ting som brus. Oddsen er god for at hun ikke er den eneste i huset som er overvektig også, mat er DYRT.

Slutte å lage unnskyldningen for TS, du hjelper hun ikke i det hele tatt, du er rett og slett ond som heier på vanene til et menneske som er 80kg overvektig og som har tenner som råtner vekk.. Og det finnes ingen måte du kan forklare hvordan det er billigere å spise 3 ganger mer mat enn man trenger..

TS bør ta kontroll over sitt eget liv, det er ingenting som stopper hun.

Anonymkode: 3feb4...7a7

Ekstrem overforenkling. Spiseforstyrrelser går ikke kun én vei. 

 

Blir som å si til en person med anoreksi, "du må bare spise mer"

Anonymkode: 4a94e...ee2

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Du har tydeligvis problemer med å lese så la jeg det bare ligge.

Anonymkode: d104e...236

Like bra. Ts bør kontakte TOO.

Anonymkode: 462ed...6f3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Tennene kommer ikke til å reparere seg selv. I verste fall kan det bli så komplisert at det går ut over andre funksjoner.

Betennelser kan sette i gang mange komplikasjoner, og i verste fall vil ikke godt doserte smertestillende hjelpe. 

Det finnes både nedbetalingsplaner og hjelp å få. Men når viljen og motivasjonen til å la seg hjelpe er borte....ja, da blir det vanskelig.

De har topp utstyr i dagens klinikker. De har òg større kompetanse på legeskrekk ❤️

Men ingenting hjelper mot standhaftige unnskyldninger i lengden. Smertene vil ta de igjen. :gruppeklem:❤️

Det er krevende psykisk å være dritredd. Men start med en samtale som ikke skal dreie seg om timen. 

Kanskje er det nok å bli vist rundt i klinikken. Om du har overskudd: ta røntgen av tennene.  

Så kan dèt være første avtale. Du trenger ikke å løpe. Å krabbe gå hèlt fint. Bare ikke stopp.... 

Livet blir bedre selv om kontoen blir.... depressiv :fnise:

 

 

Endret av Tradegy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 26.6.2024 den 23.11):

Bare innom for å høre om du tok motet til deg i dag og sendte den mailen, dersom ikke, ny dag og nye muligheter i morgen❤️ 

Anonymkode: 48fc7...38b

Ts: Jeg orker ikke lese igjennom alt for tydeligvis er jeg et troll. Og vet dere hva jeg skulle ønske jeg var det fordi da hadde ikke dette vært realiteten min. Jeg har bestilt time og jeg gruer meg så jeg er helt kvalm, men jeg må bare gjennomføre og da vet tannlegen om det og vi kan lage en plan. Mest sannsynlig må jeg trekke flere tenner da det er det billigste, men da er ihvertfall problemene borte. 
 

Og til de som ikke tror på bmi. Jeg er 169 cm og 147 kg. Bare å regne ut bmi. 
 

 

Anonymkode: d02e9...aa9

  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...